چهارم ، شماره 1196 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 16 يكشنبه 28
|
|
دردوره اجتماعي علوم درس سرنوشت ديدگاه
شد؟ چهخواهد تحصيلي راهنمايي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
از كه سالهاست تحصيلي راهنمايي مدارس در شاغل اجتماعي علوم دبيران
نامه ، ارسال با و داشته شكايت درسي كتابهاي زياد حجم و وقت كمبود
ابراز را خود نارضايتي اين ديدگاهها مقالهها ، تاليف و درخواست
ناممطالعات به درسي ايجاد از انتظار مدتها از پس اكنون.كردهاند
درسي دربرنامه اجتماعي تعليمات و تاريخ ، جغرافيا كتاب جاي به اجتماعي
را مطالبي ارتباط دراين.ميرسد نقيضي و ضد راهنمايي ، خبرهاي دوره
:ميرساند بهاستحضار
آموزش دورههايپيوسته تحصيلي ، وراهنمايي ابتدايي دوره چه اگر -1
و تحصيلي دورههايراهنمايي مابين ولي ;محسوبميشوند عمومي
فاحشي تفاوت آنان ومعلومات فراگيران موقعيت نظر ابتدايي ، از
ارائه برايشيوه كه نباشد منطقي ميرسدچندان نظر به.دارد وجود
سطح ارتقاء.كرد پيروي يكروش از راهنمايي و دورهابتدايي در دروس
تاليف در جديد روشي ايجاد لزوم دانشآموزان سن افزايش و معلومات
موجب را دروس تفكيك و ميكند ايجاب را راهنمايي دوره كتابهاي
.ميشود
كتاب يك اجتماعيدر تعليمات و جغرافيا-تاريخ درس سه تركيب -2
دوره در اجتماعي علوم تدريس وقت كمبود مشكل حل فراراز براي واحد
و بود خواهد دوره اين در انساني علوم به نسبت بيمهري نوعي راهنمايي ،
اين عمومي آموزش دوره در دروس همه به يكسان توجه بهلزوم توجه با
راهنمايي ازدوره پس كه دانشآموزي.بود نخواهد توجيه قابل بيمهري
از ميماند باز -وغيرموجه موجه دليل هر به -ادامهتحصيل از
بهره مندرجاست اجتماعي علوم هميندروس در كه زندگي ضروريات
انساني علوم سويمتخصصان از بيمهري اين طرح بهعلاوه.ندارد چنداني
است؟ تفسير چگونهقابل
خارجي ازكشورهاي اجتماعي تدوينمطالعات الگوي ميرسد نظر به -3
بسيار اما است ، ستايش عملقابل اين نفس اگرچه.شدهباشد اقتباس
را تاريخ ، كشورهايي تدوين در اخذالگو در كه است ضروري و جا به
درخشان و طولاني سابقهاي چين و مصر يونان ، همچون دهيمكه قرار الگو
از جديدالتاسيس كشورهاي ساير برخلاف و داشته جهاني تمدن و تاريخ در
.برخوردارند بيشتري اعتبار و قدمت
كه راميطلبد مناسبي بستر خودي وفرهنگ شناختخود ديگر طرف از
تهاجم با مقابله تبديل براي.است آن ، تاريخ مناسب بسترهاي از يكي
.دهيم اهميت را تاريخ تدريس ناچاريم عمل ، به شعار حالت از فرهنگي
وجذاب وسيع كاربردي ، تخصصي ، جديد ، علمي تعاريف در جغرافيا -4
ويژگيها اين به اجتماعي مطالعات نام به ايجادكتابي با چگونه.است
گرفته فرا چگونه و كي جغرافيا اوليه مفاهيم پس شد؟ خواهد توجه
موكول زماني چه به جهاني جايگاه در ملي سرزمين شناخت و ميشوند
ميشود؟
زندگي با دانشآموزان ساختن چنانچهآشنا اسلامي ، جامعه در -5
لزوم ميشود ، تلقي اساسي اصلي اسلام ، دين و ايشان خاتم و پيامبران
است ، اجتنابناپذير (اسلام و انبياء تاريخ) نام به مستقل درسي ايجاد
خواهد توجه ضروري زواياي اين به چگونه اجتماعي مطالعات درس ايجاد با
شد؟
خواهد واقعبينانه اجتماعي ، علوم دروس در موجود تنگناهاي رفع براي -6
مطالعه به راهنمايي دوره ساله سه طول در تناوب به دانشآموزان كه بود
در جغرافيا ، و تاريخ سال يك در كه نحوي به بپردازند ، اجتماعي علوم
فرا را اجتماعي و تاريخ آخر سال در و اجتماعي و جغرافي ديگر سال
.شود حفظ دروس استقلال و گيرند
آن كهالگوي كتابي تدريس براي كهمعلمان است اين واقعيت -7
دبيران و ندارند مهارتكافي است ، ابتدايي سوم اجتماعيسال تعليمات
خواهيم چگونه.هستند مواجه مشكل همين با نيز راهنمايي علوماجتماعي
آنان در را مهارت اين خدمت ، ضمن آموزش فشرده ساعت چند طي با توانست
كنيم؟ ايجاد
در راهنمايياميدوارند مدارس علوماجتماعي دبيران حال هر به
و معقول توجه موارد ، اين به جديد كتابهاي درتدوين آتي سالهاي
نظر در بدون درسي ، كتابهاي تاليف در اصلاحات انجام كه چرا.شود منطقي
بازدهي ميباشند ، تربيت و تعليم مقدم خط سربازان كه معلمان ، گرفتن
.داشت نخواهد كافي
حمامي اكبر