چهارم ، شماره 1186 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 2 يكشنبه 14
|
|
كنكور اول خاكريز رشته ، انتخاب
يك ميگويند ازكنكور مربيان و دانشجويان دانشآموزان ، خانوادهها ،
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و درست پرورش اهميت و ارزش به توجه با:دبيرستان چهارم سال دانشآموز
به كشور بودجه از درصد چند كه است بررسي قابل جوان ، نسل بالنده
دارد؟ اختصاص آموزشي نظام
آغاز كنكور تب زمستان فصل پاياني ماههاي در...ناگفتهها و كنكور
دانشگاه به ورود داوطلب فرزند ياچند يك كه خانوادههايي و ميشود
در.ميبرند خانه به را اضطراب و دغدغه اين از بيشتري سهم دارند ،
دانشگاهها ، آزمون نتايج اعلام زمان تا كه هيجانها و التهاب اين كنار
برخود را نام اين كه آموزشگاههايي و كنكور كلاسهاي دارد ، ادامه
با دهنده فريب گاهي و جذاب گسترده ، تبليغات.ميگيرد رونق دارند ،
اين به را داوطلبان از زيادي شمار...و تضميني قبولي تكراري مضمون
درامد از تازهاي سهم ناچارند نيز خانوادههاميكشاند دورهها و كلاسها
.دهند اختصاص كلاسها اين به را خود
به ورود مشتاق اينهمه چرا:دارد بسيار ناگفتههاي كنكور اما
مشكلات با شغل يافتن براي ما آموختگان دانش چرا هستند؟ دانشگاهها
با و تازه امكانات ايجاد با ميتوان ميباشند؟چگونه روبهرو گوناگوني
كاست؟ كنكور داوطلبان شمار از جوانان تخصصي و فني مهارتهاي افزايش
حد در كنكور كلاسهاي از تعدادي كه سببشده جوانان نياز و اشتياق چرا
آنقدر هنوز ما آموزشي نظام وچرا ، كند؟ سقوط كوچك تجارتخانه يك
نه و باشند داشته مكمل تنهانقش كلاسها قبيل اين كه نيست توانمند
دادهايم اختصاص بهكنكور كه را حاضر گزارش از ، بخش نخستين اصلي؟
.ميخوانيد
سال به نسبت سال 75 در كه است حاكي كشور آموزش سنجش سازمان آمار
و شده كاسته سراسري آزمون داوطلبان شمار از تن هزار گذشتهحدود 18
دولتي دانشگاههاي پذيرفتهشدگان تعداد بر تن مقابل 10هزار در
از دانشجو نفر پذيرش 130609 است آنچهمسلم امااست شده افزوده
سطح دانشجودر هزار پذيرش 110 بااحتساب داوطلب نفر ميان 1259028
همواره كه ميدهد نشان اسلامي ، دانشگاهآزاد سوي از كارداني و ليسانس
دانشگاه به اشتياقشان و نيرو ، عشق همه رغم به نفر ميليون يك لااقل
و پيشبيني چنين متوسطه آموزش جديد نظام البتهنمييابند راه
و امكان كه جوان نيروي از بخشي آتي ، سالهاي در كه كرده برنامهريزي
-فني شاخههاي در بتواند ندارد را دانشگاه در تحصيل ادامه به علاقه
.شود كار بازار جذب نظر مورد مهارتهاي كسب با و ديده آموزش حرفهاي
نيك فال به كاستيهايش همه با را برنامهريزي اين بايد حال هر به
.سازد برطرف را موجود آموزشي نارساييهاي از برخي شايد گرفتكه
هنوز آموزشي جديد نظام در چه و قديم نظام در چه كه اينجاست نكته اما
براي مهمي معضل پذيرش ، محدوديت به توجه با دانشگاه به راهيابي
در اكنون كه است اين مساله صورت از بخشي و.ميآيد شمار به داوطلبان
و برتر اجتماعي موقعيت كسب معادل دانشگاه به ورود تنها ما جامعه
.ميشود محسوب ما آيندهجوان زندگي سلامت ضامن
و گرفته شكل گوناگوني فرهنگي -اجتماعي دلايل به نگرش اين بيترديد
جوان يك حال هر به كه باشد اين عامل مهمترين شايد.است يافته دوام
داشته فعالي نقش جامعه فرهنگي اجتماعي روابط درتاروپود دارد نياز
و استاد آزمايشگاه ، كتابخانه ، چون امكاناتي از استفاده با و باشد
كار با و ممكن حد تا خود وجود در را خلاقيتها به نياز جستجوگري....
دانشگاه تنها ما جامعه در متاسفانه اماكند ارضاء تحصيل و تحقيق و
ايجاد نظران صاحب گفته بهباشد پاسخگو را حداقلها اين ميتواند
در كننده اقناع و گوناگون اطلاعرساني سيستم و فرهنگي -آموزشي نظامهاي
يكي.كند تعديل را نگرش اين ميتواند زيادي حدود تا مختلف مشاغل كنار
-رياضي رشته چهارم سال در كه دانشگاه به ورود سرسخت داوطلبان از
كه است جايي تنها دانشگاه:ميگويد زمينه اين در.ميكند تحصيل فيزيك
ارتباط و ميشوند جمع هم كنار در دهنده رشد و مشخص هدف يك با جوانان
ما سالان و همسن و استاد كتابخانه ، وجود حال هر به.دارند سالمي
مختلف مسايل مورد در بتوانيم كه ميآورد فراهم را امكاناتي و فرصتها
در.كنيم دنبال را سوالات برخي پاسخ و باشيم داشته پويايي و همفكري
در.ندارد وجود وجه هيچ به دانشگاه از خارج در امكانات اين كه حالي
رها انرژي و نياز از دنيايي با سرپناهي هيچ بدون جوان واقع ،
.ميشود
در هدفش كه ميخواهيم خود جوان از ما وقتي:ميگويد دانشآموز يك پدر
در و باشد نظر مورد تحصيلي رشته در قبولي به منحصر تنها زندگي
ميدهيم ، قرار روحي فشار تحت رابطه اين در را او گوناگون فرصتهاي
و ميكنيم خواستهايمان تسليم را فرزندمان هم نهايت ، در كه است معلوم
تحصيلي رشتههاي در اكنون كه ديگري حرفههاي كه ميشويم اين از مانع هم
براي لازم سرمايهگذاري و جاذبه ايجاد اما ندارند چنداني جايگاه ما
.يابند رشد ببرد ، بالا را جامعه تواناييهاي و مهارتها ميتواند آنها
داشته كارآمد و علاقهمند آهنگر يا نجار يك اينكه جاي به ما يعني
به جامعه علتبيتوجهي به كه داريم حرفهها نوع اين در را افرادي باشيم
تشكيل نيز ملاحظهايرا قابل قشر گرچه.نيستند كارآمد اصلا كارشان ، نوع
.ميدهند
تحصيل ادامه به علاقهمند كه تجربي چهارم سال دانشآموز كيميايي ، فرناز
:ميگويد است هنر رشته در
كه خاص تحصيلي رشته يك در فرزندشان كه مايلند خانوادهها از بسياري
ريشههاي ميتواند تاكيد اين.دهند تحصيل ادامه آنهاست موردعلاقه
يك مادر و پدر حافظه در كه تلخي خاطرات داشتهباشد؟ گوناگوني
باقي خاص تحصيلي رشته يك در يا و كنكور در آنها ناكامي از دانشآموز
آنان اماكنند جبران را ناكامي اين ميخواهند حالا و است مانده
بر منطقي غير فشارهاي و نابجا انتظارات اين ايجاد با كه نميدانند
چون.ميكنند فراهم او وجود در را تازهاي سرخوردگي موجبات فرزندشان
ميزان و تحصيلي رشته هر در دانشگاهها پذيرش ظرفيت محدوديت حال هر به
جمله از نيز من.گرفت ناديده نميتوان را موفقيت براي فرد توانايي
خانوادهام ، اصرار بنابر هنر رشته به علاقهام رغم به كه هستم افرادي
خوبي پزشك سرانجام كه ميدانم ولي.كردهام انتخاب را پزشكي رشته
.كنم رها را آن تحصيل راه نيمه در بسا چه و شد نخواهم
برخي هوشيارانه برخورد تاريخ ، رشته دوم سال دانشجوي رياحي ، عباس
براي دانشگاهي رشتههاي شناخت زمينههاي سازي فراهم خانوادههادر
هنگام جوانان عمده مشكل يك:ميگويد و ميداند بسيارمهم را فرزندشان
انتخاب به نسبت كافي شناخت نداشتن دركنكور شركت براي شدن آماده
به كمتر خانوادهها و آموزشي نظام كهمتاسفانه است گوناگون رشتههاي
احساس زمينه اين در كه افرادي رواگر اين از.دارند توجه نكته اين
آنها انتخاب و رشتهها درست درشناخت را خود فرزندان ميكنند ، مسئوليت
.شد شايانيخواهد كمك آنها موفقيت به دهند ، ياري
معماري رشته به ابتدا من:ميگويد نظر اين تاييد در نيز كتابي سهيلا
از نهايت در نداشتم رشته اين از درستي شناخت چون اما علاقهمندبودم
.كردم صرفنظر آن انتخاب
من:ميدارد اظهار نيز تجربي رشته چهارم سال دانشآموز توتونچي مهدي
از بيش بايد كشور آموزشي نظام برنامهريزان و مسئولان فكرميكنم
كه ميدانند آنان بيترديد.دهند بها دانشگاهها آموزشي وضعيت به اينها
در اينكه دليل به ميباشند باهوش نيز بسيار كهگاهي ما جوانان از برخي
ميدهند شوند ، ترجيح دانشگاه وارد راحتيميتوانند به كشور از خارج
از آيد ، فراهم داخل در امكان اگراين كه حالي درشوند خارج راهي
چه واقعا نميدانم من.خواهدشد كاسته بسيار خارج به مهاجرت ميزان
به.باشد جوان نسل وبالنده درست پرورش از ارزشمندتر ميتواند چيزي
قدرت و استقلال بزرگترينپشتوانه كارامد و قوي جواناني داشتن من ، نظر
بيشتر كه آنها بهخصوص ديگر كشورهاي ارزشمند تجربههاياست كشوري هر
ديگر سوي واز كند فراواني كمك ما به ميتواند بودهاند ، جنگ درگير
آموزشياختصاص نظام به كشور بودجه از درصد چند كه شود مشخص بايد
.دارد
اگر.است مهمي معضل نيز مدركگرايي ميان اين در مدركاما تب
فردگرا ، روحيه به كه است محيطي تنها جوانان از عدهاي براي دانشگاه
عده براي اما ميدهد ، پاسخ تاحدودي آنان خلاق و جستجوگر پرشور ،
نهايت در كه است مدركي به رسيدن دانشگاهمعادل به ورود نيز قابلتوجهي
عظيم خيل متاسفانه و ميدهد اجتماعيقرار برتر موقعيت رادر آنان
از پس و نيست جامعه نياز چندانمورد كه تحصيلياي رشتههاي در دانشجو
تقويت نشانگر خود قرارگيرند ، بيكاران شمار در بايد فارغالتحصيلي
كشور عالي آموزش نظام اخيرامسئولاناست جامعه در مدركگرايي نگرش
اقداماتي چه تاكنون اينكه كردهانداما مطرح را نقصان اين رفع ضرورت
.نيست مشخص گرفته ، صورت زمينه اين در
دارد ادامه