چهارم ، شماره 1180 ژانويه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 26 يكشنبه 7
|
|
شغلي فرصتهاي جستجوي در دانشآموختگان
رهيافتها و انتقال مسئله دانشگاهها ، فارغالتحصيلان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و هزينههايسنگين خود فرزندان دانشگاهي تحصيلات براي خانوادهها
جذب تحصيل از فراغت از پس آنها كه اميد اين به ميپردازند توجهي قابل
باشند متكي خودشان به بتوانند حداقل و شوند كار
و برقراراست ناهماهنگي جامعه نيازهاي و اشتغال سياستهاي بين
تربيت انساني اشتغالنيروي نيازهاي با مطابق نيز عالي آموزش نظام
نميكند
دانشآموختگان شمار افزايش كه كرديم اشاره گزارش اين بخش نخستين در
اين ندارد ، كارتناسب بازار با عالي آموزش مراكز و دانشگاهها
روبرو بيكاري با ازدانشآموختگان زيادي عده كه شده موجب ناهماهنگي
عالي آموزش دستاندركاران و ازمسئولان بعضي ديگر سوي ازشوند
زمينه توسعه روند نهايي شكلگيري با و است معضلموقتي يك اين ميگويند ،
.شد خواهد فراهم بيكار جذبفارغالتحصيلان براي
خودهزينههاي فرزندان دانشگاهي تحصيلات براي خانوادهها حاضر حال در
از فراغت از پس آنها كه اميد اين به ميپردازند توجهي قابل و سنگين
.باشند متكي خودشان به بتوانند حداقل و شوند كار جذب تحصيل
به بايد دانشگاهها دانشآموختگان اشتغال مسئله حل براي بنابراين ،
:ميخوانيد را گزارش ادامه.يافت دست اجرا قابل و اساسي راهحلهاي
اين يادآوري دانشآموختگان ، اشتغال مشكلات به مربوط گزارش ادامه در
گوناگوني گزارشهاي و خبرها روزها اين كه ميدانيم ضروري را نكته
از حاكي كه است رسيده چاپ به فارغالتحصيلان اشتغال مسئله پيرامون
صاحبنظران و مسئولين كارشناسان ، باره اين در.دارد مسئله اهميت
.ميپردازيم آن به اختصار بهطور كه ساختند مطرح را نظراتي
در عالي آموزش و فرهنگ وزير گلپايگاني هاشمي:ميگويد عالي آموزش
طي طوسي نصير خواجه دانشگاه در دانشآموختگان 75 از مراسمتقدير
اجتماعي عدالت با دولتي دانشگاههاي اشتغال وضعيت:كرد اعلام سخناني
متفكر نيروي از تا ميكند ايجاب اجتماعي عدالت و ندارد هماهنگي
فارغالتحصيلان كه است حالي در اين و شود بهرهبرداري انساني
.هستند روبرو اشتغال مشكل با دولتي دانشگاههاي
آموزش ديگرهدف سوي از:ميگويد اسلامي آزاد دانشگاه رئيس جاسبي دكتر
ارتقاء كشور عالي اوليهآموزش هدف بلكه نيست اشتغال حقيقت در عالي
در و است مطرح ثانويه هدف در اشتغال ميباشدو دانش و علم و فرهنگ سطح
در هم آن.كرد صحبت ارقام و آمار با بايستي وبيكاري اشتغال زمينه
.داريم نياز زيادي متخصص افراد به صورت اين در كه كلكشور سطح
بوده ديدگاهمطرح دو همواره انساني نيروي تربيت مورد در ما كشور در
توسعه به ممكن بيشترينكميت با بايد دارد اعتقاد كه ديدگاهي.است
با فارغالتحصيلان تعداد تناسب به ديدگاه اين و بپردازيم عالي آموزش
بايد ميگويد ديگري ديدگاه وميدهد كمتري بهاي كار بازار نياز
نيروي تربيت به كار بازار نياز ميزان بررسي و برنامهريزيها براساس
.بپردازيم انساني
:ميگويد آموزشعالي برنامهريزي و پژوهش موسسه رئيس دانشجو فرهاد دكتر
رشد عوامل از يكي خود بهخودي ميتواند افراد براي علم و آموزش رشد
ضرورت يك رفتن علم دنبال به هم ما درجامعه.شود تلقي جامعه فرهنگي
ممكن توان باهمه بايد است اسلامي جمهوري عنوانش كشوريكه در.است
بهمعني الزاما تحصيل.كند مهيا متقاضي افراد تحصيل براي شرايطرا
اين تصورشان فعاليتميكنند حوزه اين در كه كساني.نيست كار كردن پيدا
فرهنگي رشد بايد بلكه بدهد ، جامعهكار به عالي آموزش بايد كه نيست
رشتههاي كه است اين شود كار آن روي وبايد است مهم آنچه اما.بدهد
كه نباشد طور آن.باشد داشته تطبيق بازار بانيازهاي ما دانشگاهي
گفتن كاربراي بازار در حرفي هيچ ميآيد بيرون دانشگاه از وقتيمهندسي
.باشد نداشته
نيروي تربيت برنامه تطبيق چگونگي بررسي طرح در:ميگويد ادامه در وي
خواهيم بررسي را كار بازار وضعيت ابتدا كار بازار نيازهاي با متخصص
!رسيد درستي ديدگاه به ميتوان دو اين گذاشتن هم كنار در باكرد
ميتوانيم ما آموزش امر در جهادسازندگي وزير معاون امانپور گفته به
ابتدايي آموزشهاي بحث.كنيم مرور جامعه در را خود انساني برنامهريزي
بحثهاي عالي ، آموزشهاي بحث حرفهاي ، -فني آموزشهاي بحث متوسطه ، تا را
در اصلي مشكل واقعا ببينيم و كنيم مرور را آموزشهايشغلي و كارآموزي
است؟ كداممرحله
و استخدامي اداري امور سازمان در دبيركل مشاور الواني مهدي دكتر
را آموزشي وظيفه دو ما جامعه سازمانهاي در:ميگويد دانشگاه استاد
دانشكدههاي و دانشگاهها كه عمومي آموزشهاي يكي.شويم قايل ميتوانيم
آموزشها ، اين كه باشيم داشته انتظار نبايد و هستند آن مسئول رسمي
آموختنيك براي ميآيد دانشگاه به كه كسي.كند آماده كار رابراي فرد
او ورود مجوز كهميتواند ميآيد مدرك يك گرفتن براي گاهي نميآيد ، حرفه
نبوده علاقه اساس بر رشته ياانتخاب و باشد جامعه از خاص طبقه يك به
نظام اين بنابر.كند اخذ دانشگاهي ومرتبه درجه ميخواهد بلكه
من:ميگويد يكي.ميبينيم كه است شده داده سوق سمت اين مابه دانشگاهي
...سوم و دوم اولنشد ، انتخاب شدن ، رايانهاي مدد به داشتم انتخاب 20
ميبينيم اين بنابر.ميكند يكانتخابي آخرش دانشگاه خود هم بعد و
در ميخواهم و مستعدم و علاقهمندم من كه اين بهمعناي حتما انتخابها
بنابر.روبهروهستيم مجموعهاي چنين يك با ما.نيست كنم كار اينزمينه
كارآمد نيروي بتوانند دانشگاههاواقعا كه نباشد اين انتظارمان اين
.كنند تربيت
اشتغال مورد در اجتماعي امور و كار وزارت عمومي روابط مدير نصرتي
عهده بر را كار تنظيمكننده نقش فقط كار وزارت:ميگويد فارغالتحصيلان
با.ندارد عهده بر را مسئوليتي هيچ شغل ايجاد زمينه در و دارد
گرفته مدرك با متناسب مشخصات دادن و بيكارفارغالتحصيل افراد مراجعه
.ميشود برقرار لازم هماهنگي شده ايجاد وپستهاي شده
مسئله:ميگويد انساني نيروي بهرهوري و بهسازي دفتر كل مدير ميرجلالي
روند اين بلكه باشد شده طرح امروز كه نيست چيزي فارغالتحصيلان اشتغال
.است داشته ادامه قبل دوره از كار فارغالتحصيلانجوينده افزايش با
زمينه اين در.است اشتغال مشكل از گوشهاي استخدامتنها مسئله
فارغالتحصيلان تمام از نميتوان و ميباشد محدود پستهايدولتي
دستگاههايدولتي ، كنار در بايد بلكه نمود استفاده دولتي دردستگاههاي
بتوان تا كمكبيايند به نيز اشتغالي خود طرحهاي و خصوصي بخشهاي
بين كه دريافت ميتوان برنامهاول به نگاهي با.برد بين از را بيكاري
آموزش نظام و است برقرار ناهماهنگي نيازهايجامعه و اشتغال سياستهاي
دربرخي.نميكند تربيت انساني نيروي اشتغال نيازهاي مطابقبا نيز عالي
مهندسي خصوصارشتههاي متخصص نيروي به نياز حاضر حال در قسمتها از
.نيست خبري اينرشتهها فارغالتحصيلان از كه حالي در داريم
انطباق داردمثل مشكلاتي ما آموزشي نظام حال هر در:ميگويد عبادياني
آموزش نبودن منطقهاي نبودنآموزش ، كاربردي يا دروس محتواي نداشتن
.عالي
با اموراداري سازمان در كه آموزشهايي:ميگويد صحبتهايش تكميل در
آموزشهاي با افتراقش وجه ميكنند اجراييبرنامهريزي دستگاه
.است بودنشان اختصاصي و عمومي دانشگاهي ،
آموزش وزارت و اجتماعي امور و كار وزارت ما ، بين:ميگويد ميرجلالي
.شود پرداخته جامعه نيازهاي مورد در بحث به كه نبوده ارتباطي عالي
توسعه جهت در مملكت توسعه اگر.باشد همسو و منطبق بايد برنامهها
را زيربط رشتههاي و كشاورزي رشته مهندسين بايددانشگاهها است كشاورزي
با انسانيبايد نيروي آموزش همينطور ، صنعت جهت در اگر و آموزشدهند
توانايي اساس نهبر باشد جامعه نيازهاي و ذيربط دستگاههاي هماهنگي
.عالي آموزش و فرهنگ وزارت
علاوهبر تحصيلكرده جوان قشر دربين بيكاري كارشناسان گفته به
در نبودنقوانين نهادينه و نبودبرنامهريزي و سازماني درون عوامل
آيندهنگري تفكر نبودن هرنهاد ، مدت كوتاه و عملكردنادرست و كشور
اهداف ، به رسيدن براي گرايشها ايجاد در نادرست تبليغ ما ، جامعه در
كافي شناخت نداشتن و يافته توسعه كشورهاي از مطالعه بدون الگوبرداري
نيروي توان از توجهي قابل بخش سالانه كه شده باعث جامعه ، نياز از
.برود هدر كشور جوان
همين كه شود صرف راستا اين در نيز گزافي هزينههاي اين بر علاوه
تنگناهاي بردن بين از اشتغال ، ايجاد جهت در ميتوانست هزينهها
مدون و علمي اصولي ، صحيح ، اقدامات اين كه.پذيرد صورت كار اقتصادي
.باشد داشته مهمي نقش توسعه به رسيدن براي گامها تسريع در ميتواند