چهارم ، شماره 1162 ژانويه 1997 ، سال دي 1375 ، 5 يكشنبه 16
|
|
ني از بشنو
ني نوازنده فروهري بهزاد با گفتگو
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
با و ذوالفنون جلال بهسرپرستي سنتيبيدل موسيقي گروه گذشته هفته
به وحدت تالار سراجدر حسامالدين آواز و فروهري بهزاد نوازندگيني
جشنواره دوم مقام كسب بهانه به و منظور بههمين.رفت صحنه روي
هنرمند اين با را گفتگويي فروهري بهزاد توسط جنوبي كره نينوازان
:ميگذرد نظرتان از ابتدا در او معرفي با كه داديم انجام
راديو با همكاري هنگام.شد متولد رشت در سال 1329 در فروهري بهزاد
از و رفت كسايي حسن استاد نزد ني ساز به وافر علاقه جهت به رشت مركز
.گرفت بهره وي محضر
همراه به شهناز جليل گروهاستاد در و آمد تهران به سال 1353 در وي
شجريان استاد آواز با و افتتاح ناصر امير و مرحومبهاري اساتيد
و شد موسيقي دانشكده وارد سال 56 از.گرفت عهده به را ني نواختن
اخذ به موفق سيما و صدا موسيقي واشاعه حفظ مركز در تدريس با همزمان
.شد ليسانس درجه
تلويزيون و راديو سوي كهاز باربد موسيقي كنكور دومين در فروهري
دكتر تجويدي ، علي شهنازي ، اكبرخان علي چون اساتيدي داوري به و وقت
مقام شد ، برگزار صفوت داريوش دكتر و بركشلي مهدي دكتر فروغ ، مهدي
از خارج و داخل مختلف كنسرتهاي در وي.آورد بدست را ني نوازندگي اول
در را برنامههايي درويش ، و مولانا گروه همراه به و جسته شركت كشور
.كرد اجرا يونان ديمتريو و ژاپن ابريشم راه فستيوال
موسيقيالكبير كتاب بر بانگرش ني درباره نامپژوهشي به مكتوبي اثر
.است وي فعاليتهاي ازديگر فارابي
معتقد و ميداند ني استاديگانه كسايي حسن استاد دنبالهروي را خود وي
اسدالله نايب بدهدهمچنانكه منش و شخصيت ني ساز به كساييتوانست است
.رساند خود درجه بهاعلي آغل از را ني
در سارنگ بهرام و ياسري داود همراه به فروهري بهزاد پيش چندي
و جسته شركت شد ، برگزار جنوبي كره كشور سوي از كه نينوازان فستيوال
.كند كسب را دوم مقام توانست جهان كشور هيجده درميان
بگوييد؟ كرهجنوبي فستيوال به دعوتتان چگونگي از
بر قرار شد ، گرفته من با سارنگ آقاي سوي از كه درتماسي و قبل از
از يكي از نواري سارنگ آقايكنيم شركت جشنواره اين در كه شد اين
آنها موافقت مورد و فرستاد جشنواره مسئولين براي را بنده اجراهاي
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت مسئولان با كه هماهنگي در.گرفت قرار
.رفتيم سئول به اجرا جهت آنها ، موافقت با و شد انجام
كرديد؟ اجرا درجشنواره برنامه چند
بعدي برنامه دو و آواز ضربو همراهي با اول برنامه كه برنامه سه
يك و كوبهاي يكساز خود برنامه اجراي در گروهها ساير.ضرب همراهي به
صحنه به خود با ني نوازنده كننده همراهي عنوان به را مضرابي ساز
برنامه اجراي به (ضرب) كوبهاي ساز يك با تنها ما اما.ميآوردند
.پرداختيم
چه آنها شكلساز و فرم و كردهبودند شركت جشنواره در كشورهايي چه
داشت؟ خودمان ني با تفاوتهايي
هند ، مجارستان ، چين ، لهستان ، بوليوي ، ازكشورهاي ، گروه هيجده
تايلند تايوانو روماني ، فيليپين ، ويتنام ، ژاپن ، مكزيك ، اندونزي ،
ني سازهاي از آنها اكثريت و.شدهبودند دعوت جشنواره به اجرا جهت
بهطور.ميكردند استفاده بود ، روييده كشورشان در طبيعي صورت به كه
و داشت زيادي ضخامت.ميبردند كار به برنامه در هنديها كه سازي مثال
هيچ مشابهت عدم من ، براي توجه جالب نكته اما.بود ما فلوت مانند به
.بود خودمان ني با گروهها سازهاي از يك
صدادهي؟ يا شكل جهت از
داشت تفاوت خودمان ني صدادهي ، با لحاظ به هم و شكل ، لحاظ به هم
جلوتر كارميكردم ، من وقتي تايواني ، نوازندگان از جهتيكي همين به
.نه يا هست دهانم در چيزي ببيند ، تا آمد
سازي آيا بود؟ چگونه درجشنواره كشورها ديگر سازهاي صدادهي كيفيت
باشد؟ بهتر ني ساز از آن كيفيت داشتكه وجود
ما ني به نسبت قوتكمتري و شدت از آنها بادي سازهاي تمامي
به را طنين و ارتفاع شدت ، مشخصه سه بايد سازخوب يك.برخوردارند
سازهاي اما است مستتر ما ني در خصوصيت سه اين.باشد داشته كامل صورت
به.دارد كاستي و نقص موارد اين از يكي در كشورها ديگر سنتي بادي
آن شدت و ارتفاع اما بيشتر ني از آن طنين دارد امكان:مثال طور
و بود قطور و بلند بم ، بسيار كه هند بادي ساز مثل.باشد ضعيف بسيار
.داشت زيري خيلي صداي كه چيني ساز يا
سازي فيزيكي لحاظ از آيا چگونهبود؟ كشورها ديگر سازهاي فيزيكي شكل
داشت؟ وجود بهني شبيه
نيلبك مانند يا كه بود بسته لولههاي صورت به آنها سازهاي اغلب
از استفاده هنگام جهت همين به.داشت قميش سرنا مثل يا و زبانه
.ميدادند قرار ساز دهنه جلوي يا و ني لوله پايين در را آن ميكروفن
قرار دهن جلوي در درست ايراني ني ساز براي ميكروفن كه حالي در
.ميگيرد
كشورها ديگر توجهشركتكنندگان مورد ايراني موسيقي ملوديهاي آيا
ميگرفت؟ قرار
و قدمت از و است وكامل يافته شكل ايراني موسيقي ملوديهاي
نيز خوبي استقبال از دليل همين به.است بسياريبرخوردار ديرينگي
براي ملوديها اين اتفاق به قريب اكثر كه چرا.بود برخوردار
.است وملموس آشنا كشورها ديگر نوازندگان
بود؟ جشنوارهچگونه مراسم برگزاري نحوه و وضعيت
به جشنواره جايجاي در خاصي تشكل و نظم مسابقه بخش برگزاري كنار در
به ما از خوبي استقبال و شد اجرا موقع به ما برنامههاي ميخورد ، چشم
.آمد عمل