چهارم ، شماره 1199 فوريه 1997 ، سال اسفند 1375 ، 19 چهارشنبه 1
|
|
1900- قرن2000 گزارش
پاريس در خودرو نمايشگاه شانزدهمين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
اكتبر 1921 8
بينالملليخودرو نمايشگاه شانزدهمين
مردم رويكرد موردتوسعه در آماري پژوهش يك اگر
خودرو نمايشگاه شود ، شانزدهمين گرفته درنظر موتوري نقليه وسايل به
سال دو در آمار ، اين براساس.ميشود برگزار كامل موفقيت با پاريس ، در
در و شدهاست افزوده فرانسه در مجموعخودروها بر خودرو هزار گذشته 61
و 67 و 690هزار مسافربر اتومبيل و 81 تعداد 242هزار تابستان فصل
تعداد 36 ميان اين در.داشتهاند رفتوآمد درفرانسه وانت و كاميون
شهرهاي در خودرو بالاترينرقم پاريس ، در سواري اتومبيل و 282 هزار
باعث طبعا مردم درميان خودرو انواع رواج.ميدهد نشان را مختلف
اتومبيلهاي بر كهعلاوه بويژه است ، سازنده خشنوديكمپانيهاي
مثلاخودروهايي دارند ، را خود هممشتريان لوكس مدلهاي كوچكارزانقيمت ،
فقط كه بوتن- سيلندرديون و 8 ووآزون كمپاني سيلندر با 12
.برخوردارند آنها خريد ازتوانايي ميليونرها
چرخ دو روي سرعت ركورد
اكتبر 1921 13
از يكبلژيكي ميآيد ، پيش مسابقهدوچرخهسواري و دوچرخه نام كه هرجا
!ميگذارد سر پشت را مدعيان و حريفان همه و ميرسد راه
فرانسه ، دور مسابقات در ركابزنانبلژيكي قهرماني بار چند از پس
شكستن به موفق بلژيكي ركابزن يك هم باز هلند ، پايتخت لاهه در اكنون
كهلئون وي.است شده دوچرخهسواري مسابقات در سرعت ركورد چند
كيلومتر در 75/39 را ركابزني نيمساعت مسابقه دارد ، نام وندرستوئيپ
.زد ركاب
جنجالي محاكمه
نوامبر 1921 7
لاندرو محاكمه
وبيسابقهاي عجيب محاكمه ،(نزديكپاريس) ورساي دادگستري كاخ در
روزنامهها و ميكند جلب خود سوي به را جمعكثيري كه است شده آغاز
عنوانهاي با گذاشتهاندو مسابقه باهم آن مشروحجريان درج براي نيز
نامهانري به محاكمهمردمي اين در.ميافزايند خود خريداران بر درشت
جسد نابودكردن و زن قتلدهها به كه دارد قرار دادگاه دربرابر لاندرو
دورافتاده منطقه يك در خوراكپزيخانهاش اجاق در سوزاندن ازطريق آنها
ندارد وجود جنايتها اثبات براي معيني مدرك هيچ كه حالي در است ، متهم
.است آمده دست به پليس ماموران توسط قوانين و شواهد فقط و
ماجرا جزييات از آگاهي و دادگاه جلسه در شركت براي عمومي كنجكاوري
و نداد تماشاگرانرا گنجايش محاكمه وسيع و بزرگ تالار كه است حدي به
ورسايازدحام دادگستري بزرگ كاخ محوطهبيروني در انبوهي جمعيت
اعلام تفصيل لاندروبه اتهاماتهانري جلسهدادرسي ، اولين در.كردهاند
.بيگناهم من:چندبارگفت فقط و كرد حفظ را خونسرديخود او اما شد ،
ژاپن در سياسي دگرگونيهاي
نوامبر 1921 4
و تروركرد را ژاپن اصلاحطلب افراطيهاراكئينخستوزير راستگراي يك
رئيس جانشين نامتاكاهاشي به همانگرايشها با ديگري سياستمدار
پارلماني راياكثريت با كه بود ژاپن اوليننخستوزير هاراكئي.شد دولت
خود كامل سلطه سال 1918 قدرتدر به دستيابي از پس و مقامرسيد اين به
زد ، اصلاحات سلسله يك به ودست كرد برقرار دولتي بردستگاههاي را
.داد راتغيير پارلماني انتخابات قانون ازجمله
و است رواني اختلالات نوعي دچار ژاپن امپراتور هيتو ديگريوشي سوي از
پسر 20 دليلهيروهيتو همين به.ندارد را سلطنت وظايف انجام توان
را سلطنت وظايف ورسما برگزيده نايبالسلطنه بهعنوان را سالهاش
.است گرفته بهعهده وي
هوانوردي بينالمللي نمايشگاه
نوامبر 1921 25
پاريس هوانوردي نمايشگاه
جديد هواپيماهاي انواع درپاريس ، نمايشگاهها كاخ بزرگ تالار در
هواپيماهاو ساخت تكنيك وپيشرفت توسعه از حاكي كه شدهاند عرضه
شركتهاي بيشتر است سريع ارتباطات جديد وسيله اين به عمومي توجه
شدهاند نيز هواپيما ساخت كار به دست پيش مدتي از اتومبيلسازي معروف
.بگيرند سبقت يكديگر بر تازه بازار اين تسخير براي ميكوشند و
و تازه نمونههاي بر علاوه امسالپاريس ، هوانوردي نمايشگاه در
در قبلا كه وبروگه وفارمن مانندنيوپر معروف نمونههاي پيشرفته
نوظهور پديده يك كردهاند ، باز جا خود براي هوانوردي علاقهمندان ميان
مزاياي براي و است كارخانهپولن ساخت كه ميشود ديده نامآوييت به
تعيين هواپيماها كارآمدترين براي كمپانيپژو كه را جايزهاي فني ،
دولتي خدمات و هوايي نيروي براي ارتشي مقامات.است ربوده بود كرده
.دادهاند سفارش هواپيما اين از نمونه چند نيز فرانسه
بلژيك در ساعت به 8 روزانه كار محدوديت
اكتبر 1921 2
مصوبه طبق و شد پذيرفته بلژيكيسرانجام كارگران مكرر تقاضاي
به روزانهمحدود كار ساعات اجرادرميآيد ، به امروز از كه پارلمان
ساعات بلژيك در كارگران متمادي ساليان طي قبلا.بود خواهد ساعت 8
بينالمللي توافق طبق اما داشتند ، روز در ساعت تا 14 از 10 طولاني كار
دولتهاي تصويب به واشنگتن در كار كنفرانس در كه سال 1919 در
خصوصي و دولتي بخشهاي در كار ساعات كه شد مقرر رسيد ، شركتكننده
.شود تثبيت روز شبانه طي ساعت در 8 و يكسان توافق امضاءكنندگان
.گذاشت اجرا به را موافقتنامه اين پارلمان تصويب از پس نيز بلژيك
منزوي نقاش يك گذشت در
نوامبر 1921 12
در سالگي در 63 بلژيك در سمبليك هنرنقاشي اصلي پيشگام خنوف فرنان
سالها از بود ، هم حقوقدان نقاش ، بر علاوه كه وي.درگذشت بروكسل شهر
در آنها فروش و تابلوها ارائه براي تلاشي و ميزيست انزوا گوشه در پيش
خود دروني ارضاي براي فقط كه داشت عقيده زيرا نداشت ، نمايشگاهها
.ميكند نقاشي
ازتابلوهايش مجموعهاي پيش سال كه23 شد آغاز هنگامي از او شهرت
اسفنجي نام به خاصاو سبك و كرد عرضه درشهروين نمايشگاهي در را
او بيشتر هموطنانش دربلژيك اما گذاشت ، اثر جواناتريشي نقاشان در
.ميشناختند برجسته گرافيست رايك
اكتبر 1921 لندن 5 در قلم انجمن تشكيل
انگليسيكاترين نويسنده كه نامقلم به جديدي انجمن گشايش پي در
لندن قلمدر اهل است ، 41 بوده آن مبتكرتاسيس اسكات داوسون ايمي
داستانسرايان و اديبان شاعران ، آنان نظر به قلم اهل.آمدند گرد
قبول با تا ميخواند فرا بينالمللي سطح در را آنها انجمن اين و هستند
و ظلم و فشار برابر در بشر معنوي ارزشهاي از باهم همه انجمن ، عضويت
.كنند دفاع نژادپرستي و تبعيض
نوامبر 1921 14 سينما عرصه در پيشتاز هنر
اكسپرسيونيسمو دادائيسم ، نظيركوبيسم ، پيشتاز هنري سبكهاي تاكنون
حتيمعماري و رمان و شعر و ومجسمهسازي نقاشي در سوررآليسم ،
يا داشتند را آنها درك ادعاي معدودي فقطعده كه ميكردند خودنمايي
بسبك سينمايي فيلم اولين حالا اما.ميدادند نشان توجه و علاقه
شگفتي يك بهصورت و است آمده سينماها پرده روي نيز اكسپرسيونيسم
.ميكشاند تماشا به را كنجكاوان نوظهور
روانپزشك يك ماجراي و است دكتركاليگاري فيلمكابينه اين نام
دروني ماليخولياهاي و اوهام اوج در كه ميگذارد نمايش به را ديوانه
رويدادها روند و دكورهايآن فيلم صحنههاي.ميشود قتل مرتكب خود
.است ملموس واقعيتهاي متفاوتبا و استعارهاي و كاملاغيرمعمول
معوج و كج بحالت وخانهها اره دندانههاي شكل به مثلاكوچهها
شدهاند تصوير فروريزي به ونزديك خميده شكل به بلند وساختمانهاي
القاء تماشاگر به را كابوسمانند و دلهرهآور متزلزل ، وفضايي
.ميكنند
چكو نويسنده ژانويتز توسطهانس كاليگاري دكتر نمايشنامهكابينه
گفته به كه است شده اونوشته اتريشي همكار مهير كارل
دهند ، ارائه كنوني ازدنياي نمادين چشماندازي خودشانخواستهاند
و دلهره عدماعتماد ، نگراني ، ترس ، از دنياييآكنده
اولين اين در تكنيكفيلمبرداري و فضاسازي و شخصيتپردازي...پريشاني
صحنهها پيچيدگي و ابهام اگرچه استو بينظير سينما اثراكسپرسيونيست
گاه و درك غيرقابل برايتماشاگر رويدادها جلوهكردن ورمزگونه
سينما تاريخ در بدعت يك بعنوان هم باز ميرسد ، بنظر حتيسرسامآور
.بود خواهد ماندگار