چهارم ، شماره 1213 مارس 1997 ، سال اسفند 1375 ، 9 يكشنبه 19
|
|
چگونهاند؟ كودكستانيها
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ترويجآموزشهاي ضرورت و ساله تا 6 كودكان5 ويژگي شش پيرامون بحثي
دبستاني پيش
ياپيش كودكستاني دوره ،(كودكي دورهدوم) سالگي شش تا سه سنين
جوش و پرجنب و بسيارپرتحرك كودك دوره اين در.ميشود نامگذاري دبستاني
به بروزداده ، را احساساتش وسيله وبدان دارد فراوان علاقه بازي به.است
با همكاري به و محيطكنجكاو به نسبت كودكمحيطميپردازد شناخت
در.سريعدارند رشد او ذهني وتواناييهاي تكلم و است ديگرانعلاقهمند
وجدان يا خود فرا انجامميگيرد ، والدين با دوره ، همانندسازي اين
موقعيتهاياضطرابآور با مقابله دفاعيبراي رفتارهاي بروز و ظاهرميشود
.آغازميگردد مخاطرهانگيز و
:مشاهدهميكنيم كودكان در را خاص رشد نوع شش كودكستاني ، دوره در
ودختران ميشود كند تدريج به سر ودور بالاتنه رشد:جسماني رشد
پاها سالگي شش دردارند ماهيچهاي بافت وپسران چربي بافت بيشتر
تدريج به را كودك رشدعضلاني ، .ميشود كشيده قامت و دارند رشدسريع
.ميسازد آماده اعمالپيچيده دادن انجام براي
تمام رادر مستقيم خطوط ميتواند پنجساله كودك:حركتي -حسي رشد
و كند رسم را آدم تصويريك مشخص طور به و كاغذبكشد روي بر جهات
.بزند حدس تقريبا را اشياء وزن و فاصله
مهمترين ايندوره بدن ، انعطافپذيري ونيز خستگي احساس عدم دليل به
و تصاوير كشيدن مو ، زدن نظيرشانه حركتي مهارتهاي برايآموزش زمان
تا و خود دور چرخيدن پا ، يك روي بلندي ، ايستادن از پريدن خطوط ،
با كردن بازي به او علاقه.است شده معرفي كاغذ كردن قيچي و زدن
.ميگيرد خود به اجتماعي حالت بازيهايش شده ، بيشتر همسالان
با كمكميكند ، محيط با كودك بهسازگاري رشد نوع اين:ذهني رشد
تا سه در كودك.است مسالههمراه حل و استدلال حافظه ، ادراك ، تكلم ،
و ميكند سرعتپيشرفت به جملات ساختن كلماتو يادگيري در سالگي شش
تكرار زمان ، اين در.كند بيان هم سر پشت را جمله چندين ميتواند
و تشريح براي را كلمه يك و دارد رواج كودكان بين كلمات
.ميبرد بهكار مفاهيم و اشياء از طبقهبنديدستهاي
ناكامي و ترس ، حسادت اضطراب ، كودكانپيشدبستاني ، در:عاطفي رشد
.است شايع
بر باديگران ، ارتباط طريق از بهتدريج كودك:اجتماعي رشد
همبازيها و دوستان دوره ، اين در.ميافزايد خود اجتماعي مهارتهاي
همسالان با آميزش اثر بر و دارند كودك اجتماعي رشد در بسزايي تاثير
مناسب آموختههايش از برخي كه ميبرد پي تدريج به كوچه ، و كودكستان در
.يابد تغيير بايد و نيست ومقبول
كودك اجتماعي مهارتهاي باشد ، كافيبرخوردار امكانات از كودكستان اگر
روشهاي و ميپردازد تجربه و يادگيري به آنجا در او.ميدهد افزايش را
در.ميبرد پي خود قوت و ضعف نقاط به و ميآموزد را ديگران با ارتباط
و ميشود افزوده كودك نفس به اعتماد و ابتكار قوه بر كودكستان
اصلاح را او نامناسب رفتارهاي و مييابد گسترش اجتماعي مهارتهاي
.ميكند
مهمي كودكنقش اخلاقي رفتار تنظيم تنبيهدر و تشويق:اخلاقي رشد
آموزش است كودكان اخلاقيبراي الگوي اولين رفتاروالدين ، .دارد
ارتكاب از او مناسب بازداشتن و كودك به پسنديده اخلاقي دستورات عملي
كودك.است اهميت پيشدبستانيحائز كودك اخلاقي دررشد ناپسند ، كارهاي
.باشد وامين راستگو كه بياموزد تدريج بايدبه
عرصهوجود به پا كه كودكي قرارداريم ، درآن ما كه دنيايي در
توپي ميبينيم كه كودكيرا.دارد ويژهاي بهآموزشهاي نياز ميگذارد ،
به را جامعه چرخ دور نهچندان آيندهاي در ميكند ، هواپرتاب به را
در را مناسبترينامكاناتمان و بهترين پسبايد.آورد درخواهد گردش
آموزش.گيريم كار به دبستاني پيش و دبستاني پرورش و آموزش
كه موردي برخلاف.ميكند جلوه مهم نوآموزان براي جهت هر از پيشدبستاني
نيست ، كودكان حال به مناسب زياد كه دارند عقيده كودكان اولياء اكثر
است ديگر بچههاي جمع در كودك اولا زيرا.است مورد اين عكس درست ولي
بازي و بپردازد ، بازي به دستهجمعي طور به آنها با ميتواند جهتي از و
كافي نسبتا آمادگي كودك ، اينكه ديگر و.است او تفكر از قسمتي نيز
جهت از ديگر.ميكند پيدا را دبستان و اجباري آموزش به ورود براي
انگشتان با كلاس در كه كاري با ميكند پيدا رشد بسيار حركتي و عضلاني
نوشتن و مداد گرفتن آسان براي آماده كاملا دستها ميدهد انجام دست
و سوال با مربي يا معلم اينكه ديگر.شد خواهد اول كلاس در مطلوب
خوب و تكلم تقويت باعث ميدهد ، انجام پيشدبستان دوره در كه جوابهايي
بسياري دبستاني پيش دوره براي البته ميشود كودك در كردن صحبت
.ميكنيم خودداري آنها ذكر از كه است مترتب نيز ديگر فايدههاي
دبستان آموزگار يك