چهارم ، شماره 1209 مارس 1997 ، سال اسفند 1375 ، 3 دوشنبه 13
|
|
انقلاب ارزشهاي از دفاع جمعيت دبيركل
رياست انتخابات:همشهري با گفتگو در اسلامي
براي حساسي آزمون ميدان جمهوري ،
است گروههايسياسي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كشور سياسي مسائل با رسانهها جناحي و خطي ناسالم برخورد هرگونه
ميشود تمام دشمن نفع به
بدانند انتخابات در را خود راي ارزش بايد مردم
كارخطرناكتر اين كه ميشود تقلب راي خلق درصندوق جديد ، عصر در
است راي اخذ درصندوق تقلب از
نيست ماديت از جدا معنويت دين اسلام ،
خود نفوذمعنوي و پدري حالت كه كند عمل گونهاي به بايد روحانيت
كند حفظ سياسي گروههاي همه به نسبت را
.است باقي رياستجمهوري انتخابات برگزاري به سهماه از كمتر
سمت عاليترين تصدي داوطلب چهرههاي انتخابات ، موضوع هماكنون ، از
نشريات صدرمطالب در زمينه ، اين در سياسي گروههاي حركت و كشور اجرايي
آشنايي براي دارد همشهريقصد.است گرفته قرار روزنامهها بهويژه
سلسله يك انتخابات ، نامزدهاياين ديدگاههاي با خوانندگان بيشتر
.دهد انجام آنان با گفتوگو
اينمجموعه از گفتگو نخستين ميگذرد ، گراميتان نظر از امروز آنچه
از دفاع دبيركلجمعيت ريشهري محمدي والمسلمين حجتالاسلام با كه است
.است گرفته صورت اسلامي ارزشهاي
جمهوري رياست انتخابات در شدن نامزد فكر به چگونه و چرا اساسا
افتاديد؟
موفقيت آرزوي و ميكنم تشكر همشهري روزنامه عزيز برادران از ابتدا در
اين در كه مختلفي پيشنهادهاي دنبال به.دارم آن دستاندركاران براي
متعدد جلسات در كه ازبررسيهايي پس و بود ، شده بنده به رابطه
احساس گرفت صورت زمينه اين ارزشهادر از دفاع جمعيت مركزي شوراي
ضروري بلكه مفيد تنها نه انتخابات صحنه در جمعيت اين حضور كه كرديم
مقدمات اين از پس زمينه اين در شخصا كه مشورتهايي از پس لذا و است
دارد ضرورت كفايي واجب بهعنوان كه رسيدم نتيجه اين به دادم ، انجام
در تصميم اين از پس كه حوادثي.جمهوريشوم رياست انتخابات صحنه وارد
حضور كه داد قرار تاييد مورد را نظر اين كرد تحققپيدا انتخابات صحنه
.بود ضروري صحنه در اسلامي انقلاب ارزشهاي از دفاع جمعيت نامزد
انقلاب ارزشهاي از دفاع بنيانگذارجمعيت عنوان به جنابعالي
تلاشهاي سياسي حزب يك جمعيتبهعنوان اين كه بفرمائيد اسلامي
حوزه و گستره دارد ، تداوم حركتآن اگر داشت؟ خواهد اجتماعي
.بفرمائيد تشريح لطفا را آن فعاليت
خدا خواست به اينجمعيتكردهايم نظر اعلام زمينه اين در هم قبلا
گستردهاي استقبال به توجه با و داد خواهد ادامه را خودش سياسي حيات
تحصيلكردهو قشر سوي از خصوص به كشور سراسر در حضورجمعيت از كه
بنيانگذاران ميگذرد جمعيت اين ازعمر چه هر است ، شده حزباللهي
براساس جمعيت اين.ميكنند راه اين ادامه در بيشتري مسئوليت آناحساس
و است شده تشكيل تبلوريافته جمعيت اين نام در خلاصه بهطور كه اهدافي
فعاليتهاي براي مرزي طبيعتا و دارد فرهنگي و جنبهسياسي فعاليتهايش ،
اقتصادي ، سياسي ، حوزههاي همه در و كشور سراسر در و نميشناسد خود
.داشت خواهد فعاليت انشاءالله اجتماعي و فرهنگي
ميبينيم را عناويني ميكنيم ، نگاه كه را مرامنامهجمعيت و سرفصلها
داريم شما از شناختيكه به توجه با.اسلامي انقلاب ارزشهاي از دفاع مثل
اين معناي به حتما عناوين اين طرح فرموديد اعلام قبلا كه نظراتي و
نظامي در ما.ميكند دفاع ارزشها اين اينجمعيتاز فقط كه بود نخواهد
به.ميدانند ارزشها از دفاع به موظف را خودشان همه كه ميكنيم زندگي
گروهها سياسي فعاليت حوزه واقعا كه اين در كه نميرسد جنابعالي نظر
به مشخصتري و اجراييتر سرفصلهاي كه است لازم بشود روشن بيشتر احزاب و
داده فرهنگي و اقتصادي اجتماعي ، مشخص زمينههاي در عملي برنامه اين
بشود؟
حاكياز طبعا ميكنند انتخاب برايخود سياسي تشكلهاي كه نامي
گروه استيك ممكن.است توجه مورد آنتشكلها در كه است اولويتهايي
مجموعه از ارزش يك تنها مدافع سياسي تشكل يايك و باشد صنف يك مدافع
بودننظام ارزشي و انقلاب فرهنگي مباني به توجه با.باشد ارزشها
و اسلامي مجموعهارزشهاي از دفاع به تشكل اين در را اولويت ما اسلامي ،
دفاع ارزشها از كهديگران نيست معنا بدان اين ولي داديم انقلابي
برنامههاي ارائه دوم ، قطعا مسئله با رابطه در اما و.نميكنند
با مردم بيشتر و بهتر شدن باآشنا رابطه در فرهنگي اقتصادي ، اجرايي ،
معنا بدان اين.است ضروري سياسي ، ازتشكلهاي تشكلي هر با جمعيتو
مسئوليتهاي حوزه در خصوصا كه افرادي ديگريبرايشناخت راه كه نيست
وشناخت ارتباط كه همانطور.ندارد وجود بشوند داوطلب اجراييميخواهند
رفسنجاني آقايهاشمي يا و خامنهاي آيتالله حضرت امام ، به نسبت مردم
سوابق بلكه بودند ارائهكرده اجرايي ، كار سابقه كه نبود دليل بدان
ميتوانند مردم نيز اكنون.آنهاباشد آتي عملكرد روشنگر ميتواند افراد
هستند ، رياستجمهوري داوطلب كه گذشتهافرادي عملكرد به توجه با
كه مسئوليتي عهده از ميتوانند چگونه درآينده كه كنند پيشبيني
.برآيند ميشود آنهاواگذار به احيانا
نشريه.نديدهايم اقتصادي مسائل درباره برنامهاي شما طرف از تاكنون
صفحهاش يك صفحه ، از 16 ميزنيم ورق كه (شمارهاش آخرين) را ارزشها
فقط نشده ، هم هيچتحليلي كه است مالياتي ساختار به راجع حدودا
موضع كمتر مورد اين عمدجمعيتدر به آيا.است شده توضيحداده
ميگيرد؟
قطعا نيز بهاقتصاد.است ارزشي و انقلابفرهنگي يك ما ، انقلاب
و كشور يك در كهاولويت مفهوم اين به نه ولي.بشود داده بها بايد
است جامعهاي اسلامي جامعه اسلام ، نظر از.باشد اقتصاد ارزشي ، يكنظام
انبياء ، حكومت در بيترديد وليكن.باشد معنوي و مادي تكامل اوج در كه
جامعه وفرهنگي ارزشي مسائل اگر ما.است فرهنگي مسائل با اولويت
.داشت خواهيم مشكل اقتصاديهم زمينههاي در نگيريم ، جدي را خودمان
البته.هستيم مواجه آن با حاضر حال در كه است مشكلي همان اين و
كه آورده بعمل را زيادي تلاشهاي رفسنجاني ، هاشمي آقاي جناب دولت
در.داريم فاصله برسيم بايد جاييكه تا هنوز ولي است تقدير قابل
هفتهنامه دو كه نشريهاي در بطورطبيعي نيز نشريهارزشها با رابطه
برنامه درباره ولي نميرسد اقتصاد به صفحه ازيك بيشتر است
آينده در وانشاءالله داريم برنامه كه كردهايم اعلام اقتصادي ، بارها
.ميكنيم بيان تفصيل به را اقتصاديخودمان برنامههاي نزديك ،
بر ومبتني فرهنگي حركتي ما ، انقلاب حركت كه است بديهي امر اين
مهمتر امري هيچ جمهورياسلامي نظام اداره براي است بوده اسلامي ارزشهاي
طبيعي و نيست فرهنگي و اجتماعي ، اقتصادي رفتارهاي كليه در اعتدال از
خواهد تفريط يا افراط گرفتار را ما ازميانهروي ، عدول هرگونه كه است
عدالت تز طرفدار نظام ، و انقلاب عزيزان از مثالگروهي بهطور.كرد
ميبينند آنرا توسعه با تقابل در كه هستند مفهومي اجتماعيمطابق
تحققتوسعه طريق از فقط و فقط را اجتماعي عدالت تحقق گروهي ومتقابلا
جريان دو بيناين سرگشتگي و تحير در.ميدانند نظام مختلف وجوه رشد و
خط تبيين بدنبال ونظام ، اسلام به علاقمندان و مردم از بسياري فكري ،
براي جنابعالي بنظر تنظيمامورند ، شاهين و ميزان دنبال اعتدالند ،
چه كرد؟ بايد چه است اعتدال و نيازمندتنظيم ضرورتا كه كشور اداره
ايستادگي تفريطها و افراط برابر در بايد چهكسي است؟ سياستگذار كسي
كند؟
است انقلاب معظم رهبري اسلامي ، جمهوري اصلي سياستگذار اساسي قانون طبق
ماديت از جدا معنويت دين اسلام.نيست ترديدي هيچ مسئله اين در و
رسيدن طريق وليكن است ، مطرح دراسلام هم كنار در ماديت و معنويت نيست ،
من:ميفرمايد و است داده نشان قرآن را بامعنويت توام ماديت اين به
به دنيا.الاخره و الدنيا ثواب فعندالله الدنيا يريدثواب كان
باشدبايد دنيا كسب پي در كه كسي و.است مادي زمينههاي در مفهومتوسعه
ارزشهاي وهم است مادي ارزشهاي هم خدا ، نزد.بجويد خدا نزد را آن
ما بهنظر.رفت سراغارزشها به بايد نيز دنيا براي اين بر بنا.معنوي
حتما ارزشها طريق از داريم كريم قرآن آيات از كه روشني برداشت با و
ديگران آنچه از بالاتر توسعهاي به و شكوفا يكاقتصاد به ميتواند جامعه
نميتوانيمبه توسعه طريق از و نيست ممكن آن خلاف ولي.ميكنندبرسد تصور
نميشود محقق نيز اسلام نظر مورد توسعه ارزشها بدون و برسيم ارزشها
را دنيا كه كسي كريم قرآن آيات طبق و ميكند پيدا غربي ماهيت توسعه
ارزشها از نصيبي ديگر وليكن آنميرسد به خود تلاش بهاندازه ميخواهد ،
معتقد مادارد وجود غرب در الان كه است همينماجرايي اين و ندارد
از بلكه برسيم ، عدالت به نميتوانيم توسعه طريق كهاز هستيم
نكته.كنيم محقق را توسعه ميتوانيم است عدالت راسش در كه طريقارزشها
هم ملازم و مطرحند هم كنار در ارزشها و توسعه اسلام در كه است اين مهم
ولي ميزنند ارزشها از ديديمدم جامعهاي يك در ما اگر يعني هستند
هم آن عكس.نيست اسلامي جامعه جامعه ، كهاين ميشود معلوم ندارند توسعه
جامعهاياست كنيم تعريف بخواهيم ما را اسلامي جامعه اگر.طوراست همين
اسلام منهايمعنويت ماديت يعني.است معنوي و مادي تكامل اوج در كه
.نيست اسلام هم ماديت منهاي معنويت نيست ،
مطرح توسعه از را خودش تعريف هركس.است توسعه بحث روز بحثهاي از
به داريد؟توسعه نظر مد را مفهومي چه توسعه از جنابعالي ميكند
ما كه است معنايي اين وليكن.زمينههاست همه در كيفي و كمي رشد مفهوم
مذهبي ، توسعهدارد توسعه به ديگرينسبت معناي غرب.داريم توسعه از
.بپذيريم نميتوانيم ما را غرب موردنظر توسعهاقتصادي و فرهنگي سياسي ،
بايد خودمان ارزشي مباني چهارچوب در توسعه اين كهگفتيم همانطوري
.باشد
اين كنيم ، چون مطرح را موضوع ديگري ، زاويه يك از بفرمائيد اجازه
در هم سوءاستفادهبسياري و سوءتعبير محل و است مهم خيلي مبحث
.شد پنجم مجلس انتخابات
و صيانت حفظ ارزشها ، حفظ اساسي و مهم بسيار محمل يك كه ميدانيم ما
جمهوري اگر كه است مطرح پرسش اين خوب.است اسلامي جمهوري نظام كيان
و كنيم حفظ را ارزشهايمان خواهيمتوانست حد چه تا نباشد مقتدر اسلامي
به ميكنيم نگاه چيست؟ حل راه روزافزونتكنولوژي پيچيدگيهاي اين با
سالانهاش 6 ، اقتصادي رشد متوسط پاكستان كه همسايهمان ، ميبينيم كشورهاي
ديگرمثل كشورهاي.است درصد ويتنام 9 است ، درصد هند ، 6 ، 7 درصداست ، 7
به وژئوپوليتيك استراتژيك ديدگاه يك از اگر مااست درصد تركيه 8 ، 9
با ما رشداقتصادي نرخ در فاصله يك وجود كنيم ، نگاه قضيه
.بارميآورد به امنيتي مشكل يك اصلا همسايگانمان ،
در هرچهتمامتر شدت به حالت آن در ارزشهايمان ما آيا جنابعالي بنظر
حفظ با اينزمينه در ما جنابعالي نظر به افتاد؟ نخواهد خطر معرض
نظر براساس كنيم؟ راتسريع اقتصاديمان رشد كه بكنيم بايد چكار ارزشها
معناي به وجه هيچ به رشداقتصادي ، روند به بخشيدن سرعت جنابعالي
حتما ما كه نيست اين معناي به اصلا يعني.نيست ارزشها گذاشتن زيرپا
كج يك محل موضوع اين متاسفانه ولي.بگذاريم رازيرپا ارزشها بايد
هم رودرروي را دو اين كه است مباحثي منظوراست قرارگرفته فهمي
.قرارميدهد
قرار تضاد در حقايق سلسله يك با سياسي و گروهي منافع كه وقتي
نه اقتصادي رشد تحقيقا.بشود تحريف دچار است ممكن حقايق آن ميگيرد ،
طرف از.يكديگرهستند ملازم بلكه ندارد ، ارزشها با تضادي هيچ تنها
.است نزديك كفر مرز با فقر كهمرز ميخوانيم اسلامي روايات در ما ديگر
.بگذاريم نفساني مسائل حساب به بايد فهميهارا كج اينگونه بنابراين
مستحبات وتوسعه حجم بر انسان مقدار هر طبيعتا فردي مسائل در
بنظر حاليكه در ميگيرد ، مدحقرار و ستايش مورد بيافزايد ، فردياش
قالب در شكل همان به را شخص يك فردي رفتار نميتوان الزاما ميرسد
شخص فرادي نماز در فرضا بزنيم مثال داد ، تعميم اجتماعياش حيات
روحي بلحاظ مبادرتورزد ، استحبابات و نوافل به هرچقدر نمازگزار
همين اگر حاليكه در خودمينمايد ، خداي با بيشتر قرب احساس و قانعتر
كند نماز اقامه و بگيرد قرار پيشوايجماعتي و امام مقام در زماني فرد
از و نمايد ادا مامومين تواناضعف حد در نمازرا كه ميشود موظف
مقياس در تفريط و افراط عوامل از يكي ميشود تصور.بكاهد مستحبات
مباحات و مستحبات و واجبات از اعم فردي رفتارهاي تعميم حكومت اداري
شايد.است اجتماعي رفتارهاي به مكروهات و محرمات از اجتناب يا و
يا مستحبات و واجبات بخواهيم يا باشد قرار چنانچه كه باشد اينطور
از بايد كنيم تعريف حكومتي نظام در را اجتماعي مكروهات و محرمات
مقياس و قواعد اساس بر الزاما و كنيم اجتناب فردي رفتارهاي تعميم
نظر.نمائيم تبيين و تعريف را مذكور عناوين اسلامي ، نظام گستره
چيست؟ خصوص اين در جنابعالي
فردي داريم ، واجبات اجتماعي مستحبات داريم ، فردي مستحبات حال هر به
را واجباتش بتواند كه اسلامهركس نظر از.داريم اجتماعي واجبات داريم ،
در.ميدهد انجام هم را مستحبات اگرتوانست.است موفقي فرد دهد انجام
اصل را فرائض بايد كه نيست ترديدي هم ومستحبات واجبات بين تعارض
كه نيست شكي كرد پيدا تعارض مستحبي با فريضهاي وقتيكه.بگيريم
بيائيممستحبات كه هم اين و است مقدم باشد اجتماعي چه و فردي فريضهچه
كساني نميشود نداردولي اشكالي فردي نظر از اين بكنيم حساب واجب را
.مواخذهكرد مستحبي كار ندادن انجام بهانه به را
نداد انجام را اجتماعي مستحب كسي اگر حالا كه بگوئيد بخواهيد اگر
سياسي مقاصد با اين و ميكنند مطرح جامعه در مطرود و محكوم آنرا
.است نادرستي كار كار ، اين خوب ميشود ، انجام
راي و ناممردم به مقولهاي اسلامي ، حكومت بحث در كه داريد استحضار
و اخير ماههاي ويژهدر به ما.است مناقشه مورد جدي عناوين از آنها
مردم نقش كه داشتهايم مختلف درمحافل مفصلي بسيار بحث اخير هفتههاي
حد در را مردم نقش بعضيها.ميكردند دينيبررسي حكومت تئوري در را
هرگونه اساسا بعضيها و ولايت امر ولي كاشفيت حد بعضيهادر مشروعيت ،
اين بهنظرميرسد كه آنجايي از.ميكنند نفي اسلامي حكومت در را نقشمردم
جمهوري رياست جاري انتخابات در مناقشه مورد اساسي نكات از يكي بحث
خواهش فرموديد ، جنابعالي كه كجفهميهايي همان دوباره محل و باشد
بحثهاي حد چه تا كه اين و بفرمائيد را واجتماعيتان فلسفي نظر ميكنيم
جدي واقعا يا ميبينيد سياسي شائبههاي از راجنابعالي جاري
ميبينيد؟
پيدا رياستجمهوري مساله به ربطي ديني حكومت مشروعيت مساله البته
مباحث از يكي اين بطوراصولي وليكن بدهد ، ربطش بخواهد كسي مگر نميكند
و تحصيلكرده قشر خصوصا و آنپرداخت به بايد من بنظر كه است مهمي
لازم است اسلامي نظام پايه و اصل كه اساسي اينمساله به نسبت دانشگاهي
متوجه بيگانه فرهنگي تهاجم تيز لبه حاضر حال در توجيهشود ، است
نيازهاي جوابگوي ميتواند ديني حكومت آيا كه است همينمساله
رادر شبهاتي و ميشود؟ چگونه مردم با ارتباطش نه؟ يا باشد جامعهامروز
تعصب ازهرگونه دور محيط يك در بايد قطعا كه ميكند القاء زمينه اين
.گردد مردمروشن براي حقيقت و پيگيري مساله آفريني جنجال و
و كردهام بحث تفصيل به اسلام در رهبري كتاب در مساله اين درباره من
كتاب ، آن به ميدهم ارجاعشان هستند مايل كه را عزيزاني زمينه اين در
بخش دو به تاريخ در واقع دينيدر حكومت بگويم بايد خلاصه بطور ليكن و
حكومت ديگر بخش و آنها خاص نائبان و انبياء يكيحكومت.ميشود تقسيم
حكومت مشروعيت كه اين در.آنها اوصياء و الهي انبياء عام نائبان
به معتقد ما.نيست ترديدي هيچ خداست طريق از و وحي طريق از ديني
در ديني حكومت مشروعيت الالله ، الحكم ان.هستيم مردم بر خدا حاكميت
يعني.خداست طرف از مستقيما آنها خاص اوصياء و انبياء زمان
را انبياء و اوصياءنبوت براي نميكنند انتخاب مردم را پيامبران
و انبياء حكومت مشروعيت بيترديد.امامت براي نميكنند انتخاب مردم
عامه ، نيابت در ولي.خداست طريق از و وحي طريق از آنها خاص نائبان
را رهبري و نيابت شايستگي كه كساني ويژگيهاي و شرايط معصوم امامان
واسطه با يا و مستقيم بهطور مردم و كردهاند مشخص هستند دارا
انتخاب رهبري براي است اصلح كه را يكي شرايط واجدين ميان خبرگاناز
حضرت كبراي غيبت زمان در رهبري تعيين در مردم كه اينجاست.كنند
.است الهي مشروعيت حكومت ، مشروعيت ولي ميكنند پيدا نقش وليعصر
گروههايرقيب كه رفتاري و پنجم انتخاباتمجلس درباره نظرتان
ناظر ، و مجري ازجملهدستگاههاي رسمي ، نهادهاي و مقامات رفتار داشتند ،
رياست انتخابات آينده نسبت نگهبانچيست؟ شوراي و كشور وزارت از اعم
چه تا نظرتان به ميدانيد؟ حد چه اتفاقاتگذشتهتا با را جمهوري
در رهنمودتان و پنجم مجلس انتخابات در شده سلامترعايت اين ميزاني
چيست؟ جمهوري رياست موردانتخابات
كساني.اصوليدارد تفاوت غيراسلامي بانظامهاي اسلامي نظام در رقابت
آماده نامزد ، بهعنوان درانتخابات شركت براي اسلامي نظام در كه
نداشته اسلامي نظام و مردم به خدمت جز انگيزهاي بايد ميشوندطبعا
تلاش بايد باشد مردم به خدمت و الهي انگيزه ، اگر جهت همين به.باشند
تهمت ، هرگونه از يعني.دارند نگه سالم را فضا اولاخودشان كه كنند
كه ديديم پنجم مجلس در ما.بكنند اجتناب جدا يكديگر به برچسبزدن
مورد آنها صلاحيت كه كسانينشد رعايت است شايسته كه آنطور مساله اين
برخوردار نسبي صلاحيت از طبعا ميگيرد ، قرار نگهبان شوراي تائيد
بايد منظور اين براي.كنند تلاش اصلح انتخاب براي بايد مردم و هستند
كه آنطور سالم فضاي آن در بتوانند مردم تا باشد سالمي فضاي فضا ،
رسمي نهادهاي.نمايند انتخاب را اصلح نامزد و كنند تحقيق است شايسته
آنها اعتبار كه پيشنياورند را شرايطي كنند كمك منظور اين به بايد هم
جمهوري رياست انتخابات در اميدواريمكهبرود سئوال زير مردم نزد
داريم ، نگه سالمتر هرچه را فضا داشتيمبتوانيم گذشته در كه باتجربهاي
مردم و بكنند سوءاستفاده نتوانند انقلاب و دشمناناسلام كه بگونهاي
صندوقهاي پاي گستردهتر هرچه نشاط ، و شور با سالم درفضايي بتوانند
.بشوند رايحاضر
ارزيابي چگونه را رسانهها مطبوعاتي اخلاق و سياسي مشي و عملكرد
ميكنيد؟
ميشوند تغذيه بيتالمال از كه ورسانههايي عموم طور به رسانهها
بهخصوص و كشور سياسي سرنوشت با رابطه در سنگيني مسئوليت خصوص بهطور
نسبتبه كردم ، اشاره كه همانطور مسئوليت اين.دارند انتخابات مهم امر
به بايد و است سنگينتر ميشوند تغذيه بيتالمال از كه رسانههايي
بتوانند مردم و ببرند بالا را مردم آگاهيهاي سطح كه كنند حركت گونهاي
هرگونه.كنند انتخاب را اصلح افراد باز ، ديد با و روشن يكفضاي در
به رسانهها ناحيه از كشور سياسي مسائل با جناحي و خطي ناسالم برخورد
مطبوعات ميكند ناسالم را كشور سياسي فضاي و ميشود تمام دشمن نفع
را مردم مشكلات ميتوانند كه مختلفي راهحلهاي با رابطه در خصوصا بايد
نقشي ميتواند سازندهمطبوعات و سالم نقدبكنند كمك مردم به كنند ، حل
افكار ، و آراء تضارب درباشد داشته مسئولان كار تصحيح در اساسي
اين در و باشند ، داشته ميتوانند را نقشاول سيما و صدا و مطبوعات
و خدا براي حقيقتا.است عمل استقلال وظيفهمطبوعات مهمترين رابطه
شده ديده مكرر.كنند منعكس ميدانند حق كه را آنچه بهكشور خدمت براي
خيلي موارديكه در حتي است ، خاص گروه يك به مربوط كه رسانهاي كهيك
رضاي و ميكند ديگرعمل گونهاي به چيست ، حق كه داد تشخيص ميتوان روشن
.درنظرنميگيرد را مطبوعاتي كار استقلال و خدا
ميدهيد؟ را انتخابات در نامزدي از كنارهگيري احتمال آيا
شرايط در و تصميمگرفته شده حساب و مطالعه با ارزشها از دفاع جمعيت
.ندارد وجود اينجانب كنارهگيري احتمال فعلي
انتخابات در پيروزي صورت در را مركزيجمعيت كادر حضرتعالي
صحنهاجرايي وارد را آنان يا ديد خواهيد سياسي بازوان بهعنوان
ميكنيد؟
سياسيجمعيت بازوان بهعنوان كه ميدهند ترجيح درجمعيت ما همكاران
.باشند دولت حامي و بمانند باقي
بشوند شخصي سلائق گرفتار خود رفتار در اگر روحاني و معنوي مقامات
و جامعيت به طبيعتا بگيرند ، قرار سياسي خاص جريانات نفوذ تحت يا
ميفرمائيد؟ چهتوصيهاي شما.ميشود وارد خدشه آنان قداست
معنوي نفوذ و پدري حالت كه بكند عمل گونهاي به بايد روحانيت اصولا
اصلي علت اصولا چون.كند حفظ سياسي گروههاي همه نسبتبه را خودش
راحل امام آنها راس در و بهروحانيت مردم اعتماد اسلامي انقلاب پيروزي
خواهد تداوم انقلاب اين نشود خدشهدار ايناعتماد كه وقتي تا و بود
اعتماد معنويت قداست ، اين كه اقدامي هرگونه از روحانيتبايد.يافت
.كند اجتناب ميكند راخدشهدار
كمال و راتمام حج امور مسئوليت شما آيا زماني ، تعارض به توجه با
ميكنيد؟ دنبال گذشته سالهاي مثل
انجام كمال و تمام به حجاج سرپرستي مسئوليت ميكنيم سعي انشاءالله
.شود
انتخابات عرصه در مردم و سياسي گروههاي رسانهها ، از انتظارتان
چيست؟
و بدانند خودشانرا راي ارزش اولا كه است اين داريم مردم از كه توقعي
رقم را كشور واجرايي سياسي سرنوشت آنها راي كه باشند داشته توجه
.ميزند
.دارد مردم راي با مستقيم ارتباط اجرايي كارهاي ضعف و قوت
مشكلات انتخابكنند را قويتري افراد و دهند راي سنجيدهتر مردم قدر هر
و شد خواهد جامعهكمتر در كاستيها و ضعفها و بود خواهد كمتر كشور
آمدن در آنها دارد ، مسئوليت آنها راي كه ارزشي به توجه با دوم نكته
كه نيست اينطوراست مسئوليتسنگيني دادن راي و راي صندوقهاي پاي
.نيستند مسئول خدا پيش دادند تحقيقراي بدون اگر كه كنند تصور
مسئول خدا پيش ندادند راانجام بررسيهايلازم كه كساني تحقيقا
.هستند
گرفتار مردم كه كنند تلاش كه است اين انتظار رسانهها ، با رابطه در
اخذ هنگام در نيستكه اينطور امروزي تقلبهاينشوند تبليغاتي فريب
اين و ميشود تقلب خلقراي درصندوق جديد عصر در بشود ، تقلب راي
اخذ صندوق در تقلب از خطرناكتر خلقراي درصندوق تقلب.است خطرناكتر
.دارند سنگيني مسئوليت رابطه دراين رسانهها و است راي
اين كه است اين است ، سياسي گروههاي از كه انتظاري با رابطه در
آزمون و ميدانامتحان رياستجمهوري ، انتخابات و است بزرگي امتحان
خود سالم فعاليتهاي بايدبا و است سياسي گروههاي براي حساسي بسيار
آينده نسبتبه را مردم حفظكنند ، را اسلامي جمهوري و اسلام آبروي
خالي و يكديگر به انگزدن و قدرتطلبي نكردهبا خداي و كنند اميدوار
.نشوند مردم اعتماد و انقلاب و نظام به ضربه يكديگرباعث زيرپاي كردن