چهارم ، شماره 1185 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 1 شنبه 13
|
|
كودك ديد به بخشيدن قدرت
برگ نگارخانه در كودكان نقاشي نمايشگاه برگزاري از گزارشي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كودكان به تعليم مشغول غيرمتخصص افراد پرورش و آموزش در متاسفانه
هستند هنر زمينه در
آموزش هدف با نوجوانان و كودكان نقاشي آثار از نمايشگاهي پيش چندي
.شد برگزار برگ نگارخانه از گالري دو در
نقاشي رشته فارغالتحصيل نمايشگاه ، اين نقاشان مربي زنديه توران.
را خود هنر آموزش تجربه و است تهران دانشگاه زيباي دانشكدههنرهاي از
ديد معرض به نمايشگاه اين در داده ، اختصاص ونوجوانان كودكان به كه
كامل آگاهي و درست بينش از نمايشگاه در شده كارهايارائه.گذاشت عموم
سن اين در شاگرداني به اصول اين انتقال و نقاشيبرخوردارند مباني از
مورد در وي.باشد تجربيات از درست استفاده و حاصلمطالعه ميتواند تنها
شروع براي.بلاتكليفند نقاشي مورد در معمولا بچهها:ميگويد كارش نحوه
دنبال هدف چند كار اين در ميكنم ، برايشانانتخاب را موضوعي كار
را توجهش ناچاريم پس.است كودك بهديد بخشيدن قدرت اول هدف:ميشود
اجتماعي و خانوادگي روابط موضوعاتيچون كنيم ، متمركز موضوع يك روي
و تعمق بشناسد ، بهتر را موضوع كه ميكند رافراهم امكان اين كودك براي
ديدن تنها.باشد داشته محيط به نسبت مسئوليتبيشتري احساس نتيجه در
به موضوعي وقتي.است نظر مد كردن جستجو نيستبلكه آموزش نوع اين هدف
آن بيان راه بعد و ميشود تحقيق و بهفكر مجبور او ميشود ، داده كودك
كلاس در من است ، ديكتهاي يكتربيت ما تربيت كه شرايطي در.مييابد را
كه دارم اعتقاد چون.كودكميگذارم تفكر مبناي بر را تلاشم تمام نقاشي
و ميشود جاگير او ذهن عميقتردر مطلب كند ، فكر موضوعي مورد در او اگر
اين به.كند رابيان مطالب زيباتري زبان با ميتواند وسيله اين به
شده داده بيشترموضوعات دارد قرار پائين سنين در كودك كه زماني دليل
چون مسائلاجتماعي كمكم اما.است ملموستر او براي كه است خانوادگي
.مطرحميكنم را جهاني كمكم و سياسي اجتماعي ، وقايع و مدرسه خيابان ،
وبقيه تصادف عاشورا ، جنگ ، چون مسائلي كه معتقدند بزرگترها از بسياري
معتقدم من اما.گذاشت ميان در كودكان با نبايد را غمانگيز مسائل
دوره بچههاي مورد در خصوصا.كند درك و لمس بايد بچه را بدي خوبيو
بيعدالتي و ظلم جهاني ، و اجتماعي مسائل كه بوده اين بر راهنماييتلاشم
جهاني فجايع مورد در كودك وسيله اين به تا كنم برايشانمطرح را..و
.مسئوليتكند احساس و تفكر
نميروند ، خاص موضوع يك بار زير كه برخوردهام كودكاني به كار ضمن در
آنها دست من نيست احتياجي كه دارند ، پيچيدهاي و انباشته ذهن آنچنان
را علاقهاش مورد موضوع تا گذاشت آزاد بايد را كودكي چنين.بگيرم را
نشان علاقه كلاس در شده داده موضوعات به كهخودشان زماني تا.بكشد
تا كند آرامش و امنيت احساس كلاس در كودك كه است اين مهم.دهند
.بماند باقي علاقهمند
چنين زنديه آموزشي ، توران سيستم با خانوادهها برخورد نحوه مورد در
.دارند اعتقاد مستقيم آموزش به كه است خانوادههايي با مشكل:ميگويد
ميشود سلب كودك از آزادي كار اين با كه ميدهم هشدار زمينه اين در من
كودك به كمكي هيچ ما روش اين با.ميگردد ايجاد كودك در تنفر احساس و
ازدرون بايد را مطالب.باشد غيرمستقيم بايد حتما آموزش نميكنيم ،
افزايش كودك نفس به اعتماد وسيله اين به.كشيد بيرون كودك خود
تعليم او به كودك سن با متناسب ميتوان را نقاشي اصول تمام.مييابد
كودكاني كه است كرده ثابت تربيت روش اين.غيرمستقيم شكل به اما داد
مشكل دچار كمتر نيز درسهايشان در ميگيرند ، قرار آموزشي چنين تحت كه
عدهاي.است متفاوت آموزش اين به خانوادهها برخورد نحوه.ميشوند
خود به درستي جهت آموزش ، وسيله اين به و ميكنند همكاري كاملا
چندجلسه از بعد كودك كه دارند انتظار خانوادهها از بعضي اما.ميگيرد
فرضا باشد كشيده را كامل ساز و ساخت با و روغن و رنگ تابلوي يك
متاسفانهاكثريت كه خانوادهها اينگونه را ، هندوانه مانند موضوعي
حال عين در و آگاهي عدم علت به هستند هم خوبي مالي وضع داراي آنها
را راه اشتباهترين مطالعه و تحقيق تجربه ، سال چندين به بيتوجهي
آگاهي زمينه اين در كه هستند هم گروهيميكنند انتخاب برايكودكشان
.ميگذارند متخصص يك عهده به را كار اين اماحداقل ندارند
آنها آنكه براي زنديه توران هستند ، حوصله كم و عجول اصولا بچهها
متفاوت تكنيكهاي از مدتي از پس بمانند ، باقي همچنانعلاقهمند
كه آن چهارخانههاي و رنگي مقواهاي از استفاده مانند.ميكند استفاده
استفاده ميشود ، كردن رنگ براي جديدي مرزهاي و تنوع ايجاد باعث خود
.ميشوند بزرگ يا كوچك بچه حوصله مبناي بر كه برشهايي و كلاژ از
.اينها امثال و رنگي كامواهاي
:ميگويد وي.است كودكان جمعي دسته كارهاي زنديه توران كارهاي از يكي
از بسياري ما جامعه در.دارم جمعي كارهاي روي زيادي منتاكيد
ورزش كه كشتي ورزش سالهاست مثلا است ، كرده فرديپيشرفت كارهاي
قرار توجه مورد تازه فوتبال فرضا اما.مطرحميشود است انفرادي
.است شده ثابت فرضيه اين نيز فرهنگي و كارهايعلمي مورد در يا گرفته ،
كارهاي در.شود تقويت ما جديد نسل بايددر روحيه اين دليل همين به
تقسيم گروه چند به را بچهها ميگيريمو نظر در را بزرگي مقواهاي جمعي
بعدي كاركند راانتخاب خود گروه سر است موظف گروه هر.ميكنيم
تقسيم بعداست جدلهمراه و اختلاف با عموما كه است كار موضوع انتخاب
هر قابليت به گروهبنا سر عبارتي به يا گروه خود و ميگيرد صورت كار
كردنكه رنگ در.ميكند محول او به را قسمتي بچهها از كدام
كدام هر و ميگيرد صورت كار تقسيم نيز است كار قسمت انتهاييترين
.ميكنند رنگ قسمتيرا
و درست به چه كارهايي و ميشود تاكيد بسيار فرهنگي هويت روي امروزه
زمان اين در.ميگيرد انجام فرهنگي هويت به بازگشت اسم به غلط چه
اين شناساندن گيرد ، قرار توجه مورد بايد جا هر از بيش كه پايگاهي
بزرگ سرزميني در كه است آدمي هر وجود در آن عبارتيحفظ به يا هويت
صورت آينده نسل روي بر بايد چيز هر از سرمايهگذاريپيش اين و ميشود
ماست وجود در هويت معتقدم من:ميگويد اينزمينه در زنديه توران.گيرد
ما مملكت در كه مظاهري و برخوردها.ماجرياندارد در كه خوني مانند
نشانه را ضريح كشيدن يا قفل چوبيبا در كشيدن تنها كه دارد ، وجود
اگر.است فرهنگي هويت نوعبيان ابتداييترين از ميدانند ، فرهنگي هويت
رفتار در عميق شكلي وحتمابه بايد هويت اين گيرد ، صورت درست آموزش
.ميشود نمودار...و ونقاشي ادبيات شعر ، چون متعدد بيانهاي و كردار و
دوري فرهنگي دارايپيشينه كه جهان پيشرفته كشورهاي از بسياري در
و متخصص بيشترين.است شده داده كودكان به آموزش اهميت بيشترين هستند ،
باسابقهترين و بهترين و ميكنند كار كودكان آموزش روي بر كارشناس
درايران كه صورتي در.ميكنند تدريس دبستان دورههاي در آموزگاران
.برخوردميكنيم فراواني مشكلات با ما مدارس ، در هنر زمينه در بخصوص
هنر ديدن تعليم براي كودكاني چه كه سوال اين به پاسخ در زنديه توران
باشند ، نديده تعليم اين از پيش كه كودكاني:ميگويد هستند مستعدتر
اين اثر تا كشيد خواهد طول مدتي بوده ، غلط آموزشها عموما چون
پرورش و آموزش در متاسفانه.كنيم پاك كودك ذهن از را اشتباه تعليمات
كتابهاي.هستند هنر زمينه در كودكان به تعليم مشغول متخصص غير افراد
هنر آموزش جهت در غلطي كاملا روش از راهنمايي دوره در بخصوص هنر
گرفته شاگرد از خلاقيت و تفكر نوع هر قدرت روش اين با است ، برخوردار
هدف كه درحالي نميشود ، داده او به كردن فكر اجازه واصولا.ميشود
ثابت تجربه به.باشد شاگرد ذهني رشد بايد تمامآموزشها در اساسي
فكري وسعت جز به را چيز همه مدرسه دوره ازگذراندن بعد كودك شده
كودك به روش اين با ما بنابراين يادميبرد ، از ميدهند او به كه
هيچگاه كه است اين دارم مدارس معلمين از كه خواهشي.ميدهيم ديد وسعت
.كنند كار عكس روي از كه نخواهند شاگردانشان از