چهارم ، شماره 1160 ژانويه 1997 ، سال دي 1375 ، 2 پنجشنبه 13
|
|
غرب دانشگاههاي در تحقيقات الاكلنگ
از را فرصتپژوهش تدريس ، فشار دانشگاههاميگويند علمي هيات اعضاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ميگيرد آنان
است سپرده فراموشي به آموزشرا تحقيقات ، تب:يا
...:يا
مرزها از نامتجاوز به مقاله يك ارسال با آمريكايي فيزيكدان يك
پراز ولي مهمل مقالهاي كه !كوانتوم ثقل گشتاري هرمنوتيك سوي به
ميتوان روزها اين كه كرد ثابت علمي نشريه يك به بود ، علمي ارجاعات
علمي ارجاعات داراي كه برآن مشروط سپرد ، چاپ به را بيسروتهي هرمقاله
باشد
تفوق نه محسوبميشود ، كاري و علمي كليدارتقاء پژوهشي ، برونداد
تدريس در
بيشترين درسال 1809 ، برلين دانشگاه هومبولت ، بنيانگذار ويلهلمفون
.است پژوهش جايگاه دانشگاهها كه كرد انديشه اين گسترش رابراي تلاش
كلي آموزشي از را دانشجو كه بود آن صرفا آنها وظيفه زمان ، آن تا
.كنند آماده دولت يا كليسا در خدمت براي را او و كنند بهرهمند
افزون و پژوهشگر و عالم بايد دانشگاه استادان ميكرد استدلال هومبولت
عالي آموزش براي هومبولت الگوي نوزدهم قرن خلال در.باشند مدرس برآن
گسترش حال در سرعت به كه شد پخش آمريكا دانشگاههاي ميان در ابتدا
.است بوده ثمربخش بسيار وي انديشه.گرفت ريشه اروپا در آنگاه و بود
فكري فعاليت كانون و علمي پيشرفت مراكز به دانشگاهها جهان ، سراسر در
كبود گنبد زير در موضوعي هر تقريبا دانشمندان امروزه.شدند تبديل
كه باشند مدعي ميتوانند بنابراين و ميكنند تفكر آن در و بررسي را
.هستند جديد علوم بيشتر سرچشمه
براي وصرفا است بيمايه علمي ازپژوهشهاي بسياري حال ، اين با
بيماري آن از بدتر.استفادهدارد دانشگاه در موقعيتكاري ارتقاء
دانشگاهي برمحيطهاي كه است كن مقالهمنتشر بماني ، ميخواهي اگر
تنزل است ، آموزش همانا كه را عالي آموزش اصلي هدف ارزش و است حاكم
از بسياري حتي و عالي آموزش نهادهاي از بسياري در.است داده
آن كيفيت و دارد قرار اولويت بعدي مراحل در تدريس آنها ، معروفترين
فرا آن زمان.است رفته فراتر معقول حد از پژوهش پيگيري.است پايين
.كنيم متعادل و سنگين تدريس سمت به را ترازو كفه تا است رسيده
آموزش اعلامكنند دانشگاهها كه است هدفآن اين به دسترسي راه يك
تدريس ، توانايي برپايه علميرا هيئت اعضاء و اوليهآنهاست هدف
اتكاء آنان منتشره مقالات تعداد به اينكه نه دهند ، ارتقاء و پاداش
از برگزيدهاي گروههاي استراليا ، و انگليس امريكا ، در.كنند
پژوهشهاي از ديگر كه ميخواهند دولتهايشان از پافشاري با دانشگاهها
علمي مركز چند صرف را مالي منابع عوض در و نكنند مالي حمايت دونپايه
كلا كه هرچند آنهاست ، نفع به استدلال اين (خودشان يعني) كنند برتر
مالي پشتوانه با علمي مراكز از اندكتري تعداد داشتن وجود.است منطقي
مراكز كه است آن از بهتر دهند ، انجام يك درجه پژوهشهاي كه مساعد
اهميت حائز پژوهش كه باشند ضعيفتري مالي پشتوانه با بيشتري علمي
.دهند انجام اندكي واقعي
نبايدموسساتي برگزينند ، را راه دولتهااين چنانچه وجود ، اين با
در با بايد دولت بلاعوض كمكهاي.كنند جريمه آموزشهستند ، مختص كه را
بودجه كه صورتي در.شود اعطا پژوهشي نيز و آموزشي برتري نظرگيري
.شد خواهد كمتر طبعا پژوهش بودجه نشود ، بيشتر عالي آموزش
شمار آمريكا ، افزايش در.نيست فينفسهناخوشايند امر اين البته
.است رشد روبه هستند ، چاپآنها به مايل كه نشرياتي تحقيقيو مقالات
مختص نشريهايكه اجتماعي ، بودكهمتن جاري ميلادي سال اوايل در
-مرزها از باعنوانتجاوز كرد درج مقالهاي فرهنگياست ، مطالعات
در مقاله اين آنكه از غافل ثقلكوانتوم گشتاري منوتيك هر بهسوي
اين سوكال ، آلن نام به فيزيكداني.نبود يكسركاري از بيش چيزي واقع
هر ميتوان روزها اين دهد نشان تا بود فرستاده نشريه براي را مقاله
.باشد لازم ارجاعات داراي برآنكه مشروط كرد چاپ را مهملي
ادعا كه آمريكا در آزاد هنرهاي دانشگاههاي همچون نهادهايي در حتي
دارد وجود علمي هيات ميان در ذهنيت اين دارد ، اولويت آموزش ميكنند
در تفوق نه ميشود محسوب كاري و علمي ارتقاء كليد پژوهشي داد برون كه
شده انجام دانشگاهيان توسط البته كه) مطالعات برخي يافتههاي و تدريس
و دارد اهميت كه است پژوهشي داد برون كميت كه است اين از حاكي (است
.آن كيفيت نه
استدلالهاي از ميآيد ، بسياري حساب به صنعتبزرگي دانشگاه كه اكنون
لااقل يا نميرسد ، نظر به معتبر ديگر پژوهش بر تاكيد مورد در هومبولت
بايد واقعا دانشگاه استادان آيا.نيست اينگونه دانشگاهها همه براي
آنان واقع در كنند؟ تحقيق خويش ، كاري رشته تحولات با همراهي براي
در.دهند انجام خوب علمي نشريات خواندن با را كار اين ميتوانند
پيچيده پژوهشي صرف را خود غيرتدريس وقت تمام كه دانشمنداني حقيقت ،
دشوارتر روز تحولات از آگاهي كه برسند نتيجه اين به بسا چه ميكنند ،
كه صورتي در ميدهند ترجيح دانشجويان از بسياري.آسانتر نه باشد ،
آموزش نظر از كه برگزينند را دانشگاههايي باشند ، داشته انتخاب توان
را خود علمي نهادهاي اعتبار نامدار ، استادان.باشند داشته برتري
كه هستند تكميلي تحصيلات دوره دانشجويان اين اما ميكنند ، تقويت
.پايينتر و ليسانس دانشجويان نه ببرند ، بهرهكافي آنان از ميتوانند
را خود دانشگاههااستادان از تعدادانگشتشماري فقط حاضر ، حال در
هنوز دانشگاهها علمي اعضايهيات.ميدهند پرورش تدريسدرست براي
آنان از را پژوهش فرصت تدريس كهفشار ميكنند صحبت امر اين از
.كرد دگرگون بايد استادان از بسياري براي را اولويتها اين.ميگيرد
در سودمند و چالشطلب كاري را كشور هر آينده با جوانان آموزش بايد
ميدهند ، انجام ميتوانند ، كه كهكساني قديمي گفته اين گرفت نظر
.است بوده خطا همواره ميكنند ندارند ، تدريس انجام توان كه كساني
افراد از بسياري كه همانطور.ميطلبد را بالايي مهارت خوب تدريس
نميتوانند استادان از بسياري گواهيدهند ، ميتوانند دانشگاه تحصيلكرده
.بكنند را كار اين
نعيمي وحيدرضا:ترجمه
اگوست1996 اكونوميست ، 24:منبع