چهارم ، شماره 1194 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 13 پنجشنبه 25
|
|
قرآن به تغني
لااقل و است لفظي مشترك است يافته اشتقاق غني ماده از كه تغني لفظ
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
.است آمده صوت وغناءبه بينيازي معنايطلب دو به
ما از نكند تغني قرآن به كه بالقرآنكسي يتغن لم من منا حديثليس
فوق كلام نقل ، موارد از بعضي در.است منقول (ص)پيامبرگرامي از نيست
تزيين به امر از پس گفتار اين ديگر بعضي در اما ندارد ذيلي و صدر
قرآن به وتغني تباكي بكاء به امر از پس يا و خوش صداي وسيله قرآنبه
.است آمده
تغني لفظ آنها در يا كه شده نقل (ص)پيامبراكرم از نيز ديگري روايات
.است رفته كار به آنترنم مشابه لفظ يا و هست
شدهاست ارايه حديث اين توضيح براي ديگر حديث پنج مذكور ، حديث جز به
:از عبارتند كه
قرآن كه پسهنگامي است ، شده نازل حزين صورت به قرآن آينه هر
تغني قرآن به و نموده نكرديدتباكي گريه اگر و كنيد گريه خوانديد
.نيست ما از نكند قرآنتغني به هركس پس كنيد ،
قرآن به كه نيستكسي ما از.بخشيد آرايش آوازهايتان با را قرآن
.نكند تغني
با همراه و صدايبلند به كه آنگونه است نداده گوش چيزي به خداوند
.دادهاست گوش صدايش خوش پيامبر تغني
قرآن قرائت صداي به كه آنگونه است نداده گوش چيزي به خداوند
.است داده گوش خوشنغمه پيامبر
ميكند قرآن به تغني بلند صداي با كه خوشصدايي مرد صداي به خداوند
گوش كنيز آن صداي به كه كنيزخوشخواني صاحب از ميدهد گوش بيشتر
.ميكند
وجود رواييسني جوامع در فقط روايات بقيه دوم ، و اول روايت جز
.دارد
آورده سيدمرتضيدرامالي و الاخبار درمعاني صدوق شيخ را اول حديث
نقل الاخبار ازجامع را آن علامهمجلسي و است مرسل دوم روايت.است
.است نموده
كرات به اول حديث.ميشود ديده مذكور احاديث همه سني روايي جوامع در
را حديث اين مورد دو در خود كنزلالعمالاست شده نقل عامه كتب در
.ميآورد
نظرها ايناختلاف.هست زيادي نظرهاي اختلاف روايت مدلول تفسير در
تعبير بهباشد آنها يامجموعه و زير امور از يكي به مستند ميتواند
شده ، وارد حديث معاني از بعضي به كه زير گانه سه اشكالات ديگر
عبارتند امور اين.است كشانده مختلفي معاني گزينش به را قرآنپژوهان
:از
و است مشتركلفظي است يافته اشتقاق غني ماده از كه تغني لفظ -1
.است آمده صوت وغناءبه بينيازي معنايطلب دو به لااقل
.(ازانديشمندان عدهاي ديدگاه در لااقل)است حرام مطلقا غناء-2
كلام به غناء اگر است؟ دانسته مطلوب را قرآن به تغني فوق روايت چگونه
.است برابر چند عقوبت داراي قرآن به تغني است الهي عقاب موجب باطل
كه است آن (بهقرآن تغني جواز تسليم فرض بر)روايت مدلول لازمه -3
دور به وي دين از يا و پيامبراكرم از بخواند تغني بدون را قرآن هركس
بر قدرت كه كساني تكليف.نيست قبول قابل نيز مطلب اين.باشد
شد؟ خواهد چه ندارند تغني
به گوناگوني تاويلات ارتكاب و متفاوت معاني ارائه موجب فوق ، اشكالات
.است گرديده حديث اين معناي زير شرح
آن روايت ومفهوم است آن در ترجيع و صوت تحسين معناي به تغني -1
در را صدا و نكند استفاده نيكو ازصداي خويش قرائت در هركس:كه است
.نيست (ص)پيامبراكرم از نچرخاند حلق
به هركس:كه آناست روايت مفهوم و است معناياستغناء به تغني-2
ما از نداند ، بينياز را خود نجويدو استغناء غيرآن از قرآن واسطه
نظر در يكسان (...عن بالقرآن استغني) متعلقاستغناء البته.نيست
دنيايي امور و ازماديات استغناء را آن بعضي.است نشده گرفته
استغناء بعضي در بشري ، معارف و ازعلوم استغناء عدهاي و دانستهاند
سابقه امم اخبار به ازعلم استغناء ديگر گروه و كتب و ازاحاديث
.دانستهاند
خود ديگر قرآن وجود با هستند (ص)پيامبر از كه آنان ديگر ، تعبير به
امم اخبار يا و احاديث بشري ، معارف و علوم ماديات ، به نيازمند را
.نميدانند است ، قرآن غير در كه سابقه
:كه است آن معنايروايت نتيجه در است ، كردن اقامت معناي به تغني -3
و اعتماد آن غير سوي به.نكند اقامت قرآن احكام و معارف بر هركس
(ص)پيامبر كهاز آنان ديگر تعبير به.نيست (ص)پيامبر از ورزد اقامت
قرآن احكام و حكم و معارف آستانه بر را خويش اقامت رحل هستند
.نميدانند اعتماد شايسته را ديگر جاي و ميگزينند
به هركس:آناست روايت معناي و است به معنايتحزن به تغني-4
.نيست ما از نگردد محزون قرآن شنيدن يا خواندن واسطه
بر هم شاهدي استو كرده نقل ابنحبانالبستي از را توجيه اين قرطبي
آن به ازيتحزن وي مقصود كه هست نكته اين احتمال.است نياورده آن
.دارد نظر حزنانگيز غناي به روايت كه است
اهل كه آنگونه است قرآن تلاوت شماردن گوارا و تلذذ معناي به تغني -5
معناي.ميبرند لذت آن از و ميشمارند گوارا و شيرين را غناء طرب ،
را قرآن قرائت كه كسي نيست ما از:گونهاست اين اساس براين روايت
.لذتميبرند آن به غنا اهل كه آنسان نبرد لذت آن به نشماردو شيرين
مفهوم مكانالغناء ، القرآن قرائه يجعل معناي به بالقرآن يتغن -6
جاي به كه كسي نيست ما از:است اضافي مفهوم يك تفسير اين با روايات
.نسازد آن بدل و جانشين را قرآن به زمزمه مختلف سرودهاي به تغني
اين كه چنان.كردهاست نقل بنالاعرابي ابوسعيد از قرطبي از معنا اين
قرآن نزول از پس (ص)پيامبراكرم:ميكند نقل ابنالانباري از منظور
همه در را قرآن زمزمه بهركباني تغني جاي به مردم كه داشتند علاقه
.باشند داشته حال
ما از:كه آناست روايت مفهوم و است خواندن بلند معناي به تغني -7
.بلندنخواند صداي با را قرآن كه كسي نيست
صوته يحسن لم من منا كهليس است اين مقصود و است مقلوب حديث -8
القرآن يحسن لم من منا كهليس باشد آن مقصود كه آن نه بالقرآن
با را صدايش كه كسي نيست ما از:كه است اين روايت معناي و بصوته
.ندهد آرايش و آذين قرآن قرائت
وجه از پس را وجه اين.است بالقرائات يتغن معناي به بالقرآن يتغن -9
از مراد ولي نيست قلب باب از ديگر حديث معناي.است كرده ذكر پيشين
(محتمل ديدگاه در) چون و قرآن خود نه است قرآني مختلفه قرائات قرآن
قرائات انسان كه ندارد اشكالي دارد تفاوت قرآن با قرآني قرائات
از كه مختلفي معاني ميان در تزيينبخشد ، زيبا صوت با را گوناگون
ديگر معاني بر و است لفظ ظاهر موافق اول شد ، معناي ارائه روايت
اين از;بدانيم حرام و حلال گونه دو به را غنا اگر البته.رجحاندارد
اما دارد ، مقبوليتبيشتري درجه سوم و دوم معناي بگذريم ، كه معنا
.صحيحنميرسند نظر به هيچيك ديگر معاني
6- بينات فصلنامه از برگرفته