چهارم ، شماره 1170 ژانويه 1997 ، سال دي 1375 ، 13 سهشنبه 25
|
|
مبارك ماه حلول فرخندگي روزبه يادداشت
الهي اديان در روزه (4) رمضان
اديانالهي تمامي در كه گفتيم و نوشتيم روزه درباره گذشته روزهاي در
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
.دارد وجود روزه
روزهداري مورد در آيه 2 باب 4 متي انجيل در:مسيحيت دين در روزهداري
را او ابليس تا برد بيابان به را عيسي خداوند:ميخوانيم چنين عيسي
.گرفت روزه شبانهروز چهل عيسي و كند امتحان وسوسهها مقابل در
بهياد مسيح دين اصول به پايبند معتقدو مسيحيان مناسبت همين به
كارم بهچله كه ميگيرند روزه روز 40(ع)عيسي حضرت روزه چهل روزه
.نميگيرند روزه را يكشنبهها فقط روز اين 40 در و است معروف
پيروانيحياي روزهداري مورد در آيه33 باب 5 لوقا انجيل در نيز
عيسي به يهود بزرگان:است آمده همچنينحواريون و دهنده تعميد
ولي ميگزارند نماز و ميگيرند روزه اوقات اغلب يحيي شاگردان:گفتند
من ياران كه هست خاصي روزهايي:داد پاسخ عيسي ميكنند؟ چه تو شاگردان
و عيسي ياران به اناجيل صريح نص همين طبق و.گرفت خواهند روزه نيز
روزهاي و بگيرند روزه كه شده توصيه نيز فريسيان و يحيي پيروان حتي
آيات 16 باب 6 متي انجيل دراست شده تعيين فريضه اين براي نيز خاصي
روزه وقتي:ميخوانيم چنين عيسي حضرت اصحاب روزهداري مورد در تا 19
قيافه آنان.ندهيد نشان افسرده را خودتان رياكاران مانند ميگيريد
بكشند ، ديگران رخ به را خود بودن روزهدار تا ميدهند تغيير را خود
تا بشوي را خود صورت و بزن روغن سرت به ميگيري روزه وقتي تو اما
را آن است آسمان در كه او فقط بلكه نشوند خبر با تو روزه از مردم
.داد خواهد را تو اجر نيست پنهان او نظر از چيز هيچ آنكه و بداند
در همچنيندستورالعملهايي و روشروزهداري مورد در آيات اين در
شرايط و شده حواريونداده به تظاهر و ريا وعدم تقوا مورد
.است شده مشخص مسيحيان براي روزهگيري
جانميسپردند ، گوش وي توصيههاي بهاين نيز (ع)عيسي صديق شاگردان
بيرغبت وماديات دنيا به نسبت كرده ، ترك دنيارا خوشيهاي و لذات
.ميكردند سپري ورياضت روزهداري با را بيشترروزگارشان و بودند
(1127/ دوم قرنيتان /انجيل)
كهپيامبران ميخوانيم (و 3 باب 13آيات 2 رسولان اعمال) انجيل در
و عبادت برنابامشغول و شائول و نيجر همچونشمعون معلماني و
و كرد كارهايي مامورانجام را آنها القدس روح بودندكه روزهداري
.پرداختند ماموريت انجام به دعا و روزه پايان از پس آنها
درنزد روزهداري امر كه ميشود بخوبيروشن موضوع اين آيات اين از
.بودهاست اهميت داراي پايه تاچه مسيحي و يهودي پيامبران
بقره) نيز قرآن در شد ، يادآوري مبحثنيز اين ابتداي در همچنانكه
بر همانطوريكه گرديد واجب شما بر روزهداري كه شده تاكيد صريحا (183
با روزهداري امر پسشويد باتقوا كه شايد بود شده واجب شما پيشينيان
از پيش اديان در قرآنكريم و انجيل تورات ، مقدسه كتب صريح نص به توجه
بلكه نبوده مسلمانان به منحصر حكم اين اينكه و داشته وجود نيز اسلام
طبق بر باز و است بوده شده واجب نيز سابق امتهاي بر كه است حكمي
هم باز كه ميشود اثبات پيشين امتهاي در خودداري و روزه اصل آيه همين
مذهب و دين داراي كه بودهاند اقوامي پيشين ، اقوام از منظور البته صد
.مشخص مذهب و اعتقاد هيچ بدون بدوي ، اقوام نه بودهاند