چهارم ، شماره 1191 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 8 شنبه 20
|
|
آموزشي عدالت و اجتماعي عدالت
وزير و فرهنگي انقلاب عالي شوراي عضو معين ، مصطفي دكتر با گفتوگو
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
پاياني بخش - عالي آموزش و فرهنگ سابق
يكشنبه14 روز معين ، مصطفي بادكتر گفتوگو نخست بخش:اشاره
وپاياني دوم بخش در اينك.شد فرهنگيمنتشر علمي صفحه در بهمنماه
كردهايم طرح عاليرا آموزش پيرامون ديگر برخيمسايل گفتوگو ، اين
يك داشتند اظهار دانشجويان به پاسخ و پرسش در كشور مسئولان از يكي
اشكالي چه اين بدهند را خودشان تحصيل خرج ميخواهند و دارند پول عده
مدرك ميتوانند دارند پول عدهاي كه آنجاست اشكال ما نظر به دارد ،
پول عدهاي بخرند ، خدمت پايان كارت ميتوانند دارند پول عدهاي بخرند ،
يكصد از بيش تبليغاتي هزينههاي به) بروند مجلس به ميخواهند دارند
گفتند عدهاي روزي اگر بنابراين ،(كنيد توجه قبل دورههاي در ميليوني
خواستند ديگر عدهاي و كنيم ، انبار را اجناس ميخواهيم و داريم پول ما
به نبايد امثالهم و دهند ترتيب خوشگذراني و بزم مجالس پولشان با
دست هدفي هر به بتوان پول با وقتي بدتر اينها از گرفت ، ايراد آنها
اين و شد خواهد مباح نيز پول آوردن بدست براي راهي هر بنابراين يافت
نظر به ديد ، جامعه در ميتوان بعينه اخير سال چند در كه است مسالهاي
چيست؟ مساله اين با مقابله راه شما
و ماعدالت انقلابي آرمانهاي و مبانياعتقادي اساسيترين از يكي
و آموزش در آنعدالت مصاديق روشنترين از ويكي است اجتماعي عدالت
عالي آموزش و عمومي وپرورش آموزش امر در كردنفرصتهايي فراهم
و موانعاجتماعي رفع آموزش ، اجرايعدالت با حقيقت در.است
شكوفايي براي وزحمتكش محروم طبقات و افراد راهآموزش در اقتصادي
عدالت تحقق راههاي واجرائيترين كوتاهترين نهفته ، استعدادهاي
تحصيل و عالي آموزش و نشود طي مسير اين اگرميشود پيموده اجتماعي
به غني و فقير بين فاصله سويي از گردد ، پولي و مالي مكانيزمهاي تابع
و اداره درازمدت در ديگر سوي از و ميشود بيشتر مخربي و خزنده صورت
به تنها و بيانگيزگي و بيدردي با كه ميسپارد كساني به را امور اجراي
.شدهاند مسلط كشور مقدرات بر خويش پول و سرمايه اتكاي
وزارت به وابسته غير دولتي دانشگاههاي با ارتباط در ديگر مساله يك
ساير در و دولت بودجه با كه دانشگاههايي است ، عالي آموزش و فرهنگ
متولي عالي آموزش و فرهنگ وزارت اگر شدهاند ، تاسيس وزارتخانهها
در پژوهشگاه و دانشگاه آنهمه تشكيل ضرورت است كشور در پژوهش و آموزش
تربيت براي وزارتخانهاي اگر شما بهنظر چيست؟ دولتي سازمانهاي ساير
وزارتخانه روزي فردا داشت انتظار نبايد كند اقدام خود متخصص نيروي
پرسنل به هم بعد و كند انتظامي نيروي مثلا تاسيس به اقدام نيز ديگري
را خود پرسنل اتومبيلهاي يا و بدهد رانندگي گواهينامه خود
يك از كمتر را تحصيلي مدرك ارزش اينكه يا.وقسعليهذا كند شمارهگذاري
عالي شوراي وظيفه اصولا شما بهنظر بدانيم رانندگي گواهينامه
چيست؟ مسايل اين از جلوگيري در انقلابفرهنگي
امور به اعتبارات از مهمي درصد تخصيص و افراد مستمر آموزش اصولا o
يك در بازدهي و كارآيي بالابردن بهمنظور پژوهش و ارزيابي مطالعه
حال عين در.است مديريتي نوين نظام در علمي ضرورت يك اجرايي ، دستگاه
تحصيلي مدارك اعطاي و دانشجويان پذيرش شرايط و آموزشي ، برنامههاي
براي و باشند داشته مطابقت كشور آموزشعالي مقررات و ضوابط با بايد
.گيرند قرار آموزشعالي و فرهنگ وزارت نظارت تحت مناسب كيفيت حفظ
و مدت كوتاه دورههاي يا خدمت حين آموزشهاي در عمدتا فوق برنامههاي
تامين به كمك بهمنظور بلندمدت دورههاي موقت بهطور و خاص شرايط در
مشكل نيز اينجا در.است اجرايي دستگاه يك در تخصصي و فني نيروهاي
ندادن تن يا و عالي آموزش نظام ضعف بهعلت كيفيتها بودن پايين اصلي ،
موسسات تاسيس آمار طبق اگرچه.است اجرايي دستگاه سوي از نظارت به
عالي شوراي بهتصويب كه اجرائي دستگاههاي به بسته را عالي آموزش
شده داده دورهها اينگونه تاسيس كلي اجازه است ، رسيده فرهنگي انقلاب
وزارت وظايف از نظارت اعمال و تاسيس با موافقت مورد ، هر در ولي است
.است شده دانسته عالي آموزش و فرهنگ
وزارت اجرايي موارد از بسياري در.شويم اجرايي بحث وارد مقدار يك
رياست تغيير و تعيين يا و ايجاد بهطورمثال عالي آموزش و فرهنگ
به باتوجه است ، تعيينكننده فرهنگي انقلاب عالي شوراي راي دانشگاهها
فرهنگي انقلاب عالي شوراي عضو نيز وزراء از نفر چندين حداقل اينكه
باتوجه.نميآيد پيش تصميمگيري در تداخل بحث آيا شما نظر به هستند
اين در آيا بودهايد آموزشعالي و فرهنگ وزير نيز خود شما اينكه به
چيست؟ مساله اين براي اساسي راهحل.نبودهايد مواجه مشكلي با مورد
روبهرو دانشگاهها روساي انتخاب نظر از مهمي مشكل با شخصا من خود o
نوعا ميشدند انتخاب خطير مسئوليت اين تصدي براي كه اشخاصي نبودم ،
تعهد علمي ، نظر از جناحي ، وابستگيهاي از فارغ كه بودند مديري افراد
همين.بودند برخوردار لازم كفايت از نسبي بهطور انقلابي و اسلامي
انتخاب درباره ميكنيد مطرح وظايف تداخل نظر از كه اشكاليرا
.دارد وجود ديگري بهشكل كشور از خارج در نظام سفراي يا و استانداران
به نيازي مديريتي و سياسي اجتماعي ، فرهنگي ، مطلوب شرايط در است ممكن
فرهنگي انقلاب عالي شوراي در دانشگاهها روساي انتصاب تاكيد و بررسي
عالي ، شوراي جديد وظايف و بافت به باتوجه و فعلي شرايط در ولي نباشد
.دارد بيشتري تامل به نياز موضوع
فروپاشي از پس.شويم سياسي بحث وارد مقدار يك ميدهيد اجازه اگر
و داشته را جهان رهبري داعيه آمريكا امپرياليسم كمونيسم ، اردوگاه
ما براي آنچه مينمايد ، جهان نمودن يكقطبي جهت در را گستردهاي تلاشهاي
دلسوزي جهت در ظاهر در و مغرضانه عدهاي و ناآگاهانه عده يك است مهم
مسئولان نمود ايستادگي عظيم حركت اين مقابل در نميتوان اينكه بيان با
فراميخوانند ، جهاني نوين نظم جهت در همراهي و همگامي به را نظام
جمهوري مقدس نظام آن راس در و اسلام متحد جهان و اسلام نقش شما بهنظر
چيست؟ امپرياليسم ساخته نوين نظم با مقابله در اسلامي
انگيزه داشتن مستلزم هرچه از بيش استعماري نوين نظم با مقابله o
جهان و جامعه نيز و او پيچيدگيهاي و دشمن دقيق شناخت قوي ، واراده
تحولات به نيازها اين با اگر.است آنها كارآييهاي و توانمندي و اسلام
استكبارستيزي ضرورت و اصل كه ميگردد روشن شود ، نگريسته جهان كنوني
شكستناپذير پديدهاي بهصورت نيز استكبار و نكرده تغييري هيچگونه
از كمتر مقابله در نيز بپاخاسته و آگاه جوامع توان.است درنيامده
و متنوع ميتواند مبارزه شيوههاي كه نيست ترديدي ولي است ، نشده گذشته
كنوني جهان در بينالملل روابط ديپلماسي نقش نمونه براي.باشد متغير
مثل اصولي اتكاي به كه است معنا اين به همه اينها است شده بيشتر
اعتماد مردمي توان و الهي لايزال قدرت به بايد مصلحت و حكمت عزت ،
مقابله جهت در تشنجآفريني از بدور و اجرايي و سياسي تدبير با و كرد
.كرد حركت استكبار با