چهارم ، شماره 1153 دسامبر 1996 ، سال دي 1375 ، 24 سهشنبه 4
سرنوشتساز و حساس ;ابتدايي اول
كودكاناز شناسايي ابتدايي اول پايه در معلمين موفقيت رمز اولين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
در تفاوتهايفردي به بردن پي و خانوادگي و رواني ذهني ، ويژگيهاي نظر
است آنان بين
دبستان آموزگار -مباركي احمد
كشورها فرهنگي و اجتماعي توسعهاقتصادي ، و رشد اساسي اركان از يكي
دورههاي داراي پرورش و آموزش.است(تربيت و تعليم) پرورش و آموزش
دوران اساسيترين و وحساسترين مهمترين كه بوده مختلف آموزشي
ابتدايي پرورش و وآموزش است ابتدايي آموزش دوره آموزشيهمانا
اجتماعي بهزندگي ورود براي مقدماتي دانستنيهاي كاملشامل بهطور
موضوعات نكاتمقدماتي تعليم از عبارت تعليماتابتدايي و بوده
ابتدايي دوره آموزش در ابتدايي اول پايه بيشك وتربيت ، تعليم مختلف
شخصيت شالوده و اساس كه چرا است برخوردار اهميت و حساسيت بالاترين از
سنين در كودكان اكنون ميشود ، نهاده بنيان آن در فرد اجتماعي و فكري
آغاز را رسمي نوشتن و خواندن و ميگذارند دبستان به پاي سالگي 6
در تدريس سنين اين در كودكان ويژگيهاي و خصوصيات به توجه با ميكنند ،
و درس به را كودكان تا ميطلبد را خاصي ويژگيهاي ابتدايي اول كلاس
و دهد مطلوب پاسخي آنان كنجكاوانه سوالات به و سازد علاقهمند تحصيل
در (ع)علي حضرت سازد ، تبديل بالفعل به را آنان بالقوه استعدادهاي
يك لذااست نهادن سنگ بر نقش چون كودك به آموزش:ميفرمايد مورد اين
يا 7 كودكان 6 خصوصيات به نخست درجه در بايد ابتدايي اول كلاس معلم
را خود تدريس روشهاي آن براساس بتواند تا بوده واقف كاملا ساله
كودكان براي تربيت و تعليم كلي اهداف به توجه با را مطالب و تنظيم
:هستند زير شرح به خصوصياتي داراي اكثرا كودكان اين نمايد ، تفهيم
.ميدهند پاسخ خارجي محركات به جسمي رشد نظر از (1
.ميبرند بهكار مهارت با را خود حركتي و حسي اندامهاي (2
.دارند مشترك زبان گروهي بازيهاي در شركت براي (3
و برده پي ديگران متفاوت نظرهاي به شده ، جدا خانواده چهارچوب از (4
.ميكنند تصور ديگران بجاي را خود ميتوانند كه آنجايي تا
وخودبيني درآمده هدفدار و جهتدار جستجويي بصورت آنان كنجكاوي (5
.است شده تعديل آنها
باشد پذيرفته سستي بيآنكه آنان افراطي عاطفي پيوندهاي (6
.است شده معقولتر
فكر ضرورتهاي به و برده پي بزرگان تفكر طرز در حاكم اصول به كمكم (7
.مينهند گردن منطقي
ازمصاحبتهاي بهرهمندي براي ميتوانند و شده آشنا گروهي زندگي با (8
.دهند در تن گذشتهايي به ديگران
صفات و ويژگيها شرايط ، كودكان ، خصوصيات با معلمان آشنايي از بعد
عبارتند آن اهم كه ميرود انتظار ابتدايي اول پايه آموزگاران از خاصي
:از
.باشد كرده انتخاب علاقه روي از صرفا را معلمي شريف شغل (1
برخوردار كافي توانايي و جسمي سلامت از و بوده خوب روحيه داراي (2
.باشد
رفتار داراي و توجه مورد ظاهري وضع داراي گشادهرو ، مهربان ، فردي (3
.كند درك را كودكان و باشد دوستانه
كودكان احساسات بتواند تا بوده فرزند داراي و متاهل امكان حد در (4
.نمايد درك بهتر و بيشتر را
در را خود وخانوادگي شخصي مشكلات و باشد داشته وافري حوصله و صبر (5
.ندهد دخالت كارش
يككودك سوي به توجهش تنها و داشته آگاهي تربيت و تعليم اصول به (6
هم ديگر ومسائل كودكان بر باشد قادر بلكه نشود معطوف مساله يك يا
.باشد داشته نظارت
كار تا داشته آگاهي آنها خصوصيات و افراد خانوادگي امور درخصوص (7
.گيرد صورت آسانتر او تربيت
امراضمسري مخصوصا و كودكان تغذيه بهداشت ، ايمني ، مسائل درباره (8
.باشد داشته اطلاعاتي
اجتماعي رفتار و جسماني وضع عاطفي ، عقلاني ، رشد از (9
.باشد داشته معلوماتي كودكان
زمينه در كافي اطلاعات و بوده كاريش روش در نوآوري و خلاقيت داراي (10
كودكان وهنرهايخاص كودكان ادبيات و ساده زبان به رياضيات و علوم
.باشد داشته
مسلط كاملا كردن حساب و نوشتن و خواندن آموزش صحيح روشهاي به (11
را خاص درس روانيشان و عاطفي رشد به توجه با كودكان اينكه به و بوده
.باشد داشته آگاهي ميگيرند ياد بهتر روش كدام با
و مهم نكات ابتدايي ، اول پايه معلمين ويژگيهاي از شمهاي بيان از بعد
پايه دانشآموزان تربيت و تعليم در آنها بكارگيري كه توجهي خور در
يادآوري كه است اميد ميشويم ، متذكر را مينمايد ايفا بهسزايي نقش اول
.باشد پرورش و آموزش اهداف درتحقق ما بهتر حركت موجب نكات اين
شاد محيطي به كلاس نمودن تبديل و كودك شناسايي
از كودكان شناسايي اولابتدايي پايه در معلمين موفقيت رمز اولين
فردي تفاوتهاي به بردن پي و خانوادگي و رواني ذهني ، نظرويژگيهاي
بر نيز تربيت و تعليم بزرگان موضوع ، اهميت بنابه و است آنان بين در
اين كرارا خود تربيتي آثار در كه روسو جمله از نمودهاند ، تاكيد آن
روسو نظريه تاييد ضمن نيز كلاپارد و است گرديده يادآور را مسئله
ميداردهمان اظهار و ميآورد بهعمل باغبان و معلم بين را مقايسهاي
ميشود انجام گلها و گياهان شناخت مبناي بر گلكاري و باغباني كه طور
از بعد شود ، پيريزي كودك شناسايي مبناي بر بايد نيز تربيت و تعليم
كلاس نمودن تبديل پايه اين در اهميت حائز موضوع كودك ، شناسايي مسئله
زيرا ميباشد دانشآموزان پسند مورد و شاد محيطي به آموزشي محيط و
جمعي محيط يك به پا و شده جدا خانواده محيط از تازه كه كودكان
اين از اضطرابهايحاصله و رواني فشارهاي دستخوش همواره نهادهاند ،
روانيفعاليتهاي فشارهاي و اضطراب چنانكهميدانيم و ميباشند جدايي
مابتوانيم اگر ميدهد ، بنابراين كاهش بچههارا يادگيري قدرت و ذهني
باشاديهاي توام و بوده مطلوب و كودكخوشايند براي كه را محيطي
و آگاهانه برخوردهاي با را ميكند ايجاب كودك سني اقتضاي كه لذتبخش
انبساط و رواني آرامش آمدن بوجود باعث آوريم فراهم خويش ملاطفتآميز
كلا و كودك سازگاري افزايش و يادگيري توان بردن بالا و خاطر
معلم و مدرسه محيط و كلاس به نسبت خوشايند احساسات از برخورداري
هموار را آنان پنهان استعدادهاي شكوفايي زمينههاي و بود خواهيم
را محيط اين چگونه ما كه اينجاست در مهم مسئله ولي ساخت ، خواهيم
مسئله رعايت محيطي چنين آوردن فراهم شرط مهمترين بياوريم ، بوجود
همه لابد است ، كودكي زبان دانستن و (زدن كودكي به را خود) تصبي
و شنيده شده عنوان تربيت و تعليم بزرگان توسط كه را شعر اين عزيزان
:ميدانند
فتاد كارت و سر كودك با ميانه 0چونكه حاشيه 0:شعرموازي-:311
فرمايشات از برگرفته واقع در شعر اين گشاد بايد كودكي پسزبان
:فرمودهاند استكه اسلام بزرگوار پيامبر
رفتار او با بايد اوست نزد كودك كه لهكسي فليتصاب صبي عنده كان من
به همه كهاين كودكي زبان بدانيم بايد ما حال.گيرد پيش در كودكانه
همان واقع در زبانكودكي چيست؟ ميشود تاكيد آن درباره و شده سفارش آن
همان ميزنند ، حرف بايكديگر كودكان كه است سادهاي و بيپيرايه گفتار
همان ميباشد ، غوامض و پيچيدگيها هرگونه از عاري كه است مخصوصي زبان
بين فاصله ديوارهاي آن بر معلم تسلط صورت در كه است مخصوصي زبان
معلم خويش وجود تمامي با شاگردان و رفت خواهد بين از شاگردان و معلم
يك كه زباني چنين بر تسلط بود ، خواهند پذيرا جانشان اعماق تا را
:جمله از بسياري شرايط داشتن است نهفته آن در مفهوم و معني دنيا
به معلمي سوز داشتن و بودن عاشق فراگيرنده ، رشدي جريانات از آگاهي
صميميت ، و صداقت داشتن كودك ، احوال به بودن دانا آن ، واقعي معناي
و فراوان حوصله و صبر داشتن كودك ، درك و شناخت و عاطفي ثبات داشتن
نسبت خود انتظارات و افكار و احساسات شناختن و خودآگاهي و خودشناسي
مدارج نمودن طي و تجربه و تخصص داشتن اينراه در كه است كودك به
لازمه نيز آموزشي نوين يافتههاي از بهينه واستفاده كارشناسانه تحصيلي
.ميباشد آن
شخصيت شكلگيري فرايند در ابتدايي اول پايه در كودكان الگوپذيري
اساس يادگيري كه چرا است رفتاري الگوهاي متوجه نقش بيشترين كودكان
يا و ضمني غيرمستقيم ، يادگيريهاي.ميدهد تشكيل را آدمي رفتار
اين در و ميشوند محسوب يادگيريها موثرترين و پايدارترين مشاهدهاي
از ديگر عبارت به است ، رفتاري الگوهاي عهده بر نقش مهمترين ميان
در يادگيري روشهاي مهمترين از يكي همانندسازي و تقليد كه آنجايي
شخصيت از كودكان نزد در رفتاري الگوهاي هرقدر بنابراين است كودكان
مورد بيشتر آنها غيركلامي و كلامي رفتارهاي باشد برخوردار محبوبتري
ابتدايي اول پايه معلم كه نيست پوشيده كسي بر لذا ميشود ، واقع توجه
و حالات و گفتار و رفتار و است كودكان نزد در لايقي و مناسب الگوي
و ميباشد دارا را كودك به جهتدهنده تابلوي حكم معلم افعال تمامي
ميتواند خود شگفتآور عملي قدرت با معلم و است معلم محض مقلد كودك
.كند راتسخير كودك وجود عمق
داشته وانسانسازي تربيت سوز بايد ابتدايي اول پايه معلم بنابراين
عيني تجسم و باشد جهات ازجميع شايسته و عيار تمام الگويي و
نشود ، محسوس تفاوتي او حالات و رفتار و گفتار بين و بوده گفتههايش
حركات تمامي رفتار الگوگرايي براساس اول پايه معصوم دانشآموزان چون
و رفتار در را كمالاتمعلم و مينمايند حكاكي خويش وجود عمق در را معلم
.ميسازند مجسم خود كردار
از يكي راجرز ابتداييكارل اول پايه در رفتار تغيير روشهاي كاربرد
كه هرچند بپذيرد را كودك بايد است ، معلم معتقد آموزشي مسائل محققين
از حاصل تدابير از يكي رفتار تغيير.بپذيرد را رفتاراو نميتواند
در كه است يادگيري روانشناسي بويژه روانشناسي علم يافتههاي
و شده گرفته بكار پرورش و آموزش در جمله از عملي مختلف موقعيتهاي
ابتدايي اول پايه معلمين بنابراين است ، رسيده اثبات به آن اثربخشي
كودكان اخلاقي و اجتماعي رشد مختلف موقعيتهاي گرفتن نظر در با
كودكان ، رفتار ناهنجاريهاي درمان و اصلاح براي روش اين از ميتوانند
رفتارهاي و نمايند استفاده آنان ناسازگاري و تحصيلي عقبماندگي مشكلات
داده نشان مطالعات چون دهند ، افزايش آنان در را مفيد و خالص و سالم
اول كلاس بچههاي بين در كوچك دزديهاي قبيل از رفتارها از بعضي كه است
و سر به بيتوجهي و گفتن ناسزا و دبستان از قبل سنين در دروغگويي و
ياد كودكان كه ميگيرد صورت خاطر اين به اغلب مدرسه كار و وضع
لازم كنند ، برآورده پخته شيوههاي با را خويش نيازهاي چگونه نگرفتهاند
تعيين تقويت ، از استفاده رفتار ، تغيير روشهاي در كه است ذكر به
و ملايم سرزنشهاي معلم ، ستايش و توجه از استفاده تقويت ، مقدار
.قرارگيرد مدنظر بايد سرمشقگيري
دارد ادامه