چهارم ، شماره 1206 فوريه 1997 ، سال اسفند 1375 ، 27 پنجشنبه 9
|
|
بيشتري توجه نوجوان و كودك ادبيات
ميطلبد
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
هر فرهنگي رشد مهم شاخصهاي از نوجوانان ، و كودكان كتاب و ادبيات
است كشور
اين پذيراي شفافو ذهن به باتوجه كودكان ادبيات موضوع:اشاره
آدمي شخصيت كه بهخصوص.دارد اهميت بسيار اسلامي ، ميهن فرداي اميدهاي
بعد سالهاي براي را او آينده و منش و ميگيرد شكل زندگي نخست دهه در
موقعيت پيرامون بحثهايي فشرده ، بهطور حاضر گزارش در.ميدهد جهت
.است آمده ميان به كودك كتاب بهويژه و كودكان ادبيات كنوني
كتابهاي و ادبيات وشكوفايي رشد و اسلامي انقلاب بزرگ پيروزي از پس
موضوعات از بخشقابلتوجهي اكنون انقلاب ، از بعد درسالهاي كودكان ،
هميندليلادامه به ميشود ، اخذ اسلامي منابع كتابهااز اين كنوني
نويسندگان از بهرهگيري با كه ديگري گزارشهاي قالب در بحثها اين
فعلي موقعيت شناخت به بيشتري كمك ميآيد ، فراهم كودكان كتابهاي
در را بحثها اين كه برآنيم و كرد خواهد كودكان كتابهاي و ادبيات
نويسندگان و صاحبنظران تجارب و ديدگاهها از استفاده با آينده
.دهيم ادامه آثار اين ناشران و كودكان كتابهاي
و زيبا معاني درك تشنه نوجوانان و كودكان جستجوگر و حساس ذهن
براي زمينههايي چه واقع به اما.است زندگي پيچيده روابط مجموعه
توجهي قابل فراگيري آمادگي كه پويا وانديشههاي ذهنها اين باروري
كتاب كه باورند اين بر روانشناسان و نظران صاحب وجوددارد؟ دارند ،
شمار به كودك روبهرشد و بالنده پرورش براي ابزار مناسبترين از يكي
تلطيف را او روح.كند دگرگون را خواننده بايد ادبي ، اثر يك.ميآيد
.بگذارد تاثير و كند رسوخ او احساس و انديشه و روح اعماق در.بخشد
و امروز و ميشكافد را آدمي سرشت گوناگون زواياي ادبي خوب اثر يك
.ميكند نزديك هم به را آدمها و ميدهد پيوند هم به را فردا و ديروز
.ميدهد تغيير دنيا به نسبت را انسان ونگاه ميسازد بارور را تخيل
چنين را نوجوانان و كودكان ادبيات كودك ، ادبيات كارشناسان از يكي
ناب تجربههاي منعكسكننده نوجوانان و كودكان ادبيات:ميكند تعريف
دوره آن تجربههاي و ويژگيها كدام هر كه است نوجواني و كودكي دوران
كودكان براي بزرگسالان كه است آثاري ديگر ، شامل بخشي و ميدهد نشان را
كتابهاي شامل آثار اين.توصيهميكنند و ميدانند مناسب نوجوانان و
-علمي مطالب سرگرميو و بازي نامه ، زندگي اجتماعي ، دانش ديني ،
.است اطلاعاتي
در نيز نوجوانان و كودكان كتابهاي نويسندگان از يوسفي محمدرضا
نه من ، نظر به:ميگويد سني گروه اين ذهني رشد در كتاب اهميت زمينه
با ما عبارتي به.است جامعه يك فرهنگي شاخص كتاب بلكه فيلم و سريال
هويت بدون موجود يك واژه و ديالوگ بدون اساسا و ميكنيم تفكر واژهها
كتاب نيز واژه مخزن و ميگيرد صورت واژه با انديشه و تفكر چون.است
.است
دخترانه مدرسه يك دانشآموزان نظرات ميگويند؟بررسي چه كودكان
و علاقهمندند بسيار كتاب به كودكان كه ميدهد نشان نيز دبستان مقطع در
بهبود در موثري ميتواندنقش مطالعه كه واقفاند امر اين به بخوبي
امرند مشوقاين گاه آنها پيراموني مسايل منتهي باشد داشته آنان وضعيت
.كننده دلسرد گاه و
كتاب مطالعه با ما:ميگويد دبستان چهارم سال دانشآموز هدي ،
مسايل اين فهميدن با و است بد كارهايي چه و خوب چهكارهايي ميفهميم
.كنيم زندگي بهتر و شويم آشنا بيشتري چيزهاي با ميتوانيم
دانشهاي با انسان كه ميشود باعث كتاب مطالعه گفتهشيده ، به
.يابد گسترش نيز تجربياتش و شود آشنا گوناگون
اطلاعات بچهها ما:ميگويد نيز دبستان پنجم سال دانشآموز مهديه ،
حدودي تا را مشكل اين ميتواند كتاب كه داريم مسايل به نسبت ناچيزي
.داريم دسترسي علاقهمان مورد كتابهاي كمتربه معمولا ما اما كند حل
جالبي كتابهاي خودمان ، كشور يا جهان بزرگان سرگذشت مورد در مثلا
درصد كه است حاكي دبستان يك دانشآموز از 50 نظرخواهي.ندارد وجود
علمي و شعر تخيلي ، -داستاني كتابهاي به علاقهمند آنان از توجهي قابل
خواندن به من:ميگويد اينباره در دانشآموزان از يكي مهناز.هستند
تاريخ كتاب چون علاقهمندم بسيار تخيلي و تاريخي كتابهاي مخصوصا كتاب
نيز تخيلي كتابهاي و ميكند صحبت رسومشان و آداب و گذشتگان مورد در
.هستند شيرين و جذاب خيلي
كودكان موضوعي علاقهمنديهاي بررسي در مدرسه اين كتابخانه مسئول
بزرگان زندگي مورد در بيشتري اطلاعات دارند دوست كودكان:ميگويد
به كه كتابهايي موارد اين در معمولا كه كنند كسب خود كشور و جهان
وقتي مثلااست كم خيلي باشد ، كرده مطرح را مسايل اين ساده زبان
براي بود كرده معرفي ساده زبان به را كوري ماري آفتابگردان روزنامه
و ميخوانيم كودكان براي شعر وقتي همچنين.بود جالب خيلي دانشآموزان
ميكنم فكر من.ميشوند خوشحال خيلي مييابند ، در را آن مفهوم آنان
كتابهاي فردي كه دارند نياز و هستند بالندگي و رشد مرحله در كودكان
بيدار آنها در مطالعه ذوق نوعي به تا كند معرفي آنها به را مختلف
كردهاند استقبال كتابها موضوعي تنوع از كرات به كودكان چون.شود
شده عرضه خاصي جذابيت با كه داستاني و تخيلي علمي ، كتابهاي بويژه
.باشند
ميدهد نشان كودك كتاب شوراي گزارش در شده منعكس مقايسهاي آمار جدول
و كودكان براي مكتوب آثار انقلاب ، از بعد اوليه سالهاي در كه
.است چشمگيريداشته گسترش نوجوانان
روند اين بررسي در كودكان ادبيات دستاندركاران از راعي منصوره
و كيفي نظر از چه كودكان ادبيات اسلامي ، انقلاب از بعد:ميدهد توضيح
بيشتر زمينهكمي در رشد اين كه است داشته رشدچشمگيري كمي نظر از چه
تاليفي آثار تعداد انقلاب از بعد اول درسالهاي بويژه.است ملاحظه قابل
مشاهده جوان نويسندگان از آثارخوبي و ميرسد ترجمهاي آثار سطح به
.ميشود
نوعي با گذشته دهه با مقايسه در كودكان كتابهاي زمينه در اكنون اما
بيشتر بالندگي امكان مشكلات اين حل با دارد جا و هستيم روبهرو ركود
.آيد فراهم پديدآورندگان براي
كودكان كتابهاي تيراژ كاهش از حاكي نيز ايران كتاب خانه آمار
متوسط تيراژ عبارتي به.است سال 1369 به نسبت سال1375 در ونوجوانان
اين در.است رسيده عدد به 10677 از17117 سالها اين در كتابها
و تاليف سال 1369 ، در را نوجوانان و كودكان كتابهاي درصد مقايسه ، 72
ارقام اين سال 1375 ، در كه حالي در است داده تشكيل ترجمه را درصد 28
همين طي در تاليفي كتابهاي رقم يعني.ميباشد درصد و 33 ترتيب 67 به
.است يافته كاهش نيز ركود سالهاي
به كتاب از 21346554 سال 1375 تا سال 1369 از نيز كتابها كل تيراژ
از شد ، انجام كه تلاشي رغم به متاسفانه.است رسيده 15651993كتاب
موضوع هر به كه درصدي و نوجوانان و كودكان كتابهاي موضوعي تقسيمبندي
بدست درستي اطلاع دارد ، اختصاص سني گروه اين براي كتاب تيراژ كل از
از يكي كه نيز ونوجوانان كودكان فكري پرورش كانوننياورديم
يك گذشت رغم به است سني گروه اين براي كتاب دولتي ناشران عمدهترين
را اطلاعي گونه هيچ مكرر پيگيريهاي و زمينه اين در ما درخواست از ماه
.نداد قرار ما اختيار در
است ، صاحبنظران تاكيد مورد كه مقوله اين در اصلي نكته حال هر به
.است فكريشان -ذهني نيازهاي و نوجوان و كودك دنياي ماندن ناشناخته
را ونوجوانان كودكان ادبيات ارتقاي امكان شناخت ، عدم اين بيترديد
.ميسازد دشوار
تجربه را آن خودمان كه بزرگسالان ما براي نوجواني و كودكي دنياي
ادبيات ما فرهنگي جامعه در اساسا.است مانده كردهايم ، ناشناخته
در تلاش ، سالها از پس حاضر حال در.است مقولهناشناختهاي كودكان
در.است يافته اختصاص كودكان ادبيات به تنها 2واحد كتابداري رشتههاي
كودك ادبيات حوزه كه اهميتي و بهوسعت توجه با اين 2واحد كه حالي
.نيست كارساز و توجه قابل اصلا دارد
از.است مطرح بسياري پرسشهاي نوجوانان و كودكان ادبيات حيطه در
و شمارند انگشت بسيار حرفهاي نويسندگان عرصه اين در اينكهچرا جمله
مثل هنري ديگر عرصههاي به عمل در ميآيد اينحوزه به كه فردي هر
اين در نابسامانيها و دشواريها راستي به.ميآورد روي فيلمنامهنويسي
گوناگوني مشكلات درگير ما جامعه در متاسفانه هنرمندان چيست؟ حوزه
بيمه مزاياي مثل امكانات برخي داشتن از آنان ، جمله از هستند
نبود دليل به ميكنيم كار آزاد صورت به كه ما واقع در.محروماند
وزارت زماني.كنيم پرداخت را آزاد بيمه حق نميتوانيم كافي درامد
بينتيجه اما كرد مطرح زمينه اين در را طرحهايي اسلامي ارشاد و فرهنگ
شكل اين به پشتوانههايي جهان در هنرمندان حال هر بهشد فراموش
كتاب يك نوشتن طريق از راحتي به حرفهاي نويسندگان و دارند فراوان
در نويسنده پركارترين شايدمن گذشته سال چند در.ميكنند معاش امرار
مشكلات و حقتاليف بودن پايين دليل به ميكنم فكر اما بودم عرصه اين
حفظ عرصهرا اين در حرفهاي اشتغال ميتوان مشكل واقعا ديگر گوناگون
تجربه با و حرفهاي نويسندگان كه ميشود همين روندي چنين نتيجه.كرد
بودن هنر كه حالي در.شوند كشانده سينما و تلويزيون بهسمت
.است بحثي قابل مقوله خود كتاب يك نگارش با درمقايسه فيلمنامهنويسي
.ميشود بسياري تغييرات دچار فيلمسازي درروند فيلمنامه يك چون
.سريال ته است فرهنگي شاخص واقع در ;كتاب من نظر به:ميافزايد وي
آن تصويري ، دانش به منحصر آنان دانش كل كه است اين ما مشكلكودكان
مساله كه حالي در.است ميشود ، عرضه تلويزيون كادر از آنچه حد در هم
وقتي داستان يا مقاله يكنميشود حل وسينما تلويزيون با انديشيدن
به توجه با واژهها و هست قبلي مطالب به برگشت امكان ميشود خوانده
يك تلويزيون كه صورتي در.خاصيمييابند معاني خواننده ، ذهني زمينههاي
عبارتي به.يعنيگذراست ميشود رد و ميكند القا را مفهومي تصوير
بنابراين.كند پر نميتواند را كودكان نياز مورد كلامي مخزن تلويزيون
واژهها و ببرد پناه كتاب به فقير كلامي مخزن اين با بايد كودك
يك كودكان براي اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت اگر واقع در.رابشناسد
پاسخگوي نميتوانيم فردا و ميكنيم ملي ضرر يك ما نكند برنامهريزيجدي
.باشيم بعدي نسل
تن ميليون از 20 بيش شامل ما كشور در حاضر حال در كه كودكان ادبيات
به جدي و حساس بسيار مقولهاي است ، كشور بالنده و روبهرشد ازجمعيت
بيشترين از كودكان كه خصوص به.ميطلبد را ويژهاي توجه ميآيدكه شمار
-علمي لحاظ به موضوع اين امروز زيرا.يادگيريبرخوردارند زمينه
و اخلاقي ويژگيهاي درصد لااقل 80 انسان كه رسيده اثبات به تربيتي
اينكه كلام جان.ميكند كسب كودكي دوران در را خود شخصيتي
و منتقد نويسنده ، ناشر ، از نوجوانان و كودكان ادبيات دستاندركاران
وعوامل دشواريها كه دارند اتفاقنظر موضوع اين بر همه بررسيكننده ،
از بازار در عرضهشده كتابهاي و است بسيار عرصه اين در بازدارنده
.ندارد همخواني سني گروه اين نيازهاي با محتوايي و نظركمي
دارد ادامه