چهارم ، شماره 1199 فوريه 1997 ، سال اسفند 1375 ، 19 چهارشنبه 1
|
|
صادرات گمشدهء حلقهء بستهبندي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
صادر خارج به بستهبندي بدترين با نميتوان را ايراني كالاي بهترين
كرد
نگرفتهاند جدي را بستهبندي صنعت هنوز كالا ، توليدكنندگان از بسياري
پينبردهاند صادرات جهاني رقابتهاي در صنعت اين حياتي اهميت به و
بازار به فله ، صورت به ايراني خرماي همچون مرغوبي محصولات صدور
ميكند وارد جدي لطمهء ميوه اين صادرات
صادرات ، و واردات صحنه فعالان و توليدكنندگان از بسياري باور به
جايگاه است نتوانسته بستهبندي ، صنعت در ضعف دليل به ايران كالاهاي
تلاشهاي و اقدامات عليرغم.كند خود آن از جهاني بازار در شايستهاي
به ايراني محصولات متاسفانه ، كالاها ، كيفي ارتقاي جهت در شده انجام
بازارهاي در چه و داخلي مصرف بازار در چه بستهبندي در ضعف دليل
مبالغ سالانه ترتيب بدين و داده دست رااز خود بايسته اعتبار جهاني ،
.ميرود دست از كشور ارزي درامدهاي از توجهي قابل
ميباشد مطرح نيز تاثيرگذار هنر يك عنوان به بستهبندي ، صنعت امروزه ،
بستهبندي صنعت به كالاها ، كيفي ارتقاي بر علاوه درصددند كشورها عموم و
.دهند نشان بيشتري توجه
باور بهشمارميآورند به خاموش بازاريابي را بستهبندي كارشناسان ،
بازار آوردن دست به براي تبليغ بهترين كالا يك مناسب ظاهر آنها
براي مطمئن بازاري كالا ، خود مناسب كيفيت همراه به كه ظاهريمناسب.است
.كرد خواهد ايجاد كالاهايصادراتي
كه بستهبندي ، :ميگويد بازرگاني شركت يك عامل مدير علاميان سعيد.
ميتواند ميشود محسوب آن مرحله حساسترين و كالا توليد فرآيند آخرين
.باشد داشته بسزايي تاثير كالا ، فروش و توليد روند در
توليد مرحله از را كالا سلامت ميتواند كه جهت آن از بستهبندي اهميت
براي مناسبي پيامهاي و كند حفظ نهايي مصرفكننده دست به رسيدن تا
امر اين مستقيم تاثير.است بارز كاملا باشد ، داشته مشتريان ترغيب
پايان در خود توليدات كيفيت بررسي با ميتوانند توليدي واحدهاي را
رقابتي ، بازار يك در فروش ميزان نيز و مصرف بازار در و توليد فرآيند
.كنند اقدام بستهبندي شيوه بهبود به نسبت و بسنجند
ميكند ، پيدا وسيعتري ابعاد كشور يك اقتصادي توسعه كه هراندازه
اوليه مواد به نياز و مييابد رواج بيشتر نيز مدرن و مطلوب بستهبندي
رونق با تا مييابد افزايش نيز صادراتي كالاهاي بستهبندي براي مرغوب
.شود بيشتر خارجي بازارهاي به نفوذ در كشور نقش صادرات ،
رعايت بدون عالي بسيار كيفيت با كالا توليد كه است داده نشان تجربه
را جهاني بازارهاي در رقابت قدرت است نتوانسته مناسب بستهبندي
.باشد داشته
كشور بانكهاي از يكي صادرات كميته مسئول صرافي محمدحسن.
ديگري كالاي با شما كالاي بين وجهتمايز ايجاد يعني بستهبندي:ميگويد
خوب بستهبندي خاطر به تنها هيچكس كه كرد فراموش نبايد البته.است
نميكند ، خريد خوب محتواي يك براي تنها هم هيچكس و نميخرد را كالا
.باشد داشته يكجا را ويژگي دو هر بايد خوب صادراتي كالاي يك بلكه
با.است شده مطرح دنيا در صنعت يك عنوان به بستهبندي امروزه اصولا
شايسته طور به بستهبندي صنعت مفهوم ما جامعه در متاسفانه وجود اين
.است نيفتاده جا
ميگوييم وقتي كه است اين بر ما تصور:ميگويد صرافي.
كه حالي در باشد ، بيشتر بايد آن برق و زرق يعني بستهبنديصادراتي
.باشد متفاوت بايد دلايلي به بستهبنديصادراتي
صنعت اين متاسفانه كالا ، بستهبندي صنعت در حاصله پيشرفتهاي رغم علي
در بسياري.نيست برخوردار مطلوبي جايگاه و رشد از ايران در اثرگذار
غيراقتصادي و زائد را آن با مرتبط هزينههاي و بستهبندي ايران ،
.است اصلاح روبه اخير سالهاي در نگرشي چنين البته.ميانگارند
از بسياري هنوز متاسفانه:ميگويد صادراتي شركت يك مدير
با مطابق بستهبندي ضرورت به ايراني صادركنندگان حتي و توليدكنندگان
ايراني كالاي رو اين از ندارند ، آگاهي و توجه استانداردهايجهاني
.كند كسب جهاني بازار در را خود شايسته استجايگاه نتوانسته
دستهاي و ميكنند تلقي زائد و هزينهآور را كالا ، بستهبندي توليدكنندگان
در مدرن تجهيزات و ابزار دارند ، بستهبندي بهصنعت نگاهي نيم كه هم
روانه غيراستاندارد بستهبندي با را كالاها وبنابراين ندارند اختيار
.ميكنند بازار
حدودي تا بستهبندي مقوله به توليدكنندگان توجهي ياكم و بيتوجهي
آنان براي وسعت بدين غيرنفتي كالاي صادرات امكان كه چرا طبيعياست
صرف مصرفكننده و وارداتي بنام كشور يك هماره ايران.است نداشته وجود
كالاي چند صادركننده تنها نفت بر علاوه ميان اين در و است بوده
نيز آنها عرضه شكل كه است بوده...و خرما پسته ، فرش ، غيرنفتينظير
.است شده جهاني بازارهاي در كماعتباريشان موجب
متاسفانه است ، معتبر كيفي ، لحاظ به كه ايراني خرماي نمونه عنوان به
جهاني بازار خرما ، مطلوب بستهبندي نبود.ميشود صادر فلهاي صورت به
ميشود انجام شرايطي در خرما فلهاي صادرات.ميكند تهديد را كالا اين
يك بستههاي در نه را خرما جهان سراسر در محصول اين متقاضيان كه
!ميكنند خريداري عددي بستهبنديهاي 10 در بلكه كيلويي
اخير سالهاي در ايران غيرنفتي غيرنفتيصادرات صادرات و بستهبندي
مشكلات اين و است بوده روبهرو مختلفي نشيبهاي و فراز و مشكلات با
غيرنفتي صادرات توسعه و راهگشايي دولتبراي تلاشهايدارد وجود همچنان
امااين.شود خلاصه صادرات موانع رفع مقرراتزداييدر بخش در ميتواند
.نيست كافي اقدامات
درامد به رسيدن هدف كشور ، اقتصادي توسعه ساله برنامه 5 نخستين در
اين عمل در اما بود ، غيرنفتي صادرات از دلار ميليارد ارزيحدود 18
درامد كسب هدف نيز حاضر حال در.رسيد دلار ميليارد بهحدود 12 درامد
اما ميباشد ، دوم برنامه در غيرنفتي صادرات از دلار از 27ميليارد بيش
چندان صادركنندگان و توليدكنندگان تلاش بدون نيز هدف بهاين دستيابي
صورت به كشاورزي محصولات بويژه ايران توليدات از بسياري.نيست آسان
و تركيه نظير ديگر كشورهاي در و ميشوند عرضه خارجي بهبازارهاي فله
سنتي كالاهاي.ميشوند روانه مصرف بازارهاي به و شده ايتاليابستهبندي
درامد در آنها سهم اما شدهاند ، شناخته بينالمللي دربازارهاي ايران
به كشاورزي محصولات صدور.چشمگيرنيست چندان غيرنفتي ازصادرات حاصل
برسد فروش به واقعي قيمت سوم يك به كالا اين كه است شده فلهسبب صورت
ارزش يك از ما و شود كشورها ديگر بستهبندي صنايع نصيب سوداصلي و
.بمانيم محروم توجه قابل و افزودهمطلوب
دارد ادامه