چهارم ، شماره 1213 مارس 1997 ، سال اسفند 1375 ، 9 يكشنبه 19
|
|
سينما در زن نقش تقويت براي تلاش
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
معاصر سينماي زندر حضور بينالمللي همانديشي نخستين از گزارشي
با معاصر سينماي در زن حضور بينالمللي همانديشي نخستين:اشاره
انگلستان ، فرانسه ، كانادا ، كشور كارشناسان 15 و هنرمندان شركت
لبنان ، سودان ، ويتنام ، مراكش ، مصر ، اسپانيا ، ايتاليا ، هلند ، آلمان ،
برگزار تهران آزادي هتل اسفنددر تا 9 از 6 بوسني و سنگال تونس ،
.شد
كره لوييز ،(فرانسه)كلرهكلوزو از متشكل جلسهاي اعضاء خاتمه در
،(مصر) ماگداواسف ،(انگليس) رزعيسي ،(تونس) سلماباكار ،(فرانسه)
ماده در 5 را بيانيهاي جلسه رئيس لبافينژاد دكتر خانم و هاشمي فاطمه
:است اين بيانيه مضمون كه رساندند ، تصويب به نتيجهگيري يك با
و شود مردها برابر زنها براي فيلمسازي شرايط كه هستيم آن ماخواهان
.برود بين از جغرافيايي مرزهاي
سينما در زن تصوير ارتقاءارائه براي تهران در كه بود اين نتيجه و
با درارتباط دائمي دبيرخانه يك زنان ، براي وضعيتكاري بهبود و
يونسكو مثل بينالمللي وسازمانهاي شود تشكيل سينما در زن سمينار
ميخوانيد آنچه.كنند كمك سمينارهايي و همايشها چنين برگزاري براي
:است سمينار اين برگزاري روزهاي از گزارشي
هدف همانديشي ، دبير و همبستگيزنان انجمن رئيس و موسس هاشمي فاطمه
تحليل و تبيين همانديشي اين برپايي از را همبستگيزنان انجمن
وسايل نقش:گفت و كرد رسانههاذكر در زنان مجازي و حقيقي موفقيت
درحيات ميشود ، محسوب آنها مهمترين از يكي كهسينما جمعي ارتباط
لحاظ به و بوده اهميت با ملتبسيار يك فرهنگي و اجتماعي سياسي ،
عمل گسترده و نافذ اجتماعيبسيار مختلف اقشار با ارتباط سهولتبرقراري
مينمايد
تنها نه سينما كه براينباوريم ما:افزود سينما اهميت بيان در وي
.ترسيممينمايد ميشود هدايت كه بصورتي آنهم زنانرا ظاهري تصوير
عقايد و افكار تبليغ و ترويج و ارائه براي وسيلهاي ميتواند بلكه
ارزش با فيلمهاي كه چرا.باشد فيلمنامه نويسنده حتي و تهيهكننده
جامعه در زن مقام به نهادن ارج براي عمومي افكار اصلاح در ميتوانند
كاهش را زن نقش اهميت كننده تضعيف و خرافي باورهاي و بوده موثر
به حد تاچه معاصر سينماي كه سوال اين طرح با هاشمي فاطمه.دهند
عده كه تلاشي همه رغم به:گفت است شده موفق زنان از واقعي هويت ارايه
در مشكلات اين رفع براي زن مسائل دردآشنايان و انديشمندان از معدودي
ارايه به قادر تنها نه معاصر سينماي مجموع در ميدهند انجام سينما
فيلمهاي اكثر در بلكه نبوده او مشكلات و مسائل و زن از واقعي تصويري
سبب كه تصويري.ميگذارند نمايش به را زن از شدهاي تحريف تصوير تجاري
فراهم و او خشونتعليه اعمال تشديد حتي و جنسي تحقير و روحي تضعيف
.است شده جامعه در زن مشكلات و محدوديتها افزايش زمينه شدن
افتتاحيه مراسم سيماسخنران و صدا سازمان رئيس لاريجاني علي دكتر
.بود معاصر سينماي در زن بينالملليحضور همانديشي
در و دانست تاسف باعث را انقلاب از پيش سينماي در زن محدود نقش وي
محدود ايرانبسيار سينماي در زن نقش سالها آن تمامي در:گفت آن تشريح
نميشد ديده سينما آن مجموعه در بانوانفيلمساز از نشاني اصولا و بود
و وسايل نقش زنهمانند نقش هاليوود ، سينماي جاري روش از بهپيروي و
بود صحنه ابزار
متحد ملل فرهنگي و علمي آموزشي ، سازمان ويژه ناظر واسف ، ماگدا خانم
نسبت اميدواري ابراز با افتتاحيه مراسم در خود سخنراني در (يونسكو)
به همايش دراين يكديگر با مختلف كشورهاي سينماگران ديدار كه اين به
برگزاري:گفت كمككند ، كشورها فرهنگي روابط گسترش و گفتگوهايسازنده
كردو خواهد كمك تفاهمها سوء برخي كردن بهبرطرف گردهماييهايي چنين
خواهد وسعت ديگران حقوق احترامبه و تجربهها تبادل در را همه ديد افق
و وكارگردان دانشگاه استاد چند همانديشي اول نشستروز در.بخشيد
كارگردان) كاره لوييز.سخنرانيكردند خارجي و ايراني فيلمساز
سفيد بادكنك باعنوانهركس مقالهاي در كبككانادا از (وفيلمنامهنويس
فيلم ، اين كوچك دختر تصوير:گفت سفيد فيلمبادكنك به اشاره با خودش
براي محلهاش شلوغ كوچههاي از كه ميبينم را او.است من ذهن در هنوز
ماهي اين تا است حاضر هرچيز با مقابله به و ميشود رد قرمز ماهي خريد
.شود صاحب را
اين سفيد بادكنك فيلم دختر راضيه مثل دارم ، اسكناس يك خود جيب در من
يا يك كههميشه ميدانم حوصله ، و صبر همچنين است ، وتجربه شناخت اسكناس
آنان جستجوي به زمان هر در من و وجوددارد جايي در قرمز ماهي چند
در نيز العالم نويسندهمجله بركت امينه روز اين در همچنينخواهمرفت
سينما در زن نقش تحليل به دوربين درپشت عنوانزنان با سخناني
.پرداخت افريقايي و عربي كشور چند وتلويزيون
ديگر از (زنان مسائل در پژوهشگر و نويسنده -ناشر) لاهيجي شهلا
زن برسيماي عنوانمروري تحت كهمقالهاي بود روز اين سخنرانان
مقالهاش از بخشي در وي.داشت امروز تا آغاز از ايران سينماي در
از متفاوت فيلم چند نمايش با و تحميلي جنگ پايان پي در:است نوشته
خوشبختي كوچك پرنده و ديگر وقتي شايد مادر ، كوچك ، غريبهي باشو جمله
معوق سپس و شده آغاز مقطعي در كه ملي سينماي در زن تصوير موضوع
سيماي به زنان اعتراضآميز واكنش شد ، مطرح بارديگر بود ، مانده
ما سينماگر زنانبود آنان خود از ساختههايي صحنه ، در زنان غيرواقعي
اما جنسيتي واكنشهاي از دور به حرفهاي توانايي و نفس به اعتماد با
نشان و شدند فيلم ساختن كار به دست زنانه ، موشكافي از ملهم نگاهي با
و بهتر فيلمهاي ميشود نبايدها و بايدها و محدوديتها رغم به كه دادند
به و پس اين از.جملهاند آن از روسريآبي و نرگس.كرد عرضه واقعيتري
ساختن با و آمدند خود به نيز مرد سينماگران و كارگردانان تدريج
صحه چرخش براين داشتند قرار قصه محور در زنان آن در كه فيلمهايي
...و بانو زينت ، سارا ، مانند گذاشتند
با نيز بهشتي شهيد روانشناسيدانشگاه دانشيار مرتضوي شهناز دكتر
زن از تصويري ارايه در موثر فرايندهاي شده ، انجام بريكپژوهش تكيه
مردان به سينما در كليشهاي و قالبي عقايد وجود:گفت وي.برشمرد را
قدرت امر ، اين.باشند ستيزهگر و تهاجمي عمدتا كه است داده اجازه
روسري فيلم اول روز پايان در همچنين.است گرفته زنان از را عكسالعمل
نمايش به عرب زن كارگردان يك از فيلمي و (بنياعتماد رخشان) آبي
حبيبي شهلاپرداختند آنها بررسي و نقد به حاضران پايان در و درآمد
بينالمللي نخستينهمانديشي برپايي زنان امور در جمهور رئيس مشاور
روز دومين در همچنين و كرد توصيف خوب ابتكاري را سينما در زن حضور
جامعه در جديد موجي جديدي ، هركار همچون ابتكار اين:گفت همانديشي
و است سينما همايش موضوع اينكه به توجه با براين ، علاوهميكند ايجاد
اين از بود خواهيم قادر ما است ، موثر ارتباطي زبان يك نيز سينما
.كنيم تشريح جهانيان براي را خود حق مواضع طريق
در كننده شركت ازميهمانان كه تلويزيون و سينما بازيگر خردمند نيكو
عرفان به انقلاب ، پيروزي از پس ايران سينماي:نيزگفت بود همانديشي
زنان افزود ، وياست كمرنگ آن زناندر حضور اما رسيده ، خاص معنويت و
نقشهاي كمتر و حاشيهاند در برميدارند ، گام تاريكي در فيلمها ، در
را محوري نقشهاي اجتماع در آنان گواينكه ميشود ، محول آنها به محوري
.ميكنند ايفا
و فرهنگ وزير مشاور بهزادپور سيمين همانديشي ، دوم روز سخنران نخستين
حضور خواستارتقويت خود سخنان در كه بود زنان درامور اسلامي ارشاد
در آفرينندگي و تخصصي نقش در هنريبويژه زمينههاي تمامي در زنان
آن رفتن هرز از هنر درعرصه ورود با خواست نيز زنان از و شد پشتصحنه
.كنند جلوگيري
روز دومين ديگرسخنران فرانسوي ، كارگردان بريلا كاترين خانم
اخلاق و عنوانزن با مقالهاي در كه سينمابود در زن حضور همانديشي
برنامههايي و درفيلمها موجود ابتذالگرايي به اشاره ضمن درسينما
كردهاند ، مخفي آن صحنه پشت را خود تهيهكنندگان ، و صحنهپردازان كه
فيلم در اخلاق برسر موضوع بلكه نيست ، مطرح هنرپيشه اخلاق موضوع:گفت
خويش عصر در را سينما وي.است سينما كردن اخلاقي است مهم چه آن و است
ازجذابيت بهرهبرداري موضوع:افزود و مردانهدانست كاملا توليدي
جرم اخلاقي لحاظ از امر اين كه مردانهاست ابداع يك سينما در زنانه
سخنران ديگر تئاتركشورمان و سينما بازيگر پطروسيان استماهايا
نامزنان ، با را خود مقاله كه بود همانديشي اين روز دومين
:گفت وي.كرد قرائت حضار براي را سينما در خشونت و اجتماعي مازوخيسم
به بلكه نيست ، مرد به زن سلطه معني به خود انساني حقوق به زن رسيدن
.اوست سلطهپذيري پايان معني
در همانديشي از روز دومين در مراكشي ، كارگردان بناليزيد فريدا خانم
:اظهاركرد و كرد ايراد سخناني سينما در زنان خشونتعليه با ارتباط
ادامه در.دهيم تعميم را آن امانبايد است خشونت سينما در رايج گرايش
آسيايي پخشفيلمهاي مسئول و سينمايي منتقد عيسي رز اينهمانديشي
ارائه با هست نيز لندن برگزاريجشنواره مشاور كه سي.بي.بي
پايان در.بررسيكرد و تحليل را عرب زن فيلمسازان مقالهاي ، فعاليت
.درآمد نمايش به (داد الله سيف)فيلمبازمانده حاضران براي
منتقد خانمالماجاجزيردزپوويچ همانديشي ، از روز آخرين و سومين در
فستيوال فيلمهاي نمايش برنامهريزي مديريت سالپيش دو كه بوسني از
و عنوانزن تحت مقالهاي با داشته برعهده را سارايوو در لوكارنو
نشات را خودخرافات مقاله از بخشي در وي.داشت حضور سينما در خرافات
بودنزنان حساس كه بدانيم بايد:گفت و زناندانست لطيف حس از گرفته
هنر ، همه كه گفت ميتوان ولي آنهانيست ، كمتر انساني ارزش با مترادف
.است هميناحساسات
دنياي انستيتوي بصري و سمعي دپارتمان مسئول) سلماخان دوم ، سخنران
زنانمقالهاي اجتماعي حقوق باره در كه بود سنگال از (پاريس در عرب
حاضر عصر در رسانهها ازقويترين را سينما اينكه ضمن وي.كرد ارايه
يا فرهنگ و ايدئولوژي انتقال راه در ميتواند سينما:گفت كرد ذكر
ارايه زنان از واقعي تصويري ميتواند زماني اما كند ، عمل آن تخريب
رعايت را آنها حقوق اجتماع و باشد درست جامعه در آنان تصوير كه دهد
.كند
از(منتقد و دانشگاه استاد) فرانسوارپوئو روز اين سخنران سومين
يك و مقدس يك شخصيت يا درسينما ويژاندارك مقاله عنوان.بود فرانسه
ژاكريوت زندگيساخته از نسخه آخرين بررسي به آن طي كه بود جنگجو
ژاندارك ، فيلم ساختن براي فيلمسازان نياز كه است معتقد او.پرداخت
پايان در و.است اسطوره يك زندهكردن دوباره و ريشه و اصل به رفتن
نشان سينما و مجسمهسازي نقاشي ، در چه ژاندارك تصاوير تمام:گفت
او مرد ، نه است ، زن نه او.است مشكل چقدر او شخصيت عرضه كه ميدهد
گذري بافتهاش گوني از پيراهن و سلاحهايش ميرود ، پيش كه است نيرويي
اين دليل به شايد و كرده تعيين خودش براي او كه است راهي از اجباري
.ميگردد تضمين او تداوم كه باشد شخصيتش پيچيدگي
كريستينا تونس ، از (كارگردان)سلمابكار روز اين سخنرانان ديگر از
متخصص) المحمودالمغربي ليليا اسپانيا ، از (مجله سردبير) گومز
عنوان كه بود (بازيگر) روستا هما سخنران آخرين و سودان از (سينمايي
زن ارتباط به طيآن كه بود جهان معاصر سينماي در زن تصوير وي سخنراني
.بود پرداخته دوسويهآنها ارتباط و سينما در
حقوق تحتعنوانتاثير مقالهاي نيز اسپانيا از كريستيناگومز
وسيله عاليترين را سينما وي.كرد ارايه را سينما بر زنان اجتماعي
با ماده در 5 پايان ، بيانيهاي در.دانست عقايد و احساسات برايابراز
كارگردان)كلرهكلوزو:شد نوشته اعضا اين توسط ازسمينار نتيجهگيري يك
رز تونس ، از (كارگردان) فرانسه ، سلمابكار از (خبرنگار و منتقد و
بصري و سمعي مسئولدپارتمان) واسف ماگدا انگلستان ، از (منتقد)عيسي
خانم جلسه رئيس و هاشمي فاطمه ،(درپاريس عرب دنياي انستيتوي
.دكترلبافينژاد
سليماني زهره:گزارش و عكس