چهارم ، شماره 1191 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 8 شنبه 20
|
|
تاركوفسكي دنياي به گرايش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
دوم بخش- ايران سينماي روند در آن نقش و فجر فيلم جشنواره
آندري فيلمهاي نمايش ششم دوره در جشنواره برنامه پرسروصداترين
اميد ، عنوان با كه است ، سابق شوروي سينماي معترض فيلمساز تاركوفسكي ،
.ميشود گذاشته تماشاگران ديد معرض به تاركوفسكي آندري دنياي ايثار ،
سوي به را زيادي تماشاگران بخش اين مطبوعات ، از برخي زمينهسازي با
تنها نه ميگيرد ، بالا تاركوفسكي تب ترتيب بدين.ميكند خودجلب
وسوسه بلكه ميشوند ، جريان اين مجذوب سينما علاقهمند تماشاگران
به زودگرايش خيلي ميكندو رسوخ هم فيلمسازان ميان در نمايي تاركوفسكي
.ميشود پديدار آثار از برخي در تاركوفسكي ، دنياي
و درتماشاگران آن تاثير و ششم جشنواره در تاركوفسكي پديده
گروهي ميكند ، ايجاد ميانصاحبنظران در نقيضي و ضد بحثهاي فيلمسازان
به را او آثار ديگر برخي و ميدانند ناب مبشرسينماي را فيلمساز اين
در پديده اين محصول حال هر به.ميكنند متهم خالي تو روشنفكرنمايي
چون برهوت ، ني ، و نار مانند فيلمهايي مينشيند ، بار به هفتم جشنواره
سازندگانشانبه گرايش نشانگر ديگر ، نمونههاي برخي و عشق سفر باد ،
نوع اين با هم برخوردجشنواره هستند ، شكلگرا و زده عرفان سينماي
طرف از تاييد نشانههاي و مسالمتآميزاست كم و بيش سينما
هيات ويژه جايزه اهدا.ميكند بروز جشنواره سينماو سياستگزاران
در ايران سينماي معرف بعدها كه ني و فيلمنار به داوران
تاييد بر دليلي عنوان به ميشود ، جهان بزرگ و كوچك جشنوارههاي
برابر در منتقدان ، از بسياري برميانگيزد ، را زيادي بحثهاي جشنواره ،
ابراز براي منتقدان ، انجمنميگيرند مخالف موضع موجود ، جريان
هفتم جشنواره در خود برگزيده فيلم را آنجليكا كشتي فيلم مخالفت ،
و سنجيده پرداختي از برخورداري رغم به فيلم اين.ميكند معرفي
.است نگرفته قرار جشنواره اعتناي مورد حرفهاي ،
همنسل پاراجانف ، فيلمساز سرگئي از فيلم چهار نمايش دوره اين در
رونق انديشمند سينماي درباره بحث بازار به ديگر بار تاركوفسكي ،
به تاركوفسكي درباره كه شيوهاي همان به حمايتها و اعتراضها.ميدهد
پاراجانف سبك به مردم فرهنگ به گرايش و ميشود تكرار هم باز آمد عمل
تقليد وسوسه به را فيلمسازان تاركوفسكي ، عرفانزدگي مانند هم
از زمان تا زمين وسوسههاي تمام مانند انتزاعي فيلمي از مياندازد ،
جامعه واقعيتهاي به نگاهي است قرار كه سيد باغ و نمك دل و رفته دست
ديده وتاركوفسكي ناشيانهپاراجانف ردپاي جا همه باشند ، داشته
سينماي تجربه با و سابقهدار فيلمسازان آثار در حتي گرايش اين.ميشود
بايد را مهرجويي داريوش ساخته هامون جمله ازدارد نمود هم ايران
بهترين جايزه هشتم جشنواره در كه دانست موج اين برابر در واكنشي
دوره اين در.ميگيرد را تدوين و فيلمبرداري و فيلمنامه و كارگرداني
آثار ، به سينماگران گرايش تاييد براساس همچنان بهترينها ، انتخاب هم
با را داوران هيات ويژه جايزه كلوزآپ فيلم ;است روشنفكرانه /هنري
دوره در فجر فيلم جشنواره ظاهرا ترتيب ، بدين.ميشود شريك هامون
سينماي به نميخواهد و است كرده روشن ايران سينماي با را تكليفش هشتم
مار ، دندان خارجي ، پول:چون فيلمهايي.باشد داشته اعتنايي جامعهگرا ،
دوره اين در دارند اجتماعي تعهد از نشانههايي كه..شهرو بامهاي زير
.ميمانند مهجور
الگوهاي بهجايزه ، رسيدن براي بسياري فيلمسازان نهم ، جشنواره در
شاخصترين.ميدهند قرار چاشنيفيلمهايشان شكلي هر به را تاييد مورد
كاملا لحني ميكوشد كه است عشق فيلمنقش اينزمينه در نمونه
.نميرسد هدف به اما باشد داشته پسندانه روشنفكر
وجود شكلگرايي هنرنماييو حال و حس كم و بيش نيز ديگر فيلمهاي در
سازندهاش جسورانه نگاه بهرغم مسعودكيميايي ، ساخته گروهبان.دارد
را سينمايكيميايي هميشگي هواي و حال جنگ ، واقعيتهاي گوشهاياز به
با حتيعروس ، و خيال سايه افسانهآه ، ابليس ، گزل ، گالان ، ندارد
نمايش به روشنفكرانه ظاهري اما دارند ، مايهايگيشهپسند درون اينكه
آپارتمان مانندپردهآخر ، فيلمهايي آثار اين كنار در ميگذارند ،
(افراطي شكلگرايي) روز مد جريان به كه چيز همه خاطر به و شماره 13
جوايز و ميگيرند قرار جشنواره داوران توجه مورد بيشتر نيستند ، آلوده
فيلم بهترين شماره 13 آپارتمان ;ميدهند اختصاص خود به را اصلي
پرده.ميكند دريافت هم را فيلمنامه بهترين جايزه و ميشود شناخته
ديگر جايزه شش كنار در را فيلمبرداري و كارگرداني بهترين جايزه آخر ،
رديف در افتخار ، ديپلم با چيز همه خاطر به و ميآورد دست به
فيلم به جايزه چند اهدا.ميآيد حساب به دوم و اول فيلمهاي برگزيدگان
وحمايتي هدايتي سياستهاي در اي تازه جريان عروس ، زمينهساز
عامهپسند جاذبههاي با درمجموع كه فيلم اين.ميرود شمار به جشنواره
به چيز هر از بيش سازندگانش كه ميدهد وضوحنشان به است شده تزيين
ازطرف تاييد دريافت با عروس.داشتهاند نظر تسخيرگيشهها
حساب به سينمايسرگرمكننده دستاندركاران براي قلبي قوت جشنواره ،
سينماي اقتصاد بهبود براي عمومي ، دراكران ركوردشكنش فروش و ميآيد
فيلم برگزيدهترين حاليكه در.ميزند رقم را سرمشقتازهاي ايران
آنچنان عادي باتماشاگران رابطه ايجاد در -آخر پرده-نهم جشنواره
و بسازد را خود دوم فيلم نتوانسته سازندهاشهنوز كه است ضعف دچار
بگيرترين جايزه سازنده كه آمده گرفتار سرنوشتي بههمان ظاهرا
.ميكند نرم پنجه و دست آن با سالهاست -ني و نار-ايراني فيلم