چهارم ، شماره 1202 فوريه 1997 ، سال اسفند 1375 ، 23 يكشنبه 5
|
|
كمكهاي به منحصر را مدرسه و خانه پيوند
مالينكنيم
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آخر بخش - مربيان و اوليا انجمن فعاليتهاي به نگاهي
و مدارس هماهنگ و نزديك همكاري بدون دانشآموز ميليون هدايت 19
نيست ممكن خانوادهها
روابط تحكيم براي ومادران پدران مفيد تجربههاي از بهرهگيري
است ضروري ومدرسه خانه فرهنگي
كنيم نزديك را راه
اينهدف با امروز ، مربيان و واوليا ديروز مدرسه و خانه انجمنهاي
بهمنظور مدرسه و خانه ميان وارتباط پيوند كه آمد وجود به
ميان ايجادهماهنگي و تربيت و تعليم بهترينشيوههاي به دستيابي
نسبت به اينانجمنها اما.بخشد تسريع را گوناگونتربيتي محيطهاي
.است داشته آنعملكرد دهنده تشكيل اعضاي انگيزه ابتكارو و توان
از بسياري در اما است بوده خوب مدارس از بعضي در انجمنها كار حاصل
پارهاي و مذاكرات حد از برخاستها و نشست و برنامهها انجمنها
عمدهترين اخير سالهاي در ديگر ، سوي ازاست نرفته فراتر رايزنيها
.است داده تشكيل مالي كمبودهاي و مشكلات را مدارس تنگناهاي و مسايل
و اولياء انجمنهاي سوي از پيغامي يا نامه آنكه محض به دليل ، همين به
اين بر نخست دريافتكنندگان ميشود ، فرستاده خانوادهها براي مربيان
برطرف مدرسه مسايل از مشكلي تا بپردازند را مبلغي بايد كه گماناند
ميان نزديكتر ارتباط برقراري در انجمنها ، نقش ميان اين در و شود
.است بوده كمرنگتر اعم بهطور مدرسه و خانه
كه برتلاشهايي علاوه مربيان و انجمناولياء كه باشد اين توقع شايد
نزديكتر ارتباط برقراري به نسبت دارد ، كاستيهايمدرسه رفع براي
كتابهاي در كه تغييراتيكند عمل فعالتر نيز مدارس با خانوادهها
را پدرها و مادرها توان آمده ، پيش اخير دهه يك خلال در بهخصوص درسي
ميزانمراجعات دليل همين بهاست داده كاهش فرزندان به كمك براي
دوره در حتي روشهايتدريس ، پيرامون تازه كسباطلاعات براي اوليا
شناخت با ميتواند ومربيان اولياء انجمن.است شده ابتدايي ، بيشتر
حضور با جلساتي و نشستها برايتشكيل را زمينه مشكلات ، اينقبيل
اولياي تا كند فراهم مدارس آموزگاران يا مسئولان و مادران و پدران
هماهنگتري و بيشتر فعاليت و نقش لازم ، اطلاعات كسب از پس دانشآموزان
در.گيرند عهده بر مدارس به كمك و خود فرزندان تحصيل پيشرفت براي
مربيان ، و اوليا انجمن تشكيل نخست جلسات در نيز ، مدارس از بعضي
نميدهند نشان اجتماعي مسئوليت اين قبول براي زيادي شوق شركتكنندگان ،
نيروهاي و ميكند پيدا دوام سال چند تا افراد ، عضويت نتيجه در و
جمهوري صداوسيماي مشكل اين حل براي.نمييابند راه انجمن به جديد ،
تاكيد با سريال و فيلم حتي و ميزگردها قالب در ميتواند ، ايران اسلامي
در فعال حضور و مدارس با مادران و پدران بيشتر ارتباط ضرورت بر
در اجتماعي مهم مشاركتهاي از بخشي مثابه به مربيان و اوليا انجمنهاي
دومين.باشد داشته موثرتري و بيشتر سهم جامعه آگاهيهاي رشد و افزايش
از قولهايي نقل با را مدرسه و خانه همكاري به مربوط گزارش از بخش
.ميخوانيد مربيان و اولياء
عضو كهخود دانشآموزان از يكي پدر حسيني -س!نيستيم بيتقصير
انجمن به نسبت مردم تلقي طرز زمينه در است مربيان و اولياء انجمن
نيامده پيش فرزندانمان تحصيل به نسبت جدي مشكل تا هميشه:ميگويد
تحصيلي افت دچار دانشآموز وقتي اما نميكنيم مراجعه مدرسه به هيچگاه
از كه حالي در ميكنيم ، اعلام مقصر را معلمان و مربيان ناگزير ميشود
چندي!نيستيم بيتقصير مسئله اين در خود كه بپذيريم بايد ابتدا همان
اساسي مشكل دچار رياضي درس در پسرش كه شد متوجه دوستان از يكي پيش
در داده ، نشان كاستي درس تفهيم در مدرسه معلم كه ميكرد تصور او است ،
درس در تحصيلي افت دچار فرزندش كه بود آن از حاكي نشانهها كه حالي
.است رياضي
اگر ميشود ، تربيتدانشآموزان سهولت موجب مدرسه و خانه پيوند
بين بنابراينارتباط است مداوم و مستمر جريان تربيتيك كه بپذيريم
از بخشي كه چرا باشد موثر كودك تربيت بهبود در ميتواند مدرسه و خانه
اين بين هماهنگي و ميگذرد مدرسه در ديگر بخش و خانه در دانشآموز وقت
.باشد تربيتي رفتارهاي تسهيل موجب ميتواند غيررسمي و رسمي نهاد دو
.نيست امكانپذير مناسب و ارتباطهمگن بدون كودكان نقشپذيري و تربيت
و سنتي نهاد دو اين بين هماهنگي نوعي ميتواند مدرسه و خانه پيوند
تربيت براي الگوهايي چه از كه ندانند هريك اگر آورد ، بوجود مدرن
خواهد آنان در رفتاري تعارض موجب خودبخود ميكنند پيروي دانشآموزان
هرآنچه ميپنداريم خويش علم و تجربه تناسب به ما همه آن بر علاوهشد
و نقد و تربيتي راههاي ارائه بدون لذا است درست كردهايم كسب كه را
از برخي چهبسا داد ، تشخيص ناسره از را سره نميتوان آنها بررسي
شتاب تربيتي آموزشي فرايند به خود تجارب ارائه با بتوانند والدين
و والدين جمع در غلط تجارب اين كه زماني تا يا و بدهند بيشتري
تربيتي ناهنجار رفتار اين بعد سالهاي تا بيترديد نشود مطرح مربيان
در ميتواند غلط نگاههاي بررسي و نقد شد ، خواهد ماندگار آنان در
از والدين از هريك آن بر علاوهباشد موثر والدين رفتاري تعديل
و آموزش مشكلات نوعي به ميتوانند كه هستند برخوردار توانمنديهايي
در ميتواند مدرسه و خانه بين مستمر ارتباط نمايند ، حل را پرورش
.باشد موثر توانائيها اين از بهينه استفاده و شناسايي
يك فوق ، مزاياي بر مدرسهعلاوه و خانه موثر ارتباط كه پذيرفت بايد
درارتباط مدارس با بيشتر هرقدر خانوادهها نيزدارد ، نظارتي جنبه
در نظارت اين كه بود ، مربيانخواهند و مدرسه عملكرد ناظر باشند
رفع و طرف يك از آموزشي دستاندركاران كارايي افزايش نهايتباعث
.شد خواهد ديگر سوي از مدرسه نيازهاي از برخي
چرا پس دارد مربيان اولياءو پيوند كه بسياري مزاياي به توجه با
دارند؟ واهمه رفتن ازمدرسه اولياء از برخي
كداميك؟ مادران ، يا پدران
قطعي حكم نميتوان و والديناينگونهاند از برخي كه گفت بايد البته
خيلعظيم به روز هر اگر كه چرا كرد ، صادر همهآنان مورد در
به كساني چه كه شد خواهيم متوجه كنيم نگاه رو مدرسه دانشآموزان
.ميدهند بها همه از بيش خود كودكان تربيت و تعليم
به همه از بيش كهمادران بپذيريم بايد مغرضانه داوري هيچ بدون
ميدهند ، آمارهاي بها خود فرزندان آموزشي ومسائل تربيت و تعليم
والدين درصد از 75 بيش كه آناست نشانگر نيز پرورش و آموزش
.بودهاند مادران مربيان و اولياء انجمن جلسات شركتكنندهدر
به نيز مدارس در فرهنگيمناسب رفتار در موجود كاستيهاي اينحال با
.ميزند دامن والدين مدرسه گريزاز توهم نوع اين
و ميكنند رفتار آمرانه والدينمعمولا با برخورد در مدارس مربيان -1
دخيل تربيت حيطه در را آنان تنها نه خود رسمي و اداري رفتار شيوه با
بنابراين.ميدانند خود مختص را تربيتپذيري وظيفه بلكه نميدانند
سويه يك رفتارهاي چنين قبال در خانوادهها كه داشت انتظار نبايد
مربيان مدارس از برخي در اگر بهرحال.بدهند همكاري به تن بيمنطق
.داد حق مدرسه از والدين گريز به بايد ميكنند رفتار اينگونه
تربيت در را خود خودهميشه وظايف تناسب به آموزشي رسمي نهاد -2
رفتار در را ناهنجاريهايي يا كاستي هرگاه ميداندو محق فرزندان
.ميكند اعلام مقصر را خانوادهها ناخواسته كند مشاهده دانشآموزان
ارتباط اين انسجام موجب تنها نه گردنخانوادهها به تقصير انداختن
.نمود گسستهترخواهد را گسسته رشتههاي بلكه شد نخواهد
به نقدي و مالي دريافتكمكهاي براي صرفا والدين اوقات اغلب -3
به نيازهايخود رفع براي مدارس اينكه در دعوتشدهاند ، مدارس
برسيم باور اين به اگر اما حرفينيست ، هستند محتاج والدين كمكهاي
ناهمگن ، ارتباط خودبخوداين ندارند مالي كاركرد صرفا كهوالدين
مدرسه و خانه بين ارتباط در بازنگري.شد نخواهد كاستيهايي دچار
براي مناسبي كار راه ميتواند والدين جذب براي مناسب روشهاي وارائه
ميليون هدايت 19 بيترديد.باشد مدرسه و خانه بين مجدد پيوند
والدين از گرفتن كمك بدون آموزشي كادر ميليون يك همياري با دانشآموز
و علمي روشهاي از بهرهگيري بدون همچنين بود ، نخواهد امكانپذير
آتي نقشهاي پذيرش و شدن اجتماعي براي را فردا نسل نميتوان تربيتي
.نمود تربيت