چهارم ، شماره 1187 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 3 دوشنبه 15
|
|
كمكاري يا كاذب نياز كنكور ، كلاسهاي
مدارس؟
(پاياني بخش)...كنكور اول خاكريز رشته ، تعيين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كشور ، موردنياز تخصصهاي و مهارتها كسب براي زمينه ايجاد با
داد كاهش قابلتوجهي ميزان به را كنكور داوطلبان شمار ميتوان
سالهاي 1374 در دولتي دانشگاههاي در دانشجو پذيرش مقايسهاي آمار
رشتههاي در شده جذب دانشجويان شمار از كه ميدهد نشان و 1375
اختصاص خود به را داوطلبان از نيمي حدود عموما كه علومانساني
كاهش درصد به 62/34 درصد از 93/39 و است شده كاسته درصد ميدادحدود 5
در فارغالتحصيل همه اين چون است مثبتي روند كاهش ، اين.است يافته
.نيست جامعه نياز مورد علومانساني زمينه
دولتيطي دانشگاههاي در دانشجو پذيرش آمار در كه ديگري مثبت نكته اما
به 62382 از 48494نفر زن ، دانشجويان افزايش ميآيد ، بهچشم سالها اين
.دانشگاههاست به جذبشده داوطلب هزار حدود 125 متوسط ميان از نفر
ظرفيت درصد حدود 48 بااختصاص زن پذيرفتهشدگان سال 75 ، در بهعبارتي
دانشگاهها به گذشته سال از درصدبيش خود ، 8 به دولتي دانشگاههاي
.راهيافتهاند
صاحبنظران و نكنيمروانشناسان دانشگاه به محدود را جوانان هدف
تحصيلات كسب به تنها زندگي در را جوانان هدف نبايد كه ميگويند
تخصصهاي و كسبمهارتها براي را زمينه بايد بلكه كنيم دانشگاهيمحدود
.باشند داشته را ديگر مثبت انجامكارهاي توانايي تا سازيم مهيا آنان
به قيمتيوادار هر به را جوانانشان كه ميكنند توصيه بهخانوادهها آنان
همه بهتنهايي دردانشگاه تحصيل كه بدانند و نكنند كنكور در شركت
برخوردهاي بيترديد.نميكند راتامين خلاق جوانان اهداف و نيازها
مضطرب را آنان روح بهشدت كنكور سنگين بار كه بادانشآموزاني نسنجيده
.خواهدداشت بهدنبال منفي ساخته ، آثار پريشان و
در كنكور در ازشكست ناشي اجتماعي بهآسيبهاي باتوجه جامعهشناس يك
وتاسيس موجود امكانات باافزايش كه است باور جوانان ، براين
اين حل جهت در زيادي تاحد ميتوان جديد مراكزتحصيلي و دانشگاهها
بخش در متوسطه آموزش جديد نظام اگر بهويژه.برداشت گام معضل
مهارتهاي ترتيب بدين كه افرادي و كند عمل موفق بتواند مهارتاندوزي
كمكم ما شوند ، كار بازار جذب بهراحتي بتوانند ميگيرند فرا را مختلف
.سپرد خواهيم فراموشي به را معضل اين
نهتنهاجوانان روزها ، اين شتابزدهدر آمادهسازيهاي و اضطرابها
بلكه ميگذارند ، راپشتسر زندگي لحظههاي ونگراني ، تشويق از لبريز
اين با مرتب آنها.ميبرند بسر اضطراب در بهشدت نيز خانوادههايشان
انتظار در سرنوشتي چه خواهدشد؟ چه آينده كه هستند روبهرو دغدغه
چشماندازي با اجتماعي موقعيت كسب و دانشگاه در قبولي است؟ جوانانشان
از مبهم دورنمايي با كنكور در شكست يا..آتي زندگي از اميدواركننده
جوانان است ، مسلم آنچه كرد؟ ميتوان چه كه است اين مهم اما...زندگي
خانوادهها ، كمك و همدلي همكاري ، به نياز دانشگاه به ورود داوطلب
رشد گيرودار ، اين در متاسفانه.مدارسدارند دبيران و مسئولان
با گاه خصوصي ، و نيمهخصوصي عمومي ، انواع در كنكور كلاسهاي قارچگونه
بسيار سنگين شهريههاي با و مدارس علمي كادر مشهورترين بهكارگيري
.است قابلتوجه
بهطور شب تا صبح از مجبورم من:ميگويد است معلمدبستان كه مادري
واقعا ، بپردازم را پسرم كنكور كلاس شهريه بتوانم تا كنم كار مداوم
را فرزندم آينده بتوانم شبانهروزي تلاش اين با اگر كه چرا مجبورم
.ميارزد سختياش به پس كنم ، تضمين
ايناندازه تا درسي كلاسهاي آيا است؟و چنين بهواقع ، آيا اما
تضمين را جوانان آموزشي ، موفقيت اهداف با درتضاد گاه و تجارتي
دارند چهمسئوليتي زمينه اين در آموزشيمدارس نظام كرد؟ خواهند
تنها پرورش و آموزش كه باورند براين باتجربه دبيران از بسياري...و
بر درستي نظارت ميتوانند مدارس آموزشي كيفيت بردن بالا بر تاكيد با
كيفيت اماباشند داشته كنكور كلاسهاي ازجمله آزاد آموزشي كلاسهاي
آموزشي نظام مسئولان كار اين براي ميشود؟ تضمين چگونه آموزشيمدارس
را دبيران و مديران دست مدارس ، امكانات از استفاده حداكثر با بايد
فوقالعاده كلاسهاي ايجاد و مدارس آموزشي بازدهي افزايش براي
.دارد وجود سوءاستفاده امكان زمينهها همه در بههرحال.بازبگذارند
دبيرستانهاي مكانيك -فيزيك باتجربه دبير سينائيان ، مهدي
:ميگويد و ميپردازد كنكور كلاسهاي قارچگونه رشد علل بهارزيابي تهران
.است ارزشمند و توجه قابل فرهنگي يكمقوله ما جامعه در علمگرايي
كه علاقهمندند دارند ، قرار پايين اقتصادي سطح در كه خانوادههايي حتي
كشورهاي از بسياري در شايد كه برسند بالا علمي مدارج به فرزندانشان
افزايش علل بررسي در اما.نباشد اعتنا مورد اينچنين قضيه ديگر
واقعيت يك.داد قرار توجه مورد را متعددي عوامل بايد كنكور كلاسهاي
معلم داشتهايم ، دانشآموز افزايش و رشد كه نسبتي به ما كه است اين
نكته.ندارد وجود دو اين بين توازني يعني.نداشتهايم كارآزموده ،
زندگيشان سابق امكانات با ديگر كه است معلمان مادي مشكلات ديگر ،
كمبودها اين همه با كه معتقديم همكارانم برخي و من اگرچه.نميگذرد
داريم مدارسدولتياي همچنين.كرد كار مسئولانه و خوب مدارس در بايد
درصد چند مثال ، براينيست استفاده قابل چندان دانشآموز براي كه
براي كه كنند تدريس بهگونهاي را كتابهايپيشدانشگاهي ميتوانند دبيران
.باشد فهم قابل دانشآموز
بيتوجهي كنكور ، كلاسهاي افزايشبيرويه علتمهم اما:ميافزايد وي
بهعبارتي.است معضل اين حل در خود محوري جايگاه به پرورش و آموزش
راه بهترين كه برسند نتيجه اين به بايد پرورش و آموزش مناطق روساي
.است مدارس خود امكانات از استفاده دانشآموزان ، درسي مشكلات حل براي
مربوط هزينههاي از قابلتوجهي درصد حاضرند نيز خانوادهها از بسياري
دروس تقويتي برنامه مدارس دبيران صورت اين در زيرا.بپردازند را
در و.خواهندبرد پيش مناسب كيفيت با و كلاس درس با هماهنگ را موردنظر
بهدنبال را بسياري مثبت آثار امكاناتي چنين آوردن فراهم مجموع
اعصاب و افكار شدن مشوش و وقت هدررفتن به از جلوگيري.خواهدداشت
دبيران روحي ارضاي همچنين و كنكور كلاسهاي در دوبارهكاري و دانشآموز
البته.است مثبت آثار اين ازجمله قبول ، قابل شهريههاي تعيين و مدارس
نوع اين باشد ، محدود است ممكن منطقه هر باتجربه دبيران شمار چون
-غنيترند امكانات نظر از كه منطقه هر مدرسه چند در ميتواند كلاسها
قابل مساله اين بههرحال.شوند تشكيل -منطقه هر دانشآموزان كل براي
.است برنامهريزي و بررسي
نيز حلي علامه دبيرستان در جبر درس باتجربه دبير صيامي ، كيومرث
ديگر كه بياموزد مدرسه در را درس بايد دانشآموز كه است باور براين
معلم كه ميشود محقق زماني هدف اين ولي.نباشد كنكور كلاسهاي به نيازي
نكته.باشد تامين معنوي و مادي نظر از ديگر ، پركار مشاغل همچون نيز
از اطمينان با بتوانند دانشآموزان پرورش ، و آموزش در اگر اينكه ديگر
نيز نظري رشتههاي داوطلبان ;كنند دنبال را خاصي حرفه خود ، آينده
نخواهد وجود دانشگاه كنكور براي داوطلب همه اين و مييابند كاهش
.داشت
فرزندشان تكليف راهنمايي ، سوم از بايد خانوادهها:ميكند توصيه وي
دهند ادامه دانشگاه در را تحصيلي رشته چه ميخواهند كه كنند مشخص را
دانشآموز هم بدينترتيب تا كنند كسب مهارت ميخواهند حرفهاي چه در يا
بهموقع همخانوادهها و سازد هماهنگ هدف اين با را درسيخود وضعيت
بيترديد.دهند قرار مراقبت و توجه مورد را فرزندشان درسي مشكلات
گرفته فرا بهخوبي را درسهايشان دبيرستان دوره طول در كه دانشآموزاني
به پاسخگويي نحوه كه است كافي آموزشي دوماهه دوره يك تنها باشند ،
و خصوصي معلم به نياز صورت ، اين در.بياموزند نيز را تستي سوالهاي
هر مفاهيم دانشآموز اگر بهعبارتي ، .نيست كنكور كلاسهاي در سرگرداني
نيز كنكور سوالهاي به پاسخگويي عهده از گيرد ، خوبفرا را درس
.برميآيد