پنجم ، شماره 1226 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 9 چهارشنبه 20
|
|
دارد؟ ويژگيهايي چه استاندارد مدرسه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
پيشنهاد يك طرح
استاندارد مدارس راهاندازي چگونگي و ابعاد ضرورتها ، اهداف ، بررسي
ايران آموزشي نظام در
دولتي ، مدارس از گوناگوني انواع راهاندازي و تاسيس رغم به;اشاره
تيزهوشان ، شبانهروزي ، دولتي ، نمونه شاهد ، مردمي ، نمونه غيرانتفاعي ،
ديگر ، ميتوان مدرسه نوع ودهها معلم تربيت بهياري ، تربيتبدني ، عشايري ،
مدرسه يك ظهور شاهد كشور ، اينمدارس از يك هيچ در تاكنون كه كرد ادعا
بر استانداردرا مدرسه نام بتوان كه طوري به جامع ، و ويژگيهايكامل با
تك شده ، مشاهده خاصي وبرتري موفقيت اگر و نبودهايم كرد ، اطلاق آن
استاندارد مدرسه يك ابعاد تمامي شامل و جنبهايبوده چند يا و جنبهاي
تاسيس ضرورت ضمنبيان است كوشيده مقاله ، اين مولف.است نميشده
.بنمايد باز را آن مهم برخيويژگيهاي استاندارد ، مدرسههاي
مشكلات بر ديگر مدارس ، مشكلي قبيل اين تاسيس نخست ، كه ، آن اميد به
مدارس ديگر ويژگيهاي كه ، آن ديگر و نيافزايد مدارس در تنوعگرايي
بوسيله است ، نشده تشريح مقاله مولف كهتوسط استاندارد ،
انتشار براي كشورمان ، پرورش و آموزش و تربيتي علوم سايردستاندركاران
كشورمان آموزشي نظام در اگر.شود ارسال ما براي و تكميل ، همشهري ، در
عنوان به را مطلوب و هدفدار بهينه ، پرورش و آموزش از مصداقي بخواهيم
از كسي اگر.شد خواهيم مشكل دچار دهيم ، نشان گواه آموزشگاههاي
از كه را حديثي و حرف آن بخواهد كشور ، تربيت و تعليم متوليان
هدفمند ارزشيابي نظام يادگيري ، -ياددهي راهبردهاي آموزشي ، تكنولوژي
روانشناسي پيرامون متفاوت وديدگاههاي آموزشي طراحي اجراي بهينه ، و
و جلسات سمينارها ، در ديگر ، مقوله دهها و درسي برنامهريزي يادگيري ،
نمايان مدارس ، عملي واقعيت در و عينه به ميكنند ، بيان متعدد نشستهاي
علوم دانشجوي يك اگرداشت گفتننخواهند براي حرفي واقعا سازند ،
تربيت و تعليم پژوهشگر يك دلسوز ، معلم يك علاقهمند ، مدير يك تربيتي ،
از دانشآموز ، يك ولي حتي يا و فرهيخته انسان يك كلام يك در و
استاندارد فاضله ، آموزشگاه بخواهد كشور تربيت و تعليم دستاندركاران
سوي به حركت و شدن فاضله راه در كه را مدرسهاي حتي يا و آرماني و
به كنند ، معرفي او به است ، برداشته گام تربيت و تعليم در آرمانگرايي
حال در چه اگر.شد خواهند مواجه مشكل با امر ، اين تحقق در قطع طور
خود از برجستهاي موفقيتهاي زمينهها بعضي در ما مدارس از برخي حاضر ،
زمينههاي از زمينه ، يك در و موردي موفقيتها اين ولي ميدهند ، نشان
امور در مدرسهاي اگر مثلا.نظامگرا و جامع صورت به نه است ، خاص
كه ميكنيم مشاهده تاسف كمال با ميشود ، نايل قبولي صددرصد به آموزشي
و دانش كيفي به توجه بدون و كمي نظر از البته) ايدهآل قبولي اين
اخلاقي و معنوي بعد تقويت و پرورشي مسايل به توجه ،(شدگان قبول مهارت
انضباط و نظم مدرسهاي در اگر يا و است سپرده فراموشي به را فراگيران
نميبينيم كيفيت با آموزش از خبري ميشود ، مشاهده اداري امور در خاصي
به.بيخبرند يادگيري نوين الگوهاي از معلمان اتفاق به قريب اكثريت و
و استاندارد آموزشگاه يك بتوانيم ندرت به هماكنون شايد ديگر ، عبارت
علوم مولفههاي تمامي كه كنيم شناسايي كشورمان آموزشي نظام در آرماني
.باشد شده رعايت درستي به آن در تربيتي
اكثريت پيشرفتعمومي بر علاوه يافته ، توسعه كشورهاي در هماكنون
مدارس يك هر معلم ، تربيت يا و تربيتي علوم دانشگاههاي مدارس ،
به تربيتي علوم دانش تمامي آنها ، در ميكنندكه تاسيس وابستهاي
شفافيبراي اجرايي بستر واقع ، در و ميشود نزديك مرحلهعملياتي
رشتههاي دانشجويان حاضر ، تمامي حال در.ميآيد پديد نظري ديدگاههاي
خود ، عالي تحصيل دوران در كشورمان معلم ومراكزتربيت دبيري تربيت
تدوين نيز و فرديفراگيران تفاوتهاي مفهوم دو با لااقل مثال بهعنوان
كار در و عمل در ولي ميشوند ، آشنا نظري بهصورت برنامهاي آموزش متون
سي از كه را دومقوله اين عملي الگوهاي چون دانشآموزان ، با درونكلاسي
سالهاي در و آمده پديد يافته كشورهايتوسعه در سوي اين به پيش سال
را اينمفاهيم راحتي به نمييابند ، خود كنار در كرده ، گسترشپيدا اخير
-ياددهي كار در روش رابهترين سنتي شيوههاي به آموزش و گذاشته كنار
دانشگاههاي استاندارد مدارس لذا.شمارميآورند به خود يادگيري
را خود بخواهندمدرسه كه است كساني براي تمامنما الگويي علومتربيتي ،
حال در تربيتي ، علوم بردانشگاههاي علاوه دهند ، ارتقاء مطلوب حد به
هدفمندي و نظامگرا آموزشي نظام از كشورهاييكه در حاضر ،
و آموزش ونواحي مناطق و كل ادارات پرورش ، و آموزش برخوردارند ، وزارت
و موقعيت اساس بر و موجود ازپتانسيلهايمحلي استفاده با نيز پرورش
در و ميكنند تاسيس را ويژهاي محلي استاندارد منطقهاي ، مدارس اقتضاء
:ميآورند بهعمل تلاش زير هدف هفت به رسيدن براي لااقل آنها ،
بهبود مولفه بر تاكيد با تربيت و تعليم تدريجي كردن استاندارد
;مدارس در پرورش و آموزش كيفيت به بخشيدن
ارائه و طراحيهايآموزشي انواع اعمال و اجرا براي فرصت ايجاد
;متنوع ارزشيابيهاي به آنها
مشاركت و تعاون روحيه افزايش و گروهي فعاليتهاي براي انگيزه ايجاد
;علمي انجمنهاي مطالعاتي هستههاي انعقاد طريق از دانشآموزان جمع در
مانند) مجموعه پرورشيك و آموزش در نيافته توسعه مدارهاي شناخت
برخوردارند؟ بالايي تاثير ضريب از كه(كشور حتي يا شهرستان منطقه ،
برايبهينهسازي فعال اجرايي بستر ايجاد و آماري جامعه تهيه
;تربيت و تعليم سيستم فراگير
;موفق ارائهالگوهاي طريق از آموزشگاهها بين سالم رقابت ايجاد
.ديگرآموزشگاهها و عادي مدارس بين موجود فواصل كاهش
به كه را خاصغيرانتفاعي مدارس بعضي وجود برخي ، است ممكن البته
قبيل اين براي مصداقي است ، ويژهايوابسته دانشگاههاي يا دانشگاه
آموزشگاههاي و تيزهوشان مدارس برخي كه آن يا و شمارآورند به مدارس
كنند ، تلقي استاندارد مدارس از نمونههايي را ، كشور در موجود نمونه
خاصي زمينههاي در مدارس اين دارد امكان چه اگر پذيرفت ، بايد ولي
نام آنها بر نميتوان ولي باشند ، شده مطرح و كرده كسب موفقيت
.كرد اطلاق را استاندارد
رفت ، آن ذكر كه هفتهدفي به عنايت با كرد خواهيم سعي مقاله ، اين در
مولف است ، گفتنيدهيم توضيح را مدرسهاستاندارد يك ويژگيهاي برخي
مدرسه ديدنيك سامانهاي و جامعنگري به اعتقاد بهرغم مقاله ،
كارهاي و ساز تا داشت رانخواهد آن فرصت مقاله ، اين در استاندارد ،
مسايلمرتبط تماما نيز و دبير گزينش ثبتنام ، ازجمله سازماني -اداري
تاسيس محيطي -اجتماعي واكنشهاي-كنش و بازتابها و استاندارد مدارس با
را ، به آنها همه لذاكند تبيين را آنها اداره وچگونگي مدارس اين
.ميكنيم موكول ديگر فرصتي
:جدياست زير مقولههاي به توجه استاندارد ، مدارس در
و توسعه به توجه با آموزشي ، تكنولوژي بحث آموزشيدر تكنولوژي بعد
مولفههاي به توجه لااقل تربيتي ، علوم از مقوله اين عنايت قابل گستره
.است تاكيد مورد زير
راهاندازي)نرمافزاري و سختافزاري بعد از مدارس تجهيز
به مدرسه تجهيز درسي ، حدكتابهاي در مجهز كارگاههاي و آزمايشگاهها
فيلمهاي اوپك ، اورهد ، مختلف ، وسايل و مولاژها كرهها ، مدلها ، نقشهها ،
بخش در بتواند كه چيزي آن هر و صوتي نوارهاي اسلايدها ، آموزشي ،
;(گيرد قرار آموزشي تكنولوژي نرمافزاري و سختافزاري
و فعال روز ، به كارآمد ، دانشآموزي كتابخانه بعد از مدارس تجهيز
;درسي آموزشي مواد با مرتبط
دانشآموزان امرآموزش در يادگيري -ياددهي متنوع الگوهاي از استفاده
;معلمان توسط يادگيري مختلفروانشناسي تكنيكهاي با آشنايي و
انواع با درس ازطرح استفاده و آموزشي طراحي مقوله به ويژه توجه
و شناختگرايي جمله از الگوهاينوين براساس و موجود متدهاي
;فراشناختي
دانشآموزان ، آموختههاي از ارزشيابي متنوع تكنيكهاي از استفاده
رايج ، متدهاي براساس دانشآموزان امتحاني سئوال ارزيابي و طراحي
يك در و (كوئيز) زمان كوتاه امتحانات برگزاري و مستمر ارزشيابي
جدا با كردنامتحان غول و محض امتحانگيري رايج سيستم بردن بين از كلام
.ويادگيري تربيت و تعليم فرآيند از آن كردن
-علمي صورتبازديدهاي به مختلف مناسبتهاي در معلمان آموزش
بروشورها ، ديواري ، معلمان ، اطلاعات شوراي در آموزش آموزشي ،
...و مدرسهاي درون آموزشي كارگاههاي
آشنا و فرهنگي علمي ، هنري ، مختلف مكانهاي از دانشآموزان بازديد
;جدي بهصورت جامعه با فراگيران كردن
راهبردهايي ارائه تكليفشبو و تكليف زمينه در معلمان نگرش تغيير
متنوع و دانشآموزان به شده ارائه مجموعهتمرينهاي ساختن انفرادي براي
;تكليف كردنفرآيند
مجموعههاي و تدوينكتابها و تهيه و برنامهاي آموزش به ويژه توجه
;(Work book)معلمان سوي از آموزشي كار
معلمان بين در تحليلگري و تحقيقاتي مطالعاتي ، گروههاي تشكيل
اين در راهبردهايي ارائه و سيستمي تربيت و تعليم نظام تفكر براساس
;معلمان كار چگونگي براي زمينه
در اول عنواناولويت به مدارس ، در يادگيري مراكز راهاندازي
;آموزشگاه در تكنولوژيآموزشي سامانهاي تفكر كردن اجرايي
كادر سوي از مدرسه در تكميلي آموزشي مواد و جزوات توليد و تدوين
;افراد بقيه و معلمان مدرسه ،
يا درسي مواد مدرسهبراساس اتاقهاي طبقهبندي) محور درس كلاسبندي
;(كلاس يادگيري مراكز
حد در درسي مواد از هريك آموزشي بستههاي از بهرهبرداري و توليد
;مدرسه درون در وسيع و گسترده
...و
يك ميرود انتظار مدرسه ، اداري نظام بعد مدرسهدر اداري نظام بعد
;باشد داشته مدنظر را زير موارد استاندارد ، مدرسه
مديريت وقت ، مديريت:جمله از مديريت نوين روشهاي از استفاده
;مدرسه اداره امر در..و اطلاعات
ستادهاي به توجهويژه و مدرسهاي درون مختلف شوراهاي راهاندازي
پيش از و برنامه با مستمر ، پربار ، جلسات تشكيل ;مدارس تربيتي
;مدرسه آموزگاران و دبيران شوراي شده سازماندهي
;(رشته وهم پايه هم) معلمان بين در آموزشي گروههاي تشكيل
به تدريج به نيازو براساس مدرسه اداري سيستمهاي كردن مكانيزه
به گونه اسباببازي توجه نوع ازهر فارغ و لوكسگرايي هرگونه از دور
;مكانيزه نظامهاي
مدرسه فراگيران اولياي و كاركنان دانشآموزان ، نظريات از استفاده
گسترش و پيشنهادها دريافت طريق از مشاركتي مديريت نظام اجراي براساس
;فراگير كيفيت مديريت سطح تا نظام اين
تقويت و گروههايدانشآموزي بين مدرسه داخل مسئوليتهاي تقسيم
;دانشآموزان بين در همكاري و تعاون روحيه
و آموزش وزارت دستورعملهاي و ضوابط براساس مدارس كردن قانونمند
دستورعملهاو اجراي از ناشي تحليلبازخوردهاي و جمعآوري و پرورش
;اصلاح جهت ذيصلاح مقامات آنبه انعكاس
امور كليه در دانشآموزان اولياء از برنامهوار و مستمر استفاده
;شده تعيين پيش از برنامه يك با مدرسه پرورشي و آموزشي اداري ،
فعاليتهاي شاملكليه آموزشگاه ساله يك برنامه اجراي و تدوين
سال هر تابستان در است برنامهلازم اينپرورشي و آموزشي اداري ،
نسبت ميتوان ساله ، يك برنامه چند اجراي از بعد البته ;يابد انتشار
.كرد اقدام نيز بيشتر و ساله پنج برنامههاي تدوين به
;بيندانشآموزان در بهينه كلاسبندي امر به ويژه توجه
;مدرسه سطح در اداري امور كليه سريع انجام
...و
دارد ادامه