چهارم ، شماره 1200 فوريه 1997 ، سال اسفند 1375 ، 20 پنجشنبه 2
|
|
كالاهاي صادرات راهگشاي مطلوب بستهبندي
غيرنفتي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
عمدهترين از يكي ميتواند ايران بستهبندي ، صنعت به توجه صورت در
باشد جهان در ميوه محصول صادركنندگان
اساسي نقش بازاريابي در كالا يك بستهبندي امروزه..اما خوب محصول
مشتري حفاظتي ، جنبه چه و ظاهري شكل لحاظ از چه كالا پوشش اگر.دارد
كالاها ، از بسياري.ميكند ركود دچار را كالا مصرفآن بازار نباشد ، پسند
و آب ويژگيهاي و هوايي و آب تنوع دليل مابه كشور محصولات و ميوهها
است داشته جهان سراسر در بسياري دور ، خواستاران گذشتههاي از خاكآن
خاويار ، و فرش پسته ، قبيل از صادراتي اقلاممهم بر علاوه نيز ، امروز و
با ديگران اما.ميباشد جهان مردم از ذائقهبسياري باب ايران ميوههاي
را ميوه اصلي بازار توانستهاند ، بستهبنديمرغوب ، و نامرغوب ميوههاي
كشور در غيرنفتي كالاهاي صادرات كه دههپيش يك از.بگيرند اختيار در
گرفته قرار توجه مورد نيز بستهبندي است ، صنعت يافته ويژهاي اهميت ما
نياوردهايم دست به را لازم توفيق هنوز صنعت اين در بيترديد اما است ،
به علاقهمندان از عدهاينشدهاند مشخص خوبي به نارساييها و
غيرنفتي كالاهاي صادرات براي سرنوشتساز و مهم بخش اين در سرمايهگذاري
يك به ، هنوز اما داشتهاند ، برپا را كارگاههايي و كارخانهها ايران ،
به مربوط گزارش از بخش دومين بادرج.نيافتهايم دست مطلوب بستهبندي
اين به صنعتگران و مسئولان بيشتر توجه با اميدواريم ، بستهبندي ، صنعت
شكوفايي و نفتي غير كالاهاي صادرات بيشتر رونق شاهد كشور كليدي صنعت
.باشيم ملي اقتصاد
واحدهاي در مناسبي سرمايهگذاري اگر اقتصادي ، كارشناسان گفته به
استانداردهاي با مطابق بستهبندي سيستمهاي بهبود براي توليدي
شرق اروپا ، بازارهاي در سنتي محصولات از بسياري صورتگيرد ، بينالمللي
سالانه و يافت خواهند بسياري علاقهمندان و مصرفكنندگان...و آسيا
.شد خواهد افزوده كشور ارزي بردرامد دلار ميليارد چندين
صادرات از ناشي درامد از بخشي اختصاص:ميگويد كارشناسان از يكي
را روبهرشدي روند ميتواند بستهبندي مدرن تجهيزات واردات به غيرنفتي
توسعه دوم برنامه تاپايان.سازد فراهم غيرنفتي اقلام صدور براي
نشوند ، اساسي تحولات دچار كالاها بستهبندي سيستمهاي چنانچه اقتصادي
درامد كسب به توليدي كالاهاي استاندارد و كيفيت بهبود با حتي نميتوان
.بود اميدوار غيرنفتي اقلام صدور از مناسب
كه زيرا است ، دشوار بسيار كشاورزي اقلام صادرات كنوني وضعيت با
.است مواجه فشردهاي رقابت با كالاها بازاراين
كالاهاي بستهبندي در بتواند ايران اگر كه ميگويند كارشناسان برخي
با مطابق (خشك يا تازه صورت به كشاورزي محصولات ويژه به)سنتي
منبع به كند ، اقدام مصرفكنندگان سليقه و بينالمللي استانداردهاي
بررسي.شد خواهد تبديل خاورميانه سبزي و كنندهميوه تامين اصلي
كيفيت ، لحاظ به اروپا بازار در ايران ميدهدخشكبار نشان بازاريابان
كمترين به تقريبا بستهبندي ضعف لحاظ امابه دارد ، زيادي طرفداران
سرمايهگذاري بستهبندي ، نوع به توجه جهت بههمين.ميرسد فروش به قيمت
مطلوب بستهبندي مواد واردات آزادسازي صنايعبستهبندي ، توسعه براي
.دارد ضرورت...صادراتيو كالاهاي براي
تحميل توليدكننده به را هزينههايي مناسب بستهبندي اينكه وجود با
در.ميآورد ارمغان به كالا براي بيشتري افزوده ارزش اما ميكند ،
صنايع ايجاد در سرمايهگذاري ضعف علت به غالبا توسعه حال در كشورهاي
ترتيب اين به و ميشود صادر فله صورت به صادراتي كالاهاي بستهبندي ،
خريدار كشور بستهبندي صنايع نصيب كالا افزوده ارزش از عظيمي بخش
آمريكا ، و ژاپن نظير يافته توسعه كشورهاي از برخي در.ميشود
ارزش درصد از 25 بيش به بستهبندي صنايع در سرمايهگذاري
.ميرسد صنعتي سرمايهگذاريهاي
به گاه ميگيرد صورت كشورها اين در كالا بستهبندي براي كه هزينههايي
كه حالي در ميرسد ، (لوكس محصولات بهويژه) كالا شده تمام قيمت 60درصد
بخش اين در سرمايهگذاري و بستهبندي صنايع به توسعه حال در دركشورهاي
به 10تا 15 موارد دراغلب كالاها بستهبندي هزينه.نميشود توجهزيادي
ارزآوري درصد تا 90 ميتواند كه حالي در ميرسد شده تمام درصدقيمت
.ببرد بالا را ازصادرات ناشي
توسعه و سازندگي مسير در مقدس ، دفاع دوران سرگذاشتن پشت با ايران
حال در ايراندارد توسعه سويدروازههاي روبه امروزه و گرفت قرار
يك به وارداتي و مصرفي مطمئن كشور يك از شدن تبديل حال در حاضر
در 87 ما كشور ديگر عبارت به.ميباشد وتوليدكننده توسعه روبه جامعه
كشور يك عنوان به اقتصادي زيرساختهاي اصلاح پي در اخير سال
پي در.است مطرح جهان ديگر نقاط به فني دانش حتي و كالا توليدكننده
درامدهاي گذاشتن كنار و حذف حال در ايران اقتصاد بنياني حركتهاي
است درصدد ميان اين در و ميباشد آن فراوردههاي و نفت فروش از حاصل
.آورد دست به غيرنفتي كالاهاي صادرات محل از را بيشتري درامدهاي تا
قرار جهاني بازارهاي به صادركنندگانكالا فهرست در ايران كه رو اين از
.دارد قرار توجه گذشتهمورد از بيش بستهبندي صنعت است ، گرفته
مشترك ويژگيهاي داراي صادراتي كالاهاي بستهبندي كارشناسان ، باور به
خصوصياتمشترك بر علاوه كه ميدهد نشان بازارها بررسي اما است
گوناگونو بايد مقصد بازارهاي به توجه با صادراتي كالاهاي بستهبندي
.باشد متنوع
:از هستند عبارت صادرات براي مناسب ويژگيهاي
تا حركت مسير در كشورهاي اقليمي شرايط با بستهبندي بودن مناسب -
هدف بازار
جنس ، نوع رنگ ، شكل ، اندازه ، لحاظ از بايد صادراتي بستهبندي -
و قوانين نيز و دهد قرار توجه مورد را هدف بازار استانداردهاي
.كند رعايت را گوناگون موانع و مقررات
مصرفكننده و مصرف فرهنگ با آن ارتباط اهميت صادراتي بستهبندي در -
يا كنند مصرف را كالايي آنكه از پيش مردم زيرا است اهميت حائز بسيار
ارتباط بنابراين.ميشوند آشنا كالا آن ظاهر با نمايند ، توجه كيفيت به
بسيار مشتري جلب در ميتواند خريداران انتظارات با ظاهري ويژگيهاي
.باشد موثر
شكل و گيرا ظاهر اول ، برخورد به مردم اكثريت دنيا بازاريابي در
بستهبندي كه نماند ناگفته.دارند توجه ظاهري زيباييهاي مناسبو
بستهبندي نيز خدماتي زمينههاي تمامي در بلكه نيست كالا به مربوط تنها
تناسب به بايد بستهبندي نوع هر كارگيري به و دارد كنندهاي تعيين نقش
.باشد شده مطالعه متفاوتو جهاني مشتريان و سليقهها