چهارم ، شماره 1186 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 2 يكشنبه 14
|
|
است ما علمي نظام گرو در چيز همه
وزير و فرهنگي انقلاب عالي شوراي عضو معين مصطفي دكتر با گفتوگو
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
عالي آموزش و فرهنگ سابق
و شرايط به توجه با فرهنگي انقلاب عالي شوراي ترميم
است بوده ضرورتهايي
فرهنگي مسائل مهمترين نشستيرودررو ، در معين ، مصطفي دكتر:اشاره
.كرد گو و گفت همشهري با آموزشعالي حوزه در بهويژه وآموزشي
.پيميآيد در نشست اين متن شده خلاصه
پيرامون سئوال اولين مصاحبه ، اين شركتدر باتشكرازحضرتعاليبهخاطر
داريم ياد به خوب.است فرهنگي انقلاب عالي شوراي ترميم ما اصطلاح به
انقلاب ستاد امام حضرت فرمان به فرهنگي ، انقلاب شروع از پس ماه چند كه
ستاد معظمله فرمان مجددابه سال چند از بعد و شد تشكيل فرهنگي
چهمسايل شما نظر به شد تبديل انقلابفرهنگي عالي شوراي به انقلابفرهنگي
انقلاب شورايعالي درتركيب رهبري معظم كهمقام داشت وجود مشكلاتي و
.نمودند معرفي جديديرا افراد فرهنگي
(ره)امت امام توسط فرهنگي انقلاب ستاد شورايعالي مكرر ترميمهاي o
معظم مقام بوسيله زمان اين در فرهنگي انقلاب عالي شوراي و گذشته در
زمينههاي در هرزمان در كه بوده ضرورتهائي و شرايط به باتوجه رهبري
اهميت.است ميداده نشان را خود كشور دانشگاهي و اجتماعي - فرهنگي
گستره دارد ، ما نظام و درجامعه فرهنگي برنامهريزي و فرهنگ كه ويژهاي
بيشتر حضور و مشاركت ضرورت مختلف ، بخشهاي در فرهنگ نفوذ و شمول و
امور كشوردر اجرائي و اجتماعي اطلاعرساني ، تبليغي ، فرهنگي ، دستگاههاي
مسائل صاحبنظران و كشور اول طراز مسئولان حضور ضرورت بر همگي فرهنگي
معظم مقام كه ويژهاي عنايت.دارد تاكيد شورا در اجتماعي و فرهنگي
در انقلابي و اخلاقي ارزشهاي و عمومي فرهنگ برارتقاي همواره رهبري
صرف ابعاد نسبت به شورا فرهنگي بعد تقويت به نياز هم داشتهاند جامعه
مختلف ديدگاههاي حضور.ميكرد دوچندان را اجرائي و علمي آموزشي ،
تاثير و شورا كارآئي افزايش به ميتواند آراء تضارب و علمي و فرهنگي
امر اين كه هرچند بيانجامد ، كشور اجتماعي - فرهنگي صحنه در آن عملي
اعضاي سوي از كافي وقتگذاري و پويا و فعال دبيرخانهاي فعاليت مستلزم
.است فرهنگي انقلابي عالي شوراي
روي رهبري معظم مقام است مدتي كه اساسي و عمده مسايل از يكي
.آناست با جانبه همه مقابله ضرورت و فرهنگي تهاجم دارند تاكيد آن
.است نقشدانشگاهها فرهنگي ، تهاجم با درمبارزه اصلي محورهاي از يكي
.چيست مورد اين در وظيفهدانشگاهها شما نظر به
و ماهيتاهداف دقيق شناخت باتهاجمفرهنگي ، درست مقابله براي
جهاني فرهنگ يك تسلط چيست؟ فرهنگي تهاجم هدف.است ضروري آن شيوههاي
ايجاد پوچي ، و فرهنگي ، هويتزدائي هويت و تنوع ازميانبردن و يكسانسازي
و وآرمان اعتقاد از گسستن وخودباختگي ، بيتفاوتي بيانگيزگي ، گسترش و
دارد ، خودي فرهنگ و جامعه و خويش به تعلق بوي و رنگ هرچه اصول
ملل و جوامع هنري و فرهنگي - علمي شكوفائي و توليدفرهنگي عقيمكردن
جمهوي انقلابي نظام و كشورهاياسلامي بويژه و سوم جهان بويژهدر گوناگون
.است ما دشمنان تهاجمفرهنگي اهداف مهمترين از اسلاميايران
و ايجادركود جامعه ، فكري بخش كارافتادن از چيست؟ تهاجم اين تحقق روش
توقف يا فرهنگي ، كاهش و علمي هاي محيط در آفت و افت پيدايش و رخوت
و تسليم و انفعال انتخاب ، پذيرش فرصتهاي ازدستدادن فرهنگي ، توليد
اصليترين از جهاني فرهنگي مسلط جريان قبول نهايتا دنبالهروي
.ميشود گرفته بكار فرهنگي و فكري هجوم جريان در كه است شيوههائي
نقشي هم فرهنگي تهاجم با درمقابله دانشگاهها نقش ترتيب اين به
بيماريهاي باليني عوارض مدافعانه ، همبايد هم و است نگاهبانانه
ساز و بيماري خود به نسبت هم ببيندو جامعه در را علمي و فرهنگي
مقاطع و جوامع همه در دانشگاه.باشد آشنا آن دفاعي كارهاي و
دانشگاهكانون است داشته نقشپيشاهنگ مبارزاتي و تاريخي مختلف
است تحركآفرين و انگيزهساز محيطي است ، دانشگاه انديشه و فكر توليد
لذا.(امامره حضرت تعبير) است جامعه تحولات دانشگاهمبداء بالاخره و
و فرهنگي توليد در هم و فرهنگي آسيبپذيريهاي شناخت در هم دانشگاه
.دارد تعيينكننده نقش اجتماعي تحركهاي يجاد ا در هم و علمي
عدهاي نظر به كنيم ، نگاه مساله به ظريفتر مقدار يك دهيد اجازه
عمل فرهنگي تهاجم با مقابله در عظيم سد يك عنوان به بايد دانشگاهها
اين مقابل در نكردهاند ، ايفاء خوب را خود نقش دلايلي به بنا ولي كنند
تهاجم در دشمن پايگاههاي از يكي دانشگاهها كه معتقدند عدهاي نظر
مورد اين در شما نظر است ، فرهنگي تهاجم عامل خود و است فرهنگي
چيست؟
برجامعه عظيم حقي انقلاب ، روندشكلگيري در كه را دانشگاه نهاد
از پس دانشگاه.داد قرار بيعنايتي مورد سادگي به نميتوان دارد
در و خرداد قيام 15 سركوب از پس مرداد انگليسي 28 - آمريكائي كودتاي
انقلاب ، درآستانه.مقاومت كانون يا بود پيشتاز يا انقلابي هرحادثه
راهپيمائيها ، از بسياري و بود عمومي مقاومت و وحدت مظهر دانشگاه
بخشيد تداوم و عمق نهضت به دانشجويان و دانشآموزان كشتار و تحصنها
را دانشجويان و دانشگاهيان نقش نيز ، اسلامي انقلاب پيروزي از پس
جاسوسيو لانه تسخير انقلابي ، تشكيلنهادهاي نتيجه در و كرد پايهريزي
درزمينههاي نيز مهمي تحولات.ناديدهگرفت نبايد را فرهنگي انقلاب
وسياستگزاريهاي برنامهريزيها براي فرهنگيدانشگاهها فضاي و آموزشي
نيز و كشور مناطقمحروم و اقشار فرزندان و بوجودآمد شده انجام
گذرا نگاهي با.راهيافتند دانشگاهها به وايثارگران رزمندگان
به بخشهايجامعه ساير نسبت به عموميدانشگاهها مشكلات كه ميتواندريافت
نسبت به كه بايدپذيرفت هم را واقعيت اين استالبته بوده كمتر مراتب
فاصله هنوز مطلوب وضعيت دانشگاه ، تا فوقالعاده وتوانمنديهاي انتظارات
.داريم قابلتوجهي
فرهنگي و علمي توانايي از بالقوهاي و عظيم كانون دانشگاه هرصورت در
.گردد مرتفع آن شكوفائي موانع و شود شناخته باز بايد كه است
اسلامي دانشگاه معظمله كه است آن رهبري معظم مقام سخنان از ما برداشت
سياسي جهت دانشگاههادر كه صورتي در و ميدانند سياسي دانشگاه يك را
نظر به است ، تهاجمفرهنگي با مقابله در اساسي بردارند ، گامي گام شدن
شدن سياسي درمقابل كساني چه و دارد وجود مشكلاتي مسايلو چه شما
ميكنند؟ دانشگاههامقاومت
آن بودن سياسي اسلامي ، دانشگاه مشخصههاي اساسيترين از يكي يقينا
دانشگاه سياسيبودن.اجتماعي محيط به نسبت بودن حساس بهمفهوم است ،
ارتباط از ميشود غيرسياسي كه ميزاني به يعني است ، نهادي و ذاتي امري
و كارآيي بر ميزان همان به و شد خواهد دور نيز جامعه مسائل با
هم دانشگاه شدن سياسي موانع.گذاشت خواهد اثر نيز آن علمي كارآمدي
زير نهادها ، ضعف يا فقد در هم و دارد گرايشها و نظرها برخي در ريشه
جوان ، به نگاهي چه ديد بايد نظري لحاظ به.مقررات و قواعد ساختها ،
در.داريم...و سياسي رقابت سياسي ، مشاركت سياسي ، كار دانشجو ،
نسل جامعهشناسانه و روانشناسانه فكري ، ويژگيهاي به توجه با دانشگاه
وثيق ارتباطي آرمانخواهي و انتقادي روحيه سياسي ، كار ميان جوان ،
آسيبپذيريها حتي دارد ، هزينه سياسي دانشگاه و سياسي كار.دارد وجود
لحاظ بهنه يا است پذيرفتني ديد بايد كه دارد پي در نيز عوارضي و
مشاركت ، فرهنگ سياسي ، كار نيازهاي و ضرورتها قواعد ، پذيرش عملي ،
و...و مديريتي دانشجويي ، جايگاههاي و نقشها تعيين و گفتگو و رقابت
كه امري.دارد ضرورت مختلف قوانين و مقررات طريق از آنها كردن نهادي
.است راه آغاز در هنوز گرفته صورت كارهاي و پيشرفتها عليرغم
ودر گروهي و شخصي سلايق بنابه مختلف تشكيلات و افراد است مسلم آنچه
رهبري مقاممعظم رهنمودهاي از را برداشتهايمتفاوتي خود منافع جهت
اين بارزترين از.نمود خواهند تلاش برداشتها ترويجاين جهت در و داشته
معظمله تاجاييكهرهنمودهاي بوده فرهنگي مسايل به برداشتهاسطحينگري
تنزل كوتاه آستين لباس ممنوعيتپوشيدن بر مبني بخشنامهاي تاسطح را
غلط برداشت اين مقابل در سخنانشان در رهبري معظم مقام و داده
فرهنگي انقلاب عالي شوراي كه است اين ما سئوال حال نمودند ، موضعگيري
كجانديشان جانب از غلط برداشت مورد هر در تا مينشيند انتظار به باز
تبيين به صراحتا اينكه دهنديا تذكر رهبري معظم مقام مغرضانمجددا و
پرداخت؟ خواهد نظراترهبري
عارضههاي از همواره تحجر و قشرينگري و عوامزدگي سطحينگري ،
بههشدارهاي توجهاست بوده وانقلابي ديني جوامع بويژه هرجامعهاي ،
سخنان و وپيامها زمينه اين در (ره)امام حياتحضرت آخر سالهاي پياپي
به پرداختن.بود راهگشاخواهد دانشگاه و حوزه مورد رهبريدر معظم مقام
پژوهشها انجام طريق دانشگاهاز و جامعه ريشهاي مسائل مسائلو ريشه
ومحدود عمومي مشاركت جلب و وفراگير ملي سطح در كارشناسانه ومطالعات
از انديشههايمحدود و افراد به حل يافتنراه و مساله شناخت نكردن
ميدان و فرصتطلبي و ريا جو مثل آفاتي با مقابله.است راهكار موثرترين
شوراي.است ديني جامعه يك ضرورتهاي از رويي دو و نفاق فرهنگ نيافتن
به توجه با مختلف روشهاي انتقادي بررسي و مطالعه با ميتواند عالي
معظم رهنمودهايمقام تحقق و تبيين به شيوهها تناسب و زمان شرايط
.بپردازد رهبري
واز نبوده بسته و ايزوله محيط دانشگاههايك كه اينست واقعيت
به ما جامعهاسلامي مختلفي دلايل به متاسفانه.است تاثيرپذير جامعه
اين كه است ميرود ، بديهي پيش سياستزدايي بهاصطلاح و بيتفاوتي سمت
از رهبري معظم مقام و است شده كشيده نيز دانشگاهها به سياستزدايي
انقلاب شوراي نقش شما نظر به كردهاند ، نارضايتي اظهار وضعيت اين
ميتواندباشد؟ چه جامعه از سياستزدايي مساله با مقابله در فرهنگي
وسياسي فرهنگي اقتصادي ، اجتماعي ، :وجهياست چند پديدهاي سياستزدايي
و حضوردانشگاه ميزان به.ميافتد بخشهااتفاق اين همه تداخل در كه
دانشگاه اجرايمسايل ، و سياستگزاري دربرنامهريزي ، دانشگاهيان
كاهش نسبت نيزبهمان سياستزدايي احتمال وطبيعتا ميشود اجتماعيتر
نسبت غفلت نه و جامعه وعادلانه پايدار جانبه ، همه توسعه.مييابد
زياد نه و (تحقيقاتي و بخشهايآموزشي بويژه) بخشها از بخشي به
زمينه نيز اجتماعي ومنزلت قدرت و ثروت در فاصلهها شدن
در فرهنگي عنصر حضور ميزان به.ميدارد بر ميان از را سياستزدايي
بيشتر انساني منابع توسعه و دانشگاه نقش جانبه ، همه برنامهريزيهاي
بخشهاي تاثير به مييابد ، اهميت تخصص و تحقيق و كارشناسي امور ميشود ،
و سياستگريزي نتيجتا و شد خواهد بيشتري توجه يكديگر بر مختلف
پايه بر سياسي حضور گفت ، بايد اختصار به.ميشود كمرنگتر سياستزدايي
رقابت و مشاركت موانع كه ميزاني به لذا و ميشود بنا رقابت و مشاركت
رشد هم سياستزدايي باشد ، داشته وجود جامعه يا و دانشگاهها در سالم
شوند ، سياستگرايي مرتفع آنها كه ميزاني به بالعكس و مينمايد بيشتري
انقلاب شورايعالي كه است خطمشي اين من ، بنظر.گرديد خواهد تقويت نيز
تقويت براي بايد بلكه و ميتوانند آن براساس مجلس و دولت فرهنگي ،
.گيرند پيش در جامعه سياسي نشاط انگيزههاي
مطرحاست ، دانشگاهها در مخصوصا درجامعه امروزه كه اساسي بحث يك
بدون عالي مراكزآموزش كمي افزايش و گسترشدانشگاهها بيرويه روند
بيكاري حتي و فارغالتحصيلاندانشگاهي كارآيي و گرفتنكيفيت نظر در
تا روند اين شما نظر به.است دانشگاهي تحصيلكردههاي از زيادي تعداد
در فرهنگي انقلاب عالي شوراي اصولا آيا و كرد خواهد پيدا ادامه كجا
ميكند؟ پيگيري را شدهاي تدوين برنامه يا خاص ديدگاه مقوله اين
رسيده فرهنگي انقلاب شورايعالي بهتصويب كه عالي آموزش توسعه سياستهاي
:ميشود مشخص ذيل مشي خط دو با است
تحصيلاتتكميلي دورههاي تقويت با آموزشعالي كيفي توسعه ابتدا -الف
از كه ومناطقي دانشگاهها در علمي ايجادقطبهاي و علمي تحقيقات و
و طبيعي وويژگيهاي پژوهشي و آموزشي كيفيت كادرهايتخصصي ، سابقه ، نظر
استعداد اقتصادي و ياكشاورزي صنعتي نظر از شده سرمايهگذاريهايانجام
.باشند راداشته لازم
كيفيتقابل حفظ با استانها درتمامي عالي آموزش كمي توسعه - ب
مختلف مناطق در اجتماعي - فرهنگي سطح ارتقاي و توسعه براي قبول
وزارت قانوني وظائف از آنها تحقق و فوق سياستهاي اجراي بر نظارت
كه چند هر.است پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، و عالي آموزش و فرهنگ
و داريم توجهي قابل فاصله مصوب سياستهاي و اهداف تحقق تا متاسفانه
اعمال جدي نظارت دولتي غير دانشگاههاي و مراكز فعاليت بر بويژه
با ما كشور در جمعيت تعداد به دانشجو نسبت نظر از چه اگرنميشود
را آموزش كيفيت حال عين در ولي داريم فاصله هنوز جهاني معيارهاي
- علمي دورههاي توسعه.كرد رويه بدون و كمي گسترش فداي نبايد
از نيز دانشگاه با اجرايي نظام و صنعت عملي ارتباط و كاربردي
.است تحقيقات و عالي آموزش توسعه امر در ديگر ضرورتهاي
دارد ادامه