چهارم ، شماره 1181 ژانويه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 27 دوشنبه 8
|
|
آموزش در دگرديسي
و آموزش اساسي اصول تغييربنيادي در طرح قابل ديدگاههاي بررسي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ايران مدارس تدريسدر
و آورد فراهم تحول و برايتغيير را شرايط بايد آموزش ،
تحول حال در و برهمتاثيرگذار و مرتبط بههم عوامل از كامل مجموعهاي
برابر در آزادانديشي مسالهترويج بايد آموزش.بگيرد رادرنظر دايمي
پي در را صلحطلبانه ارزشهاي ترويج كلام يك در و متقابل ديگران ، درك
باشد داشته
باشد ، تربيت و آموزش درگير بايد وجودكودك تمام جديد ، مدارس در
او مغز نهفقط
چهار را همزيستي آموختن و زيستن آموختن عمل ، آموختن شناخت ، آموختن
نهادهاند نام آموزش اساسي ستون
;اشاره
قرن ديگر ، سال سه تا و ميلاديهستيم سال 1997 آغاز در اكنون
دراين و كرد خواهد چهره خود وزيباي زشت مظاهر تمامي با بيستويك
دانشمندانعلومتربيتي ، ازجمله علوماجتماعي ، نظريهپردازان ميان
اخير دهه دو سريع تغييرات به توجه با را جديد سده در آموزش ويژگيهاي
شاخصهاي به توجه با است بديهي.كردهاند تبيين آينده سال چند نيز و
به جدي عنايت جهاني ، رتبهبنديهاي در ما كشور جايگاه و انساني توسعه
خور در و بايسته اقدامي آموزشي ، امور در تحولاتبنيادي و تغيير
در آموزشي كارشناسان از يكي ديدگاه ميآيد پي در آنچهبود خواهد
تربيت و تعليم و آموزش حوزه در موجود الزامي تغييرات زمينه
در كشورمان ، ديدگاههايديگركارشناسان انعكاس آماده همشهري ، .است
.است اينزمينه
سريع رشد همچنين اجتماعينوين ، -اقتصادي رويدادهاي بررسي
نيز آموزش دستاوردهاي كه ميدهند نشان اجتماعي ، زمينههاي در تغييرات
.بمانند عقب قافله اين از نبايد
چگونگي و كيفيت بلكه نيست ، مطرح آموزش در تدريس كميت جديد ، عصر در
وسايل و روشها درسي ، برنامههاي بايد بنابراين ، و است مهم تدريس
آموزش حوزههاي دگرگونيهاي زمره تغييرات ، در اين و ;شوند نو آموزشي
اقتصادي ، آموزش -اجتماعي نيازهاي دگرگوني با.ميشوند سازماندهي
كه مدارس ، عملكرد است لازم دگرگوني ، اين براي و شود ، دگرگون بايد نيز
بايد است ، تجربه بر متكي ديدگاههاي و شخصي نظريات مبتنيبر هماكنون
است ابزاري آموزش ، گيرند قرار سنجش مورد پژوهشهايحرفهاي با همگام
جريانهاي از بهرهگيري با آينده سوي به بشر هدايت براي قدرتمند
.پيشرو خطرهاي از دوري و سازنده
آموزش.دارد آموزش به شديدي وابستگي انساني ، پيشرفتهاي
كه ديد بايد و آينده برايساختن است سلاح درواقع ، قدرتمندترين
ايفا جامعه افراد پرورش سازندهدر و پويا نقشي ميتواند آموزشچگونه
ميان ، اين در حقيقت ، ودر جهانيشدناست روند آموزش ، روند.كند
نقش و علمي نقش اقتصادي ، نقش:ميكند ايفا سهگانهاي آموزش ، نقش
.فرهنگي
پرورشميدهد را خلاقي و متخصص نيرويكار آموزش ، اقتصادي ، بعد در
،(علمي بعد)است همگام نوين تكنولوژيهاي تكنولوژيكو تحول با كه
به نسبت تعصبي هيچ خود ، خاص داشتندرفرهنگ ريشه درعين كه
.(فرهنگي بعد) ندارد ديگر فرهنگهاي
ومجموعهاي آورد فراهم تحول و برايتغيير را شرايط بايد آموزش ،
دايمي تحول درحال و تاثيرگذار برهم و بههممرتبط عوامل از كامل
برابر در آزادانديشي ترويج مساله بايد آموزش.بگيرد درنظر را
پي در را صلحطلبانه ارزشهاي ترويج كلام يك در و متقابل درك ديگران ،
بايد دارد ، شدن جهاني ادعاي همواره كه امروزي آموزش.باشد داشته
كه باشد همراه ظريفي ويژگيهاي چنان با و شود داده چنانانتقال
در ميخواهيم ، ما اگر.بگيرد نظر در را انسانها بيكران گوناگوني
ارزشهاي بايد باشيم ، شاهد را يكبارهاي دگرديسي و خودجهش آموزش
:كند توجه زير مورد ده به لااقل ما ، مدارس بر حاكم ايدهآل و آموزشي
به زيادي مدارس ، تاحدود در كودكان وفراآموختههاي پرورش و آموزش
.باشد انساننزديك زندگي
حواس و فعاليتعملي راه از مدرسهاي ، يادگيري پرورش و آموزش
بايد مدرسهاي ، درون و معاصر تربيت و تعليم.دهد گسترش را گوناگون
يادگيريهاي.باشد داشته حاضر حال تكنولوژي و علوم به بيشتري توجه
و نگرش و فكر وپرورش دانستنيها زمينه در را بايدآموختنيها مدرسهاي
.دهد قرار توجه عمليمورد مهارتهاي پرورش و پرورشارزش
تربيتي روانشناسي از بايد مدارس ، بر حاكم آموزشي ارزشهاي
.آورد بهعمل را بهرهبرداري حداكثر
از هريك ويژگيهاي بايد پرورش ، و آموزش ثقل ايدهآل ، مركز مدارس در
برنامهريزيها بايد نوين ، مدارس دردرسي ماده نه باشد ، دانشآموزان
براساس تنظيمبرنامهها ، و باشد آن هدفهاي و جامعه نيازهاي جهت در
براساس بايد جديد ، مدارس در آموختن.باشد جامعه افراد گروهي همكاري
بر تاكيد.باشد دانشآموزان رغبت و علاقه جهت در و كنجكاوي حس تحريك
اينكه به عنايت با ،(فردي تفاوتهاي به توجه) فردمداري و مشكلگشايي
الزامات ديگر از شود ، تلقي ناپسند و مذموم دانستنيها كردن بر از
درگير بايد كودك وجود جديد ، تمام مدارس در.است نوين مدارس بايسته
بايد آموزش ، دگرديسي راستاي در.او مغز نهفقط باشد ، تربيت و آموزش
آموختن تربيت ، و تعليم معاصر علماي.كرد توجه نيز آن ستونهاي به
ستون چهار را همزيستي آموختن و آموختنزيستن عمل ، آموختن شناخت ،
.نهادهاند نام آموزش اساسي
زندگي دوران تمام در يادگيري و مداوم آموختنشناخت ، آموختن.
مراحل ميدهدتا امكان زندگي طول تمام در آموزش زيرا.است فرد
آسان ديگر مرحله به مرحله يك از يابند ، گذر نو نظمي مختلفآموزش
شود شناخته رسميت به و پذيرفته يك هر ارزش و يابد تنوع مسيرها شود ،
سريع تغييرات دليل به زندگي ، طول در بايد آموزش راستا ، اين در و
.پذيرد صورت اجتماعي -اقتصادي نوين شكلهاي و علم پيشرفت از ناشي
وضعيتهاي با بتواند فرد تا حرفهاست يك آموختن.عمل ، آموختن
مهارتخود و دانش تحصيل ، بهموازات و شود آشنا گروهي كار و جديد
.سازد غني را
و داوري و استقلال در بيشتر توانايي آموختن به.زيستن ، آموختن.
اطلاق جمعي مشترك هدفهاي به دستيابي براي فردي مسئوليت احساس تقويت
.ميشود
ديگران از شناخت توسعه رهگذر از استكه آموزشي.همزيستي ، آموختن.
.ميگيرد شكل معنويتها و ذهنيتها سنتها ، تاريخ و
فصل و حل و مشترك ، تحققطرحهاي براي نوين روحيهاي پيدايي
رهآوردهاي از همه تعارضهاياجتنابناپذير ، صلحآميز و هوشمندانه
همگام جامعه تحولات با را خود بايدپيوسته پس ، آموزش.است آموزشي
دستاوردهاي و بنيادها دانش ، بايد كه نبرد ياد از حال عين ودر سازد ،
آموزش به بودن پايبند بهمعناي نه اما دهد ، انتقال را انساني تجربه
شد ، چنين اگر كه.علمي تغييرات و آخرينتحولات به توجه بدون و سنتي
كه است ، كرده تربيت مضمحل و غيركاربردي اندك ، سوادي با فراگيراني
كشور اقتصادي توسعه در نه و شخصي زندگي در نه مثبتي تاثير هيچگونه
از بيرون آموزش و كلاسيك تركيبآموزشهاي.گذاشت نخواهند برجاي
-اخلاقي بعد يعني آموزش بعد سه تا داد خواهد امكان كودك مدرسه ، به
.كند تجربه را اجتماعي -اقتصادي و تكنولوژيكي -علمي فرهنگي ،
مقدم باستانيپور مهشيد
.مجدفر مرتضي آموزشي ، تكنولوژي و تكنولوژي:منابع
.آموزشي ، 6766 تكنولوژي رشد
.تير 1375 يونسكو ، پيام