چهارم ، شماره 1156 دسامبر 1996 ، سال دي 1375 ، 29 يكشنبه 9
|
|
موسيقي برنامه چند اجراي از گزارشي
موسيقي هنرمندان با كوتاه گفتگوهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
سنتي گروههايموسيقي مختلف مناسبتهاي به اخير هفتههاي در:مقدمه
اغلب.پرداختند برنامه بهاجراي تهران هنري تالارهاي در سمفونيك و
(ع)حسين امام حضرت ميلاد و شعبان ماه رسيدن بافرا كه برنامهها اين
بوده مواجه نيز مردم استقبال با است افزايش روبه (عج) مهدي وحضرت
گفتگوهايي مذكور برنامههاي هنرمندان معرفي جهت و منظور همين به.است
:ميگذرد نظرتان از كه است شده انجام همشهري هنري خبرنگار توسط
سالهاي از جهاني موسيقي فرمهاي از استفاده:آهنگساز فرهت ، شاهين
فرمهاي در ايران موسيقي ملوديهاي و تمها از كه بودم فكر اين در پيش
موسيقي شناساندن براي راه يگانه اين.كنم استفاده جهاني موسيقي
.است جهاني جامعه به ايراني پرمايه
موسيقي به ما نغمات از بعضي حتي كه شده سبب ايران موسيقي وسيع دامنه
بيات ملوديهاي و گوشه از برخي مثلا.نباشد بيشباهت هم اروپا كلاسيك
غيرايراني گوش براي ميتواند چهارگاه و شور حتي يا و همايون و اصفهان
.باشد دلفريب و جالب
موسيقي گسترده فرمهاي در ايراني آثار سري يك گرفتم تصميم هرحال به
.بنويسم جهاني
مي در بهنامسمفوني 5 كردم ، شروع ايراني سمفوني با را پروژه اين
خيام بهنام سمفوني اولين سمفونيساختم ، چهار قبلا.شماره 46 مينور
.شد اجرا تهران سمفونيك اركستر توسط چندبار
سمفوني اصلياين تم رسانيدم ، اتمام به سال 1372 در را سمفوني 5
معروف ملودي از شده گرفته قسمتاول دوم تم ليكن است خودم از و اصلي
اين اثر اين اول قسمت در است ، فارس استان از دستمالمنزن به دست
رنگ از است سمفوني اسكرتسوي كه دوم قسمت درمييابند گسترش نغمه دو
اين مياني قسمت در.كردهام استفاده اصفهان بيات در درويشخان معروف
.گرفتهام بهره وگيلاني مازندراني محلي نغمه سه از اسكرتسو
زيباي وكوهستانهاي دشتها دوردست ، سرزمينهاي خاطرات بهنام سوم قسمت
به ماهور به اشاره از پس آخر قسمت و كردهام توصيف را زمين ايران
اركستر توسط سال 1372 در شب سه در اثر اين.بازميگردم اول تمهاي
در آن مجدد اجراي وشد اجرا ناصري فريدون رهبري به تهران سمفونيك
.بود وحدت تالار در امسال آذرماه سوم و دوم اول ، سيامآبان ،
شش در كه رمينوراست در ، ايراني سوئيت آثار سري اين از اثر دومين
.است ايراني دستگاههاي از يكي قسمتنشانگر هر و است شده ساخته قسمت
بيات و چهارگاه و شور و همايون:از است عبارت آن مختلف قسمتهاي
.همايون به رجعت و دشتي ماهور و اصفهان
اركستر توسط تالاروحدت در شب چهار طي آذرماه 1373 در نيز اثر اين
.شد اجرا ناصري فريدون رهبري به تهران سمفونيك
ساخته ايراني موسيقي از الهام با و اصلي همه سوئيت اين نغمات و تمها
.است شده
سال 1374 در كه شماره 54 ميمينور در است ايراني راپسودي بعدي اثر
تمهاي از آن در كه ميشود گفته قطعاتي به معمولا راپسودي نوشتم ،
از كردم سعي من اثر اين در.ميشود استفاده عاميانه يا و محلي معروف
شيدا از نغمهاي كنم استفاده قديمي تمهاي زيباترين و غنيترين از يكي
و پيانو براي كه قطعه اين مهتابه شب نامامشب به اصفهان بيات در
فريدون رهبري به تهران سمفونيك اركستر توسط بار چندين است اركستر
اركستر توسط مذكور اثر گذشته تابستان در بعلاوه شد اجرا ناصري
از اثر جديدترين.گرفت قرار توجه مورد و شد اجرا استكهلم سمفونيك
آن امسال كه است ايراني كنسرتوي يا اركستر براي كنسرتو نيز سري اين
.رسانيدهام اتمام به را
:(نغمه)بانوان موسيقي گروه سرپرست و سنتور نوازنده هاشمي آذر
ميدهم ترجيح را سنتي موسيقي
بهره هارموني از سنت ، رعايت عين در ولي ميكنم كار سنتي موسيقي من
هم خانم نوازندههاي كه بود اين نغمه گروه تشكيل از من وهدف ميگيرم
از گروه اين خوشبختانه.باشند داشته برنامه فرصتاجراي بتوانند
داشته كشور از خارج و داخل در زيادي تاكنونكنسرتهاي كار ابتداي
در خانمها بيشتر گرايش البته.مشكلينداشتهايم حال به تا و است
از برخي در و است سنتور و وسهتار تار سازهاي به ايراني موسيقي
از بعد خوشبختانه.هستيم مواجه نوازنده كمبود با ني مثل سازها
يا خوب نوازندههاي از برخي ولي دارد بهتري وضع سنتي موسيقي انقلاب
طرف از.رفتهاند كشور از خارج به يا و نميكنند كار دلايلي به بنا
يك سال سه كه شخص هر موسيقي به مردم حد از بيش تقاضاي علت به ديگر
تجربه كه كساني ميكنم فكر و ميدهند او به استاد لقب مينوازد را ساز
.زد خواهند سنتي موسيقي به بزرگ لطمهاي آينده در ندارند كاري
نميشود توجهي نوآوري به:گروه سرپرست و نوازنده سعيدي مليحه
روحيات و مانندحالات ما فرهنگي و ملي عظيم گنجينه سنتي موسيقي
اگر دارد كه اصولي و چهارچوب از خارج كه است گسترده و عميق انسانها
از دور اگر طرفي واز ميشود بيمعني و مبتذل شود اجرا يا خوانده
موسيقي.بود خواهد ملالآور و كننده كسل باشد تازه تجربههاي و نوآوري
انجام صحيح اگر كه دارد نوآوري و ابداع و پيشرفت به نياز ايراني
وسنتها اصالتها كردن عرضه بهتر بلكه نميشود سنتشكني تنها نه گيرد
.ميشود
خلق ارزنده آثار كه ست ا متعهد آهنگسازاني به وابسته مملكت موسيقي
آثار و دارند زمينه اين در كافي معلومات كه آهنگسازاني.ميكنند
نام به كه كساني.ميكنند خلق موسيقي مختلف زمينههاي در ارزشمندي
ندارند كافي اطلاعات ايراني موسيقي زمينه در و ميسازند آهنگ آهنگساز
نبردهاند بهرهاي ايراني موسيقي اصول و ظرايف قواعدو شناخت از و
من نظر به.است ملي موسيقي ارزشهاي فاقد ميآورند بوجود كه آثاري
قالب و چهارچوب در.شود حفظ بايد اصالتهايش تمام با ايراني موسيقي
وجود به ابداعاتي آنها از الهام با و كرده نوآوري ميشود موسيقي اين
.نميشود توجهي چندان مسئله اين به حاضر حال در متاسفانه كه آورد
امروز ما كه موسيقياي كنيم كمك گروهي كار به:ني نوازنده ناهيد حسن
.ندارد عمر زيادي مدت ميشود ، استفاده ملي سازهاي از آن در و ميشنويم
ولي ميكردند كار هم با كه بودهاند نوازندگاني قاجار دوران از يعني
سازهاي تمام كه ايراني اركستر گروه اولين.است نبوده مستمر صورت به
.شد تشكيل پيش سال چهل حدود از داشتند شركت آن در ملي
فرهنگ وزارت كه ميكرديم كار گروهي در پايور استاد همراه به گذشته در
وزارتخانه آن عضو موسيقي ، گروه اعضاي و ميكرد پشتيباني را هنرآن و
و كار ميكردند دريافت آنجا از نوازندگان كه حقوقي قبال در و بودند
امروز وحدت و سابق رودكي تالار ضمنا.شد حاصل هم خوبي خيلي آثار
برنامه شب پنج يا چهار ماه در موسيقي گروه هر و داشت برنامه ماهانه
برنامهها قبيل اين اجراي به مستمري كمك امروزه متاسفانه.ميكرد اجرا
مبتذل موسيقي و داشت ديگري وضعيت موسيقي انقلاب از قبل البته.نميشود
درباره.داشت را خود خاص علاقهمندان هم سنتي موسيقي البته.بود غالب
با آشناييام قبل سالهاي از بگويم ميتوانم هم عارف گروه در خود كار
چندي برنامه اجراي.كنم همكاري ايشان با تا شد موجب مشكاتيان آقاي
برنامه از هم مردم استقبال و بود اساس اين بر نيز وحدت تالار در قبل
.است مردم ويژه توجه مورد سنتي موسيقي برنامههاي كه داد نشان