چهارم ، شماره 1209 مارس 1997 ، سال اسفند 1375 ، 3 دوشنبه 13
|
|
ميروند؟ كجراهه به جوانان چرا
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
پيوندهاي گسترش هدفهاست ، برخي به رسيدن سهل و كوتاه راه كجروي ، o
بپردازد كجروي به قواعد برخلاف كه نميدهد اجازه فرد اجتماعيبه
بر مستقيمي تاثير خانواده ، با دانشآموز مثبت عاطفي رابطه o
اودارد هنجارپذيري
دوستان توسط و جامعه در هنجارها رعايت ميزان از دانشآموز پنداشت o
است موثر او هنجارپذيري در
انسانها وپارسونز چونهرشيل جامعهشناساني نظريه بر بنا:اشاره
چرا كه ميشود مطرح پرسش اين فرض اين باهستند بد نه و خوب نه ذاتا
ميكنند؟ هنجارشكني برخي فقط و نميشكنند را هنجارها همهافراد
بررسي براي طباطبايي علامه دانشگاه استاد سخاوت دكتر زمينه همين در
از نفري نمونهاي 1400 روي را تحقيقي دانشآموزان ، هنجارپذيري ميزان
.است داده انجام تهران شهر پرورش و آموزش ناحيه دانشآموزان20
ماه دي در كه جامعهشناسان گردهماييانجمن در حاضر ، تحقيق نتايج
.ميگذرد نظرتان از آن خلاصه كه شد مطرح شد ، برگزار
اين كهدر سوالي.هدفهاست برخي وصولبه براي كوتاه راهي كجروي ،
نميكنند؟ دانشآموزانكجروي همه چرا كه ايناست ميشود ، مطرح تحقيق
خود اهداف به برايرسيدن را سهلالوصول و راهكوتاهتر چرا يعني
اول:است مطرح دليل دو پرسش اين به پاسخ در انتخابنمينمايند؟
كودكي از كه ميشود مطرح هنجار قالب در كه اجتماعي ارزشهاي انتقال
اين شدن دروني ديگر ، دليل.ميكند پيدا ادامه بزرگسالي تا و شده آغاز
كافي شرايط هنجارها شدن دروني كه شد يادآور بايد اما.هنجارهاست
با بايد نيز اجتماعي پيوندهاي نيست ، بلكه هنجارشكني از جلوگيري براي
و سهل راههاي كه نميدهد اجازه فرد به پيوندها اين.باشد همراه آن
.نمايد انتخاب ميشود ، كجروي سبب كه را كوتاهي
به مربوط اول بخش:ميكند پيدا بخش ادامهدو در شدن اجتماعي تئوري
چه تا فرد كه ميكند بيان دوم بخش و هنجارهاست اين شدن دروني عوامل
.ميداند پيوسته جامعه انتظارات با را خود اندازه
ماننددوركيم شناساني جامعه موردتاكيد اجتماعي پيوستگي مساله
فشارهاي هنجارها با فرد پيوستگي كه بود معتقد دوركيم.است بوده
به دانشآموز پيوستگي ميزان سنجش براي.ميدهد كاهش را اجتماعي
خلاف رفتار كه شد سوال دانشآموزان تكتك از جامعه ، و مدرسه خانواده ،
ميكند؟ گناه احساس ايجاد آنها در اندازه چه تا هنجارها
ميزانستيزه بررسي طريق از باخانواده دانشآموز پيوستگي ميزان
.شد سنجيده خانه در فرزندان و والدين ميان
مورد در آنان از نظرسنجي طريق از جامعه با دانشآموز پيوستگي ميزان
ميتوانند جامعه در اينكه به نسبت اندازه چه تا دانشآموزان اينكه
.شد بررسي دارند اطمينان كنند ، پيدا شغلي يا خودشانكار براي
توسط رعايتهنجارها از بهتصوردانشآموزان مربوط ديگر پرسش
فرد چه هر كه بود فرضمطرح اين حاضر تحقيق در چون.بود بزرگسالان
جامعه ميشود ، رعايت ديگران توسط هنجارها جامعه در كه تصوركند
توسط هنجارها اين كه كند فكر چه هر برعكس و بود خواهد مطلوبتر برايش
.شد خواهد نامطلوبتر برايش جامعه نميشود ، رعايت ديگران
و مدرسه خانواده ، اجتماعي ، گروههاي دلبستگيبه است ، يادآوري به لازم
اين اساس بر.نيستند خطا به اقدام از بازدارنده عوامل تنها اجتماع ،
جامعه در هنجارها اين مثبت كاركرد كه شد بررسي تحقيق اين در تصور
آنان نيازهاي حد چه تا هنجارها از پيروي ديگر عبارت به.است چگونه
.ميدهد پاسخ را
وي آياچگونهاست مدرسه در موقعيتدانشآموز كه شد بررسي همچنين
هنجارها رعايت به ميل آيا است ، چنين اگر است؟ موقعيتيممتاز داراي
...است؟ سايرين از بيشتر او در
است ، مطرح برايبچهها مدارس در كه هنجارهاياجتماعي تحقيق اين در
هنجارهايي عام ، هنجارهاي منظوراز.شد تقسيم خاص و گروهعام دو به
نگه كلاس ، كوتاه در نكردن غيبت مالكيتديگران ، به احترام چون
هنجارها اين.است مسايلاجتماعي در نوبت ورعايت سر موي داشتن
خاص هنجارهاي ديگر ، هنجارهاي.دارد عموميت دانشآموزان تمام براي
از نهي و معروف به امر اجراي حجاب ، رعايت فرايض ، انجام مانند.هستند
...و منكر
:از عبارتند تحقيق اين در شده تاييد فرضيههاي
.نيست اجتماعي پديدههاي ساير از مستقل پديدهاي هنجارپذيري -1
پايگاه چه هر نشانداد ، يافتهها خانوادگي ، مشخصات مورد در -2
به ميل باشد ، بالاتر دانشآموزان والدين -شغلي موقعيت و سواد -اجتماعي
.است بيشتر عام هنجارهاي پذيرش
روابط داد ، نشان خانواده و دانشآموزان رابطه به مربوط يافتههاي -3
اين از فرزندان مثبت پنداشت و والدين و فرزندان ميان احساسيمطلوب
هنجارهاي پذيرش در خانواده با دانشآموز پيوستگي كلي بهطور و روابط
.موثراست خاص و عام
علاقه احساس معلمان ، به دانشآموزان علاقهمندي تحصيلي ، پيشرفت -4
ميزان در غيردرسي ، فعاليتهاي در مشاركت و معلمان ازجانب متقابل
ضعيف رابطه كه موردي تنها.است داشته اثر پذيريدانشآموزان هنجار
.خاصاست هنجارهاي پذيرش و درسي ميانمعدل ارتباط بود ،
اينكه به اعتماد جامعه ، در هنجارها رعايت از دانشآموزان پنداشت -5
موثر هنجارها پذيرش در دارد ، آنها پذيرش براي قبولي قابل جامعهجاي
همانند نيز دوستان توسط هنجارها رعايت در دانشآموزان پنداشت.است
.است موثر هنجارها قبول در جامعه در رعايتهنجارها
.است شخصيتي شاخصهاي تحقيق ، اين شاخصهاي از يكي:فردي مشخصات بخش
تاثير افراد شخصيت روي مساعد اجتماعي عوامل ميدانيم ، كه همانطور
كسب منظور به را فوري لذات كه ميكند كمك فرد به عوامل اين.ميگذارد
آيا كه شد بررسي پژوهش اين در.اندازد تاخير به درازمدت هدفهاي
آيا آنكه ديگر و.خير يا كرده انتخاب را درازمدت هدفهاي دانشآموزان
كه ميكنند تصور آنان آيا يعني.خير يا دارند محيط بر كنترل احساس
اگر زيرا.نه يا بوجودآورند را تغييراتي اطرافشان محيط در ميتوانند
در و نيستند اطرافشانحاكم محيط به كه ميكنند تصور آنها نباشد ، چنين
اينها.خواهندماند قسمت و شانس منتظر و ميكشند تلاش از دست نتيجه
.ميدهند دانشآموزانافزايش در را رفتاري درست به ميل كه هستند عواملي
:داد نشان فردي مشخصات بخش در يافتهها
از هنجارپذيريشان دارند ، بالاتري شغلي آرمان كه دانشآموزاني -
.است عامبيشتر هنجارهاي
قابل درصد عام هنجارهاي پذيرش در آينده براي برنامهريزي داشتن -
.دربرداشت خاص هنجاري به نسبت بالاتري و اطمينان
هدفها وصول براي خانواده امكانات بودن فراهم از دانشآموز پنداشت -
.است داشته بيشتري اثر عام هنجارهاي پذيرش نيزدر
و آن ادامه با موافقت اظهار رفتار ، سودمندي از دانشآموز آگاهي -
نشان هنجارها پذيرش روي بالايي اثر مورد دو هر در ميزاندرگيرشدن
.ميداد
محيط بر كنترل احساس فوري ، لذات در تاخير براي دانشآموز آمادگي -
.است موثر خاص و عام هنجارهاي درپذيرش
گزارش را جسميشان مشكلات كه شد خواسته دانشآموزان از وقتي -
مشكلات اين كه نبود حدي در جسمي مشكلات كه داد نشان يافتهها كنند ،
.باشد داشته هنجارپذيري روي اثري و باشد آنان درسي فعاليت مانع
در تاخير ناكامي ، برابر در تفاوت مانند فردي ويژگيهاي:جمعبندي
هنجارهاويژگيهاي شدن دروني و داشتن خود از مطلوب تصوير لذات ،
و كجا تا فردي كهمشخصات است اين جامعهشناسي پرسش اماهستند مثبتي
كه ميدهد نشان يافتهها باشد؟ خطا رفتار بازدارنده ميتواند حد چه تا
;كند فراهم را پاداش كسب و ارتقا امكان اجتماعي ، ساخت كه آنجايي تا
باشند ، داشته مثبت كاركرد هنجارها كه آنجايي تا ديگر عبارت به يا
.است بيشتر آنها تقويت و ادامه به ميل
.است شهرتهران در رانندگي كرد ، ذكر مورد اين در ميتوان كه مثالي
مقررات از پيروي رابه آنان فردي ، ارزشهاي كه افرادي از بسياري
ماشينها پارك براي محدود خيابانها ، فضاي حجم مقابل در واميدارد ،
مادامي يعني.نمايند عمل فردي ارزشهاي طبق بر نميتوانند عملا...و
مقررات رعايت به تمايل از نشود ، داده فيزيكي تغييرات شهر ساخت در كه
.ميشود كاسته
به مردم هنگاميكه.است زندگي هزينههاي افزايش مورد در ديگر مثال
هم چقدر هر ميشوند ، مشكل دچار درآمد سطح كاهش و هزينهها افزايش دليل
ميكنند احساس كه ميرسند نقطهاي به باز كنند ، حفظ را فردي ارزشهاي كه
كه شد خواهد آن امر اين نتيجه.داد خواهند دست از را محيط بر كنترل
و ميكنند رها كردهاند ، فرزندانشان و خود براي آنان كه را برنامهريزي
است ممكن وضع اين تداوم صورت در كرد ، خواهند افسردگي احساس مرور به
براي راهي چنين انتخاب احتمال البته.بروند پيش نيز خودكشي مرحله تا
كجروي از را جامعه سالم افراد آنچه.دارد وجود كمتر افراد
دروني منظور به خانواده در كه است مناسبي اجتماعي بازميدارد ، شرايط
ساخت هنجارهاتوسط تقويت ديگر مساله.شود فراهم بايد هنجارها شدن
هنجارها كه شود امكاناتيفراهم بايد خانوادهها در.است اجتماع
هنجارها رعايت تحقق امكان جامعهبايد شدن ، دروني از پس.شود دروني
و فرد براي هنجارها اين صورتاجراي اين در.كند فراهم افراد براي را
.شد خواهد واقع سودمند جامعه
:عكس شرح
(است تزئيني عكس)