چهارم ، شماره 1211 مارس 1997 ، سال اسفند 1375 ، 6 پنجشنبه 16
|
|
قرآن در اخلاقي جاذبههاي
پاياني بخش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
خوانندگان نظر از قرآن صفحه در پيش هفته مقاله اين نخست بخش:اشاره
خوانندگان تقديم قرآن در اخلاقي جاذبههاي مطلب ادامه اكنون گذشت عزيز
.ميشود گرامي
خود همنوعان مهرورزي و عطوفت به كه است شده آفريده گونهاي به انسان
عموم بلكه نيست ، خاص افرادي يا فرد به مختص نياز اين.است نيازمند
تلاش ، و جوشش و حيات محرك اين بدون و هستند عطوفت و رحمت تشنه بشر
.نيستند زندگي ادامه به قادر
در اخلاقي جاذبه اين نقش و عطوفت و مهر به انسان طبيعي نياز دليل به
در والا صفت و ارزش يك صورت به كه است اجتماعي مواجهات و برخوردها
به آن از قرآن در متعال خداوند و مييابد تجلي اسلام عاليقدر پيامبر
.ميكند ياد نيكي
ارزش و جاذبه اين ظهور اوج نشانگر خوبي به (ص)پيامبراكرم عملي زندگي
معاشرتهاي در حضرت آن.ميباشد مختلف عرصههاي و صحنهها در والا
تفقد يارانش و اصحاب از هموارهبود رئوف و مهربان بسيار اجتماعي
اگر ميگرفت ، را سراغش نميديد را اصحاب از يكي روز سه اگر.مينمود
او مساعدت و كمك به داشت گرفتاري چنانچه و ميكرد عيادت بود مريض
.ميشتافت
طرف را فرد يك نميگستردو فرد يك به را خويش نگاه تنها مجالس ، در
.مينمود تقسيم جمع ميان در را بلكهنگاههايش نميداد ، قرار خطاب
زانوي روي را آنان.بود مهربان و رئوف بسيار مسلمين فرزندان به نسبت
.ميكشيد سرشان بر نوازش دست و مينشاند خود
(ص)بهپيامبراسلام اختصاص كريم قرآن توجه مورد اخلاقي جاذبههاي
برخوردار نيرومند جاذبههاي ازاين الهي پيامبران همه بلكه ندارد ،
اين وجود همانا رسالتشان انجام در آنان موفقيت بزرگ رمز و بودهاند
.است بوده آنان در فضايل
آن از كه اشارهميكند جاذبهها اين به آيات از برخي در كريم قرآن
و مشكلات با برخورد در (ع)حضرتموسي صدر سعه به اشاره است جمله
و دعا صورت به (ع)موسي حضرت.الهياش ماموريت نشيبهاي و فراز و موانع
معرفي نيرومند جاذبه اين به نيازمند را خود الهي ، درگاه از درخواست
:مينمايد
(طه25) صدري لي اشرح رب
فرما عنايت صدر سعه من به پروردگارا ،
رنج و احساسات برايپذيرش بالا روحي گنجايش از است عبارت كه جاذبه اين
آئين به مردم تودههاي جذب و جلب موجب رسالت ، راه آزارهاي و سختيها و
خويش دقيق كنترل با و آرامش اوج در الهي پيامبران و ميگردد توحيدي
قرار آزار مورد مردم جانب از و ميشدند مواجه موانع با كه مواقعي در
.بودند انجذاب اين زمينهساز ميگرفتند ،
برادرش همراه را (ع)موسي حضرت متعال خداوند كه هنگامي ديگر آيهاي در
به نرمي و ملايمت بكارگيري به ميدارد ، گسيل فرعون جانب به هارون
:ميدهد فرمان گفتن سخن هنگام
(44-طه) يخشي او يتذكر لعله لينا قولا له فقولا
و بيدار غفلت ازخواب شايد گوئيد ، سخن نرمي و آرامي كمال با او با
بترسد خدا از يا شود متذكر
ملايمت و جاذبهنرمخويي كه دارد اشارت واقعيت اين به شريفه آيه اين
و فرعون در روحي وتحول تغيير ايجاد احتمال كه ميباشد اثرگذار آنگونه
مامور الهي پيامبران دليل همين به.نيست انتظار خلاف نيز او امثال
عدم صورت در و شوند مواجه ستمكاران با روش اين با ابتدا بودند
.بجويند بهره مستقيم مبارزه و مقابله روش از توفيق ،
و سفيران به خداوند خاص خطابهاي و اخلاقي جاذبههاي به قرآن ويژه توجه
به مردم تودههاي با مواجهه در شيوهها اين اتخاذ براي الهي پيامبران
و سعادت براي لازم زمينههاي تمهيد و رسالت امر در تسهيل منظور
را جاذبهها تعيينكنندهاين نقش و جايگاه تنها نه انسانها ، رستگاري
توسط مختلف اعصار در روشها شيوههاو اين اتخاذ بر بلكه مينماياند ،
تاكيد و توصيه باوري دين و دين صائب ترويجكنندگانراه و رهبران
.ميورزد