چهارم ، شماره 1178 ژانويه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 23 پنجشنبه 4
|
|
كريم قرآن صيانت و شيعه
(آخر بخش) تحريف از قرآن حفظ
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و جمع از شيعه نقش آنبه در كه است بحثي دنباله حاضر مطلب:اشاره
بهفرد منحصر نقش عليالخصوص.بود شده مجيداشاره قرآن حفظ و تدوين
گرفته قرار توجه مورد مجيد قرآن صحت حفظ و تدوين در (ع)امير حضرت
بحث آن تكميل عنوان به قرآن تحريف به مربوط مسائل بخش ، اين در.بود
.ميرسد عزيز خوانندگان نظر به
منابع از رواياتي اسلام ، صدر همان جعفرياز مهدي محمد دكتر
مسلمانان ، ميان در قرآن شدن زياد و كم بر مبني خاصه ، و عامه غيرموثق
عنوان به گاه حكم ، بقاي و تلاوت نسخ عنوان به گاه ;است يافته رواج
از برخي شدن برداشته اتهام به احيانا و سنت ، وسيله به قرآن نسخ
.است ميشده مشاهده آنها در قومي زيان كه آيات
باره اين در سني ، يا شيعه منبعي ، هيچ از موثق روايتي هرگز ما ليكن
آياتي يا آيهاي تلاوت نسخ درباره كه هم رواياتي و نداريم دردست
دلايل ديگر ، طرف از.اثباتنيست قابل ميدهند نسبت عمر و عايشه به
(ع)ائمه از قرآن نشدن وتحريف نخوردگي دست و برجامعيت نيز فراواني
تحريف به قول درباره را هرگونهاتهامي كه است شيعهموجود بزرگان و
.ميزدايد پاكشيعه دامان از قرآن
از پيروي به تاكنون ، مفيد شيخ دوران از اماميه ، علماي از محققان
كرده رد را تحريف شبهه قاطعانه بزرگ ، مرد اين محققانه نظرات
(1).ندانستهاند قبول قابل را آن بههيچوجه
آن جمله از.است (ع)ائمه روايات بر مبني اماميه علماي آراء و نظريات
به نامهاي ضمن در است (ع)عليالباقر اماممحمدبن گفتار روايات ،
:سعدالخيركهميفرمايد
(2)حرفوحدوده و حروفه اقاموا ان الكتاب ، نبذهم من كان و
كتاب سرانداختن پشت به چگونگي از سوال پاسخ در نامه ، اين در امام
هيچگونه و كردند حفظ را قرآن كلمات و حروف افراد اين:خداميفرمايد
به و كردند تحريف را آن احكام و حدود ليكن ;نبردهاند آن در دستي
.درآوردند اجرا به ميكرد تطبيق ميلشان باهواو كه گونهاي
و منابع در چه و نهجالبلاغه در چه -(ع)علي امام از ديگري روايات
و رضاعليهمالسلام ، امام و صادق امام و باقر امام از و -ماخذديگر
به نقصان و اضافه نيافتن راه و جامعيت و دربارهتماميت ديگر ائمه
.است فراوان قرآن
:گويد سرويه رساله در مفيد شيخ
طور به دارد ، قرار شريف مصحف جلد دو مابين امروزه آنچه شك ، بدون
چيزي و نشده زيادتي آن بر هرگز است ، الهي وحي كلام و كريم قرآن كامل ،
هدي ائمه از صحيحه روايات در و..ندارد وجود آن بشريدر ازكلام
و دهيم ، قرار عمل مورد و بخوانيم را همان كه دستوررسيده عليهمالسلام
(3).ننهيم ارج قرآن شدن زياد و كم درزمينه پندارها بهديگر
:ميگويد قرآن حجم درباره صدوق شيخ او استاد مفيد ، شيخ از پيش
هو (ص)محمد نبيه علي تعالي الله انزله الذي اعتقادناانالقرآن
مبلغ و ذلك ، من باكثر ليس الناس ، فيايدي ما وهو الدفتين ، مابين
انه انانقول الينا نسب من و.. سوره ماهواربععشره عندالناس سوره
(4).كاذب فهو ذلك من اكثر
و زيادت به قول طوسي ، شيخ او اصولي و بزرگ شاگرد مفيد ، شيخ از پس و
:ميگويد و ميكند رد را قرآن در نقصان
حديث بدليل فيه بما والتمسك قراءته علي بالحث متناصره رواياتنا و
(5).الثقلين
عقيده همين امروز تا نيز شيعه دانشمندان ديگر طوسي ، شيخ از بعد و
اشاره معاصر دانشمندان از نظر دو يكي به اينجا در كه رادارند
.ميشود
بر را حديث كه كساني از عدهاي حديث ، حاكميت و رواج دوران در تنها
(ع)اطهار ائمه و (ص)اكرم رسول گفته خلاف بر و ميدادهاند قرآنترجيح
حفظمقدار علت به و ميسنجيدهاند ، حديث ملاك و معيار با قرآنرا درستي
مشهورشدهاند ، بهحشويه خود ، سطحي درذهن آنها وانباشتن حديث زيادي
وقوعتحريف به قائل خويش ، روزگار اجتماعي و شرايطسياسي تاثير تحت
دررد و شده مواجه شيعه علماي شديد قولبامخالفت اين.شدند قرآن در
شيخ شديدتر ، آنها همه از و مستدليكردهاند ، نظرهاي اظهار قولشان
.است كرده حمله آنان به پرداختهو گفتارشان رد و حشويه مفيد ، به
قائل كه يافت را متاخرشيعه و متقدم دانشمندان از يك نتوانهيچ شايد
بسياري سخن اينباره در كه هم نوري محدث حتي.باشد تحريفقرآن به
خود نهنظر و كردهام ، رانقل تحريف به قائلان منگفته ميگويد دارد ،
نقصاندر و تحريف به قائل هم وي كه ميشود گفتهمستفاد اين از و را ،
.است نبوده موجود قرآن
قرآناند ، نخست در زياد و كم و تحريف به قائل كه كساني شيعيان ، از
و سند هيچ كه هستند حشويه قولي ، به يا اخباريه ، و ظاهر هماناهل
شيخ از بخصوص اماميه شيعه علماي همه و ندارند برادعايخود دليلي
و عقل و سنت و وشرع قرآن خلاف بر و بيپايه بعد ، گفتارشانرا به مفيد
.دانستهاند دليل
اول جلد در خويي ، آيهالله مرحوم اماميه ، شيعه معاصر دانشمندان از
در بخصوص و الميزان ، كتاب مطاوي در طباطبايي ، وعلامه البيان ، كتاب
و قرآن از پرتوي تفسير در طالقاني آيتالله و اسلام ، در قرآن كتاب
آثار در ديگران و نوين ، تفسير مقدمه در شريعتي محمدتقي شيخ استاد
تحريف نوع هر رد مبين كه آوردهاند دلايلي تحريف به قول رد در خود ،
و تلاوت نسخ مانند -غيرمستقيم تحريف و افزودن ، مانندكاستن ، -مستقيم
.است -سنت وسيله به آيه نسخ يا و حكم ، و تلاوت نسخ يا حكم ، بقاي
زير شرح به قرآن در تحريف نوع هر رد در بزرگان اين دلايل خلاصه
:است
تضمين (ص)پيغمبراكرم براي را آن حفظ قرآن ، در صراحت به خداوند -1
و (6)الحافظون اناله و الذكر نزلنا نحن انا:ميفرمايد و كردهاست
وعده و قول و است آن آيه و سوره و لفظ و معني حفظ از حفظاعم اين
.وخلفندارد خلاف خدا
كه -سنت خواه و باشد عترت اصغر ، ثقل از منظور خواه -ثقلين حديث -2
در.است شيعه و سني اتفاق مورد (ص)خدا رسول مقدس جانب از آن صدور
هر به تمسك را امت نشدن گمراه شرط اسلام بزرگوار رسول اينروايت ،
به قرآن در نقصاني يا تحريف كوچكترين واگر است ، فرموده اعلام ثقل دو
.بود مفيد نه و ميشد توصيه نه آن به تمسك وجودآمدهبود ،
از فراواني عليه متفق و متسالم و متناصر و متواتر روايات -3
كريم ، قرآن جامعيت و بودن تمام و كامل بر مبني است رسيده(ع)ائمه
علماي -قرائت40 همين و آيات ، و سورهها شمار سورههاو همينترتيب با
برتحريف نقلي ، مستندات بر علاوه فراواني ، عقلي استدلالهاي اماميه ،
تحريف ، عموما به قائلان مستندات كه حالي در ;آوردهاند قرآن ناپذيري
.است شرع خلاف و غيرعقلاني و بيپايه و سست
و مسلم را اصحاب از ديگر برخي و (ع)علي مصحف وجود روايات اگر -5
نيست شكي است ، داشته تفاوت موجود قرآن با كه بپذيريم و موثقبدانيم
احيانا و است ، بوده ،(آيهها نه و)سورهها ترتيب در كهتفاوت ،
وجود اختلافي گونه هيچ تنزيل ، در و است ، دربرداشته را آيات تاويل
(ع) ائمه جانب از اظهاري گونه هيچ زماني كهدرهيچ است ، چنان نداشته
.تحريفنرسيدهاست درباره
همگي به كه است شده ابراز باره اين در نيز ديگري سخيف نظرهاي -6
اينجا در ذكر شايسته كه شده داده كنندهاي محكوم و قاطع جواب آنها
.نيست
ابن و كعب ابيبن و (ع)طالب عليبنابي امام از شيعه موضع بنابراين
اصحاب و پيروان و (ع)علي اميرالمومنين از پس امامان تا عباسگرفته
و تاييد بر مبتني همگي تاكنون ، تاريخ طول در شيعه دانشمندان و آنان
وحي عنوان به را آن به اعتقاد و است بوده موجود قرآن ترويج و تعليم
ضروريات جزء كامل ، و جامع بهطور شده ، نازل اكرم پيغمبر بر كه الهي
كفر را ، آن تحريف و نقص به قول يا آن درباره وشك ديندانستهاند ،
خداي كه اعتقادند اين بر و آوردهاند ، بهشمار ديني بهاعتقادات
نيز پس اين از و كرده عمل قرآن ، درحفظ خود وعده به متعالتاكنون
.كرد خواهد عمل روزقيامت ، تا
:منابع
از)ج 72 فارسي ، مقالات قرآن ، دفعي نزول و تعريف معرفه محمدهادي -1
.بعد به ص 47 ،(مفيد شيخ هزاره كنگره مجموعهمقالات
.رقم 16 ص 53 ، كافي ، روضه از نقل به قبل منبع از -2
.ص 226225 مفيد شيخ رسائل از نقل به همان ، -3
الشيخ لالفيه العالي الموتمر منشورات من ص 84 ، الاعتقادات ، -4
.المفيد
.ص 3 النبيان ، -5
.الحجر/9 -6