چهارم ، شماره 1148 دسامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 18 چهارشنبه 28
|
|
چگونه؟...ميماند جا بر پا جديد نظام
اهداف اصلي مجريان كه معلمان براي معنوي و مادي سرمايهگذاري بدون
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
متصور آموزشي نظام هر براي كه اهدافي به رسيدن هستند ، پرورش و آموزش
بود نخواهد امكانپذير است ،
باقي وضعيت همين در پرورش و آموزش به نسبت جامعه نگرش كه زماني تا
پرورش و آموزش با جدي صورت به اجتماعي ، نهادهاي و سازمانها و بماند
تامين را نظر مورد اهداف آموزشي نظام تغيير باشند ، نداشته همياري
كرد نخواهد
به.است گرفته رونق متوسطه ، آموزش جديد نظام نقد بازار كه است چندي
:ميشود تقديم زير شرح به چند مطالبي بهانه ، اين
حاكمبر اجتماعي سياسي ، نظام از برگرفته كشور هر آموزشي نظام اصولا
نظرگرفتن در بدون آموزشي نظام پيريزي زمينه اين در و است جامعه
بايد ويا درآمده اجتماعي هنجار صورت به كه اجتماعي و سياسي مصالح
از پس بهتحولات توجه با و اعتقاد اين بانيست پسنديده درآيد ،
تجديدنظر سياسي ، اجتماعيو زمينههاي در اسلامي شكوهمند انقلاب پيروزي
مسئولان توجه اساس اين بر.مينمايد اجتنابناپذير آموزشي نظام در
:ميكنيم جلب زير موارد به را محترم
و همكاريسازمانها پرورش ، و آموزش فعاليتهاي گستردگي به توجه با
نظام و مسلمياست اصل فرهنگي ، نهاد اين با اجتماعي ديگر نهادهاي
از اعم ديگر سازمانهاي كليه كه بود خواهد كارآمد صورتي در آموزشي
دور به و عاقلانه مسئوليت احساس و نزديك همكاري -اجتماعي و اقتصادي
ديگر عبارت به.باشند داشته را پرورش و آموزش با پيشداوري و تعصب از
آنگونه سازمانها ، و ارگانها همه ياري و مساعدت بدون پرورش و آموزش
حد چه تا حال.بود نخواهد بالندگي به قادر است ، انتظار مورد كه
كه است مطلبي دارند و داشته ، همكاري پرورش و آموزش با مذكور نهادهاي
.ميطلبد را جانبهاي همه دقتنظر و تحقيق
جديد نظام و است تنگناهائي و نقصها داراي شك بدون آموزشي نظام هر
و حقايق ميرسد نظر به.نيست مستثني قاعده اين از متوسطه آموزش
بازگو مردم براي انتظار از ديرتر خيلي نظام اين اجرائي واقعيتهاي
و جانبداري بدون ابتدا از طرح اين در موجود اشكالات چنانچه و است شده
حادث كنوني جبههگيري ميشد ، عرضه مردم به صادقانه يكطرفه تعصب
به اجتماعي جديد طرح هر كه است آن عملي و علمي راه.نميگرديد
اجرائي مشكلات نظر از آن درازمدت بررسي از پس و تزريق محدود جامعهاي
صورت در ، و اقدام آن اشكالات رفع به نسبت جامعه ، نيازهاي با انطباق و
از درصد سالانه 10 پوشش شيوه.كرد اقدام آن تعميم به نتايج بودن مثبت
تحصيل كامل دوره يك بررسي عدم و شرايط گرفتن نظر در بدون دانشآموزان
را فعلي اجرائي مشكلات دانشگاه ، حتي و دانشگاهي پيش دوره اتمام تا
گروه اين دانشگاهي تحصيلات از پس يا و حين در بسا چهاست كرده ايجاد
همياري با حتي آن حل كه كند بروز جديدتري مشكلات دانشآموزان ، از
.نباشد امكانپذير آساني به اسلامي شوراي مجلس و پرورش و آموزش وزارت
نيز واقعچنين در كه -است تخصصي علمي تربيت و تعليم كه بپذيريم اگر
پرورش ، و كارشناسانآموزش شامل امر متخصصان كه بود خواهد عاقلانه -هست
بازنگري و آموزشي موردنظام در تربيت و تعليم صاحبنظران و عالي آموزش
فوق صاحبنظران نظر به بدونتوجه آموزشي نظام تغيير اگر.دهند نظر آن
توسط مذكور طرح در تغيير و كهاصلاح است آن بزرگتر خطاي گرفته ، صورت
و نبوده تربيت و تعليم متخصص معنايواقعي به كه پذيرد صورت گروهي
علمي مدارك داشتن كه نكنيم فراموشراشنيدهاند جديد نظام مشكلات تنها
آن.نيست تربيت و تعليم در تخصص معني به هرگز مدارجدانشگاهي ، طي و
دانشآموزان اولياي معلم ، دانشآموز ، آموزشي ، محيط كهبا كس
حقاظهار ناآشناست ، قبيل اين از مسايلي و درسي و آموزشي وبرنامهريزي
در هرگونهاظهارنظر اساس اين بر.ندارد را آموزشي مسائل زمينه در نظر
.شود صلاحيتمطرح با افراد طرف از ميبايست صرفا موارد اين
يكياز امروزي جامعه در كه است ضروري نكته اين توضيح قسمت ، اين در
زمينهاياظهارنظر هر در افراد بيشتر كه است اين ما اجتماعي مشكلات
ميرسد نظر به.واگذارند آن بهاهل را كارها حاضرند كمتر و كرده
.باشد نداشته اجتماعي مسئوليت احساس با منطقي رابطهاي هيچ صفتي چنين
مسائل به نسبت بودن حساس ضمن تا ميكند حكم اجتماعي زندگي عكس به
.واگذاريم فن اهل به را تصميمگيري اجتماعي
از را منطقي تصميمگيري فرصت عجولانه ، طلبي اصلاح ميرسد نظر به
بدون آن در تجديدنظر و آموزشي نظام تغيير.است كرده سلب برنامهريزان
به.ندارد مطلوبي اثربخشي معلمان ، كار شيوه و انتخاب نحوه به توجه
جذب از پرورش و آموزش معلمي ، شغل منزلت قدرو تدريجي تنزل با ويژه
غيرمتخصص نيروهاي دامن به دست ناچار به و شده محروم شايسته نيروهاي
بدون كه نكنيم فراموش.است گرديده...معلمو سرباز حقالتدريسي ،
و آموزش اهداف اصلي مجريان كه معلمان براي معنوي و مادي سرمايهگذاري
است متصور آموزشي نظام هر براي كه اهدافي به رسيدن هستند ، پرورش
.بود نخواهد امكانپذير
پس نظامآموزشي:كه است اين جديد و قبلي آموزشي نظام نقايص جمله از
هر در وتربيت تعليم اصلي هدف كه درنيافت خطا و كوشش سالها از
مهارت واجد افرادي يا معلومات با و فاضل افراد پرورش صرفا جامعهاي ،
متناسب انساني صفات با افرادي پرورش اول درجه در بلكه نيست ، تخصص و
نظام آن ، بدون و است جامعه فرهنگي معيارهاي و ارزشها و اعتقادات با
.داشت نخواهد مستحكمي اساس و پايه اقتصادي ، و اجتماعي
علوم دروس جايگاه به توجه ميزان در سطحي كنكاشي با نكته اين
رشتههاي براي ويژه به ميكنند ، تامين را فوق اهداف كه -انساني
.بود خواهد آشكار و واضح كاملا حرفهاي و فني و تجربي رياضي ،
سازندگان كه افراد شخصيت سازندگي در دروس اين اثرات به بيتوجهي
.بود نخواهد توجيه قابل وجه هيچ به ميباشند ، فردا جامعه
دردورههاي ميبايست جامعه نيازهاي با آموزشي نظام بودن متناسب
و بيشتر تجلي(...و ارشد كارشناسي -كارشناسي -كارداني) عالي تحصيلات
متوسطه ، آموزش نظام اصلاح دانشگاهي ، نظام در تغيير بدون.يابد بهتري
از بسياري حاضر حال در.داشت نخواهد اجتماعي مطلوب اثربخشي
به خود تخصص به غيرمربوط مشاغل در دانشگاهي رشتههاي فارغالتحصيلان
و دانشگاهي رشتههاي تناسب عدم از نشان امر اين كه دارند اشتغال كار
.نميكند پيدا متوسطه آموزش با چنداني ارتباط و داشته جامعه نيازهاي
و بهدولت حد از بيش اتكاي متوسطه ، قبلي آموزش نظام نقايص از يكي
به آموزشمتوسطه جديد نظام در دليل همين به.بود دولتي منابع
ويژه توجه اجتماعي -اقتصادي ديگر نهادهاي و سازمانها مردم ، مشاركت
بنابر.است شده انجام برنامهريزي همكاريها اين براساس و گرديده
مذكور نهادهاي از يك هر آمده ، پيش عمل مرحله كه اكنون موجود ، اطلاعات
و آموزش به را وظايف تمامي و زده سرباز خود تعهدات انجام از نحوي به
اسلامي شوراي مجلس محترم نمايندگان ميرسد نظر به.كردهاند محول پرورش
اجتماعي ، سازمانهاي فعال مشاركت براي لازم قوانين تصويب ادامه در
و قبلي نظام مشكلات مهمترين از كه پرورش و آموزش مردميبا و اقتصادي
همكاريهاي مادهاي مصوبه 12 موضوع) هست و بوده پرورش آموزشو فعلي
جهت در (پرورش و آموزش با وزارتخانه و دولتي كليهسازمانهاي
گامي پرورش و آموزش اقتصادي مشكلات حل براي لازم تصويبقوانين
.شود برطرف حدي تا پرورش و آموزش كلي معضلات تا اساسيبردارند
به حد از بيش توجه كلي ، بهطور پرورش و آموزش جدي اشكالات جمله از
كه داشت توجه اصل اين به بايد همواره.كيفيتهاست فراموشي و كميتها
با هرگز را معلم كيفي كار و است كيفي كاري افراد ، پرورش و آموزش
نمودار آن براي و نموده قياس نميتوان كارخانجات كارگران فعاليت
.كرد ترسيم
و دورههايكودكستان از آموزشي نظام تغيير كه بود منطقي و بجا بسيار
سقفها وآيينهكاري گچبري با نشتي ستونهاي.ميشد آغاز ابتدائي
دوره برنامههاي تطابق عدم قسمت ، اين در عمده اشكال.ندارد تناسبي
از بيش شدن فدا اينكه مگر است متوسطه و راهنمائي دورههاي با ابتدائي
.كنم تفسير و توجيه آساني به را ساز آينده دانشآموزان از نسل سه
وپرورش آموزش به نسبت جامعه نگرش كه زماني تا گفت ميتوان مجموع در
جدي صورت به اجتماعي نهادهاي و سازمانها و بماند باقي وضعيت همين در
اهداف آموزشي نظام تغيير باشند ، نداشته همياري پرورش و آموزش با
و تعليم والاي اهداف كه روزي اميد به.كرد نخواهد تامين را نظر مورد
.بيابد جامعه در را خود واقعي جايگاه تربيت
حمامي اكبر
زرينشهر پرورش و آموزش دبير