چهارم ، شماره 1199 فوريه 1997 ، سال اسفند 1375 ، 19 چهارشنبه 1
|
|
آرماني سينماي راه در
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
فجر 75 فيلم خارجي مهمانان مطبوعاتي نشست از گزارشي
سينما مقوله به پرداختن در برتر كيفيت است مهم آنچه:بري كريس
در را جديدي فكر و جديد باشدتصوير قادر كه است سينمائي بابياني
.آورد در نمايش سينمابه
به فجر فستيوال در شركت براي كه بينالمللي جشنواره چند مديران
جلسهاي در بهمن چهارم و بيست چهارشنبه عصر كردهاند سفر تهران
برگزار درسينمافلسطين جمعي رسانههاي نمايندگان حضور با كه مطبوعاتي
.كردند شركت شد ،
به سابقهجشنوارهشان و خود معرفي ميهمانانبا جلسه اين ابتداي در
در نمايش ايراني ، براي فيلمهاي انتخاب خصوصملاك در سوالي
.دادند پاسخ خارجي جشنوارههاي
:داد بارهتوضيح اين در نانت سهقارهاي جشنواره مدير ژالادو آلن.
آمريكاي آفريقا ، فيلمهايبرتر معرفي و انتخاب باهدف ما جشنواره
خاطر به ايران سينماي هميندليل بهميشود برگزار وآسيا لاتين
يافته توجه خور در جايگاهي ما جشنواره در متفاوتش و خاص ويژگيهاي
.است
جشنوارهتسالونيكي ، :تسالونيكي مديرجشنواره ، دموپولوس ميشل.
خود بينالمللي سال 92فعاليت از كه است يونان قديميدر جشنوارهاي
غرب در آنچه از متفاوتتري آثار شاهد كه آنجا از و كرده نيزآغاز را
كرديم برقرار ارتباط آشنايي از پس بوديم ايران سينماي در دارد ، وجود
نمايش به را مخلمباف و كيارستمي آثار از گزيدهاي تاكنون و
.درآوردهايم
نيستم باور اين به معتقد شخصا:جشنوارهلوكارنو دبير ماركومولر.
ما براي آنچه باشد داشته وجود مشخصي معيار بايد انتخاب براي كه
شاهد را انديشه و قلب حضور آن ساخت در كه است فيلمي دارد اهميت
به.ميشود ديده ايراني فيلمهاي از برخي در كه است چيزي اين و باشيم
تماشاگر در برانگيختگي ايجاد فيلمسازي در عنصر دو اين حضور من عقيده
هنري زيباي احساس به را او ميتواند حلاجي و درك صورت در و ميكند
.برساند
دوسينماي هشتاد دهه در:جشنوارهتورينو مدير باربارا آلبرتو.
درخشان پرتوي ظاهرا كه ايران ، و چين گرفت شكل جهان در متفاوت
دنبال را خوبي حركت ايران سينماي اما نهاده افول به رو چين سينماي
.شويم غافل آن از نميتوانيم بالطبع هم ما كه ميكند
و نداريم ستارهسازي قصد ما:كن هفتهمنتقدان بخش دبير روآ ژان.
شمار به فردا نشانههاي كه هستيم واردي تازه افراد جستجوي در تنها
و نيست طور اين نه خاصي ، ملاك يا معيار پرسيديد اينكه اما.ميروند
دويست در بگويم ميتوانم ايران؟ چرا اينكه و دارد پيشگويي حالت بيشتر
تلاشند در كه هستند كشور بيست تنها متاسفانه يا خوشبختانه جهان كشور
.آنهاست از يكي ايران و باشند داشته ملي سينماي
ما براي آنچه:استراليا ملبورن برنامهجشنواره مدير بري كريس.
آن است سينما مقوله به پرداختن در برتر كيفيت دارد واهميت است مهم
در را جديدي فكر و جديد تصوير باشد قادر كه سينمايي بياني با هم
به ايراني آثار در كه است ويژگي همان اين و درآورد نمايش به سينما
خوبي استقبال و هستند آشنا آن با بسيار من شهر در و ميشود ديده وفور
داشتن با سفيد بادكنك و سينما سلام گبه ، فيلم سه مثال طور به ميكنند
.باشند داشته ملبورن در خوبي بسيار فروش توانستند ويژگيها همين
كه هند جشنوارهقديمي هدف:هند مديرجشنواره ساهال خانممالتي
و سينماگران تشويق كرده ، آغاز را خود بينالمللي فعاليت جاري سال از
ايراني فيلمهاي آنكه دليل به و است هنري قالبي عنوان به سينما گسترش
توجه مورد دارند گفتن براي تازهاي حرفهاي قبول قابل هنري قالبهاي در
طالبي ابوالقاسم.شد آغاز سوالات طرح معرفي از پسميگيرند قرار
يادداشتي در ويرانگر فيلم كارگردان و ويدئو -سينما نشريه سردبير
به جايزه اعطاي و برد سوال زير را خارجي جشنوارههاي انتخاب ملاكهاي
توضيح ميهمانان از خصوص اين در و دانست شكبرانگيز را ايراني فيلمهاي
خواست؟
نظر براساس نانت جشنواره:گفت اينسوال به پاسخ در ژالادو آلن
با هم اخير دور در ميكندكه معرفي را خود آثارمنتخب داوري هيات
بود ، مختلف كشور چند سينماي ازهنرمندان متشكل كه داوري ، نظرهيات
.كرد انتخاب را ايران از واقعي داستان يك
وجود به توهميكه برخلاف:داشت ديدگاهاظهار اين رد در مولر ماركو
هيات تركيب ازبهترين يكي و هستند بينالمللي داورانما هيات آمده
داوراني مختلف دورهاي در هم ايران از حتي داشتهايم راتاكنون داوري
مدير عنوان به ما به اعتراضي پس داشتهاند حضور داوري هيات در
بحث وارد داوران با بايد داريد پرسش قصد اگر و نيست وارد جشنواره
.شويد
براي ايراني خاص فيلمهاي كه نظر اين پاسخبه در نانت جشنواره دبير
به:كرد تاكيد ميگيرند قرار توجه مورد خارجي جشنوارههاي در نمايش
با ما باشد داشته هنري پرداختي كه است خوبي فيلم داشتن مهم ، من نظر
مورد خاص موضوعات روي حساسيتي و ميكنيم انتخاب را فيلمها ملاك اين
.ميشود توجه هم كشورها ملي سينماي به و نداريم شما نظر
از شمادفاع قصد اگر بود پرسيده بعديكه سوال به پاسخ در بري كريس
چزابه به سفر مانندبازمانده ، فيلمهايي آياحاضريد است ملي سينماي
در نمايش به و انتخاب ايرانرا مقدس دفاع سينماي كلاآثار و
را منبازمانده برديد نام كه ازفيلمهايي:داد توضيح آوريد ،
نيستم فيلم در صميميتجاري و صداقت منكر رغمآنكه به كه ديدهام
و ويژه بيان يك و است ملودرامعادي يك تنها فيلم بگويماين بايد
تعدادي من اما.نميشود ديده آن در فلسطين مساله به سينمايي متفاوت
و تكنيك از استفاده با ايشان ديدهام را آويني مرحوم مستند آثار از
مطرح جاي كه كردهاند خلق را تاملي قابل آثار سينمايي خور در بيان
.دارد شدن
كشورها ملي رشدسينماي در جشنوارهها نقش ديگريكه پرسش به پاسخ در
مورد در مشخصا:گفت ميكردماركومولر مطرح را خصوصافلسطين
ساخت وهزينه داشتهايم حمايتهايي صورتواضحي به ما فلسطين مساله
.كردهايم تامين را بوده صهيونيستها عليه كه فلسطيني مستقل فيلم دو
غربي جشنوارههاي كه سوال اين به پاسخ در ملبورن جشنواره مدير بري
:گفت قراردارند (صهيونيستها) گروهاقليت تاثير تحت اندازه چه تا
ميشود برگزار دولتي كمكهاي بدون و صورتيمستقل به جشنوارهها عموم
كشورهاي از كه هم داوران و است بليت فروش طريق از مخارجشان تامين و
هم ضدصهيونيسم حتي است ممكن بعضا كه ميشوند دعوت و انتخاب مختلف
:گفت ديگري مشابه سوال به پاسخ در روآ ژانباشند
است باز و روشن ذهنيتي داشتن موفق جشنواره مدير يك ويژگي اولين
داشتن با كه چرا داراباشد را هنرمند يك ملاكهاي بايد او
و رايج استانداردهاي تنها درانتخابهايش ، نميتواند ويژگيهايي چنين
از ما:مولرافزود ماركو ادامه دربگيرد نظر در را خاص قالبهاي
دنيايي سوي پنجرهايبه كه فيلمهايي ميكنيم حمايت شخصيتر فيلمهاي
با سينما از خاصي نوع نميتوانيم تعريف اين با.ميگشايند متفاوت
.دهيم قرار ملاك را مشخص استانداردهاي
مطرح را غرب در فيلمها برتري ملاك كه ديگري پرسش به پاسخ در مولر
:كرد اشاره ميكرد
دنبال فيلمهابه بيشتر كه است پول اولويتدارد غرب در آنچه بله
داشته هنري كهارزش است آثاري طرح و كشف تلاشما اما هستند آن
.باشند
انحطاط مظهر را هاليوود و غرب سينماي كه نظري به پاسخ در روا ژان
غرب سينماي:داد توضيح ميدانست زن و خانوادگي ارزشهاي سقوط اخلاقي ،
با فيلمها از سري يك مورد در شايد دارد بسيار تنوع هاليوود اغلب و
وجود فيلمسازاني هم سينما آن در گفت بايد اما باشم موافق شما نظر
مدنظر هم را اخلاقيات و ميكنند متفاوتي نگاه زندگي به كه دارند
.دارند
نمايشآثار به جشنوارهها سوالكهآيا اين به پاسخ در مولر ماركو
.كردهاند ميدهداقدام نشان را مردم وانقلابي ملي حركت كه ايراني
باخودش فرد رفتن ذهني كلنجار كهموجب فيلمي هر من نظر به:گفت
و باشد فيلمانقلابي يك ميتواند كند ، رامتحول او نهايت در و شود
كه فيلمهايي ;ميدانم آثاريانقلابي را تعريففيلمهايگدار همين با
نيست لازم معتقدم محتوا ، نه ميزند را اول حرف آن در شكل يا فرم
اگر بلكه بپردازد مذهب يا انقلاب مقوله به مستقيما فيلم يك محتواي
راهي باشد داشته جريان هم اثر كليت در فيلمساز نظر مورد واقعيت
.تعالي سوي به بود خواهد
استقبال مورد ميتواند ويژگيهايي چنين بودن دارا صورت در فيلم يك
مولر.آيد در نمايش به هم جشنواره خور در اثري عنوان به و گيرد قرار
و كرد اشاره ايران سينماي كليت به پايان در لوكارنو جشنواره دبير
نشان گرفتن اوج و پرواز حال در را سيمرغي فجر جشنواره پوستر:گفت
به است آرماني سينماي به رسيدن براي شما علاقه نشاندهنده كه ميدهد
نگاهشان نوع خاطر به ميتوانند ايراني فيلمهاي معدود تنها من نظر
خلال در ما كه چرا برسند اوج به و آيند در پرواز به سيمرغ آن مانند
حال هر به اما بوديم اندكي متفاوت تجارب شاهد جشنواره فيلمهاي ديدن
ايران رشد روبه سينماي براي خوبي معرف ميتواند هم معدود تعداد همان
.باشد
حاشيه در
آن بر قصد شد برگزار خارجي مدعوان از تعدادي حضور با كه جلسهاي در
ميهمانان با گروهي رسانههاي نمايندگان و منتقدان سوالات كه بود
به جلسه آغاز از كوتاهي فاصله در ناشناس ، مجري اما شود مطرح جشنواره
خصوص در سوالاتي كردن مطرح جاي به رسيده سوالات بودن تكراري بهانه
داوري ، هيات انتخاب خارجي ، جشنوارههاي در فيلمها انتخاب ويژگي
و فجر جشنواره قوتهاي و ضعف امسال ، جشنواره در شده ديده فيلمهاي
شده تعيين پيش از ميرسيد نظر به كه سوالهائي مورد چند طرح به....
.پرداخت است