چهارم ، شماره 1201 فوريه 1997 ، سال اسفند 1375 ، 22 شنبه 4
|
|
بهتر آيندهء براي مدرسه و خانه همياري
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مربيان و اولياء انجمن فعاليتهاي به نگاهي
گردهم والديندانشآموزان همه ميزد ، موج مدرسه اجتماعات در جمعيت
و اولياء انجمن مستمر كار يكدوره پايان از پس تا بودند آمده
.كنند انتخاب مدرسه امور فتق و رتق براي را جديدي اعضاي مربيان ،
مادران را آنان درصد سالن ، 80 در حاضر شركتكنندگان بين از معمول طبق
انجمن قبلي اعضاي از يكي جلسه ، ابتداي در ميدادند ، تشكيل دانشآموزان
را مدرسه فرهنگي و خدماتي آموزشي ، فعاليتهاي مفصلي ، ارائهگزارش با
و اولياء انجمن اعضاي جدي تلاش با كه بود آن نشانگر شواهد برشمرد ،
پس.بود شده هزينه مدرسه وضعيت بهبود جهت در مردمي اعتبارات مربيان ،
اهميت و مدرسه و خانه همكاري زمينه در دبستان مدير گزارش ، پايان از
.كرد ايراد سخناني ارتباطات اين تداوم
براي رايگيري ومربيان ، اولياء انجمن نامزدهاي معرفي از پس آنگاه
پرتلاطم و دشوار راهي آغاز تازه اين.آغازشد جديد عضو هفت انتخاب
.بود همگن يكگروه براي
اين به هميشه مدرسه و خانه بين موجود فرهنگ غلط صبغههاي بيترديد
مسائل به تنها مدرسه سوي از والدين دعوت كه ميزند دامن قالبي تفكر
قرار تهران غرب در كه دبستان اين موفق تجربه اما شد ، خواهد ختم مالي
راهها هميشه كه داده نشان اخير سالهاي طول در آن مشابه مدارس و دارد
!نميشود ختم پول به
تفاهم يك ومدرسه خانه بين ميتوان چگونه است؟ اينگونه چرا واقعا
و والدين پيوسته همكاري مانع چهموانعي كرد؟ برقرار فكري و فرهنگي
به ميتوان ابزارهايي چه با و چگونه سرانجام و مدارسميشود؟ مسئولان
داد؟ پايان مدرسه و خانه بين موجود فاصله
مدرسه و خانه متقابل همكاري بدون انحصاريبيترديد تربيت
.اميدواربود دانشآموزان بين معتدل فرهنگي رفتار يك نميتوانبه
رشتههاي تمامي ميتواند مدرسه آموزشي كاركرد به بياعتقاد خانواده
.برعكس و كند پنبه را معلمان
كنند تربيت خود خواسته و ميل مطابق را فرزندان دارند دوست خانوادهها
خانواده ميگذارد مدرسه محيط به پا دانشآموز كه وقتي از اين بنابر
تربيتهاي در كه ميپذيرد باطني ميل عليرغم ناخواسته يا خواسته
خطرناك آينده در شايد كه شده پديدار خود ، مزاحمي انحصاري
لفظي قالبكشمكشهاي در مدرسه و خانه فرهنگي تقابل كمكم باشد ، بنابراين
.ميشود آغاز ديگر سوي خانوادهاز و طرف يك از دانشآموز بين
و خانه ناهمگونيارتباط به اشاره با مدارس از يكي مدير احمدي -ر
شايد است ، معلمان عهده بر تربيتفرزندان كه گمان اين:ميگويد مدرسه
به نميتوان والدين با نظر تبادل بدون چراكه باشد غلطي تصور
كهوارد وقتي از بچه حال هر به.برد پي دانشآموز رفتارهايغيررسمي
باشد مقرراتي و سلسلهقواعد يك تابع بايد كه ميپذيرد ميشود مدرسه
از جانبه همه بررسي يك به نياز درونيآنان رفتارهاي تميز اين بنابر
اين ميتواند مدرسه با خانوادهها ارتباط دارد ، بنابراين والدين سوي
مطلع تحصيليبچهاش مقطع از كه پدري كند ، رفع گونهاي به را خلاءفرهنگي
بيشتر كه پذيرفت بايد كند ، متاسفانه تربيت را او ميتواند چگونه نيست
.شدهاند اينمعضل دچار خانوادهها
تحصيلي امور درپيگيري پدران نقش شدن كمرنگ با البته:ميافزايد وي
قابل خود كه كردهاند پيدا ملاحظهاي قابل نقش مادران دانشآموزان ،
و سواد سطح كه مناطقي در مشكلي چنين حال اين با اما است ، ستايش
اوقات اغلب در كه گونهاي به است محسوس پيش از بيش خانواده درامد
نظارت آنان تحصيلي امور كنترل دانشآموزانو آمد و رفت در مادران
موجود اندك نمونههاي به تنها نميتوان حال بااين اما دارند پيگير
.بسندهكرد
پنهاني رقابت يك هميشه كه نكته اين خانهپذيرش و مدرسه رقابت
دارد وجود دانشآموز به تربيتي رفتارهاي القاي در مدرسه و خانه بين
امروزه.كرد كتمان آنرا نميتوان كه است واقعيتي اما است ، دشوار كمي
به كه ميشود مسئله اين صرف مدارس ومديران مربيان فعاليت اعظم بخش
شخصيتدانشآموزان و ذهن از را خانواده متناقض آثاررفتارهاي گونهاي
همگن و منسجم شخصيت يك والدينارايه همراهي بدون اين بنابر كنند ، پاك
.بود خواهد آفرين مشكل درجامعه دانشآموزان از
و خانه بين دوگانگيرفتاري به اشاره با تربيتي كارشناس نيازي مجيد
زمينه در والدين از برخي هنوز:ميگويد دانشآموزان زمينه در مدرسه
ذهنيتهاي اساس بر تنها و نشدهاند توجيه ومدرسه خانه بين همكاري نوع
از پس نگاهقالبي همان اساس بر باز بنابراينميكنند داوري قبليپيش
داخل را پولي مربيان ، از ضمنعذرخواهي جلسه ، به دعوت نامه دريافت
.ميكنند امتناع جلسه در ازحضور و گذارده پاكت
و اولياء جلساتانجمن در شركت با ميكنند تصور والدين آن بر علاوه
فكري سياق همان بر اينكه يا ميمانندو باز زندگي و كار از مربيان
.ميپندارند وقتكشي نوع يك را جلسات در حضور
مدرسه و ارتباطاتخانه مورد در قبلي غلط بينشهاي:ميافزايد وي
به والدين كه گونهاي به شده مدرسه و خانه روابط گسستگي هم از موجب
خود فكري توان از نتيجه در و نميكنند پيدا حضور جلسات در مرتب طور
حالي در.نميگيرند بهره مدرسه تربيتي و آموزشي مسائل بهبود جهت در
باشد ، موثر نقشپذيريدانشآموزان در ميتواند مدرسه و خانه همگامي كه
دانشآموزان به تربيتي مسائل برخي ازالقاي والدين كه زماني بويژه
و دانشآموز از شناخت با ميتوانند معلمان و ميشوند ، مربيان عاجز
.منتقلكنند آنان به راحتي به را مسئله غيرمستقيم پيام درقالب
كردن 19 اداره توان پرورش و آموزش كه نكته اين پذيرش والدين براي
اما.بود خواهد دشوار كمي داشت نخواهد آينده در را دانشآموز ميليون
دانشآموزانهزينهاي از يك هر هماينك كه است آن نشاندهنده آمارها
تحميل عمومي درآمدهاي بر تحصيلي سال طول در را ريال هزار معادل 400
درصد قريب 20 سال طول در كه است آن نشانگر شتابزده ارزيابي ميكنند ،
روند اين اگر بيترديدميشود آموزشي هزينههاي صرف كشور عمومي بودجه
تامين آينده در نرسد متعادلي تناسب به دانشآموزي جامعه رشد به رو
ديگر سوي از بود ، نخواهد دولتي بودجههاي توان در آموزشي هزينههاي
به والدين بيتوجهي آموزشي ، كادرهاي چندپيشگي اقتصادي ، تنگناهاي
بهخود خود مدرسه و خانه ارتباط ناهمگوني و تربيتيدانشآموزان مسائل
.ميزند دامن دانشآموزان رفتاري دوگانگي بر
تشريفات حذف گرو در مدرسه ، و خانه پيوند
آموزشي نهادهاي در حاكم بوروكراسي به اشاره با تربيتي كارشناس يك
تربيتپذيري روند در را خانوادهها آموزشي ، مسئولان بايد:ميگويد
تهيه و اداري نامههاي مبادله از و سازند سهيم دانشآموزان
در وآشكار پنهان واقعيتهاي ارائه هرحال به كنند ، پرهيز گزارشهايصوري
ترغيب فرزندانشان بهآتيه نسبت را خانوادهها ميتواند آموزشي حيطه
.ميشود احساس ديگر زمان از بيش ومدرسه خانه بين همكاري ضرورت كند ،
است بيگانه حدودي تا غيررسمي و رسمي تربيتي باالگوهاي جديد نسل
بر را جبرانناپذيري لطمات ميتواند آموزشي نهاد دو اين وبيتوجهي
.كند وارد دانشآموزان
ميتواند عملي صورت به مدرسه در والدين به دادن نقش:ميافزايد وي
واقع در كند ، تبديل موثر بهمداخلهگر بيطرف ناظر يك حالت از را آنان
چه مدرسه با همكاري عواقب كه شود داده آناننشان به عمل در وقتي
آورد ، بيترديد وجود به ميتواند فرزندان رشد زمينه در كاستيهاييرا
.نمود خواهد پيش از نزديكبيش و صميمانه همكاري براي را آنان تمايل
دارد ادامه