چهارم ، شماره 1161 ژانويه 1997 ، سال دي 1375 ، 4 شنبه 15
دريابيم را درصد هجده اين
كشور آينده ونيازهاي سوادآموزي دستاوردهاي به نگاهي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
استقلال رفتن ميان از و تباهي موجب تاريخ طول در جهل و بيسوادي
است بوده جور و ظلم سلطه و ملتها
و سالها اين درطول ميگذرد ، سوادآموزي نهضت سازمان فعاليت از سال 17
بيسوادان شمار سوادآموزي ، نهضت و پرورش و آموزش وزارت مشترك تلاش با
.است يافته كاهش جمعيت كل درصد هجده به سال 58 در كشور جمعيت نصف از
بيسواد درصد هنوز 18 ما كه واقعيت اين اما.است خوبي كارنامه اين
برانگيز تامل جهاني ، فنون و علوم شتابان رشد با مقايسه در داريم ،
نويافتههاي و اطلاعات و اخبار جامعترين و تازهترين كه عصري در.است
صفحه برروي خيرهكننده ، سرعتي با ماهوارهاي شبكه ازطريق بشر فني دانش
علوم حوزه در حداقل جهاني دهكده درواقع و ميگيرد جان كامپيوتر
دانش بودن وضعيت ، دارا اين در است ، گرفتن شكل آستانه در ارتباطات
را سواد پايه پيامها ، درك و دريافت براي نوشتن و خواندن نهفقط كافي ،
سوادآموزي شيوههاي جهان ، كشورهاي از بسياري در امروزه.ميدهند تشكيل
تحول حال در روز هر پيشرفته و جديد تجهيزات و وسايل از بهرهگيري با
كه همچنان.يافت دست هدفي چنين به كهن ، روشهاي با نميتوان زيرا است
از بسياري عامل بيسوادي كرديم ، اشاره گزارش اين نخست بخش در
تجربههاي از بهرهگيري با.ميكند هموار را سلطهپذيري راه و تباهيهاست
تكيه بهجاي پيشرفته روشهاي و جهاني گرانبهاي تجارب همچنين و داخلي
ريشهكن كشور در را بيسوادي ميتوانيم انساني مهارتهاي و دقت بر عمده
دوم بخش نوسوادان ، و كارشناسان مردم ، با گفتوگو ادامه باكنيم
:ميگيريم پي شماره اين در گزارشرا
قبل جمعيت از درصد ميگويد47 سوادآموزي نهضت قائممقام ميرزايي
به 18درصد رقم اين اكنون سال چند از پس و بودند بيسواد انقلاب از
تا 10 حاضر 5/9 حال در جمعيت رشد كردن اضافه با همچنين.است رسيده
سال زير 40 آنها نفر ميليون كه 5/4 دارد وجود كشور در بيسواد ميليون
.دارند قرار سال بالاي 40 در بقيه و
از افراد بيشتر برايبهرهگيري:ميگويد ادامه در ميرزايي
لازم امكانات ايجاد اول درنظرگرفتهايم را مرحله دو امكاناتسوادآموزي
مرحله اين به مربوط نيز ما تحولاتآماري كه نوشتن و خواندن برايآموزش
تا اوست كاركردهاي و بامهارت فرد آموخته مهارتهاي آميختن دوم استو
.كند برقرار ارتباط آن وكاركردهاي آموخته آنچه بين بتواند فردباسواد
بهداشت ، زمينههاي در وساده روان نثر با كتابهايي زمينه اين مثلادر
مطالب تاباسوادانبتوانند است شده توزيع و چاپ..و دين ، اقتصاد
و ساده بسيار آنهاستبهطريقي نياز مورد كه را دنيايامروز جديد
مراحل كه ميشود اجرا مرحله چند در سوادآموزي طرحفراگيرند قابلفهم
ازطريق سوادآموزي ، سوادآموزي بسيج طرح اجراي:از آنعبارتند مختلف
نيروهاي سوادآموزي خصوصي ، بخش و دولت تلويزيون ، سوادآموزيكاركنان
افغاني مهاجرين سوادآموزي طرح لازمالتعليم ، ايران ، اسلامي جمهوري مسلح
در سوادآموزي تحميلي ، جنگ مهاجرين سوادآموزي عراقي ، معاودين و
مساجد ، طرح مكاتبهاي ، آموزش تحميلي ، جنگ اسراي زندانها ، سوادآموزي
.است فرد به فرد سوادآموزي طرح و معلم سرباز طرح مدارس ، طرح
مركز چند كشور در حاضر حال در كه اينسوال به پاسخ در ميرزايي
متناوب بهطور بخشها و همهشهرها در:ميگويد داريم ، سوادآموزي
پرورشوجود و آموزش مراكز كه درمناطقي.داريم درس كلاس هزار حدود3220
نيز بيشترروستاها در و ميدهيم تشكيل نفر با 6 حتي را كلاسها ما ندارد
.داريم پيگير فعاليت
كشور در فرهنگي فقر:ميگويد زمينه اين در دانشگاه استاد ابراهيمي
آن جبرانناپذير خسارتهاي.است مسائل و مشكلات از بسياري زيربناي ما
اجتماعي معضل اين نتيجه كمترين.ميشود وارد آن افراد و جامعه همه بر
.باشد فقرفرهنگي ميتواند
بياطلاع خود فرزندان تحصيلي ازروند بيسوادان:ميگويد معلم يك
وارد نسلبعدي به سنگينتري آنها ، خسارات بيسوادي درواقع و ميمانند
بيسواديو رانندگي ، و راهنمايي كارشناسان از يكي گفته به.ميكند
درخيلي.دارد زيادي تاثير رانندگي وبهخصوص شهري زندگي در فرهنگي فقر
علائمراهنمايي و نشانهها با بيسواد نبودنافراد آشنا بهعلت موارد ، از
.ميآيد بهبار زيادي مشكلات نشانخيابانها ، و نام و رانندگي و
در طلاقها از قابلتوجهي اجتماعيبخش كارشناسانمسايل اعلام براساس
از بسياري و اعتياد حتي.ميدهد رخ كمسوادي و بيسوادي ايران ، بهعلت
سده تاريخ به گذرا بانگاهي.دارد افراد بيسوادي در بزهكاريهاريشه
كه شد واقف مهم نكته اين ميتوانبه جهان سياسي تحولات در ومطالعه اخير
را زمينه و انداخته بهخطر ملتهارا استقلال اندازه چه تا جهل بيسواديو
نشانده دست حكومتهاي يااستقرار و خارجيان غارتگرانه براياستيلاي
.است كرده آنهامهيا
كشوري ميخواهيم اگر:ميگويد پرورش و آموزش كارشناس سعادتي
.كنيم ريشهكن را بيسوادي بايد باشيم داشته توسعهيافته
و انتخاب و همگاني بسيج و طرحضربتي يك با بايد:ميگويد عطايي رضا
.سوزاند بيسواديرا ريشه مناسب راههاي گرفتن بهكار
براي من بهنظر درماندگي ، يعني ، بيسوادي:ميگويد دانشجو رمضاني هما
كه افرادي داوطلبانه كار رابراي زمينه بايد بيسوادي ازبينبردن
كنيم فراهم ميباشند ، نهضتبزرگ اين در مشاركت به علاقهمند
مساعدت با اما داشتيم بيسواد نفر پنج فاميل ، در:ميگويد حامدي
آموختن به موفق بيسوادان كليه فاميل ، باسوادان داوطلبانه كار و جمعي
همگاني گرايش.پشتسرگذاشتند را دبيرستان دوره حتي و شدند نوشتن و
در سوادآموزي براي كه تلاشهايي بهصورت كردنبيسوادي ريشهكن براي
تجلي ميشود ، انجام داوطلبانه بهصورت روستاها ، و محلهها خانوادهها ،
.مييابد
توليد و واردات و صادرات درزمينه كه خصوصي شركت يك مديرعامل
من مسئوليت تحت كارگران بيشتر:ميگويد دارد فعاليت غذايي محصولات
آخرين سال 70 در سوادآموزي نهضت فعاليت شروع با اما بودند بيسواد
شركت براي بزرگي افتخار را تحول اين و شد باسواد من بيسواد همكار
.ميدانم
بيشتر الان:ميگويد كار وضعيت بهبود در سوادآموزي اثر زمينه در وي
ارتقاءپيدا هم شغلي لحاظ از توانستند سوادآموزي از پس شركت ، كاركنان
.كنند
براي:ميگويد اينباره در سوادآموزي نهضت قائممقام ميرزايي
طرف از اعتباراتي كشورما ، بايد در بيسوادي ريشهكني در اهداف پيشبرد
همهجانبه و وسيع باتلاش كشور بيسوادان باقي و شود درنظرگرفته دولت
طرف از بودجه تخصيص باشوند باسواد و گرفته قرار تحتپوششنهضت
زير 40 جمعيت توسعه ، دوم پايانبرنامه يعني سال 78 تا دولتميتوانيم
.سازيم نوشتن و خواندن به راقادر سال
مشكل ما ، كشور در بيسوادي مشكل:ميگويد باره اين در كارشناسي
قرار بررسي مورد مختلف زواياي از بايد مشكل اين واست پيچيدهاي
را آينده هم و حال هم و گذشته بايد موردهم اين در.شود حل و گرفته
جايگزيني است ، برقرار شفاهي فرهنگ آن در كه جامعهايگرفت درنظر
كمتر هم ما تحصيلكرده افراد كه بهطوري است ، مشكل قدري كتبي فرهنگ
فراغت اوقات نداشتن اقتصادي ، سخت شرايط و ميخوانند روزنامه و كتاب
داشته تاثير بيسوادي روند در نيز درامد معيشتي ، شغلي ، مشكلات مناسب ،
بيسوادي.كرد برطرف را موانع بايد پس ميسازد كند را باسوادي روند و
و اطلاعات فقر بيسوادي خواندننيست ، و نوشتن به نبودن تنهاقادر
را ايراني جامعه ميليون دامن60 آن آتش كه فقرياست فقرفرهنگي
و پرورش و آموزش ارگانهابهياري سازمانها ، بيشتر كه نيازاست.ميگيرد
نگاه و كنيم پاك ايران از را بيسوادي تا بيايند سوادآموزي نهضت
و ومعلمين آموزشياران از استفاده و پيگير ضربتي اقدامات كارشناسانه ،
.باشد ثمربخش زمينه اين در ميتواند تحصيلكردهها