چهارم ، شماره 1180 ژانويه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 26 يكشنبه 7
|
|
تصحوا صوموا (4) صيام بركات و ارزشها
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و ميدانند الهي فرمان يك را روزه مسلمانان كه را متعالي واقعيت اين
.برد ياد از نبايد هيچگاه ميدهند ، انجام خداوند امر امتثال جهت
شود ، پذيرفته مومنان نزد اعتقادي و فكري اصيل پشتوانه اين كه هنگامي
از و داشت نخواهد وجود آن ارزش و اصل به نسبت ترديدي هيچگونه ديگر
باوريم اين بر ما اينهمه با.بود خواهد معتبر منظرها و جنبهها همه
مقرر مفاسد و مصالح از سلسلهاي به توجه با اسلامي احكام از يك هر كه
و فردي مصلحتهاي جوانب همه گرفتن نظر در بدون حكمي هيچ و شده
.است نگرديده مقرر و صادر انسان اجتماعي
همين درباب حضرت آن به خطاب درنامهاي (ع)رضا امام اصحاب از يكي
مردم كه كرد اشاره تلويحا و نمود عرض امام راخدمت نكتهاي موضوع
فاقد و بوده تعبدي صرفا اموري الهي حرام و حلال كه باورند اين بر
هر:نوشت وي پاسخ در حضرت.ميباشند اجتماعي مصلحت و فلسفه هرگونه
روشني و آشكار گمراهي در و شده ، منحرف راست راه از كند خيال چنين كس
(ص255/ج96/بحارالانوار).است رفته فرو
به مسلمين ترغيب در اسلام پيامبرگرامي كه است منظر همين از
سخن.فرمودهاند تاكيد روزه فوايدبهداشتي و جنبهها بر روزهداري ،
:است رسولچنين حضرت موجز و مشهور
.باشيد تندرست تا بگيريد روزه - تصحوا صوموا
و توجهاطبا مورد همواره ديد ، اينزاويه از مسئله ، اين به توجه
و.است بوده- تجربه با و عادي مردمان وحتي - دانشمندان و حكيمان
بيمانند و جايگاهيسترگ قديم ، دينهاي در جايگاهروزه همچنانكه
بسيار امتيازات داراي امر اين نيز علم تاريخ و طب عرصه در است ، بوده
.است ميگرفته قرار توجه مورد همواره و بوده
وبقراط ، فيثاغورث بود ، شده تلقي اهميتخاصي با روزه قديم ، طب در
.ميكردند معالجه باروزه را امراض از برخي
از معاصربيش پزشكان و داشته تاكنوناستمرار كه است روشي همان اين
پس.دادهاند عنوانرژيمغذايي بدان و.توجهمينمايند بدان قدما
جديد طب مختص فقط و دامنهداراست مسئله اين حد چه كهتا ميبينيم
زمان معروف طبيب كلده بن حارث.است نبوده باستان يونانيان ياطب
بيماريها معالجه طريق يگانه را روزه ،(ص)اسلام گرامي رسول بعثت
نيز سينا ابوعلي ايران بزرگوار و نامدار حكيم بالاخره و.ميدانست
.است داده اختصاص روزه طريق از مداوا به را كتابقانون از فصلي
مسلمانان ، به و مومنان كه است مسائل ، لازم و نكات اين به توجه با
فرصت باشندو داشته توجه متعالي اينعبادت ارزشهاي و جنبهها همه
پاكيزه و جان سبككردن روان ، تهذيب روح ، جهتتزكيه كه را مغتنمي
فرد يك بصيرت اندازه هر بيگمان.ندهند كف از آمده فراهم جسم ساختن
شد ، خواهد بيشتر بدان وي اهتمام يابد ، افزايش روزه به نسبت مسلمان
تمام با را انسان است ، ملموس و فردي كاملا عبادتي كه روزه زيرا
.ساخت خواهد روبرو خود وجود ناشناخته و شناخته ابعاد