چهارم ، شماره 1167 ژانويه 1997 ، سال دي 1375 ، 10 شنبه 22
|
|
:غرب و اسلام جهان كنگره در هاشمي فائزه
ملتهاست براي كشنده زهري فرهنگ يكسانسازي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كه غرب و اسلام جهان كنگره در اسلامي شوراي مجلس نماينده هاشمي فائزه
درجامعه مسلمان زن جايگاه تشريح به سخناني در شد ، برگزار پاريس در
و اسلامي كنفرانس سازمان دبيركل كنگره اين در.پرداخت امروز جهاني
آسيايي كشورهاي وزيران و اروپايي و اسلامي كشور بلندپايه 60 شخصيتهاي
.داشتند حضور نيز عربي و
برخورد صورت در و ايستانيستند مذاهب كه تفكر اين:گفت هاشمي فائزه
باشند متغير نيازهاي و آرزوها جوابگوي ميتوانند آنها با احترامآميز
برخي در كه نيست معنا بدان البته و ميرسد نظر به خارقالعاده تفكري
اين همچنانكه ندارد وجود بومي و فرهنگي موانع مسلمان كشورهاي از
آنها بر غلبه براي بايد اما دارد وجود نيز جوامع ساير در موانع
.كرد جو و جست وفرهنگها جوامع همان درون از راهحلهايي
ما درك كه برداشت تفاهمگام و توسعه سوي به ميتوان زماني:گفت وي
از سرچشمههايي همچون بلكه مانع و سد عنوان به مذهبنه و فرهنگ از
.باشد نشده بهرهبرداري انرژيهاي
نه كشنده زهري وتكبعدي فرهنگ يكسانسازي:داشت اظهار هاشمي خانم
و وملتهاست دولتها ميان روابط براي بلكه جوامعمدرن ، براي تنها
توليد انحصار و احتكار بهعنوان نگرانيهايي از نبايد هرگز
هنجارهاي و سنتها گرفتن ناديده و كشورها بعضي فرهنگ فراوردههاي
مراقب بايد و كرد غفلت اروپايي جوامع جمله از گوناگون جوامع فرهنگي
را مختلف ملل ارزشي حوزههاي و فرهنگي مرزهاي ارتباطات ، انقلاب بود
و اروپايي جوامع كه دهند اجازه نبايد اسلامي كشورهاي و نكند مخدوش
امروز جهان اجزاي تمامي به را خود فرهنگي ناهنجارهاي غربي
.بگسترانند
و تعليم نظر از كه درحالي جامعهاند پيكره از نيمي زنان:گفت وي
و دهند جهت را آن و بسازند را اجتماع پيكره ميتوانندتمام تربيت
صحنههاي در بيوقفهاش حركت و حضور در تنها نه اسلام نظر از زن نقش
مربي عنوان به بلكه است ، متجلي سياسي و اقتصادي فرهنگي ، اجتماعي ،
زن به اسلام كه آنگونه است توجه مورد كشور در آيندهسازان و فرزندان
.است نگريسته انسان معراج عامل و مربي بشر ، آمال تحقق مظهر عنوان به
جهان در زنان:گفت ملل سازمان به كشورها ملي بهگزارشهاي اشاره با وي
در ميدهند تشكيل را زمين كره ازساكنان نيمي كه اين وجود با امروز
تصميمگيري بالاي درردههاي مشاركت و اقتصادي استقلال فردي ، حوزههايحقوق
زمينه دراين نيز غربي كشورهاي و ميبرند رنج ازمحروميت سياستگذاري و
.نيستند اشكال از خالي
اسلامي جمهوري و گذشته درحكومت ايران زنان جايگاه مقايسه به سپس وي
در امروزي پيشرفته دنياي و اسلامي ارزشهاي بين تطابق:وگفت پرداخت
والا جايگاهي مسلمان ايراني زن كه شد سبب ايران اسلامي انقلاب از بعد
در هاشمي فائزهبيابد كشور اجتماعي و سياسي و فرهنگي محافل در
بر سوءتفاهمهاييكه و نظرها اختلاف و نابسامانيها:داشت اظهار خاتمه
امروز دنياي در اديان و دول بينملتها ، مناسب ارتباطات نبودن اثر
را آن هدفهايغيرانساني با بينالمللي محافل از برخي و ظهوركرده
ازاين خروج راه تنها و است جهاني ازدشواريهاي ميزنند دامن
عقايد به احترام و سالم ارتباطات گسترش و برقراري نابسامانيها
تداوم و شكلدهي جهت مناسب بستري ايجاد و مذاكره باب گشودن و متقابل
و انسانيت اخلاق ، تقويت در يكديگر تجارب از بتوانيم تا باشد آن
عمل سكوي عنوان به الهي اديان و مذاهب محوري نقش بر تاكيد با معنويت
.كنيم استفاده