پنجم ، شماره 1227 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 10 پنجشنبه 21
|
|
بالنده آموزش اساسي محور دانشآموز ،
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
پاياني بخش - دارد؟ ويژگيهايي چه استاندارد مدرسه
كه ويژگيهاييدارد؟ چه استاندارد مقالهمدرسه نخست بخش در:اشاره
راهاندازي چگونگي اهداف ، ضرورتها ، شد ، منتشر صفحه همين در ديروز
و آموزشي تكنولوژي ابعاد و ايران آموزشي درنظام استاندارد مدارس
.گرفت قرار بحث مورد مدارس اين نظاماداري
پرورشي نظام و دانشآموزي گروههاي ابعاد مقاله ، اين پاياني قسمت در
.است گرفته قرار كنكاش مورد پيشنهاد چند بههمراه استاندارد ، مدارس
(دانشآموزان محور) مدرسه دانشآموزي گروههاي بعد
مقوله يازده لااقل ميرود انتظار استاندارد ، مدارس دانشآموزي بعد در
:گيرد قرار توجه مورد زير ،
;دانشآموزان بين در مباحثاتي گروههاي تشكيل
انجمنهاي تشكيل ;دانشآموزان بين در مطالعاتي گروههاي تشكيل
;دانشآموزان بين در علمي
در مشاركتي يادگيري و مدار دانشآموز يادگيري فراگردهاي از استفاده
;مدرسه وپرورشي آموزشي اداري ، امور كليه
وقت از بهينه واستفاده درسي مطالعه ، برنامهريزي آموزشروشهاي
;دانشآموزان تحصيليبراي موفقيت وروشهاي
براي مستمر اعتقادي -مذهبي و فرهنگي علمي ، بازديدهاي ترتيب
از بخشي اختصاص و دانشآموزي تحقيقات امر به ويژه توجه ;دانشآموزان
;امر اين به فراگيران امتحاني نمره
:همانند آن ابعادمختلف از)هنر دروس به ويژه توجه فرهنگ ايجاد
انجام حرفهوفن ، و شناخت و ورزش ، انشاء ،(..و موسيقي خط ، نقاشي ،
;مدرسه سطح در دروس اين براي متنوع برنامههاي
و بادانشآموزان شغلي و تحصيلي ، تربيتي مختلف مشاورههاي انجام
توزيع براي مدرسه در شغلي تحصيليو هدايت مدون نظام راهاندازي
;جامعه نياز مورد تحصيلي رشتههاي و درمشاغل دانشآموزان مناسب
مدرسه ، ومقررات قوانين:شامل مدرسه اداري امور كليه آموزش
قوانين و عملها دستور ساير و...انضباطيو امتحانات ، آئيننامههاي
;برايدانشآموزان مرتبط
و خلاقيت پرورش آموزشروشهاي دانشآموزان ، سطح در خلاقيت عنصر ترويج
بر تاكيد جاي به دانشآموزان تفكر و نوآوري خلاقيت ، بر تاكيد
برخي و فن و حرفه انشاء ، هنر ، دروس ميان اين در) محض حافظهپروري
;(مييابند ويژهاي ارزش پايه علوم
...و
آنچه مدارساستاندارد ، پرورشي نظام بحث مدرسهدر پرورشي نظام بعد
كشورها ساير مدارسبرتر در آنچه با شود ، انجام بايد ما كشور درمدارس
.باشد بالاييمتمايز درجه با بايد ميشود ، انجام
خلقيات ، باروحيات ، كه آن بر علاوه ما ، كشور در بحثپرورشي واقع در
مباحث با خودويژهاي طور به مرتبطاست ، فراگيران نيازهاي و تمنيات
انتظار استاندارد ، مدارس در.است نيزدرآميخته اسلامي -مذهبي
.گيرد قرار ويژهاي توجه مورد زير ميرودمولفههاي
ائمه به تمسك و شيعه گرانسنگ مذهب و اسلام پربار فرهنگ به خاص توجه
به و عملي ، و جدي صورت به مدرسه امورعمومي در (عليهمالسلام) معصومين
;ازظواهر دور
كردن آشنا و درمدرسه نور خانههاي تشكيل كريم ، قرآن فرهنگ ترويج
;كريم قرآن عملي ومصداقهاي معاني مفاهيم ، با فراگيران
عنوان به جماعت نماز اقامه و دانشآموزان بين در نماز فرهنگ ترويج
;داوطلبانه فعاليت يك صورت به مدرسه امور در جدي محور
;مدرسه در رهبري و ولايت فرهنگ توسعه
ميان در اصل يك بهعنوان منكر از نهي و معروف به امر فرهنگ توسعه
;دانشآموزان
;فراگيران ميان در...و هنري ديني ، -مذهبي سياسي ، تربيت ترويج
و عصمت خاندان دانشآموزانو بين عاطفي رابطه تعميق و پيوند ايجاد
;اهلالبيتعليهمالسلام سيره و (ع)طهارت
ميان در وتقوي خدا به ايمان براساس اخلاقي فضايل توسعه و رشد
;فراگيران
در مكرر تغيير و مدرسه در متنوع هنري و فرهنگي مسابقات برگزاري
;فراگيران جذب منظور به آنها برگزاري شكل
;مدرسه در وبهينه روز به هدفدار ، جذاب ، تبليغات به ويژه توجه
آموزشي نظام اهدافپرورشي به توجه و پرورشي فعاليتهاي كردن كيفي
;اهداف از هريك كردن كيفي و خرد صورت به
...و
ايجاد براي ميرسد نظر استانداردبه مدارس ايجاد اصلي شرط آموزش ،
نياز شده ، ياد كاركردهاي و اهداف به برايرسيدن و استاندارد ، مدارس
لازم و ضروري مختلف گروههاي بين در مستمر و فوري بهآموزشهاي جدي
معاونان و مربيان مدارس ، اداري و آموزشي معاونان و مديران.باشد
و كارگاه متصديان از اعم مدارس اداري -آموزشي كادر و معلمان پرورشي ،
نيز و سرايداران و خدمتگزاران يادگيري ، مراكز مسئولان آزمايشگاه ،
براي آموزش كه بود خواهند گروههايي جزو آنها اولياي و دانشآموزان
نقش كه زير نيروهاي به آموزش همچنين.دارد قرار اول وهله در آنها
:است الزامي دارند ، عهده بر را استاندارد مدارس براي پشتيبانيكننده
تحصيلي ، راهنمايي و ابتدايي دورههايتحصيلي آموزشي مسئولان
و تكنولوژيآموزشي و تجهيزات ستادهاي مسئولان مسئولانامتحانات ،
و كارشناسان و مناطق گروههايآموزشي اجرايي مديران و هماهنگكنندگان
و پرورشي ، و آموزشي معاونان استانها ، اداراتكل مسئولان كارشناس
...و شهرستانها روسايمناطق ،
با و آموزشي بهكيفيت بخشيدن بهبود استراتژي براساس آموزشها ، هدف
تربيتي علوم جديد يافتههاي از وبهرهبرداري منش در هدفتغيير
براساستشكيل اطلاعرساني آموزشهاي ميشود پيشنهاد و خواهدبود
مديريت مفهوم آشناييبا.گيرد قرار اولويت در علمي سمينارهاي
آموزشي طراحي آموزشي ، تكنولوژي آشناييبا ;كارآمد مديران و آموزشي
بر تاكيد با نوين ارزشيابي شيوههاي با آشنايي ;برنامهريزيدرسي و
با چگونگيكار و آموزشگاهي مديريت با آشنايي و خلاقيت عنصر
پشتيبانيكنندگان و وكارگزاران مديران اساسي نيازهاي از ;دانشآموزان
اين برپايي به نسبت اول وهله در است لازم بودهو استاندارد مدارس
عنواننياز به آموزشها ، اين است بديهي.شود اقدام دورههايآموزشي
مخاطبان ، از براساسنيازسنجي ديگر آموزشهاي و شده تلقي الزامي اوليه
مدارس اساسي ركن كادر ، آموزش صورت ، درهر.شد خواهد ارائه و انتخاب
.ميرود شمار استانداردبه
:بود خواهد نوشتار اين سرانجام پيشنهاد ، چند پيشنهادهاارائه
تعليم پژوهشكده ، تربيتي ، علوم دانشگاههاي كنار در ميشود پيشنهاد.1
بر را احتمالي استاندارد مدارس رهبري پرورش و آموزش وزارت تربيت ، و
مدرسه يك تبديل كشور ، مدارس توسط الگوبرداري براي يا و بگيرد عهده
.مديريتكند و سرپرستي را استاندارد مدرسه به عادي
نرمال توزيع از استاندارد ، بايد مدارس براي دانشآموز انتخاب در2
يك گزينش از و شود استفاده توانمنديدانشآموزان و استعداد هوش ،
.شود مدارسخودداري قبيل اين براي خاص شرايط با گروهدانشآموز
نشود انگاشته يكسان تربيتي علوم آزمايشگاههاي با استاندارد مدارس.3
نرسيده ، اثبات به آنها تئوريك قطعيت كه طرحهايي كردن اجرا از و
.شود خودداري
مقايسه در و ويژه تطبيقي مطالعات با استاندارد مدارس پيشرفت كار.4
اختيار در ويژه ادواري نشريات بهصورت جهان ، استاندارد مدارس با
.گيرد قرار برداشتهاند ، گام شدن استاندارد درراه كه مدارسي
توجه دارد ، مورد كه كاستيهايي تمامي با نوشتار ، اين است اميد
.قرارگيرد كشورمان آموزشي نظام دستاندركاران
مجدفر مرتضي