چهارم ، شماره 1213 مارس 1997 ، سال اسفند 1375 ، 9 يكشنبه 19
|
|
را امتحاني سئوالهاي خوانندگان ديدگاه
!كنيد استاندارد
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
دانشآموزان راهنمايي دوره امتحان نخستين گذشته ، سال همچون نيز امسال
با.بود تجربي علوم درس زنجان ، ناحيه 2 پرورش و آموزش پوشش تحت
امتحاناتاين در نمرات افت قبل ، سال از بيش شده ، تصحيح اوراق مشاهده
مستعد دانشآموزان هستيمكه شاهد واقع در و است شده مشاهده درسي واحد
زحمات و ميكنند پيدا بالاترارتقاء كلاسهاي به پايين نمرات با
كه دانشآموزاني.است نداشته چنداني حاصل معلمانآنها و دانشآموزان
سپري نيمكتها ميزو پشت دشواريهايش و خوشيها تمام با را تحصيلي يكسال
تمامي بارها و بارها و گوشدادهاند معلمانشان سخنان به و كردهاند
سوالاتي با يكباره به امتحان ، سرجلسه امتحاندادهاند ، را كتاب مطالب
تجارب درسعلوم در و) آموزشي تجارب و آموختهها با هيچ كه روبروميشوند
را وجودشان تمامي اضطراب ازاينرو و ندارد ، همخواني آنان (آزمايشگاهي
.ميكنند معلمشان به ملتمسانه و نگاهيسوالبرانگيز و ميگيرد
او از اماكاري است ، دانشآموزانش بهترين شكست شاهد معلمدلسوزانه
در بيست نمره انتظار كه كهدانشآموزاني است آن نتيجه و نيست ساخته
درس اين از يا 15 نمره 14 با داشتهاند ، را علومتجربي امتحان
.قبولميشوند
توجه بدون ناحيه 2زنجان ، تجربي علوم امتحان سوالات طراحان يا طراح
را آن طوري و برگزيده متنكتاب از را سوالاتي رفتاري ، هدفهاي به
آيا.است شده دانشآموزان فكري انحراف كهموجب كردهاند طرح و تغيير
كه درستاست آيا كرد؟ وضع روشن و ساده بيان با را سوالات نميتوان
گذاشت كنار كردهاند ، درسيعنوان كتابهاي در مولفان كه را كتاب سوالات
و سوال سختي درجه و بارم به توجه رابدون غيراستاندارد سوالات و
گنجاند امتحاني ورقه در تايپ بدون و ناخوانا هم رفتاريآن هدفهاي
را امتحان آيابايد ريخت؟ درهم را دانشآموزان علائق و انگيزهها وتمام
متن از فقط و فقط استدانشآموزان قرار اگر گرفت؟ اشتباه انتقام با
!ميشود چه مولفان سوي از شده درج سوالات پستكليف دهند ، امتحان كتاب
شده كار ساعتها سوالات اين روي كه نميانديشند محترم همكاران اين آيا
و اندازهگيري و عنوانسنجش با درسي واحد دو كردن پاس آيا !است؟
نبوده اين براي معلم ، تربيت مراكز يا دانشگاه در تحصيلي ارزشيابي
شويم؟ آشنا ارزشيابي نحوه با كه است
از وسيعي قشر ميشودو برگزار هماهنگ صورت به سوم ثلث امتحانات چون
اينگونه طرح ميگيرند ، قرار موردارزشيابي يكسان سوالات با دانشآموزان
.دانشآموزانميشود در انگيزه و علاقه افت دلسردي ، موجبنگراني ، سوالات
طرح چگونگي براي پرورشضوابطي و آموزش ادارات آموزشي گروههاي در
نمره ميزان مثال براي.شود رعايت كهبايد دارد وجود امتحاني سوالات
سوالاتامتحاني تعداد حداكثر و باشد بيشتر نمره از 3 متن ، نبايد سوالات
و آموزش ادارات است شايسته.باشد سوال الي 16 از 14 بيش نبايد نيز
و متخصص افراد سوم ، ثلث هماهنگ امتحانات نظارتبر و دقت با پرورش
از تاحقي گيرند بكار امتحاني سوالات طراحي جهت را باتجربهاي
صحيح طور به معلمان و دانشآموزان كار نتيجه و نگردد ضايع دانشآموزان
.گيرد قرار ارزشيابي درستمورد ضوابط با و
علوم دبير -فجر حسن