چهارم ، شماره 1196 فوريه 1997 ، سال بهمن 1375 ، 16 يكشنبه 28
|
|
و راهبردها ;اداري فساد با مبارزه
راهكارها
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آخر بخش) - اداري فساد جهاني گستره
به اداري فساد كهكنترل است آمده حاصل آگاهي اين كشورها بسياري در
اقتصادي و اجتماعي توسعه تداوم و نهادهايدموكراتيك بقاي مسئله
است مربوط
تخمين فوق ، دستهبنديهاي در نظامي بخش مناسبتر موقعيت به توجه با
- سالهاي 1992 طي در ترتيب ، بدين.است كارآساني شده هزينه مبالغ
باارزش اجناسي سالانه اسلحه صادركنندگان بزرگترين از دهنفر 1988 ،
راهي سومآن دو كه فروختهاند آمريكا دلار ميليارد معادل 30 متوسطي
حداقل 15 اينكه بهفرض نتيجه ، در.است شده توسعه حال در كشور ده
به كشورها اين وفرماندهاننظامي سياسي مسئولان به مبلغ اين از درصد
ايالات دلار ميليارد كه 5/4 ميبينيم شدهباشد ، پرداخت رشوه عنوان
.است شده واريز افراد اين بانكي حسابهاي به سال در متحده
مورد مناطقجهان ، و كشورها از بسياري در گسترده نظامي ملزومات خريد
آيا كه بود مطرح اينسوال مجامع ، برخي درگرفت قرار بررسي و بحث
به گيرندگان تصميم دستيابي تسهيل بهخاطر تنها ملزومات اين خريد
حد چه تا ميدهد نشان كه است چيزي همان اين است؟ نبوده حقالعمل
محروم محتاجند بدان همه آن كه مالي منابع از توسعه حال در كشورهاي
مبني خود قصد آفريقايي كشور يك سال 1994 در مثال ، عنوان به.هستند
را آمريكا دلار ميليون معادل 150 ارزشي با رادار تجهيزات خريد بر
را كشور آن سالانه صادراتي درآمد از %معادل 40 رقم اين كه داشت اعلام
و بررسي يك نتيجه تصميم اين كه نميرفت هم آن احتمال و ميداد ، تشكيل
.باشد بوده اولويتها گرفتن درنظر با و واقعگرايانه تحليل
كارخطرناكي اداري فساد به خريد ، غلط تصميم هر دادن نسبت مسلما
.است
صورت كمالحسننيت در است ممكن تصميمگيري هنگام به ساده اشتباهات
است ممكن مناطق برخي بهمساعدت وميل ملي پرستيژ چون عواملي و بگيرد
واقعبين محقق يك ديده به كه آورد رافراهم پروژههايي آغاز موجبات
از واضحتر امروزه كه آنجا از اين ، وجود با.توجيهنباشد قابل
نادرست ، خواه تصميمات ميشود صحبت اداري فساد خصوص در پنجسالپيش
اين از اغلب باشد ، نداشته نقش يا و داشته نقش آن در اداري فساد
.ميگيرد قرار موردبررسي ديدگاه
از توسعه درحال كشورهاي از كمتر مجموع ، در يافته ، توسعه كشورهاي
نهادهاي كه است بدانجهت احتمالا اين و بردهاند رنج اداري فساد
دولتهاي اخيرا ، .هستند آزاد مطبوعاتشان و است قويتر آنها دمكراتيك
آورده بار به اداري فساد كه رسواييهايي خصوص در يافته توسعه كشور دو
يك در.كرد خالي شانه كار اين از ديگر كشور يك ولي كردند تحقيق بود
جمع شدن ثروتمند ماجراي كه جديدالانتشار كتاب يك نيز ، ديگر كشور
عمومي داراييهاي از استفاده با را جمهور رئيس نزديك دوستان از كثيري
اقدام هيچ كرد آشكار مخفي كميسيونهاي و دروغين كارخانههاي در موجود
در پليس كشور ، يك در سال 1994 ، در.نداشت پي در برانگيزي صدا و سر
كشور در و داشت دست غيرقانوني خريدهاي پارهاي رسوايي آوردن بار به
عنوانوزارت به كشور تلويزيون سراسري شبكه در دفاع وزارت هم ديگري
از ناشي عيني اضمحلال اين كه نكته اين ذكرگرديد معرفي رشوهخواري
به مردم و رسانهها امروزه اينكه و بوده عموم زندگي در ارزشها انحطاط
هم اينكه نتيجه هرحال ، بهاست دشوار شدهاند حساستر اداري فساد معضل
مبارزه به همت كمر كشورها كه است گرديده موجب زيادي انگيزههاي اكنون
.ببندند اداري فساد با
از بعضي.اداري فساد با مبارزه و پيشگيري راستاي در تدابيري - ب
گونه تخلف اعمال اثرات به را بينالملل جامعه توجه اخير حوادث
نيز را مردم نظر رشوهخواري ، مختلف رويدادهايجلبنمود دولت كارمندان
اهميت نشانگر خود اين و است داشته معطوف رسانهها ديگر و مطبوعات به
.است آن حل براي تدابيري اتخاذ ضرورت و معضل
كه كرد فراموش نبايد.است شده اتخاذ اداري فساد عليه بسياري تدابير
فراملي ، سطح در بويژه فساداداري ، پيچيدگي و ماهيت به توجه با
با مبارزه و پيشگيري براي را اداري قضاييو تدابير كه است شايسته
هر در شده اتخاذ تدابير انسجام و تكامل ميزان.درآميخت هم با آن
كنند مرتفع بايد كه خاصي مشكلات و كشور آن اداري ساختارهاي به كشور
اكثر و توسعه حال در كشورهاي بعضي درخصوص ترتيب ، بديندارد بستگي
روند در اعطايي كمك در بايستي گذر ، حال در اقتصاد داراي كشورهاي
است لازم اداري فساد از جلوگيري براي.نمود احتياط خصوصيسازي
روند عامل اين كه چرا آيد ، عمل به ضروري تدابير بين مقايسهاي
قوانين انباشتگي و كثرت خطر و افكند خواهد مخاطره به را خصوصيسازي
تدابير اين از برخي.كند خفه را اقتصادي پويايي است ممكن نيز
مبارزه و پيشگيري براي مستقل نهادهاي - جزا 2 حقوق - از1 عبارتند
- كنگ 3 هنگ در اداري فساد از پيشگيري ماننداداره اداري فساد با
حقوق به مربوط تدابير و مالي قوانين محاسبات ، كنترل پيرامون قوانين
و دارد اخلاقي ماهيت بيشتر كه اختياري قوانين - تجاري 4 يا اداري
از نميتوان و ميكنند رعايت را آنها اختياري طور به ياشركتها افراد
.كرد استفاده اهرممجازات
به فساداداري كنترل كه است آمده حاصل آگاهي اين كشورها بسياري در
مربوط اقتصادي و توسعهاجتماعي تداوم و دمكراتيك نهادهاي بقاي مسئله
.است
و مقاومتميكند سنتي تدابير برابر در نيز اداري فساد ديگر سوي از
توسط مكررا كه اخيري موارد.مييابد دست بيشتر پيچيدگي و مهارت به
نگران تحول گواه گرفتهاند قرار بررسي و بحث مورد بينالمللي رسانههاي
اداري ، جرائم - اداري فساد شيوههاي بين وجوهتمايز.است كنندهاي
و درداخل يافته سازمان جنايي گروههاي فعاليتهاي يا اقتصادي جرائم
شدن محو حال در است ، داشته وجود كنون تا كه - ملي مرزهاي از خارج
است ممكن ميشود فعال اداري فساد شكل به كشور يك در كه فعاليتي.است
و بگيرد بهخود پيچيدهاي بسيار و وسيع كلاهبرداري خصائص ديگر كشور در
شناخته اقتصادي جرائم ساير از تركيبي عنوان به ديگر كشورهاي در يا
بين سادهاي ارتباط را آن بتوان كه است آن از بغرنجتر مشكل ، اماشود
همواره كه را خطري بايد.كرد محسوب جرم اشكال ساير و اداري فساد
دشوار را اداري فساد پديده كنترل و پيگيري پيشگيري ، و گشته جديتر
وضع يك اداري فساد با مبارزه بدينترتيب ، .گرفت نظر در پيش از ميسازد
كه كشورهايي به كمك و بينالمللي همكاري و ميگيرد بهخود اضطراري
.مييابد بيشتري اهميت هستند اداري فساد با مبارزه آماده
بهويژه اداري ، فساد كنترل و پيشگيري شد ، گفته اين از پيش كه همانطور
تدابيري تركيب با مگر نيست موثر آن ، فراملي ابعاد و جديد اشكال در
درحال كشورهاي بايد.ميگردد اقتباس جزاء حقوق از آنها از برخي كه
به اقدام جدي بهطور كه نمود تشويق را يافته توسعه كشورهاي و توسعه
.بنمايند اداري فساد كردن محسوب جرم جهت تدابيري اتخاذ
شايسته اصلاح تصويبو جمله ديگراز تدابير با كه صورتي در جزا قانون
برخوردار بيشتري تاثيربخشي از گردد همراه اداري و مدني قوانين
روش ايجاد آئيننامهاي درتدابير تجديدنظر يا تصويب.شد خواهد
تا ميدهد را امكان اين كشورها به كردو خواهد تسهيل را مشتركي
رو ، اين از.كنند مقابله اداري فساد باپديده مناسبتري بهطرز
به توجه عطف ضمن كه گردند تاسيس مستقلي استموسسات شايسته
مبارزه بر هنگكنگ در (ICAC)سي.اي.سي.آي نظير موسساتي موفقيتهاي
.ورزند تاكيد اداري فساد با
فساد برايريشهكني تلاشها تحكيم و تقويت معاصر ، مشكلات اكثر همچون
تدابير انعطاف ويژگي دو.دارد بينالمللي همكاري به نياز نيز اداري
كه ديگر كشورهاي در مشابه تدابير با آنها سازگاري و اداري فساد ضد
را سطوح تمام در فرامرزي همكاري هستند برخوردار افزوني روز اهميت از
به ملي تدابير كه است حائزاهميت نكته اين بنابراين ، .مينمايند تسهيل
و دهد ارتقا را بينالمللي سطح در جامع اقدام كه گردد اتخاذ شيوهاي
.دهد افزايش را جانبه چند و دو سطوح در همكاري امكانات
جز قانونبايستي حاكميت اصل به نسبت احترام و مسئوليت ارتقاء
دولتي امور ادارهشايسته راستاي در بينالمللي همكاري عمده اهداف
تشكيل را اداري فساد عليه مبارزه تدابير اساسي هدف نهايت در و باشد
سالم اقتصاد و جامعه داشتن براي اساسي شرط كه قانون حاكميت اصل.دهد
و قانونگذاران ، ادارهشوندگان ، و كنندگان اداره نظر در بايد است ،
استقلال قانون حاكميت اصل از منظور.باشد ارزشمند قانون مطيع افراد
اساسي شرط مستقل و مطمئن بين ، واقع قضائيه قوه يكاست قضائيه قوه
.است دولتي امور شايسته اداره و دمكراسي به حكومتي سيستم تبديل براي
قوه اخلالگر گروه يك اداري فساد كشور ، يك در كه ميشود ديده گاه
و سيستم كمبودهاي از كار اين در و ميدهد قرار تهاجم مورد را قضائيه
آرمانهاي و اصول و دادگستري گمراهي جهت در قضاوت انگيزههاي نادرستي
.ميكند استفاده اساسي
به ومتكي همگاني اقدام يك طريق از ميتوانند بينالمللي سازمانهاي
ارتقا و اداري فساد عليه مبارزه در اساسي نقشي اختياراتشان ، قلمرو
دوباره از اجتناب براي.نمايند ايفا راستا اين در بينالمللي همكاري
به بينالمللي و منطقهاي فعاليتهاي هماهنگي و همكاري رسانيدن كاري ،
.است حائزاهميت حد بالاترين
بينالمللي و بينالدولي سازمانهاي ساير همكاري با متحد ملل سازمان -
ارتقا راستاي در ميتواند خصوصي بخش همكاري با و ذيربط غيردولتي
.نمايد تلاش همگاني اقدامات گسترش و آگاهيها
دولتيو سازمانهاي ساير همكاري با متحد ملل سازمان عمل ، در
از نمونههايي اشاعه و تهيه به اقدام ميتواند مالي موسسات و غيردولتي
تول كه تركيبي يعني سياسي ، تحليل و تجزيه شبكههاي و رويهها بهترين
است ، شده ناميده (كامپيوتري ويروسكش برنامه نوعي) tool kits كيتس
را بينالمللي رويكرد يك مختلف جنبههاي كه كيتها اينتول.نمايد
كمكهاي كارگاهها ، برگزاري چون گوناگوني ابعاد ميتوانند ميدهند پوشش
موفقيتهايي و خوب نتايج كه رويههايي خصوص در موردي مطالعات اعطايي ،
سياسي ، برنامههاي اجراي داشتهاند ، پي در اداري فساد با مبارزه در
.شود شامل را كنترل و ارزيابي
اداري بافساد مبارزه بينالمللي تلاشهاي در مالي موسسات كه وظائفي -
اين.نمايند ايفا بسيارمهمي نقش آنها كه ميشود موجب دارند برعهده
كنند محافظت توسعه براي يافته منابعاختصاص از دارند وظيفه موسسات
همان اين و ببرند بهكار توليدي سرمايهگذاري در را منابع اين و
بهصورت منابع كه ميكند شرايطي ايجاد به وادار را كشورها كه چيزياست
توسعه ، حال در كشورهاي از بسياري در.گيرند قرار استفاده مورد بهينه
به ندارند را اداري فساد با مبارزه توان موسسات كه ميشود مشاهده گاه
بنابراين ، .گيرد انجام سيستماتيك بهطور اداري فساد كه هنگامي ويژه
فساد با مبارزه راستاي در اطلاعاتي هستند مايل كه را بايدكشورهايي
.ستود را تلاشهايشان و نموده حمايت دهند انجام سيستماتيك اداري
كمك ازطريق نميتوانند كشورها.است روشن بينالمللي كمك حدود -
اين در.اقدامورزند بدينكار خود بايد بلكه شوند ، اصلاح ديگران
فعاليت هر بر اصليكه عنوان به سياسي تعهد احوال ، و اوضاع
.ميشود مطرح دارد ارجحيت بينالمللي
شده نهادي مكانيسمهاي تقويت طريق از اول درجه در بايد نهايت در و -
ياري.نمود مشاركت اداري فساد با مبارزه در هستند اداري فساد ضد كه
اوضاع بهبود جهت در كمك اشكال ديگر و ساختاري اصلاح برنامههاي در
يك طريق از غيرمستقيم بهطور را اداري فساد مبارزه ميتواند اقتصادي
كننده حمايت نهادهاي ارتقا هرحال ، به.دهد اشاعه بهتر سياسي چارچوب
شكل بدين تا است مهم بسيار دولتي دستگاه شفافيت و دموكراسي از
.شوند سود كم و پرخطر و اداري فساد پرسود و خطر كم فعاليتهاي