چهارم ، شماره 1208 مارس 1997 ، سال اسفند 1375 ، 2 يكشنبه 12
|
|
تحصيل در ژاپنيها موفقيت رمز:كوشش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
تطبيقي پرورش و آموزش
ديوارهاي فراميخواند ، پشتكار به را ژاپني كودكان كه شعارهايي
است كرده پر را درس كلاسهاي
مشابهي واقتصادي زندگي معيارهاي امريكايي و ژاپني خانوادههاي
مثلا.دارد وجود بسياري شباهتهاي زندگيفرزندانشان ، سبك در و دارند
برنامههاي همان و ميدهند گوش موسيقي گروههاي همان به ژاپني كودكان
از ژاپني كودكان چرا پس.امريكايي كودكان كه ميبينند را تلويزيوني
ميكنند؟ عمل امريكايي كودكان از بهتر همه اين تحصيلي نظر
هر ژاپنيها ، نظر به كه است نهفته اين در جواب:ميگويد لوئيرپيك
تحصيلي برنامههاي بر ميتواند باشد ، سختكوش كافي اندازه به اگر كودكي
عنوان به ژاپني كودكان براي پيوسته چنان كوشش:ميگويد پيك.شود مسلط
.است گرديده ياد توانايي از بهندرت كه شده ، توصيف موفقيت رمز
درس كلاسهاي ديوارهاي ميخواند ، فرا پشتكار به را كودكان كه شعارهايي
فوقالعاده كوشش عمومي ، بازشناسي و قدرشناسي مراسم.است كرده پر را
از ژاپن ، مدارس در.را تحصيلي دستاوردهاي نه ميدهد ، پاداش را
.نميشود شنيده چيزي توانايي براساس گروهبندي
ياد كودكان به ميآموزند ، بلكه را كوشش ارزش تنها نه ژاپن ، مدارس
روزانه معمول تمرينات از معلمانكنند كوشش چگونه كه ميدهند
القاء بهتدريج را تمركز و خويشتنداري پشتكار ، ميكنندتا استفاده
تاكيد جسمي پشتكار بر عادتآموزي اين كلاسها ، ابتداييترين در.كنند
دارند انتظار آنچه از فراتر را خودشان كه ميشوند تشويق كودكاندارد
.ببرند پيش دهند ، انجام بتوانند
حقيقتا منظم ، باكوشش كه ميدهند تشخيص سرانجام آنها:ميگويد پيك
.دهند انجام ميكردند فكر آنچه از بيش قادرند
اين در مدرسه تكليفروزانه و ميشود كشيده درسي موضوعات به پشتكار
كودكان كه ميدهد نشان بررسيها.ايفاميكند مهمي نقش عادتآموزي ،
كودكان از بيش برابر دو حداقل تقريبا ابتدايي ، مدارس حتيدر ژاپني
قدرت تنها نه تكليف ، .ميگذرانند وقت درسي تكاليف روي امريكايي
مطلوب تفاوت ايجاد موجب اضافي تمرين اينكه به را معلمان اعتقاد
را مطالعاتشان سود به بيشتر كوشش اعمال به دانشآموزان تمايل و ميشود
و مطالعه خوب عادات آموزش روي را ژاپنيها تاكيد بلكه ميسازد ، منعكس
.مينمايد باز نيز درازمدت هدف جهت در منظم كوشش
چون غيرتحصيلي ميدهدفعاليتهاي اجازه كه امريكايي جامعه برخلاف
دقت ژاپنيها شوند ، مدرسه كار مخل وسرگرميها ، دوستان ورزشها ،
دانشآموزان زندگي مركز بهعنوان را فاميل و مدرسه كه ميكنند
كردن ، خريد براي تجاري مجتمعهاي به آمد و رفت مدارس ، .نگهدارند
گردهم آنها در دانشآموزان است ممكن كه محلهايي ديگر و قهوهخانهها
در گردش با مادران و پدر مجامع ، از بسياري در.ميكنند منع را آيند
.باشند داشته نظر زير را كودكان رفتار كه ميكنند كمك محله
هجده بايد آورند ، رانندگيبدست گواهي بتوانند اينكه از پيش بچهها ،
بچهها ، كردن كار مورد در ژاپنيها چهقوانين اگر و.باشند ساله
منع استخدامدانشآموزان ولي امريكائيهاست ، قوانين آزادتراز
درصد تنها 21 امريكايي ، ازدانشآموزان درصد با 62 مقايسه درميشود
وقتي نيمه كهكار دادهاند گزارش ژاپني ، دبيرستاني ازدانشآموزان
ارزش با وسيلهاي بهعنوان اينكه بهجاي ژاپن در وقت نيمه كاردارند
به ،(ميشود شناخته امريكا در چنانكه) شود شناخته مسئوليت حس رشد در
ديده پرورش و آموزش اصلي كار از انحراف و شدن پرت وسيله عنوان
نوجوانان براي بزرگسالي زندگي گناهان و لذتها كردن آزمايشميشود
جامعه و ميشوند حمايت و حفاظت دبيرستان در دانشآموزان.است ممنوع
.دارد نگه متمركز مطالعاتشان بر را آنها ذهن تا ميكند را لازم تدبير
و كوشش كه است ژاپنطوري فرهنگي ارزشهاي كه دارد وجود كمي ترديد
امريكايي فرهنگ آن ، برخلاف كاملا و تشويقميكند را تحصيلي موفقيت
و آموزش مطلوب نتايج از يكي بهعنوان صرفا را تحصيلي يادگيري كه است
امريكائيها آيا كه است اين سئوال:ميگويد پيك.ميآورد حساب به پرورش
به كه ميدهند اهميت دانشآموزان تحصيلي كوشش بهبود به اندازه آن تا
.دهند تغيير را فرهنگي اولويتهاي تا كنند تلاش طولاني و كافي قدر
ديگر بر كردن تاكيد كمتر قيمت به را كار اين كه هستيم مايل آيا ،
دهيم؟ انجام خود فرهنگي ارزشهاي
و آموزش آمار ملي محققمركز لوئيزپيك مقاله از خلاصهاي نوشته ، اين
.ميدهد انجام بينالمللي تطبيقي مطالعات كه است امريكا پرورش
of Education, Issues in Education Hard Work and High:منبع
To Learn. p.-Expectations: Motivating U.S Department
Students
دهقان داريوش دكتر:ترجمه