چهارم ، شماره 1155 دسامبر 1996 ، سال دي 1375 ، 28 شنبه 8
|
|
شاد كلاسهاي و كودك شناسايي
(پاياني بخش) - سرنوشتساز و حساس ابتدايي ، اول
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ابتدايي اول پايه دانشآموزان براي شب تكليف انجام مدت كه آنجا از
متنوع و پرمحتوا آگاهانه ، كوتاه ، بايد تكاليف اين است ، دقيقه بيست
همه از و نباشد آنان رواني و جسمي استطاعت از خارج و شده تعيين
.باشد داشته داوطلبانه جنبه دانشآموزان براي آن انجام مهمتر ،
چاپ پيش هفته سرنوشتساز و حساس ابتدايي ، اول مقاله نخست بخش:اشاره
است مقاله آن پاياني بخش ميخوانيد آنچه.شد
ويژگيهاي به توجه علومبا و رياضيات بخصوص دروس ، تدريس چگونگيo
اولابتدايي پايه در ذهني و عقلي رشد
آماده او ميگذارد ، دانايي و عقل سن به پاي كودك دبستان به ورود با
به كمكم او شود ، خارج مركزي خود از و كرده فكر واقعبينانه تا ميگردد
با خارج عالم از او تصورات كه ميفهمد و ميكند پيدا خودآگاهي دانش
از بتدريج كودك.است متفاوت اوقات گاهي دارد وجود واقع در آنچه
عينيتگرايي از مرحله اين در كودك تفكر ميشود ، آگاه ديگران نظرات
تجريدي تفكر قدرت از آنكه بدون واقعيتها درك لذا است ، برخوردار خاصي
تصور جزمي و تغييرناپذير عيني شكل به را چيز همه باشد برخوردار
ارتباط كودك كه است زندگي از مرحله اين اوايل در بالاخره و ميكند
به و ميكند شروع يكديگر با را آنها ابعاد و اشياء مختلف جنبههاي
لذا.مييابد در ناميده تغيير عدم اصل پياژه كه را آنچه ديگر عبارت
در كودكان كه امر اين به گرديدن باواقف ابتدايي اول پايه معلمين
تفكر مرحله به هنوز و بوده عيني تفكر مرحله در نظررشد از سن اين
را علوم و خصوصارياضيات پايه اين دروس بايد نرسيدهاند ، انتزاعي
و محسوسات از استفاده با عمليو و عيني تجارب راه از تنها
يادگيري زيرا دهند ، آموزش كودكان به مجسم نيمه و مجسم آزمايشهاي
و مجرد صورت به دوره اين در كودكان براي علوم و رياضي مفاهيم و اصول
در كه است ضروري هم نكته اين ذكر البته.نيست امكانپذير انتزاعي
تنها و شوند داده دخالت بايد نيز دانشآموزان آزمايشات از استفاده
صورت هنگامي واقعي معناي به يادگيري چون نباشند ، صحنه نظارهگر
مشاهده به و كنند دستكاري را محيط شخصا دانشآموزان كه ميگيرد
درك و مشاهده را تغييرات نتايج و دهند تغيير را شرايط و بپردازند
.كنند
ابتدايي اول پايه در شب تكليف انتخاب چگونگيo
بسزايي اهميت از اولابتدايي پايه دانشآموزان براي شب تكليف
تكليف كارايي منكر مورد اين در ازانديشمندان پارهاي است ، برخوردار
بر نيز عدهاي و ميدانند كودك شخصيت رشد بر فشاري را آن و شبميشوند
فعاليتهاي بر را آن اثرات و ميكنند تاكيد شب تكليف مثبت اثرات
كه هستند معتقد و ميسازند نشان خاطر دانشآموزان يادگيري و غيردرسي
است آموزشي كمك مكمل جريان يك صورتي در شب مشق يا درسي تكاليف انجام
توسط آموزگاران هدايت با و پرورش و آموزش رسمي برنامه براساس كه
تعيين چگونگي بررسي به ما اگر تفاصيل اين با شود ، انجام دانشآموزان
رونويسي اكثرا كه پيميبريم بپردازيم ابتدايي اول پايه در شب تكليف
اوقات بعضي آنكه تاسفبارتر و ميكنند تعيين تكليف بعنوان را دروس از
بنابراين ميشود ، استفاده تنبيه براي حربهاي بعنوان شب تكليف از
پايه دانشآموزان براي شب تكليف تعيين در منطقي تحولي كه است ضروري
انجام مدت كه امر اين به گرديدن واقف با و پذيرد صورت ابتدايي اول
تكاليف اين است ، دقيقه ابتدايي 20 اول پايه دانشآموزان براي تكليف
از خارج و شده تعيين متنوع و پرمحتوا و آگاهانه و كوتاه بايد
براي آن انجام مهمتر همه از و نباشد آنان رواني و جسمي استطاعت
كه است شده ثابت تجربه به چون باشد داشته داوطلبانه جنبه دانشآموزان
توجهي شايان استقبال داوطلبانه بطور تكاليف انجام از دانشآموزان
مورد بدقت مربوطه آموزگار توسط بايد درسي تكاليف همچنين و مينمايند
ميتواند امر اين كه است صورتي چنين در و گيرد قرار تصحيح و بررسي
و دانشآموز اولياي مدرسه ، و خانه بين سازندهاي و موثر ارتباطي نقش
.باشد داشته دانشآموز نفس به اعتماد و شخصيت رشد نيز و آموزگار
ابتدايي اول پايه و معلمان راهنماo
كنيم اطلاق آموزشي رهبران همان به معلمانرا راهنما اصطلاح ما اگر
آموختن وضع ساختن بهتر آنان اصلي وظيفه كه سازيم خاطرنشان بايد
در بودن متخصص ضمن بايد معلمان راهنما راستا اين در و است كودكان
تدريس زمينههاي در قابلملاحظهاي تواناييهاي و دانش از درسي رشتههاي
به دستيابي در سعي همواره و باشند برخوردار يادگيري و برنامهريزي و
و علمي تازه يافتههاي و ارزشيابي نوين شيوههاي تدريس ، جديد شيوههاي
شكوفايي جهت معلمين به آنها همچنينانتقال و آنها از بهينه استفاده
راهنما كه ميشود ديده گاهي متاسفانه ولي باشند ، تربيت و تعليم امر
هستند بيخبر خود خطير مسئوليت از كافي تخصص عدم علت به محترم معلمان
به فقط نظامآموزشي يك در معلم متعلمو مسائل به توجه بدون و
اينبازديدهاي در كه جالباينجاست و ميكنند اقدام بازديدهايسطحي
به توجه بدون و مينمايد دانشآموزاننيز از بهارزشيابي اقدام سطحي
شرايطخاصي از ابتدايي اول دانشآموزانپايه كه خطير امر اين
ميپذيرند خود معلم رابهجاي كسي كمتر كلي وبهطور هستند برخوردار
آشنايي و صميميت وعدم غربت احساس استبهعلت ممكن و دارند قبول و
كنند ، بعضي اختيار سكوت آنها مقابلسوال در معلمان راهنما با
لذا ميبرند ، زيرسوال را پايه اين معلميندلسوز زحمات مواقع
قصد كه محترمذيربط مسئولين ديگر معلمانو راهنما كه بجاست
را اول پايه تحصيليدانشآموزان پيشرفت ميزان وبررسي بازديد
جهات تمامي از پايه اين دانشآموزان خاص شرايط از بايد حتما دارند ،
.باشند مسلط نيز ارزشيابي نوين شيوههاي به و بوده مطلع
بهطور و بوده اهميت حائز ابتدايي اول درپايه كه نيز ديگري موارد o
:عبارتنداز مينماييم اشاره آن به گذرا
چگونگيانتخاب با رابطه در دستورالعملوزارتي رعايت لزوم -
مسئولين پيگيري بهعلتعدم متاسفانه كه اولابتدايي پايه معلمين
.است جانيفتاده مدارس در آنچنان دستورالعمل ذيربطاين
و عمومي دورهآموزش به ورود براي آمادگيكودكان سنجش ادامه لزوم -
به مشكلاتمربوط و معضلات رفع آنانو تقويمي سن ملاكقرارندادن
در حضور براي لازم ملاكهاي سنجش اين در كه كلاسهايخاصكودكاني تشكيل
.نميكنند كسب را عمومي آموزش دورههاي عادي كلاسهاي
مناطق در آمادگيخصوصا دورههاي و ازدبستان قبل آموزش تقويت -
.دوزبانه
كه ابتدايي اول پايه معلمين كاري روشهاي بيستگرايياز حذف لزوم -
ايجاد دانشآموزان آينده و آموزشي روند در را نامطلوبي عواقب
.ميكند
پرورش و ذوقكودكان و خلاقيت پرورش لازمبراي زمينههاي ايجاد لزوم -
و ورزش و هنر كلاسهاي به دادن بها همچنينبيشتر و حسزيباشناسي
آموزشي محيط در تنوع ايجاد جهت بچهها علاقه مورد سرودهاي از استفاده
.درسي امورات بهتر تفهيم و
تنبيه تربيتبدون و دانشآموزان نوينتشويق شيوههاي ارائه لزوم -
.ابتدايي اول پايه در بهكارگيري جهت ذيربط كارشناسان سوي از
دانشآموزان ، ارزشيابياز نوين باشيوههاي كامل آشنايي ضرورت -
امتحانات بخصوصدر امتحاني اكثريتسوالات ميشود بهطوريكهمشاهده
و بوده دانش سطح يعني حيطهشناختي اول سطح در اكثرا سوم ماهه سه
.ميشود گرفته ناديده امتحانات در حيطهشناختي ديگر سطوح
پايهاول معلمين براي كار فوقالعادهسختي برقراري لزوم -
.ابتدايي
بهار 1374 شماره 1 ، معلم ، انديشه فصلنامه:منابع
يزد پرورش آموزشو كل اداره اولابتدايي ، كلاس معلم راهنماي
جهانگرد يدالله:دبستاني ، تاليف كودكان و ما
دكتر:نوجوانان ، تاليف و كودكان وتربيت روانشناسي در مباحثي
افروز غلامعلي
دكتر:نوجوانان ، تاليف و كودكان نابهنجاردر و بهنجار رفتارهاي
شكوهنوابينژاد
هشتم شماره چهلم ، پرورش ، دوره و آموزش ماهنامه
و 6 شماره 2 معلم ، رشد نشريه
و 159 شماره 51 و تابستان 1369 شمارهمخصوص پيوند ، نشريه
جلد 3 ، صفحه 315 الشيعه ، وسائل
بخشالفبا دي 1372 ، شهريورو 30 اطلاعات ، 18 روزنامه