چهارم ، شماره 1160 ژانويه 1997 ، سال دي 1375 ، 2 پنجشنبه 13
|
|
مهر پيامبر
و مجيد قرآن بهروايت ،(ع)مسيح عيسي حضرت رسالت و زندگي به نگاهي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مسيحي مقدس متون
نومسيحي سال آغاز ژانويه ، يكم برابربا ماه ، دي دوازدهم:اشاره
عيسي حضرت بزرگخداوند ، پيامبر تولد پيشنيز روز چند و است
داشته گرامي الهي اديان معتقدانبه همه و مسيحيان سوي از(ع)مسيح
رسالت زندگيو به فشرده نگاهي كه متنحاضر مناسبت ، همين به.شد
ضمن ميباشد ، كريم قرآن و مسيحي مقدس متون اساس بر (ع)عيسي حضرت
مقالات سرويس.ميرسد گرامي خوانندگان نظر به ايام ، اين تبريك
از قبل چهارم سال در -باد براو خدا درود -مسيح عيسي حضرت
لحم ، بيت در لوقا وانجيل متي صريحانجيل نص موجب به و (1)ميلاد ،
.آمد دنيا به اورشليم جنوب در
بر وعلاوه است بوده طبيعي امريماوراء و شگفت واقعهاي او تولد
.ميگذارد صحه اينامر بر نيز كريم قرآن (ولوقا متي) اناجيل تاكيد
هنگام در ،(ع)عيسي حضرت مادر مريم حضرت كه مورد اين در كريم قرآن
(مريم/1622 سوره).دارد صراحت است ، بوده باكره قطعا وي تولد
سخن تكلمو به شروع گهواره در (ع)حضرتعيسي كريم ، قرآن روايت به
پرداخته مريم حضرت پاكدامنش ، مادر سرزنش كهبه كرد مردمي با گفتن
.نبودند بدكاره مادرت و پدر هارون خواهر اي:ميگفتند و بودند
(مريم/28)
پيامبر مرا و داده كتاب من به خدا ، بنده منم:فرمود (ع)عيسي حضرت
(همان/30). است داده قرار
بودند ، او سال و سن در كه همترازي و همروزگار جوانان بين در او
گروهي با وي مذاكرات خلال از موضوع اين.بود استثنايي و نمونه انساني
/لوقا انجيل):ميشود استنباط اورشليم معبد در (معلمين) (2)ربيها از
حدود يعني مسيح ، زندگيعيسي بحراني سالهاي.(آيات 4151 /دوم باب
روايت به كه (3)معمدان يحيي كه شد زماني با مصادف او ، 30سالگي
و ديني نهضت يك اردن رود كرانههاي در بود او پسرعموي لوقا ، انجيل
آن مردم تمامي مبارزه ، اين طي پيامبر يحياي.بود كرده ايجاد اخلاقي
ملكوت زيرا كنيد ، توبه:جملهميگفت از و ميفرمود موعظه را كرانهها
(آيه1 /سوم باب /متي انجيل).نزديكاست آسمان
رود بودند ، در آورده بجا را او كهدعوت را آورندگان ايمان سپس
دعوتيحياي اين زمان ، آن در (ع)عيسي.ميداد تعميد غسل اردن
در عرفاني مكاشفه نوع يك حال ، همان در و داد ، پاسخ را تعميددهنده
دگرگون كلي به را او بعدي زندگاني سير خط كه پيوست وقوع به درونش
(4).ساخت
مراقبه و دورهتفكر يك زمان اين در (ع)لوقا ، عيسي و متي روايت طبق
نتوانست شيطان وساوس تمامي مدت ، اين طي در.گرفت پيش در را روزه چهل
كه كوتاهي مدت طول در.نمود آغاز بشارت و وعظ سپس او.بفريبد را او
و آوردند روي او تعاليم به بسياري مردمان گذشت ، (ع)عيسي تعاليم از
او كه دليلبود اين به (ع)عيسي توفيق.شدند وي كردار و سخن مجذوب
غامض و سخت مسائل و تكلمميكرد ساده و فهم كس مردمي ، همه زباني به
در.ميفرمود مطرح بشر ابناي فهمعموم خور در زباني با را ديني
روح كردن وتباه داشت مركزيت او دل مذهبدر حقيقت تعاليم ، اين
.ميآورد حساب به جنايات بزرگترين زمره از را بشر افراد اخلاقي
اخلاقيعيسيمسيح ، و ديني راهگشاي و تعاليمجديد از پس حال ، هر به
بيشائبه و صادقانه وخدمت تعاليم عمق كه علت بهاين مردم از برخي
شوم توطئهاي تدارك و چند ، نابخرداني تحريك با نميكردند ، درك اورا
.دادند انجام تندي اقدامات عليهاو بر شده تعيين پيش از نقشهاي و
قيامت برايروز دليلي عنوان به (ع)حضرتعيسي شخصيت از كريم ، قرآن
به پدر بدون سبباينكه به عيسي:ميفرمايد آنجاكه.ميبرد نام
.نكنيد قيامتشك ظهور در است ، قيامت اثبات نشانه و دليل آمد ، دنيا
.(61/زخرف سوره)
مسيحي برادران قلوب تاليف و برادري موضوع در ميتوان آيات اين خلال از
قضيه از بالاتر مثالي وچه كرد مشاهده فراواني مثالهاي مسلمان و
و ستم از مكه ، مسلمانان نو كه هنگامي جعفربنابيطالب ، احتجاج مشهور
فرمان و صلاحديد به بودند ، آمده ستوه به اسلام دشمنان شكنجههاي و آزار
داشت عهده بر ابيطالب جعفربن را آنها رياست كه گروهي ،(ص)اكرم رسول
مسيحي پادشاه نجاشي آنجا در.شدند عازم حبشه سوي به جزيره شبه از
را مريم سوره از چند آياتي طيار جعفر واقعه ، آن درميكرد حكومت
قرار تاثير تحت و شد مسحور قدري به نجاشي و كرد قرائت نجاشي براي
نجاشي پس معتقديم مابدان كه است همان سخن اين براستي:گفت كه گرفت
حتي گفتي آنچه از مسيح:گفت و گرفت انگشتخود دو ميان را چوب
باز براي كه ترتيبدشمناني بدين (5)ندارد فزوني چوب اين بهاندازه
.شدند رانده نجاشي بارگاه بودنداز آمده مهاجرين گرداندن
و علم صاحب عنوانپيامبري به مسيح عيسي حضرت از آيه چندين در قرآن ،
به مويد و شده برانگيخته قومش برايهدايت كه برده نام كتاب
معجزات موردبرخي در و باب اين در مشتركي نقاط.بودهاست تاييداتالهي
-متي و لوقا خصوص به -اناجيل قرآنو در (ع)مريم بودن باكره قبيل از
جهان در تولدي هيچ كه پذيرفت ميتوان ديگر ازسويميباشد موجود
از كه جهت آن از نبود مسيح عيسي حضرت تولد از تاثيرگذارتر مذهبي ،
تا شد دميده مريم پاك بدن در خداوندي روح و گرديد متولد باكره مادري
.باشد خدا جانب از رحمتي و مردم براي نشانهاي كه شود زاده پسري
وقوع حياتشبه دوره طول در كه معجزاتمختلفي نيز و (ع)عيسي تولد
او محكوميت وواقعه گهواره در مردم با سخنگفتنش جمله از پيوست ،
الهي دعوت مستمعين و پيروان حتيتعداد و شدنش كشيده بهصليب براي
:كه است اناجيل و قرآن سخن اين بر گواه همه و همه او ،
هر و دادهاست ، قرار پيامبر مرا و كتابداده من به خدا ، بنده منم
و شدم زاده كه من ، روزي بر درود و ساخته بابركت مرا باشم كه جا
.ميشوم برانگيخته زنده كه روزي و ميميرم كه روزي
زيرامرا است ، من بر خداوند روح(32-30/مريم مباركه سوره)
شفا را دلان تاشكسته فرستاد مرا و دهم رابشارت فقيران تا كرد مسح
در نوشته اين امروز موعظهكنم ، رستگاري به را واسيران بخشم
.شد تمام شما گوشهاي
از اطميناني و اقتدار چنان با (ع)عيسي(آيات 1821 /باب 4 /لوقا)
مجموعه به تبديل او مذهبي افكار كه گفت سخن اخلاقي و ديني تعاليم
فرقههاي كه پرآشوبي عصر در او.گرديد وي عملي تعاليم و آييني
معابدي و آورده بيرون سر معنوي جهان كنار و ازگوشه مذهبي گوناگون
بويژه دعوت ، اينكرد آشكار را خود دعوت بودند ، ساخته خود براي نيز
ولي دادند گوش او مواعظ به ابتدا در كه كوردلاني و متعصبان ميان در
مقاصد ضد بر و مردم ، نيازهاي و علائق راستاي در و گير همه را آن چون
.نمود ايجاد را شديدي دشمني زمينه دادند ، تشخيص خويش دوستانه دنيا
يادداشتها
از قبل چهارم سال در (ع)عيسي بگوئيم اگر بيايد عجيب بهنظر شايد -1
ميلاديكه ششم قرن تا چون شده ، متولد آن از قبل سال دو يكي يا ميلاد
چنين پرداخت ، ميلاد از بعد قبلو به آن تقسيم و تاريخ تميز به كليسا
در تاريخپرداختند مبدا بهوضع كه كاهناني پس نداشت ، وجود تقسيمي
فصل ناس جان اديان جامع تاريخ.كر).اشتباهكردند سالها محاسبه
(.يهوديت به مربوط
بيش كهآنها شد سبب امم ديگر از ايشان انفصال و يهود قومي وحدت -2
ديني ، جامعه درآن.شوند پايبند آن شعائر مذهبيو اصول به پيش از
اورشليم معبد درون هميشه و.گرفت قرار اولي مرتبه در كاهنان رئيس
او امر تحت (يهود ديني دانشمندان) احبار و كاهنان ديگر و داشت سكنا
بيرون ديگر طبقهاي دانشمندان ، و كاتبان جماعت همين ميان از.بودند
مذهبي بعدها ولي بودند عامه طبقات جزو ابتدا كه بهنامربانيون آمد
مقدس كتاب آنكه نخست:داشتند مهم وظيفه دو ربانيون.دادند تشكيل خاص
مناسك و عبادت مراسم اينكه دوم و كنند شرح مردم براي را انبيا صحف و
جا همه در و كنند خارج اورشليم معبد در تمركز حالت از را مذهبي
.سازند منتشر
اردن صحراهاي بطون از كه (ع)مسيح عيسي عموي پسر ;معمدان يحيي -3
كه داشته اعتقاد وي.بودهاست تفكر و اهلانديشه و بيرونآمده
اجتماعي مسئوليت احساس خود در خاطر همين به است آخرالزماننزديك
و او به مستمعان اينكه از پس نمايد ، ارشاد را بيخبران كه ميكرده
تا ميداد تعميد غسل اردن رود آب در را آنها ميآورند ، ايمان حرفهايش
رو ، اين از بروند ازبين نيز باطني چركهاي ظاهري ، پليديهاي شستشوي با
برجا بسياري وفادار پيروان وي از.گرفت نام تعميددهنده يعني معمدان
و مسيحيت به مربوط فصل ناس جان اديان جامع تاريخ.ك.ر).ماندند
(ميرچاالياده -دائرهالمعارفاديان همچنين
-كتابها1 اين به كر مسيح عيسي سرگذشت از بيشتر اطلاع براي -4
آموزش و حكمت ، انتشارات علياصغر:ناس ، ترجمه اديان ، جامع تاريخ
هيوم ، جهان ، زنده اديان-2/سوم 1354 چاپ انقلاباسلامي ،
كتاب -3/دوم 1372 چاپ اسلامي ، فرهنگ نشر دفتر گواهي ، ترجمهعبدالرحيم
اول چاپ نو ، طرح كامشاد ، حسن ترجمه كارپنتر ، عيسي ، همفري -4/مقدس
انتشاراتخوارزمي ، سميعي ، احمد ترجمه ياسپرس ، كارل مسيح ، -5/1374
به مربوط فصل ميرچاالياده ، دائرهالمعارفاديان ، -6/اول 1373 چاپ
...و مسيحيت
انتشارات اول ، جلد آيتي ، محمدابراهيم ترجمه يعقوبي ، تاريخ ك.ر -5
ص 387 هفتم ، چاپ فرهنگي ، علمي
سليماني مرضيه
دارد ادامه