پنجم ، شماره 1223 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 6 يكشنبه 17
|
|
بگيريم جدي را مدرسه ورزش ساعت
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مدارس در ورزش كنوني موقعيت بررسي
و جسمي سلامت به همهبستگي از بيش كشوري هر تعالي و پيشرفت سربلندي ،
.دارد كشور آن مردم رواني
اهميت واجد جوان ، نسل رواني بهداشت و سلامتي به توجه ميان اين در
عنوان به ورزش اساسي ، هدف اين به دستيابي جهت در و.ميباشد بيشتري
.است مطرح اصلي ركن
جلوگيري آنان گرايشهايزيانبار از ورزش سوي به نوجوانان دادن سوق
شدهاند گرفتار مخدر مواد به اعتياد دام در كه جواناني بيشتر.ميكند
درچنين ناچار ، به و مفيد عادتهاي و ورزش به عدمدسترسي دليل به
.افتادهاند مهلكهاي
نقش البته دارند ، قرار مقدم صف در مدارس ورزش ، به جوانان تشويق براي
.است تعيينكننده و حياتي نيز جمعي ارتباط وسايل و خانوادهها
مردم ، با گو و گفت رادر مدارس در ورزش كنوني موقعيت حاضر گزارش در
.كردهايم بررسي مسئولان و كارشناسان
راهنمايي مدرسه مدير كامرانپور اميرحسين:ميگويند مدارس اعضاي
پس كه طوري به است ، كم بسيار ورزشي وسايل از مدارس سهميه:پسرانه
در ورزشي وسايل عنوان به توپ سه تحصيلي سال از ماه سه گذشت از
بسكتبال و هندبال واليبال ، توپ از است عبارت كه گذاشتند ما اختيار
اين بر علاوه.است ناچيزي سهم ما مدرسه نفري جمعيت 534 به توجه با كه
خودمان بايد نيز را بسكتبال حلقههاي و راكت تور ، مانند جنبي وسايل
.كنيم تهيه
به نياز ورزش:دخترانهميگويد راهنمايي مدرسه يك مدير جاهد رويا
.دارد فضا و امكانات و وسايل آموزشي ، ازمربي اعم گوناگون امكانات
با بيشتر ورزش ساعتهاي و هستند امكانات اين فاقد بيشترمدارس
كه حالي در ندارد را لازم كارايي و ميشود سپري نارسائي و بيبرنامگي
.باشد دانشآموزان براي مفيدي بسيار ساعات ميتواند
است ، مطرح مدارس ورزشدر درباره بحث اگر:آموزشي معاون موحد سپاسي
ارايه مختلفي ديدگاههاي از را بسياري حرفهاي ميتوان نظري صورت به
لوازم با.ندارد وجود گفتن براي چيزي اكنون عملي صورت به اما داد
به يا و كرد تبيين را ورزش نميتوان محدود ، امكانات و اندك ورزشي
براي جهان كشورهاي بيشتر:ميافزايد وي.ورزش زنگ گفت عبارتي
امر در كه ميكنند استفاده تفريح و ورزش زنگ از استعدادها شكوفايي
زنگ ما مدارس در كه حالي در است موثر بسيار آموزش اهداف به رسيدن
.ميگردد آموزش فداي سهلانگاري علت به ورزش
ورزش زنگ در:گفت شود فاش نامش نميخواست كه مدارس از يكي ورزش مربي
برگزاري جبراني ، كلاسهاي براي.ورزش به مگر ميشود پرداخته چيزي هر به
در آخر دست و ميشود استفاده ورزش زنگ از برنامه فوق امور و آزمون ،
شدن دست به دست و نرمشي حركت چند انجام با باقيمانده ورزشهاي زنگ
بازي پسرانه مدارس در اين بر علاوهميپذيرد پايان بچهها توسط توپ
در.است واليبال دختران بين در و فوتبال دانشآموزان بين در رايج
.شوند آشنا ورزشي رشتههاي بيشتر با بچهها است لازم كه حالي
از پس ورزش زنگ در:ميگويد راهنمايي سوم سال دانشآموز ورشوچي سعيد
.ميكنيم بازي فوتبال بچهها با نرمش
ميكنيد؟ بازي فوتبال توپ با آيا
پس اما:ميكرديم آنبازي با كه داشت وجود فوتبال توپ يك اين از پيش
با حالا و نيامد پيش چرمي توپ دوباره خريد امكان توپ آن تركيدن از
.ميكنيم بازي توپپلاستيكي
كمتر و است تفريح عملزنگ در ورزش زنگ:ميگويد دانشآموزان از يكي
.صورتميگيرد آن در ورزشي فعاليت
گروههاي به نرمشي ازحركات بعد ما ورزش ، زنگ در:ميگويد موادي الهه
ميكنيم بازي ميز روي تنيس و بسكتبال و واليبال و شده تقسيم نفري چند
.است چرخشي صورت به وسايل اين از استفاده و
و آموزش ساعتي زمانبنديدو به توجه با ما:ميگويد ورزش مربي رحيمي
گوناگون رشتههاي شناساندن در شده ، سعي تعيين برنامههاي و پرورش
و آموزش شناساندن ، اما داريم دانشآموزان به آن آموزش و ورزشي
و دارد امكانات و ورزشي وسايل به نياز ورزش زمان از صحيح استفاده
امكانپذير امر اين امكانات كمبود و توپ دو يكي با متاسفانه اما
.نيست
...در ورزش تاثير
و ادراكها برنگرشها ، مبتني آينده جامعه پويايي و سلامت سازندگي ،
آنها زيرا ميكنند كسب مدارس در كودكانامروز كه است توانمنديهايي
و واقعكودكان در.ميروند شمار به ايران اسلامي كشور اميدهايآينده
مهارت ميكنند ، وجود ابراز پويايي و تحرك با ورزش طريق از نوجوانان
خويش اجتماعي شايستگيهاي به و مييابند نفس به اعتماد و ميآموزند
.ميريزند پي را خود بزرگسالي فعال زندگي شالوده و ميافزايند
به رسيدن تا كودكي از كودكان:ميگويد باره اين در كارشناس يك
انجام با بتوانند تا دارند هويت كسب و موفقيت به نياز بزرگسالي
ارتباط اجتماع با و رضايت احساس آموزشي ، حركتي اجتماعي ، مهارتهاي
با كه ميگيرد شكل مدارس از ابتدا ارتباط اين و كنند برقرار
و تعاون روحيه همياري ، و تلاش و شكيبايي و تحمل گروهي ، فعاليتهاي
.دارد زمينه اين در بزرگي سهم ورزش و ميگيرند ياد را اخلاقي ارزشهاي
فرا نيز را مثبت خويشتنداري نفس به اعتماد بر علاوه دانشآموز ورزش با
.ميگيرد
.دانست كودك زندگي از سالم نسبتا دوره يك ميتوان را دبستان دوره
شكل شخصيتي ، مطلوب عادات رشدي ، الگوهاي رسمي ، يادگيري كه دورهاي
.ميگيرد
را زيستي نيازهاي هستندو حركتي مهارتهاي يادگيري فرايند در كودكان
كند رشد سرعت چند هر ميكنند ، تقويت كسبو بلوغ ، دوره به رسيدن براي
را بدن تعادل حفظ و جهش كردن ، پرتاب دويدن ، مثل حركات برخي اما است
تصحيح آموزشي مربي زيرنظر حركات اين كه است نياز و گرفتهاند ياد
.شود
بر علاوه كودك كه دورهاياست دبستان دوره:ميگويد ورزش كارشناس مهري
و حركتها همين و.ميبيند نيز آموزش حركتي ، مهارتهاي آموختن
درفرايند يادگيري افزايش باعث گوناگون بازيهاي بدنيمثل فعاليتهاي
در ما آموزشي سيستم در ومتاسفانه داشت توجه آن به بايد كه است آموزش
و.ندارد حضور آموزشي مربي دبستان چهارم تاكلاس ابتدايي دوره
.دارد برعهده را نقشي چنين معلمآموزشي ،
ابتدايي دوره از ورزش معلم و ورزش سال 1363 شد؟در حذف چرا
درس سال 1373 در پارهايتجديدنظرها و نياز احساس از پس و شد حذف
گرديده تصويب ابتدايي پنجم و چهارم سالهاي مربيبراي با همراه ورزش
ضرورت بر عمدهاي دليل ساله ، كودكان 7 در عضلاني ناكافي رشد.است
در حتي ابتدايي دوره آموزشي برنامههاي در بدني تربيت درس گنجاندن
مهارتهاي يادگيري در را كودك ورزش ، مربي تا است دبستان نخست سالهاي
.كند كمك بازي ، در صحيح مهارتهاي و حركتي
و قامت رشد بر علاوه دانشآموز راهنمايي دوره راهنماييدر دوره
كه دارد توجه بهجلب نياز مهارتي حركتهاي يادگيري و موزون اندام
بهطوري.مييابد موثري نقش و رنگ باورزش خودنمايي و توجه جلب اين
با رقابت و ورزشي گوناگون رشتههاي به پرداختن با دانشآموز فرد كه
توجه جلب به نياز سالم رقابت جريان در يادگيري بر علاوه خود همنوعان
توجه جلب براي دانشآموزان دوران ، اين در.ميشود برطرف وي در نيز
و ورزش ، ديگري درسخواندن ، با يكي ميزنند ، دست اقدامي هر به خود
نميتوانند ديگر برخي اما.اجتماعي فعاليتهاي و هنري كارهاي با برخي
اختلاف ايجاد مشاركتباعث نبود و بدانند سهيم حركتها اين در خودرا
ورزش با زمان همين در و ميشود وترس اضطراب پرخاشگري ، بروز و
وفعاليتهاي مدرسه اجتماع به را دانشآموزان ميتواناينگونه
زمينه در تحقيقات.داد راكاهش او مشكلات و معضلات و كشاند اجتماعي
و هويت كسب در ناكامي كه ميدهد نشان ايجادبزهكاري موثر عوامل
انحرافي رفتارهاي ايجاد مهم عوامل از خانه ، و مدرسه در موفق تجربه
.دهد كاهش را آن ميتواند گروهي فعاليتهاي و ورزش كه است بزهكارانه و
و ورزش با و اولباشم هميشه دارم دوست من:ميگويد نهاد روشن نيما
به واقع ، در و ميكنم لذت احساس ومناطق ، مدارس و بچهها بين مسابقات
اداره كه است اين مدرسه در ما مشكل اما.رسيدهام دارم دوست آنچه
ورزش زنگ در يا و.ميشود واگذار مختلف معلمهاي به ورزش ساعات كردن
يا و كنيم استفاده توپ از كمي ساعات در نوبتي بايد توپ نبود علت به
بچهها با آنجا تا ببريم مدرسه به را خود توپ مجبوريم وقتها بيشتر
.كنيم بازي
كه است زنگي زنگورزش:ميگويد راهنمايي سوم شاگرد روحاني زهرا
كه حالي در كنيم شادي احساس و بازيكنيم بدويم ، ميتوانيم راحت
يك در.داد انجام آن در كاري نميتوان كه است كوچك مابقدري مدرسه
يعني بقيه و كنند بازي ميتوانند نفر چند تنها هم كوچك ورزش سالن
!بمانند كلاس در بايد دانشآموزان بيشتر
زنگ مشكل:روحانيميگويد صحبتهاي ادامه در دانشآموز اين ورزش مربي
روبرو ورزشي فضاي مشكل با مدارس بيشتر.نيست ما به مختص تنها ورزش
خاطر به نيز آن جبران براي كه دخترانه مدارس ويژه به.ميباشند
ورزشي سالنهاي يا پاركها همچون ديگر فضاي از نميتوانند محدوديت
.كنند استفاده
ما مدرسه در اما دارم دوست خيلي را شنا ورزش من:ميگويد صدري رضا
.ندارد وجود استخر
دبيرستان دوره در
برخي آموزش نظري ، دروس بهارائه ورزش زنگ دبيرستان مقطع در
و ميگذرد ميداني و دو و بسكتبال ، واليبال از اعم ورزشي رشتههاي
ورزش نمره گرفتن براي بايد آموزش از بعد دانشآموزان بيشتر
.دهند بازپس را خود آموختههاي
مثل ورزشهم زنگ:ميگويد دومدبيرستان كلاس دانشآموز سعادت سهيلا
آن از پس و تمرينكنيم يا حفظ را اطلاعات يكسري بايد شده ، درس زنگ
كه حالي در.بدهيم دو مسابقه واليبال زمين دور شده تعيين زمانهاي در
هست هم واقعيت اين اما بدانيم را اطلاعات سري يك بايد ما كه است درست
.شود توجه نيز ما خواستههاي و نيازها به بايد كه
را زماني بايد بلكه نيست يادگيري و بهتمرين مختص تنها ورزش زنگ
.دهند انجام دارند دوست كه ورزشي هر تا داد بچهها علائق به نيز
هر.است مطرح گوناگون زاويههاي مدارساز در ورزش مسائل و مشكلات
امكاناتمحدود اين كه درحالي.امكاناتدارد به نياز ورزشي شاخه
مدارس بيشتر استاندارددر ورزشي فضاي.وجودندارد اصلا يا و بوده
محروم ورزشي بسياريرشتههاي در فعاليت از وبچهها ندارد وجود
البته.شود پرداخته مهم اينامر به كه ميكند ايجاد ضرورت.ميمانند
اجازه مدارس برخي به تهران شهرداري و است وجودداشته نيز گامهايي
ولي كنند استفاده ورزش زمان در سبز فضاهاي پاركهاو از كه است داده
دارد؟ وجود سبز فضاي يا پارك مدرسه ، هر كنار در آيا
با كه است بازيكن از خالي صبح ساعاتاوليه در ورزشي سالنهاي بيشتر
.كنند استفاده اينامكانات از ميتوانند دانشآموزان لازم برنامهريزي
چهار در ورزش ساعات در بچهها.نميشود انجام كار اين عمل در اما
هياهوي در ورزشي باشگاههاي و سالن و ميكنند ورزش مدرسه تنگ ديواري
.است غوطهور سكوت از پر
تنيس وبسكتبال ، واليبال تور توپ ، ورزشيمثل وسايل از اعم امكانات
در مدارس برخي و قرارميگيرد مدارس اختيار در بسيارمحدود... و
تيمهاي اختيار در وسايل ويا هستند لازم وسايل فاقد اواسطسال
.كنند حاضر مسابقه رابراي خود كه ميگيرد منتخبقرار
گفت وپرورش آموزش بدني تربيت بامسئولان شده مطرح مسائل پيرامون
و آموزش كلتربيتبدني مدير قنادها مصطفي دراينزمينه.كرديم وگو
بدني تربيت درس در مدارس وضعيتكنوني با ارتباط در:پرورشميگويد
.داريم دست در را برنامههايي و اهداف
توجه وبنيادي پايهاي مهارتهاي به ابتدايي ، بيشتر ورزش در واقع در
براي كه كنيم مساعد را مسئولينذيربط نظر كه اماتلاشميكنيم.ميشود
ضرورت و اهميت و دهيم قرار مدارس اختيار در مربي نيز ابتدايي مقاطع
رابطه اين در كه است حدي به ابتدايي پايههاي در بدني تربيت حضور
از 600 متشكل كنگرهاي تشكيل آنها از يكي كه دادهايم انجام كارهايي
و آموزش مسئولين و المپيك ملي بدنيكميته تربيت استادان از نفر
وجود ضرورت و مدارس در تربيتبدني تبيين و تعريف منظور به پرورش
تحصيلي سال اوايل از كنگره كنار در.بود ابتدايي پايههاي در مربيان
ماه اسفند اول پاياننيمه تا زمستان فصل از استاني طرح يك جاري
در بدني تربيت تدريس بهترينشيوه اجراي طرح اين كهدر شد اجرا
در بدستآمده اطلاعات جمعآوري با قراراست كه بود ابتدايي مدارس
دوره ايندر بر علاوه.شود آغاز آن مرحلهكشوري آينده سال بهار
و هماهنگي ايجاد منظور به كه داريم تدوين دست در را كتابي ابتدايي
و پايه مهارتهاي به عنايت با بويژه تربيتبدني درس يكنواخت تدريس
.ميگيرد قرار مربيان اختيار در كتاب اين.است بنيادي
متوسطه و راهنمايي دوره ورزش درتبيين صحبتهايش ادامه در قنادها
اختصاص مهارتها توسعه به راهنمايي دوره در ما توجه عمده:ميافزايد
ساختار اصلاح بهمنظور حركات اصلاح همچنين و است بنيادي و مييابد
اخلاقي تقويت به كمك و ورزشي استعدادهاي شناسايي دانشآموزان ، جسماني
دبيرستان مقطع در و.است نوجوانان در جوانمردي روحيه پرورش و ديني و
قهرماني سطح تا ورزشي استعدادهاي پرورش جسماني ، آمادگيهاي توسعه هدف
.است دانشآموزان فراغت اوقات تامين همچنين و
اخير سالهاي در خوشبختانه:ميگويد فضايورزشي كمبود مورد در قنادها
و هماهنگي با.است يافته افزايش دانشآموزان آموزشي فضاي سرانه
مناسب فضاي داراي كه شده احداث مدارسي كشور نوسازي سازمان همكاري
استخر ، شامل پسران و دختران ويژه ورزشي پروژه و 300 ميباشند ورزشي
.ميباشد احداث حال در ورزشي سالنهاي و فوتبال زمين دووميداني ، پيست
زميني در تهرانپارس حكيميه در چمران در يكي ورزشي بزرگ مجتمع دو از
در كه است تكميل دست در مرحله به مرحله و طراحي هكتار چند مساحت به
شهرك در ديگر پروژه.ميرسد بهرهبرداري به آن اول فاز سال 76
كشور بزرگ سالن دومين ورزشي سالن اين كه است احداث دست در ژاندارمري
.است گرديده احداث و طراحي ورزشي رشتههاي اكثر انجام براي كه است
اكثر از نميتوانند دانشآموزان چرا كه سوال اين به پاسخ در قنادها
زياد دانشآموزان در سليقه تنوع:كنندميگويد استفاده ورزشي رشتههاي
از 10 كمتر فقط و نيست ميسر مدارس داخل در رشتهها همه اجراي و است
هزار حدود 10 كشور سطح در حاضر حال در اما دارد اجرا امكان رشته
مستعد و علاقهمند دانشآموزان كه است فعال رشتهها همه در ورزشي كانون
.آيند در كانونها اين در عضويت به ميتوانند
تنوع:ميگويد قنادها مدارس ورزشيدر وسايل كمبود به توجه با
يا وارداتي اگر بهويژه ورزشي وسايل گراني سو ، يك از ورزشي رشتههاي
وسايل انواع تامين كه ميشود باعث ديگر سوي از نيز باشد خارجي توليد
به ورزشي وسيله توجهي قابل مقادير سال 75 در.سازد روبرو مشكل با را
قرار استانها اختيار در بدني تربيت كل اداره سوي از متمركز صورت
به 90 توجه با امادادند مدارس به نياز حسب به استانها خود و گرفت
مورد وسايل تامين ورزشي كانون هزار و 10 كشور سطح در مدرسه هزار
مدارس اولياي كه است نياز راستا دراين و است دشواري بسيار كار نياز
تا دهند ياري را مدارس مدرسه ، نياز مورد ورزشي وسايل تامين جهت در
نسل سازي سالم براي هم كنار در دانشآموزان اولياي و مدرسه اولياي
.بردارند موثرتري گامهاي فراغت اوقات تامين و جوان
دارد ادامه