چهارم ، شماره 1166 ژانويه 1997 ، سال دي 1375 ، 9 پنجشنبه 20
|
|
داوري ترازوي در مدارس زمستاني تعطيلات
شد سپري زمستاني روزه تعطيلات 6 نخستين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
برقراري و تعطيلاتتابستاني كاهش مجابكننده و اصلي علت هنوز
است جانيفتاده مردم براي پرورش و توسطآموزش زمستاني تعطيلات
تعطيلات اين ميگويند ، مدارس زمستاني تعطيلات نقدطراحان ترازوي در
قصدسفر كه خانوادههايي و كنند تازه نفسي دانشآموزان تا است مجالي
كهخبرگزاري آنطور اما ، ببرند فرصتبهرهاي اين از نيز دارند ،
سفرهاي اتوبوس ، بليت نبود و كمبود است ، داده گزارش اسلامي جمهوري
يك بنابه و است كرده ناممكن روزه فرصت 6 اين در را خانوادگي
پاي را تعطيلات اين ساعات بيشتر دانشآموزان از بسياري نظرخواهي ،
براي را زمستاني تعطيلات معلمان از عدهاي.كردهاند سپري تلويزيونها
ديگري نظرخواهي براساس و ميدانند زيانبار دانشآموزان فراگيري روند
اين با پرورش و آموزش تربيتي امور دستاندركاران و مسئولان از نيمي
يكصدساله عمر در زمستاني تعطيلات طرح اينحال با.مخالفاند تعطيلات
در.ميشود محسوب تازه حركت يك -مكتبخانهها عصر از پس -جديد مدارس
زمستاني تعطيلات زمان آن فرهنگ وزارت تصميم به نيز سال 1336 زمستان
طرح و نداد بهدست نتيجهمطلوبي اما ، شد ، اجرا روز بهمدت 10 مدارس
آن ازاي در كه زمستاني تعطيلات هواداران انگيزه.شد سپرده بايگاني به
فرا مدارس به تابستان فصل در درواقع و زودتر روز را 15 دانشآموزان
مردم.است ضعيف تعطيلات اين مخالفان استدلال مقابل در ميخوانند ،
نظرسنجيهاي و كافي تحقيقات با پرورش ، و آموزش وزارت كه آنند خواستار
كه نتايجي به عنايت با و دهد قرار نقد ترازوي در را طرح اين دقيق ،
كه زمستاني پايانتعطيلات در.برگزيند را بعدي راه ميآيد ، بهدست
دانشآموزان و مادران ، معلمان و پدران از نظرخواهي براي بهتري فرصت
.كردهايم آماده را حاضر گزارش دارد ، وجود
وزير محمدعلينجفي دكتر گفته به تعطيلاتزمستاني هدفهاي عمده از
كه مكانهايي به استباتوجه ايرانگردي فرهنگ پرورشگسترش و آموز
بهدليل و وجوددارد آنهاكمتر از بازديد امكان طولتابستان در
از آنعده خليجفارس ، حاشيه ازجملهشهرهاي هوايي و آب شرايطخاص
فرصت اين از دارد وجود برايشان بازديد فصلامكان اين در كه افرادي
كار شهريور نيمه از مدارس اينكه به باتوجه و.كنند استفاده ميتوانند
چنين داشتن به نياز روحيه تمديد براي دانشآموزان ميكنند شروع را خود
تابستان در غيره و تقويتي ازقبيل كلاسهايي وجود و داشتند تعطيلاتي
فرصت اين در و ميمانند بينصيب تعطيلات لذت از دانشآموزان از بسياري
.كنند استفاده دغدغه بدون تعطيلاتي از ميتوانند
زمستاني شدنتعطيلات برقرار پرورش و وزارتآموزش كارشناسان از يكي
شهريور از 15 تحصيلي سال شروع و تابستاني تعطيلات كاهش به باتوجه را
تعطيلات با مقارن ايام اين كه بهخصوص.ميداند ضروري سال هر ماه
.ميباشد جديد نظام دبيرستانهاي ترم دو حدفاصل
زمستاني تعطيلات از هفته اين سهدانشآموزكه پدر و كارمند سوداگري ،
مدرسه به زودتر روز بچهها 15 كه تابستان:ميگويد كردهاند ، استفاده
دچار درس كلاس در بهخصوص هوا گرماي دليل به من كوچك فرزند رفتند ،
تابستان ماهه تعطيلاتسه من ، بهنظر.شد شديد تهوع حالت و بيماري
كناري به را آن يكباره نميتوان و است طولاني تجربههاي و مطالعات حاصل
دارد را زمان از بهتر استفاده قصد پرورش و آموزش وزارت اگر.نهاد
تنظيم و تهيه در را خود نوآوري و ابتكارات و سعي بيشترين بايد ،
حداقل 15 سال هر فروردين ماه در ما.بگيرد بهكار آموزشي برنامههاي
تحصيلي سال و آورد بهحساب را آن ميتوان كه داريم سالانه تعطيلات روز
.باشيم زمستاني تعطيلات نيازمند تا نكرد شروع زودتر را
راهنمايي مدارس از يكي در دخترم:ميگويد طاهرپور -خانمع
و كرد استقبال زمستاني تعطيلات اين از او ميخواند ، درس غيرانتفاعي
تا 3 صبح ساعت 5/7 از روز هر چونشد خوشحال تعطيلات اين بابت
برادرم دختر.شدهبود كننده خسته او براي مدرسهماندن در بعدازظهر
در همه اين ميخواند مردميدرس نمونه راهنمايي يكمدرسه در كه
همه دولتي ، اين و غيرانتفاعي ميانمدارس چرا.نميماند مدرسه
كه دارند توان و ظرفيت مگردانشآموزانچقدر.دارد وجود تفاوت
اين بيايد پرورش و آموزش.بمانند مدرسه محيط در ساعت هفت از بيشتر
توجيه بهخاطر غيرانتفاعي مدارس ندهد اجازه و كند اصلاح را برنامهها
دانشآموزان به بيشتريرا زمان ميكنند ، دريافت كه كلاني شهريههاي
براي را مدرسه محيط و درس ميتوانند برنامهها تعديل با و كنند تحميل
تعطيلات كاهش و زمستاني تعطيلات ايجاد والا.كنند جذابتر دانشآموزان
.باشد موثر خيلي نميتواند تابستان فصل
و من براي زمستاني تعطيلات:تهران ساكن شهروندان از آقايلقايي
ما خانواده براي و رفتيم روزه سه سفر يك به چونبود مفيد خانوادهام
تعطيلات اين از نتوانستند كه ميشناسم را خيليها اما.آمد پيش تنوع
.باشد برقرار تعطيلات اين امسال نميكرديم ، فكر كنند ، چون استفاده
پرورش و آموزش وزارت امسال:ميگويد تربيتي امور كارشناسان از يكي
رااز مدارس شتابزده بخشنامه صدوريك با زمستاني تعطيلات با همزمان
كه درحالي.داشت برحذر ايام اين در تكاليفدرسي و مشق واگذاري
دانشآموزان درسي ارتباط نميتوان باتجربه ، و كارآزموده معلمان بهنظر
خيلي در حتي و خانوادهها البته.درآورد تعليق حال به اينترتيب به را
درسي ارتباط حفظ براي را لازم احتياطتوصيههاي محض مدرسهها ، از
رياضي درس در مثال بهعنوان كه دانشآموزاني.گرفتند بهكار دانشآموزان
رياضيات تمرين و مطالعه به را ساعاتي ايام اين در بايد هستند ضعيف
اينهمه و باشيم داشته منسجم درسي برنامههاي اگر ما.بدهند اختصاص
غيرانتفاعي و مردمي نمونه دولتي ، سهگانه مدارس در سليقه گوناگوني
دانشآموزان تعطيلات ، ايام در اطمينان با ميتوانيم باشد ، نداشته وجود
بررسي و بحث به نياز هم زمستاني تعطيلات.كنيم معاف تكليف و درس از را
شهريورماه كه ميدانند پرورش و آموزش در ما همكاران.دارد بيشتري
صرف كردند كار به شروع مدارس كه تابستان آخر روز عمل 15 در امسال
.شد مطرح درس پراكنده بهطور ازمدارس اندكي در و شد اوليه تداركات
و نوآوري.داد قرار بررسي مورد ميتوان نيز را زمستاني تعطيلات نتايج
در.شود سنجيده جوانب همه آنكه بهشرط است خوب برنامهها در تحول
يا مجله يك بايد حداقل درآمد بهاجرا امسال كه زمستاني روزه تعطيلات 6
ارتباط تا ميگرفت قرار دانشآموزان دراختيار نوروزي پيك نظير جزوهاي
.نشود قطع درس و مدرسه با آنها حسي
نشاندهنده زمستاني تعطيلات طرح اجراي دانشآموز يك پدر حامدي گفته به
اين نشاندهنده و است دانشآموزان و آموزشي نظام بين نزديكتر هماهنگي
ازجمله مختلف راههاي از كه دريافتهاند آموزشي نظام متوليان كه است
دانشآموزان و آموزشي دستاندركاران بين منطقي ارتباط زمستاني تعطيلات
اينكه براي است مناسبي فرصت فرصت ، اين من بهنظر.كنند برقرار
استفاده طبيعت از ببينند ، را تاريخي اماكن بتوانند دانشآموزان
چه و شاغل چه مادرها و پدر كه است فرصتي همينطور و كنند بيشتري
با ذيربط سازمانهاي و كنند سفر مختلف نقاط به فصل اين در خانهدار
و مسافران براي لازم تسهيلات ميبايست دقيق كنترل و برنامهريزي
ما تاهمميهنان آورند فراهم ميشود انجام روزها اين در كه مسافرتهايي
.كنند امكاناستفاده اين از بتوانند راحتتر
تعطيلات مورد در جديد نظام دبيرستان اول سال دانشآموز آزادهمقيمي
داشتيم اول ترم در ما كه درسهايي سنگين حجم باوجود:ميگويد زمستاني
يا ترم ميان تعطيلات ميكنم فكر درسي جديد شيوه اين با بودن نامانوس و
به كه پيشآورد ما براي را فرصتي زمستانيحداقل تعطيلات تعبيري به
من ايام اين در بهعنوانمثالكنيم فكر هم بهغيرازدرس چيزهايي
اينكه يا و غيردرسينداشتهام كتابهاي مطالعه بههيچوجهوقت
توانستم فرصت اين در بروم بهجايي تفريح و برايگردش نتوانستهام
.دهم انجام را كارها اين بخشياز
ويضمن است ابتدايي دوم كلاس در دانشآموز يك مادر و شاغل.م -مهناز
:ميگويد ميداند مفيد بچهها براي را زمستاني تعطيلات اينكه
بهشكل تعطيلاتزمستاني براي برنامهريزي آينده سالهاي در اميدوارم
هستند شاغل دو هر كه مادراني و پدر كه بدينمعنا.باشد سامانيافتهتري
ازطرف و باشند داشته فرزندانشان براي برنامهريزيهايي بتوانند نيز
تا شود گرفته نظر در فراغتي اوقات نيز مربوطه سازمانهاي و دولت
ودرصورتامكان باشند فرزندانشان كنار در وقتبيشتري بتوانند اولياء
.آورند فراهم آنها براي را ديگري برنامههايمتنوع و تفريح ترتيبسفر ،
تحقيقاتي كارشناسان ، پروژه پروش و آموزش تربيت و تعليم پژوهشكده
را آن جامعهآماري كه دارند دست در زمستاني چگونگيتعطيلات مورد در
پروژه اينميدهند تشكيل واولياء دانشآموزان مديران ، معلمها ،
آن در و بپردازد زمستاني تعطيلات درآمدن بهاجرا چگونگي به قصددارد
تحقيق اين نتايج از قطعا.ميشود استفاده مختلف افراد ازنظرات
.كرد استفاده طرح اين بهينهسازي در ميتوان
و سفر امكان خانوادهها از برايعدهاي امسال زمستاني تعطيلات بههرحال
به نيز امسال آفتابيزمستان و معتدل هواي و كرد فراهم گردشگريرا
اما برسانند موردنظرشان شهرهاي به را تاخود كرد كمك مسافران
را خانوادهها از شماري برعرضه تقاضا فزوني و اتوبوس بليت كمبود
در گذشته همچونسال زمستان اگر البته.كرد محروم بهسفر رفتن از
جداي.نميآمد پيش علاقهمندان براي سفر مجال بود ، سرد و برفي ايام اين
لازم مواردي چنين در نه ، يا باشد بايد تعطيلات اين آيا كه بحث اين از
براي سينماها ، امكان صورت در و شهربازيها تفريحي ، مراكز است ،
امكان تا شوند قايل بيشتري تسهيلات آنان خانوادههاي و دانشآموزان
علاقهمندان براي تعطيلات جريان در فرهنگي تفريحي مراكز اين از استفاده
.گردد فراهم
خاكسار ليلا