چهارم ، شماره 1150 دسامبر 1996 ، سال دي 1375 ، 21 شنبه1
چرا؟ ابتدايي دوره از معلمان ديدگاهفرار
را خود موظفي ساعت متوسطه 24 و تحصيلي راهنمايي دورههاي دبيران
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
به را هفته در روز دو و برسانند اتمام به ميتوانند روز چهار طي در
ساعترا همان 24 ابتدايي دوره در ولي ميباشند ، بيكار جمعه روز از غير
كاركنند بايد هفته روز شش در
بودن پيشبينيرايگان با جامعه فرهنگ توجهبه اسلامي ، انقلاب از بعد
در فرهنگي توسعه و سوادآموزي گسترش باعث كشور ، اساسي قانون در تحصيل
جمعيت پوشش ، تحت دانشآموزان در توسعه اين.گرديد ابعاد تمامي
تحصيلي دورههاي كليه در معلمان افزايش جمعيت ، رشد اثر بر دانشآموزان
.گرفت صورت يافت ، توسعه دانشآموزان جمعيت رشد همپاي كه
بهعلت اخير ساليان طي ودبيرستان ، تحصيلي راهنمايي دورههاي در
بيشتري شتاب روندتوسعه دورهها ، اين به دانشآموزانابتدايي ورود
و دانشآموزان افزايش بهدليل متوسطه توسعه خصوصا كردهو پيدا
و گرفته قرار پرورش و آموزش وزارت و دولت كار دستور در آن ، اهميت
بخش در اما.داشتهاند مبذول آن به را خاصي عنايت و توجه كشور مسئولان
به توجه با متوسطه ، و تحصيلي راهنمايي دورههاي انساني نيروي تامين
اسلامي ، آزاد دانشگاه واحدهاي در فرهنگيان علمي سطح ارتقاء امكان
فرهنگيان از عظيمي بخش نور ، پيام دانشگاه و خدمت ضمن آموزش مراكز
ليسانس و فوقديپلم مدارك اخذ به موفق و شده تحصيل مشغول كشور
و ابتدايي نيروهاي جزو افراد اين اتفاق به قريب اكثريت كه گرديدند ،
دليل به منتهي.بودهاند دوره اين نيروهاي بهترين و مغزها واقع در
و تحصيلي راهنمايي با ابتدايي معلمان بين در فاحش تفاوتهاي وجود
به نسبت كه علاقهاي و عشق تمام با و ميل رغم به معلمان اين متوسطه ،
طي روند اين و شدهاند ابتدايي ترك به مجبور داشتهاند ، دوره اين
كمرنگتر باعث و افزوده ابتدايي آموزش بيبضاعتي و فقر بر اخير ساليان
رشته تغيير با معلمان تحصيلي ، سال هر شروع در.است گرديده آن شدن
به ابتدايي دوره از وضعيت تبديل براي تحصيلي ، مدرك ارتقاء و تحصيلي
كشور سطح پرورش و آموزش ادارات به متوسطه و تحصيلي راهنمايي دورههاي
ادارات مسئولان و خود براي عديدهاي بسيار مسائل و ميكنند مراجعه
برخوردهاي بسا چه و ميآورند وجود به كشور سراسر در پرورش و آموزش
اثر كهدر همهجانبهاي فشارهاي بهدليل كه گروه اين با نسنجيده
اين در كه حقي احساس و رواني و اقتصادي فشارهاي شرايط در تحصيل
عمل در بيثباتي و شغل به بيعلاقگي موجب است ، شده ايجاد برايشان راستا
در و ميشود خدمت وترك دلكندن باعث نيز مواردي در و گرديده
رفتن ويا ماندن و ميگردد آموزش صدماتمتوجه و لطمات اين نهايتتمامي
سطوح در آموزش به جبرانناپذيري ضررهاي موجب دورهابتدايي از گروه اين
.ميگردد ابتدايي
از غير رشتههاي در شدن ازفارغالتحصيل بعد گروه اين اجباري ماندن
بيعلاقگي و سرخوردگي باعث وضعيت ، تبديل عدم دليل به ابتدايي آموزش
و ميشوند بيتفاوت دانشآموزان و آموزشي وضعيت به نسبت و گشته مفرط
و قوي نيروهاي غناي از سال به سال دوره ، اين از نيز گروه اين رفتن
.ميكند لرزانتر را آموزشي زيربناي و كاسته ابتدايي آموزش متفكر
دوره وتغيير ديگر رشتههاي در تحصيل ابتداييبه معلمان گرايش علل
.كرد بيان زير درموارد ميتوان را
در را خود ساعتموظفي متوسطه 24 و راهنماييتحصيلي دورههاي دبيران
غير به را هفته در روز دو و برسانند اتمام به ميتوانند روز چهار طي
در ساعترا همان 24 ابتدايي دوره در ولي ميباشند ، بيكار جمعه روز از
.كاركنند بايد هفته روز شش
در آسانيميتوانند به دبيران متوسطه و تحصيلي راهنمايي دورههاي در
بردرامد و كنند جانبياستفاده كارهاي يا و كار ازاضافه روزه دو اين
.ندارد وجود ابتدايي برايمعلمان مزيتي چنين ولي خودبيفزايند ،
به كه ابتداييميكشند دوره در معلمان زحمتيكه و تلاش تمام وجود با
ارزش نيست ، مقاطعديگر در دبيران كار با قياس قابل عنوان هيچ
.قراردارد پايينتري سطح در بهدبيران نسبت ابتدايي اجتماعيمعلمان
بهرهوري و اقتصادي ارزش داراي جهاني ازنظر ابتدايي دوره اينكه با
شده ، ذكر برتفاوتهاي علاوه است ، دورهها ساير به نسبت بيشتري
.دبيرانبرخوردارند به نسبت مزايايكمتري و حقوق از معلمانابتدايي
رفع كشوربراي در آموزش و آيندهجامعه به علاقه و عشق دليل به
و ابتدايي دوره وتقويت آموزشي كيفيت بهبود وبراي فوق تنگناهاي
و معلمان بين در تنشها ايجاد از جلوگيري و مخلص خلاق نيروهاي حفظ
پيشنهادهاي آموزشي ، كيفيت افت از جلوگيري نهايت در و اداري مسئولان
:ميدارد اعلام را زير
و روزبگنجانند پنج طي در را مقطعابتدايي در موظفي ساعت 24-1
.كنند اعلام تعطيل ابتدايي دوره در را پنجشنبه
شويد ، ابتداييقائل همچونحق مزايايويژهاي ابتدايي دوره براي 2ـ
و شده دوره اين دلگرميمعلمان باعث بتواند اينحق ، كه بهطوري
تنها نه ديگر تحصيلي دورههاي با را دوره اين مزاياي فاصله
آموزشابتدايي معلمان نفع به برتريرا كفه نيز حدودي تا پرنمايد ، بلكه
.دهد تغيير
ضمنخدمت و پيامنور و آزاد دانشگاه مراكزعالي در ارتقاء سهميه -3
مورد معلمان ميزان و شده تعيين پرورش و آموزش هماهنگيوزارت با
دردورههاي جاذبهاي بازهم اگر گرددتا مشخص گوناگون رشتههاي نيازدر
نياز براساس فقطبتوانند داشت ، وجود برايمعلمي علاقه دليل به بالا
هرگونه بدونايجاد و بدهند تحصيل بالاادامه مقاطع در خاص بهرشتههاي
.كنند تبديلوضعيت تنشي
داشته ادامه نامحدود صورت به همچنان ابتدايي دوره در مدرك ارتقاء -4
با و باسواد نيروهاي حداكثر شاهد روزي خدا ياري به تا يابد توسعه و
ابتدايي آموزش سوادنيروهاي ميزان.باشيم ابتدايي دوره در بالا مدارك
ميزان درتعيين مهم و اصلي متغيرهاي يكياز عنوان به جهاني ، درتحقيقات
.ميشود محاسبه پيشرفتآموزشي و كيفيت
محمددوجي عاشور