چهارم ، شماره 1185 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 1 شنبه 13
...ماست پيش هم نود آمد ، صد كه چون
فراگيران ديد آينه از موفق معلم نشانه صد
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ديد آينه از موفق ، ويژگيمعلمان صد ميآيد ، پي در آنچه;اشاره
منطقه ابتدايي مدارس مديران از يكي كه است ابتدايي دوره فراگيران
نتايج به مراجعه با و تربيتي علوم مختلف آثار در كنكاش با تهران ، 16
كودكان ، با گفتگو نيز و گوناگون احاديث و آيات و تربيتي پژوهشهاي
وي ، گفته به.است كرده آماده فرهنگي علمي صفحه در چاپ براي را آنها
و خود صميمي گفتگوهاي در دبستاني كودكان را ، نكته صد اين از بسياري
صدنكته ، اين مطالعه.كردهاند بيان كودكانه و ساده زباني به صدالبته
.بود تواند مفيد را اولياء حتي و مديران مربيان ، معلمان ، بيشك
متبلور را ارزشهاياسلامي وجودش ، همه با (ما1 معلم داريم دوست
.سازد
.كرد عبور متوالي پلههاي از بايد تربيت ، نردبان در كه بداند (2
.برافروزد دلفراگيران در را عبادت شوق (3
روزهاي مهربانترين محصول ميوهها ، شيرينترين كه بداند (4
.تابشخورشيدند
صداقت ، هوايناب و محبت آفتاب آبمعرفت ، با را دانشآموزان (5
.نگهدارد شاداب
او نخستين برخورد معلم ، هر كتاب آيه نخستين كه بداند (6
.است دانشآموزان با
علمي بهنيازهاي نسبت و هستند ، رقيق فراگيران احساسات كه بداند (7
.باشد حساس دانشآموزان
.انديشههابگستراند و قلبها بر وبرگي شاخ تناور ، درخت همچون (8
در همهچيز كه بداند و كرده ، فراگيرانخودداري بدني تنبيه از (9
.علتاست داراي هستي ، نظام
مجموعه و بذر نوع -فصل و زمان زمين ، بيشناخت كه باغبان يك همچون (10
زمينه شناخت بدون نمييازد ، دست كار و كشت به باروري براي شرايط
اطلاعات ميزان حتي و خانواده -فراگير شرايط و زمان ذهني ، و عاطفي
.نگذارد تربيت قلمرو در گام خويش ، روحي و علمي
سخن مهر و صفا و صدق زبان مهرطلبان ، به و نوباوگان با (11
.بگويد
.رعايتكند را عدالت ورفتارش ، انديشه كلام ، نگاه ، در (12
و احيا فراگيران ، در را رفتارهايحقجويانه و ايمان جلوههاي (13
.كند تقويت
مدرسه دور محبتبه از ديواري و باشد ، محبت و صبوري كارش جانمايه (14
.نگريزد ازآن كسي تا بكشد
به را نفس به آرام ، اعتماد كلامي و احترام با (15
.بياموزد فراگيران
پشتوانه را وجديت استواري و منطق وعطوفت ، محبت از سرمايهاي (16
.كند خود تدريس
وحشتنداشته پرسشها برخي مقابل در كلمهنميدانم ، ذكر از (17
.باشد
براي و هستيم كوچك كوتاهي ، مدت براي فقط فراگيران ، ما كه بداند (18
.كند صرف وقت زيبا ، دنياي اين درباره تشريح
با انسانها كه چرا نكند ، مقايسه فراگيران ديگر با را فراگيري (19
.شدهاند آفريده متفاوت استعدادهاي و تواناييها
روشمحبتآميز با و خود ، وتربيت نظم با را تربيت و نظم (20
.باشد عمل به خودشعامل و بياموزد ،
.بياموزد فراگيران به را مسئولانه زيستني (21
.نمرهآنان به نه دهد ، فراگيراناهميت تلاش به هميشه (22
مجبور كند ، تا تعيين فردي تفاوتهاي توجهبه با را ما شب تكليف (23
.بمانيم شببيدار نصف تا نباشيم
عدهاي پزشكي كه است اين حكم در يكسان ، پرورش و آموزش كه بداند (24
.بنويسد نسخه يكنواخت طور به آنها براي و كرده صف به را بيماران از
به دركلاس را جريمه از نامي اصلا ندهدو جريمه امتحان ، موقع (25
.نياورد ميان
.نكند درس ، بيرون كلاس از را كسي (26
و كرده رافراموش چيزي يا و نيست ، رابلد درس فراگيري كه وقتي (27
را آن دليل بامهرباني و نكشد داد او سر مدرسهنياورده ، به
.بپرسد
.اخلاقباشد خوش و حوصله با (28
.نكند اشغال را فراگيران تفريح زنگ بهانهاي ، هر به (29
فراگيران كه چنان آن نه باشد ، اما مهربان فراگيران با (30
.كنند سوءاستفاده
.تذكربدهد بعد كند ، تحقيق اول (31
.باشد داشته دوست بچههايخودش مثل را فراگيران (32
و نزند آنها ذوق توي فوري آمد ، فراگيرانبيرون دهان از حرفي تا (33
را مساعد عوامل و برده بين از را مزاحم عوامل زدن ، سركوفت جاي به
.سازد جايگزين
.باشد خودخواه و ومغرور بگويد ، زور مبصر نگذارد (34
.بدهد وقتاستراحت كمي آنها به شدنفراگيران ، خسته موقع در (35
.نترساند را آنها و نكرده دعوا را فراگيران (36
.نبرد جلويهمه است ، نياورده كهتكليف را فراگيري آبروي (37
.ندهد زرنگجايزه فراگيران به فقط (38
.مشخصي تعداد به فقط نه بدهد ، كار فراگيران همه به (39
.كند صرف وقت فراگيران ، به مطالب تشريح براي (40
.كند سوال نفهميد ، درسرا فراگيري اگر بگذارد (41
.درسنخوانند نمره براي فقط تافراگيران نباشد ، سختگير خيلي (42
چراگوش:نگويد زود كرد سوال اگركسي و دهد توضيح بيشتر (43
.ندادي
مادرت يا پدر نگويد فوري آمد ، پيش دروس كردن حاضر در مشكلي اگر (44
.بياور را
.نگذارد فراگيران حساب رابه مادران يا پدران خطاي (45
.مطرحنكند جمع بين در را عيوبفراگيران و ضعف نقاط (46
.دهد تشكيل درسي گروههاي درس كلاس در (47
.دهد اهميت فرديدانشآموزان بهداشت به (48
هنرانجام بلكه نيست ، پذيرفتنمسئوليت هنر ، كه بداند (49
.است گرفته بهدوش كه است مسئوليتهايي
.بشناسد اسم با و دقيق بهطور را فراگيران كند سعي (50
به شناختي ، اطلاعات از مجموعهاي انتقال صرف به پرداختن جاي به (51
.بپردازد رفتارها در مطلوب تغييرات ايجاد و رفتارها
قرار درآن مخاطبين كه خاصي شرايط توجهبه با پيام ، انتقال در (52
.بگويد سخن دارند ،
.باشد منطقيبرخوردار و عاطفي ثبات از (53
.دهد گوش سوالاتدانشآموزان به دقت به (54
.دستيابند درست جواب به تاخودشان كند كمك فراگيران به (55
.پاسخدهد دانشآموزان بهپرسشهاي علمي و انديشمندانه (56
.بياموزد فراگيران به زيستنرا چگونه و بودن چگونه (57
.باشد داشته تدريس نقشه و طرح تدريس ، جلسات همه براي (58
براي توجهي قابل نكته و نو حرفي مطلبجديد ، درسي ، جلسه هر در (59
.باشد داشته فراگيران
مهارت فراگيران ذهني خلاقيتهاي كردن شكوفا و استعدادها كشف در (60
.باشد داشته
آنهاست ، آماده به متعلق كه درفرداهايي زندگي براي را فراگيران (61
.كند
.رابگشايد دانش گنجينههاي قفل (62
.نگذراند شوخي و بهلطيفه را كلاس وقت همه (63
.خوبندهد نمره باشند ، بلد درسرا فراگيران اينكه بدون (64
.باشد روانشناس (65
.برنامهريزباشد و وقتشناس (66
.باشد مطلع فراگيرانخود اقتصادي وضع از (67
.نكند كلاسمطرح در را خود مشكلات (68
.كند استفاده وسايلآموزشي از تدريس ، امر در (69
.باشد داشته عهد به وفاي (70
.كند ايجاد فراگيران بين در را مثبت رقابت (71
.فراگيرانبياموزد به را حسكردن درست و ديدن درست (72
بلكه نداشتهباشد ، را دين مطالب صرفاآموزش دين ، آموزش در (73
.آورد بهوجود را آن شرايط
به را آنها باطن و ضمير و كرده ، فراگيراننفوذ روح زواياي در (74
.درآورد خويش تسخير
آسمانيهموار و معنوي هديههاي برايفرود را فراگيران قلبهاي (75
.كند
و مكرر بهصورت ولي مناسب ، مقدار به وفقط مناسب موقعيتهاي در (76
.موعظهكند دائمي
و دعا با را آن و كرده ، شروع خدا نام و ياد با را درس آغاز (77
.دهد خاتمه صلوات
.بدهد نقش خود بهفراگيران تدريس ، روند اداره در (78
اهميت نظافتفراگيران و نظم به انضباطاجتماعي صفت رشد براي (79
.دهد
.كند توام تربيتي باپيامهاي را مطالب تدريس (80
.نكند ديگر دروس فداي را هنرما و ورزش درس ساعات (81
ياد به همواره را (ع)علي حضرت متقيان مولاي فرمايش (82
.دستور نه تنبيه ، نه تصميم ، نه خشم ، هنگام در:باشيد داشته
.كند معرفي ما به رفتاري عنوانالگوي به را دين بزرگان (83
و كاملاعيني صورت به را پيامهايتربيتي و آموزشي مطالب (84
.دهد انتقال كاربردي
.ندهد بزرگجلوه را ما كوچك خطاهاي (85
تحصيلي دروضعيت اندك ميزان به ولو تغييرياصلاحي كه مواردي در (86
.كند تاييد را آن شده ، ايجاد فراگير
.باشد بهدانشآموزان آخرت جهان متذكر (87
.كند فراگيرانتاكيد مثبت نكات روي (88
بر چونابر لذا و تشنهاند ، خشك چونزمين فراگيران ، كه بداند (89
.ببارد آنها
.كند استفاده علمي مكانهاي دروس ، از از برخي تدريس در (90
.دهد راافزايش فراگيران نفس عزت (91
ايجاد فراگيرانو با بودن دوست باشد ، زيرا دوست فراگيران با (92
.ميكند جسور دانشآموزانرا اوقات ، از چندگاهي هر صميمي ، رابطه
.عجلهبپرهيزد از قضاوت ، در (93
كلاس دانشآموزان روحيات و حالات مطالعه به تحصيلي سال شروع از قبل (94
.بپردازد خود
تدريس ، فراگيران از بعد كه كند تدريس طوري را فارسي درس (95
.است آزاده و شاهد معني به شهيد كه بنويسند
بنويسند فراگيران تدريس ، از بعد كه كند تدريس طوري را دستور درس (96
.فاعل هم و است فعل هم شهيد كه
تدريس ، فراگيران از بعد كه تدريسكند طوري را علوم درس (97
...و آمد وجود به شهيدچگونه كه بنويسند
.بكوشد خود علمي توان وافزايش تحقيق و مطالعه در (98
در تدريسكاف با و آموخته ، را انضباط نظمو حرفظ ، تدريس بايد (99
.دهد ادامه كار و كتاب كلام
طراوت غايبشد ، مدرسه از كه تدريسكلمهغ از بعد بالاخره و (100
لوح بر و چوبي كنارنيمكتهاي در را خوب لحظات وشادي جواني روزهاي
.بگذارد يادگار به سياه تخته
دبستان مدير -خلخاليه شهين