چهارم ، شماره 1161 ژانويه 1997 ، سال دي 1375 ، 4 شنبه 15
|
|
پيام يك آثار
و مجيد قرآن روايت به (ع)مسيح عيسي حضرت رسالت و زندگي به نگاهي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آخر بخش -مسيحي مقدس متون
اديان در ووحي اتصال يكسان منشاء و اديان الهي پيوستگي بهدليل
دارد وجود واسلام مسيحيت بين فراواني مشترك نقاط ;ابراهيمي
تصديق را (قرآن) كتابش و (ص)محمد حضرت كريم ، قرآن در خداوند
به ايمانآورندگان همه و پيشينميخواند وكتابهاي پيامبران كننده
ميشود متذكر نكته اين به را قرآن و تورات ، انجيل آسماني كتابهاي
يك بهايجاد دست خود ، معنوي و ديني تعاليم پرتو در (ع)مسيح عيسي
اخلاقي ، نهضت دنباله و واقعادامه در كه زد مذهبي عظيم انقلاب و نهضت
همانا نهضت ، آن وعميقتر و وسيعتر وليبسيار.بود يحيي حضرت ديني
.بود ايشان به رستگاري راه آموختن و توبه به مردم دعوت
،(6)قبيلقانيان از دوران آن فرقههاي تمامي روش با (ع) عيسي روش
و تعاليم او.متفاوتبود (9)صدوقيان و (8)فريسيان ،(7)اسنيان
فرا جديدي راه خود.نكرد قبول را فرقهها اين از هيچكدام پيشنهادهاي
كه راهي.گشود بودند شيفته كه خدا بندگان و رستگاري مشتاقان روي
.بود باطني امور سوي به ظاهري امور از پيروانش ساختن متوجه همانا
حال درهمه و هميشه -بودند تن كه 12 خاصهاش ياران -او حواريون
اناجيل روايت به.بودند مشغول او خدمت به و ميكردند همراهيش
كاتبان و كاهنان به نسبت خويش مخالفت متنهادرجه (ع)عيسي چهارگانه ،
به او روز ، اين دررساند ظهور به ،(10)فصح عيد روز در را يهود
تجار از را معبد صحن و رفته اورشليم معبد درون به حواريون اتفاق
بيرون صحن از آنهارا و ساخت پاك كبوترفروشان و صرافان و رباخوار
.كرد
.شد چيده قتلاو توطئه انقلابي ، و اجتماعي صريح موضعگيري اين از پس
خويشتن آگاهي ، و آرامش كمال در و شد آگاه توطئه اين به نسبت عيسي ،
و گذراند حواريونش با همراه نيز را آخرينشب او.ساخت مرگ آماده را
اوخيانت به (اسخريوطي يهوداي) حواريونش از يكي باغجتثماني ، در سپس
اين مسيح عيسي اين ، از پيش.كرد كاهنان رئيس تسليم را او و كرده
گذشت ، خواهد او بر را آنچه حواريونش به خطاب و كرده پيشگويي را نكته
.بود داشته بيان
بيامرز را اينها!پدر اي:ميكرد دعا مردم براي عيسي مرگ ، هنگام در
.ميكنند چه نميدانند كه زيرا
.(آيه 34 /باب 23 /توما)
است ، شده تحريف دستخوش كريم قرآن نظر از كه انجيل روايت اين برطبق
مرگ و صليب مسئله موضوع ، پذيرفتناين با كشيدند ، صليب به را عيسي
مسيحي جهان مذهبي جريانات و جوامع و تاريخ عظيمبر تاثيري مسيح ، عيسي
ومسيحيان واداشت فعاليت به سخت را انسانها انديشه كه جهت ازآن نهاد ،
بزرگترين و دين فداكاريبنيانگذار سمبل و نشانه كه رو آن از صليب ، به
.ميگذارند احترام بدان و تقدسبخشيدهاند جنبه است مذهبيشان رهبر
عيسي كه ومعتقدند دارند قبول را عيسي مرگ كه مسيحيان برخي نظر در
گناهان تا مرد مسيح ;گفت وداع را فاني دار شدن ، كشيده صليب به با
به وليبود بشري گناهان كفاره او مرگ و شود آمرزيده بشر ابناي
مقدس ، كتاب قرائن و شواهد بنابه كه مسيحيان از كثيري گروه اعتقاد
زيارت براي كه زناني روز سه از پس و:است نمرده مسيح كه معتقدند
(11).يافتند خالي را آرامگاهش بودند ، آمده مسيح قبر
بر مسيح روزهايمتوالي ، طي:كه آوردهاند خود روايتهاي ضمن در آنان
خداي نزد آسمان به و است عيسيزنده حضرت گشت ، ظاهر حواريونش بعضي
بازخواهد روزي انساني رنجهاي و آلام تسكين وبراي است كرده صعود پدر
.گشت
و است نمرده عيسيمسيح حضرت بيگمان قرآن ، صريح نص و آيات برطبق اما
مسيح ، ما:كه ايشان گفته و:است كرده صعود آسمانها به او روح
و نكشتند را او آنكه حال و راكشتيم ، خدا پيامبر مريم ، عيسيبن
اختلاف او درباره كسانيكه و شد مشتبه آنها بر امر ليكن نكردند مصلوبش
ميكنند ، پيروي گمان از و ندارند علم و هستند شك دچار قطعا كردند
(157/ نساء).نكشتند را او يقينا
از عيسي حضرت كه است آمده كريم قرآن در همچنين و اناجيل بعضي در
را زمينه و (12).بود داده آگاهي مردم به خويش از پس پيامبري وجود
او همعصر نابخرد مردم ولي.ميكرد آماده ص محمد حضرت ظهور براي
كه هنگامي و:ميپنداشتند سحر يا و گرفته ناشنيده را سخنانش
سويشما ، به خدايم فرستاده من اسرائيل ، فرزندان اي:گفت عيسيبنمريم
من از پس كه بهفرستادهاي و ميكنم تصديق بوده من از پيش كه را تورات
آشكار سحري اين:گفتند آنها ولي.استبشارتگرم اواحمد نام و ميآيد
(صف/6).است
كننده تصديق را (قرآن) كتابش و (ص)محمد حضرت قرآن ، در خداوند همچنين
كتابهاي به آورندگان ايمان همه و ميخواند پيشين كتابهاي و پيامبران
اين در:كه ميشود متذكر نكته اين به را قرآن و انجيل تورات ، آسماني
(46/ مائده).هدايت براي است نوري كتابها
در وحي و اتصال يكسان منشاء و اديان الهي پيوستگي دليل به بههرحال
كه دارد وجود اسلام و مسيحيت بين فراواني مشترك نقاط ;ابراهيمي اديان
خبر آن بارز ازنمونههاي.نميباشد مقاله دراين آنها شمردن بر مجال
توسط(ع)مسيح عيسي نبوت تائيد و (ص)محمد آمدن از (ع)حضرتعيسي دادن
الهي دين دو اين ثابتميكند امر اين كه ميباشد (ص)محمد حضرت و قرآن
.يكديگر با مخالف و هم روبروي ونه يكديگرند مويد و يكديگر كنار در
به مختوم كه هستند زنجيري مشترك دانههاي ايناديان ديگر ، عبارت به
.رسيدهاند كمال به آن در و شده (ص)اسلام رسالتپيامبر
و متعال يكپروردگار جانب از الهي ، راستين پيامبر دو هر اين اينكه
برانگيخته انسانها وراهنمايي هدايت براي و شده برگزيده توانا
مقتضيات بنابر البته اما ;آنهاست نقطهاشتراك بزرگترين شدهاند
وجود آنها از يك هر جوامع در كه خاصي فرهنگي و جغرافيائي تاريخي ،
.است بوده متفاوت آنها عملكرد نحوه است ، داشته
درگاه به تماميايمانآورندگان به خداوند كه ميشويم متذكر پايان در
واضح همگان بر چنانكه نام اين و عنايتفرمود ، را ناممسلم احديتش
از.ميباشد لايزالش ذات مقابل در محض معنايتسليم به.است
خالق به همهمعتقد و مومن همه مسلمان ، همه ،(ص)محمد تا (ع)ابراهيم
و آغاز نقطه اين و ولايتناهيميباشند الهي وجود تنها عنوان به جهان
.بود خواهد و بوده ايمان و اعتقاد تاريخ تداوم بستر
وجود آنها مابين كه بسياري فاصلهزماني عليرغم ابراهيمي ، اديان
وتكميل تائيد در و كرده حفظ بسيارخودرا مشتركات است ، داشته
و گفته سخن يكديگر با حتي معنا ، يك به.نمودهاند فعاليت يكديگر
تعاليم همچنانكه.نمودهاند تصحيح ازپيرايهها و تاييد را هم مندرجات
نام به كه پيرايههايي عليه بر (ع)آيينموسي تائيد ضمن ،(ع)عيسيمسيح
و كرد حركت بود راستكرداري و ايمان و اعتقاد ضد و گشته رايج دين اين
مجيد ، قرآن همچنين كرد ، احيا را حنيف دين راستين معنويات و مقدسات
انبياء دعوت بودن راست بر اديان ، آن تحريفات از تبري و برشمردن ضمن
ميان گفتگو رابطهو اين كه ندارد دليلي هيچ.است فرموده تاكيد عظام
.گردد منقطع پس آن از مومنان
:يادداشتها
با يهودا بهنام فردي توسط كه جليل متعصبان از جماعتي غيرتمندان ، -6
عبارت فرقه اين شعار.شد زادقتشكيل بهنام فريسيان از يكي همدستي
نبايد معبد به جز باجي هيچ و نيست يهود جز معبودي هيچ:بوداز
.روميانجنگيدند با و داده قرار خود مركز را صفوريه شهر ايشان.پرداخت
.بودند قهرآميز و مسلحانه مبارزه به معتقد آنها
جليل در گروه اين.بودند روميان مخالف فرقهاي نيز اينان اسنيان ، -7
داده تشكيل راهبان و زاهدان بهسبك جوامعي و موصوف عده كثرت به
ظهور منتظر شكيبايي با و نداشتند جاري بهكشمكشهاي كاري.بودند
.رعايتميكردند دقت به را عبادت و مراسم آنها.بودند مسيحموعود
.برخاستهبودند هازيديمها ميان از كه بودند فرقهاي فريسيان ، -8
اين.داشتند اعتقاد فوت بعثبعداز به و ميشمردند باطل را صدوقيان
كامل آمادگي هواخواهانشان براي و بودند مخالفروميان نيز فرقه
.بسيارمحتاطبودند و بود زياد تعدادشان نمودند ايجاد برايمبارزه
را مسيح حضرت ظهور مذهبي دقيقآداب رعايت كه بودند معتقد همچنين
.ميكند تشريع
اينان.(صدوق =زدوك) نام بودزدوك فردي فرقه اين موسس صدوقيان ، -9
صدوقيان.دنيا اهل و مالدار جملگي و بودند محافظهكار و متعبد فرقهاي
عاملانتشار و كردند تلفيق يونيان افكار با پدران تعاليم افكارو بين
اعتقاد هم موت بعداز بهبعث ;بودند يهوديه در (يونانيگري) هلنيزم
.بودند دين در بدعت مخالف فريسيان همچنين فرقهو ايننداشتند
ماه در و ميكشد هفتهطول يك كه.يهوديان عيد مهمترين فطر ، عيدنان -10
خاصي بسيار آداب و ميپذيرد انجام مراسمآن (آوريل يا مارس) سال اول
.رعايتميشود آن در
آيه 6 /باب 16 /مرقس انجيل -11
مرضيه.برناباآمدهاست درانجيل ازهمه صريحتر مسئله اين -12
سليماني