چهارم ، شماره 1208 مارس 1997 ، سال اسفند 1375 ، 2 يكشنبه 12
|
|
بياموزيم؟ را ارزشي چه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آخر بخش) دهيم؟ آموزش را ارزشها بايد چرا
كاملاواضح هستيم؟ ديده آموزش واقعا ما آيا:است اين سوال اكنون
زمين روي صلح و موفقيت خوشبختي ، ضامن كه آموزشي آن به ما كه است
.نيافتهايم دست است ،
سيستم به ما هستيم؟ آن فاقد ما كه است چيزي چه بكنيم؟ بايد چه پس
و واقعي ارزشهاي همزمان نقش كه سيستمي داريم؟ نياز آموزشي جديد
در ابتدا و شده كشف ميبايست واقعي ارزشهاي.كند نقض را فني دانش
مبتني سيستمي به همزمان و جديد سيستم به ما.شوند داده اشاعه جامعه
در را افراد تمامي شرايط همه در و حال همه در كه واقعي ارزشهاي بر
اين به كه داريم نياز جديدي آموزشي سيستم به ما.نيازمنديم برگيرد
:دهد پاسخ زندگي اساسي سوال
ساير قبال در ما وظايف چيست؟ زندگي از ما هدف چراهستيم؟ هستي؟ كه
و خوشبختي بيشترين تا كنيم اداره چطور را خود زندگي چيست؟ انسانها
ميشود چطور بياوريم؟ بدست ساير و خود خانواده خود ، براي را موفقيت
تمامي از ما چطور كرد؟ برقرار ملتها و مليتها تمام ميان در صلح كه
را دانشي چنين ميتوانيم چطور و كنيم؟ استفاده زمين در موجود منابع
.دهيم قرار استفاده مورد و كنيم پيدا
.است انسان ذكاوت و عقل اول دارد وجود دانش نوع دانشدو نوع دو
بشر اجتماعي تفكر سطوح تمام در و است انساني زندگي اساس و پايه كه
منطقي نظر به عادي شرايط در ذكاوت و هوش اين بشر برايميكند رسوخ
هرج عمدي غير نتايج رابه انسان همزمان.ميباشد حماقت آن خلاف و رسيده
.ميكشاند بدبختي و مرج و
.مشهودنميشود سرعت به آن اثرات كه است آموزشي استاندارد ديگر دانش
يااينكه و نرسد نظر به مفيد است ممكن دانش اين روزمره زندگي در
واقعي ، آموزش اين كه است دليل اين به.ندهد نشان را خود اصلي اهميت
.شود آموخته مداوم طور به و دقت با ميبايست
زندگيرعايت واقعي مقررات از اندكي بخش تنها كه نيست تعجبآور آيا
ادامه نسبتبهارزشها بشري محدود دانش اساس بر زندگي امروزه ميشود؟
آيد در اجرا به و شود آموخته واقعي اصول اگر وجود اين با.دارد
هنري توماس.دهد تغيير را ما زندگي را ، بشر زندگي ميتواند حقيقتا
با شايد:ميگويد چنين (18951825) انگليسي زيستشناس هاكسلي
را توانايي اين انسان به كه است اين آموزشها تمام نتيجه ارزشترين
كه وقتي دهد انجام است واجب كه را آنچه كند وادار را خود كه ميبخشد
ساموئل.باشد نداشته چه و باشد داشته دوست چه دهد انجام است لازم
عاليترين:است گفته چنين نيز (17841709) مقالهنويس جانسن
بد ، و خوب بين تشخيص قدرت يعني ، چيز ، همه تشخيص در مهارت نتيجهآموزش
و بدي به اصالتها و خوبيها دادن ترجيح و غيرحقيقت و حقيقت بين
.است بياصالتيها
بكنيد ميتوانيد چه
تشخيصبدهيم هم از را بد و خوب چطور كه نياموختهايم ما اوقات اغلب
اگر حتي يا.ندادهايم ترجيح بد به را خوب هنوز ميدانيم هم اگر و
را خوب كار كه ندانستيم ملزم را خود هنوز باشيم ، داده هم ترجيح
آن بدهيم ، تشخيص بدي از را خوبي نتوانيم ما وقتيكه تا بدهيم انجام
:نيافتهايم آموزش حقيقتا بدهيم ، انجام و كرده انتخاب را
رهبرو يا و مادر يا پدر علمي ، هيئت اعضاي دانشجو ، عنوان به شايد
ميكنيم ، زندگي آن در كه را دنيايي نميتوانيم كه كنيم احساس مدير
ميتوانيم جامعه اين آحاد از فردي عنوان به همه اين با.بدهيم تغيير
چيست؟ زندگي در ما هدف كيستيم؟ ما:بكنيم خود رااز اساسي سوالات اين
استانداردي روشهاي آيا چيست؟ جامعه افراد ساير قبال در شما مسئوليت
مبتني استاندارد سيستم ميتوانيم كجا دارد؟ وجود انساني رفتار براي
رشته يك رابه انساني جامعه اگر كنيم؟ پيدا را واقعي ارزشهاي بر
اين سلامت نتيجه در و پيوستگي سبب آنچه ميبينيم كنيم تشبيه زنجير
سبب صحيح اتصال با كه است آن حلقههاي درستي و سلامت ميشود ، زنجير
زنجير از حلقه يك ما از يك هر اگر حال.ميشود زنجير اين پيوستگي
خصايلنيك به دادن بها و ما صحيح تفكر طرز ما ، سلامت باشيم زندگي
.شد خواهد زندگي زنجيره صحت و سلامت سبب انساني
خود و چيست؟ جامعه اعضاي ساير قبال در ما مسئوليت كه دريابيم اگر
روش آموختن طرف به را گامي بدانيم مسئوليتمان اداي به ملزم را
و رشد.ميشود فرد بهبود و رشد سبب كه گامي.برداشتهايم زندگي صحيح
ازاين و ميشود انساني مثبت نيروي رشد سبب جامعه از فردي هر بهبود
.ميرود پيش آباداني و بهبودي سوي به رفتهرفته جامعه طريق
TruthPlain:منبع
بخت پيروز معصومه:ترجمه