چهارم ، شماره 1191 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 8 شنبه 20
|
|
سياست و دين از نو تاويلي
آخر بخش - هويت بحران به پاسخ اسلامي ، انقلاب
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
تاريخ در كه كرد خلق را جديدي انقلاب اسلام ، حقيقي تعاليم به بازگشت
است كمنظير اسلام
اين ايرانيان به سياست ، و امتزاجحوزهديانت با (ره)خميني امام
تفسير.دهند جديدي معناي را تغيير حال در دنياي كه داد را امكان
كهن اصالت تركيب از بديعي تفسير بخشحكومت در ديني مفاهيم از امام
بيعت فرهنگ در ريشه كه بود جمهوري مفهوم جمله از نو گزينش و اسلامي
.داشت شيعه
شرايط و مكتبي خصوصيات و فكري ساختار لحاظ به تشيع سياسي نظر از
.بود سياسي آغاز همان از برآن ، حاكم سياسي نظامهاي و داخليايران
جامعه ، عينيت در روحاني سلوك و غيب عالم به دليلاعتقاد به شيعه
غايت سمت به و شدن حال در هميشه چراكه ميشود توقف و سكون دچار كمتر
اين است ، فعال (عج)زمان امام جهاني حكومت براي زمينهسازي و تكاملي
پنهان آن در سالها بالقوه كه دارد تشيع فرهنگ و متون در ريشه امر
تعمق و تامل تا داد فرصت او به دهه 1350 در عيني شرايط اما بود ،
غربگرايي ، :از بود عبارت منفي شرايط.برسد ظهور منصه به بيشتري
مثبت شرايط و استبدادي حكومت وابستگي ، تشديد سنتي ، جامعه نابودي
ظهور سياسي ، ديني خودآگاهي ديني ، معرفت به بازنگري:از بود عبارت
كه مذهبي نيروهاي شكلگيري و روحانيت شدن سياسي ايران ، در جديد طبقات
.كرد هدايت انقلاب سمت به را ديني جامعه
به آن درون در و شكافت را ديني سنت پوسته و قشر ،(ره) خميني امام
در داد ، تازهاي نشاط و حيات را دينداران و يافت دست گوهريپويا
در.داد جلوه انقلابي را دين هم و كرد ديني را انقلاب هم امام حقيقت
با آن تطبيق چگونگي و معرفت نگرش ، روش ، در بازشناسي به راه اين
تا كرد ايجاد دينداران و ديني معرفت در تحول پرداخت ، نوين شرايط
آرمان تا سازد هموار جديد دنياي در معنوي اصول پايه بر را زيستن
معلول انقلاب ، ترتيب بدين.يابد عملي و عيني تحقق جديد ديندار انسان
.است جديد عصر در ديني تفكر آزمون براي عملي عرصه و ديني معرفت تحول
انقلاب به دست عمل راهنماي تئوري عنوان به اسلام از جديد فهم با امام
بعد در هم و (غرب و شاهنشاهي نظام) سلبي و نفي بعد در هم يعني زد
چنين با گرفت ، قرار عمل راهنماي معنا تمام به (اسلامي جمهوري) ايجابي
.بود شده مشخص انقلابيون مبارزه الگوي جهتگيري ،
محرم شدن سياسي
بود ، اسلامي انقلاب ظهور در ديگري عامل (ع)حسيني انقلاب و قيام فرهنگ
كربلا عاشورا ، چون مفاهيمي.نمود تقويت قيام و حركت براي را انگيزهها
مبارزه الگوي و مدل عنوان به (ع)زينب و (ع)حسين چون مصاديقي و
ميكرد تجربه خود براي ايراني كه بود آزموني اين بودند ، شده انتخاب
امام ياد به ساله هر متوالي قرن چهارده طي در ايران مردم كه چرا
در بيشتري تعمق و تامل به مقطع اين در اينكه تا ميگريستند (ع)حسين
معناي به كردن ، گريه تنها كه شدند آن بر و پرداختند عزاداري فلسفه
شد ، مبارزه وارد (ع)حسين مثل بايد بلكه نيست (ع)حسين امام از پيروي
زيسته آن در (ع)حسين كه ميديدند وضعي شبيه را خود اوضاع ايران مردم
.بود
حيات و بازشناخت را خود (ع)حسين انقلابراه با ايراني جهت ، بدين
.بازيافت را خود
شخصيت.گرفت خود به سياسي جنبه كاملا محرم مراسم فرايند ، اين در
و حق مبارزه صحنه از مظاهري به (يزيد)او مخالف و (ع)حسين امام اصلي
هر در بود گرفته قوت انديشه اين.شد تبديل اسلامي انقلاب در باطل
مبارزه به يكديگر مقابل در كه ميكند ظهور (ع)حسيني و يزيدي عصري ،
شاه با مبارزه براي سمبل و نماد اين از (ره)خميني امام.ميپردازند
حماسه خاطره كردن زنده با را ايران مردم انقلابي شور و برد بهره
فداكاري شهادت ، عميق مفهوم كربلا حماسه ذكر بخشيد ، تازهاي حيات كربلا ،
به ايران تاريخ در جديدي حركت داد ، انتقال انقلابيون به را مبارزه و
كربلا وقايع از ديگر نوعي بيانگر اسلامي انقلاب كه جايي تا گذاشت نمايش
شكل با انقلاب طول در خيابان راهپيمائيهاي و نوحهخوانيها.ميشود تلقي
از انبوهي دليل همين به بود يكسان تقريبا محرم ايام نوحهخوانيهاي
آشنا انقلاب هدف و مفهوم با ابتدا در كه روستايي و سنتي تودههاي
صحنه وارد ديگر انقلابيون با همراه و كردند حركت انقلاب همراه نبودند
.شدند مبارزه
شاهنشاهي نظام كهنسال رژيم پيكر بر را ضربه جديترين و بزرگترين محرم
بعد از ماه اين و ميكرد تقويت مردم ميان مذهبي وحدت محرم.ساخت وارد
.داد ديگري شكل تاسوعا شكوه پر و عظيم راهپيمايي با انقلاب به ديني
بود حالي در اين.بود ايثار و شجاعت معنويت ، از سرشار كه تظاهراتي
.بست خواهد گلوله به را تظاهراتي گونه هر كردهبود تهديد رژيم كه
به كفنپوشان بودند ، كرده غسلشهادت مردم غالب دليل همين به
را شاهنشاهي نظام تاريخي ، سرنوشت روزهاي چنين.بودند آمده خيابانها
سياسي نمايشبزرگ بهيك عاشورا و تاسوعا وسيع تظاهرات.داد تغيير
خود آمادگي روز دو اين در مردم.گرديد تبديل رفراندم يك و مذهبي -
نمايش به ايران تاريخ در بنيادين تغيير و بزرگ انقلاب يك براي را
عاشورا و تاسوعا تاريخي روزهاي راهپيمايي قطعنامه متن.گذاشتند
.مدعاست اين بيانگر
و بازيافتند ، را خود نقش و شدند انقلابي تحول دچار مقطع اين در مساجد
به مساجد از روحانيتكردند ايجاد پيوند سياست و عبادت حلقه ميان
از جديدي مسجد تعريف و كرد عمل مردم با ارتباطي شبكههاي عنوان
عبادت محل تنها را آن كه شد ايجاد ايرانيان ميان در مسجد جايگاه
پايگاهي و نيروها بسيج جهت نظر اجماع براي محلي بلكه نميدانستند ،
اسلام حقيقي تعاليم به بازگشت.ميشد تعريف شاه رژيم با مبارزه براي
كرد خلق را جديدي انقلاب اسلامي ، انديشه و شده ارايه الگوهاي قالب در
.نظيراست كم اسلام تاريخ در كه
پانوشت
روزنامه مقالات سرويس در و شدهاند حذف زياد حجم دليل به پانوشتها (1)
.ميباشند موجود