پنجم ، شماره 1227 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 10 پنجشنبه 21
|
|
...انگيزهها ريشهها ، تحصيل ، ترك
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
رويگرداني ميكنند؟ رها را مدرسه نوجوانان از گروهي سال هر چرا
در و نيست اقتصادي مشكلات به مربوط تنها مدرسه و تحصيل از
ميكند بروز نيز مرفه فرزندانخانوادههاي
تحصيل كهترك خواندن درس از نوجوانان و كودكان رويگرداني:اشاره
علل ، اصليترين از يكي و دارد گوناگوني علل و ميشود ، ريشهها ناميده
هزينه ناچارند ، كه پرجمعيت خانوادههاي و اقتصاديخانوادههاست مشكلات
و مشكلات آمدن پيش دليل به كنند ، تقبل را فرزندانشان تحصيلي سنگين
بازار به را خود فرزندان زودتر هرچه كه ميدهند ترجيح مالي بحرانهاي
مشكلات اما شود ، برداشته خانواده دوش از باري تا كنند وصل كار
ميان در كه چرا است ، تحصيل ترك علتهاي از يكي تنها اقتصادي
.رويبرتافتهاند تحصيل از كه هستند نوجواناني نيز ، مرفه خانوادههاي
گو و گفت طريق از شده ، تهيه زمينه همين در كه حاضر گزارش در
.كردهايم بررسي را اجتماعي معضل اين مسئولان و مربيان بانوجوانان ،
كه خواب از صبح امروز:ميگويد.است بلندتر معلمهايش از سروگردن يك
.كنم تحصيل ترك كه گرفتم تصميم بيدارشدم ،
چرا؟:ميپرسم
.نميخورد دردم به درس چون -
نميخورد؟ دردت به چرا
يك ديپلم يك با آخرش تازه شدم ، ديوونه مگه داره ، خرج خواندن درس -
.نميدهند هم نخود دانه
ميخورد؟ پيوند واقعيت با هنگام چه و چيست تحصيل ترك
از بسياري ذهن تحصيل براي انگيزه نبود و تحصيل ترك كه است سالي چند
تحصيل ترك ميزان رهگذر اين از.است داشته مشغول خود به را نوجوانان
چرا؟.است رفته بالا
نظام خانوادگي ، محيط اجتماعي ، عوامل تربيتي امور كارشناسان باور به
تحصيل ترك در را مهمي نقش..و اقتصادي فرهنگي ، آموزشي ، عوامل
اجتماعي شرايط اگر رهگذر اين از.ميكند بازي جوانان و نوجوانان
نكند ، درك را او مشكلات بهدرستي خانواده اگر نكند ، ياري را نوجوانان
نكند ، همراهي وتضادهايش مشكلات با رويارويي براي را او جامعه اگر
جامعه به طورعيني به جوان و نوجوان اجتماعي و رفتاري اختلالات نتيجه
به بايد را نوجوان تحصيل ترك.ميكند بيمار را جامعه و ميشود منتقل
از و سويي از خانوادهاش و نوجوان رفتار ناهنجاريهاي معلول عنوان
چيست؟ تحصيل ترك اما.داد قرار بررسي مورد جامعه و مدرسه سو ديگر
ترك پرورشي و آموزشي امور كارشناسان باور چيست؟به تحصيل ترك
ديگر بياني به يا مدرسه جريانآموزش از شدن خارج معناي به تحصيل
.نيست دلايلمتفاوت به تحصيل ادامه به قادر و مايل دانشآموز
ميآورد؟ فراهم را تحصيل ترك و تحصيلي شكست موجبات عواملي چه
عوامل:ميگويد پرسش اين به پاسخ در تربيتي امور كارشناس قرباني ،
.است دخيل دانشآموزان تحصيل ترك در پيچيدهاي و متعدد
ريشه باشد چه هر تحصيل ترك براي دانشآموز يك دليل:ميدهد ادامه او
.دارد جامعه در او فرهنگي و اقتصادي اجتماعي ، پايگاه در
كه خانواده درامد سطح بودن پايين نمونه عنوان به:ميكند اشاره او
يكي است جوان يا نوجوان خواستههاي كردن برآورده راه در بزرگ مانعي
.است آنان تحصيل ترك دلايل مهمترين از
نوجواني.برپاست راهرو داخل در خاصي هياهوي!دارد خرج خواندن درس
چه به:ميپرسم.ميرود اتاق آن به اتاق اين از مرتب كاغذ برگهاي با
كني؟ تحصيل ترك ميخواهي دليل
درامدي خودم بازوي زور با ميخواهم است ، بيفايده مدرسه در ماندن-
.داشتهباشم
عنوان را نامش كه تهران جنوب پرورش و آموزش مناطق از يكي مسئولان
تاريخ نزديك ماه ، هر هفدهم و شانزدهم پانزدهم ، :ميگويد نميكند ،
اين به تحصيل ترك گواهي دريافت براي نوجوانان از بسياري عده اعزام
.ميكنند مراجعه منطقه
درامد كم قشرهاي از نوجوانان اين بيشتر خانواده:ميدهد ادامه او
مانعي خانواده درامد سطح بودن پايين كه آنجايي از و هستند جامعه
ترك آنها است وجوانان نوجوانان خواستههاي كردن برآورده راه در بزرگ
.ميدهند ترجيح كردن تحصيل به را تحصيل
به موفق دوندگي كلي ز ا پس سرانجام كه است ديگري نوجوان جواد ،
خواب از كه صبح روز يك:ميگويد.است شده تحصيل گواهيترك دريافت
.كنم تحصيل ترك كه گرفتم تصميم شدم بيدار
چرا؟:ميپرسم
بخوانم ، درس ديوونهام مگه آورده ، پول كلي..كشور به رفته داداشم-
و بگيرم پاسپورت بتوانم تا بروم سربازي به زودتر كه گواهيگرفتهام
.بروم داداشم با هم من
دختر تعداد چه است؟ موجود دانشآموزان تحصيل ترك زمينه در آماري آيا
ميكنند؟ تحصيل ترك سال هر پسر چهتعداد و
ترك مورد در:ميگويد زمينه اين در اداره همين ذيربط مسئولان از يكي
به دسترسي محدوديتهاي دليل به عدهاي نيست ، موجود آماري دختران تحصيل
.جامعه انتظارات و محدوديتها و فرهنگي دلايل از دقيقناشي اطلاعات
ميافتد اتفاق كمتر دختران گروه در دست اين ناهنجاراز رفتارهاي هميشه
مطرح آبرو حفظ لحاظ به ;داشتهباشد وجود مواردي هم اگر يا و
.نميشود
منطقهاي آمارهاي پسران تحصيل ترك زمينه در اما:ميدهد ادامه او
به.است شهر جنوبي مناطق و دبيرستان دوره مختص بيشتر استكه موجود
پسر دانشآموز نفر تا30 از 20 بيش روزانه منطقه دراين نمونه عنوان
منطقه يك از گاهي و ميكنند مراجعه تحصيل ترك گواهي دريافت براي
.ميكنند تحصيل نفرترك هزار شصت تا پنجاه حدود سالانه
دارد ، زير به سر چهرهاي و رسيده راه گرد از تازه كه نوجوانان از يكي
شدم قبول معدل 52/19 با راهنمايي سوم:ميگويد تحصيلش ترك علل درباره
دليل به نتيجه در و شد زياد مشكلاتم شدم دبيرستان وارد وقتي اما
.كنم تحصيل ترك گرفتم تصميم خانوادهام مالي مشكلات
تحصيل ترك علل زمينه در آموزشي مديريت دانشجوي احمدي ، عباسعلي.
خانوادگي ، محيط فرهنگي ، اجتماعي ، فردي ، اقتصادي ، عوامل:ميگويد
.دارند دخالت تحصيل ترك در..و آموزشي نظام
سوء مدارس ، مالي امكانات محدوديت خانواده ، مالي فقر:ميدهد ادامه او
جمله از رفته دست از فرصتهاي هزينه بودن بالا پروتئين ، كمبود و تغذيه
.ميكند بازي را مهمي نقش تحصيلي شكست در كه است عواملاقتصادياي
از انبوهي ميآمدم بيرون منطقه 16 پرورش و آموزش اداره از كه هنگامي
.ميچرخيد ذهنم در پاسخها پرسشها ، سخنها ، حرفها ،
تحصيل ترك دلايل مهمترين از يكي خانواده درامد سطح بودن پايين اگرچه
قرين خانواده در ارزشهايي ضد با اقتصادي فقر اگر اما نوجواناناست
.ميشوند مصممتر راه اين در نوجوانان باشد ،
تنها خانوادهها درامد سطح بودن پائين آيا كه است مطرح پرسش اين حال
است؟ تحصيل ترك عامل
به جامعه پردرامد قشرهاي از نوجوانان از بسياري كه است اين واقعيت
چرا؟.ميكنند تحصيل ترك به اقدام نيز مالي مناسب وضعيت سبب
تحصيلش ترك علل درباره كه است جامعه مرفه قشر از نوجواني الف مسعود
چرا؟:ميپرسم.ندارم خواندن درس به نيازي:ميگويد
كه دارد اعتقاد پدرم چون موافقند من تحصيل ترك با خانوادهام-
او دست ور حالا همين از ميگويد پدرم.نميشود آب و نان آدم براي تحصيل
.كنم كار
ميكني؟ كار چه -
.كاركنم او با بفروش بسازو كار در است قرار-
و اجتماعي سازمان ;اقتصادي تحولات اخير سال چند در كه نيست پوشيده
چه در ريشه تحصيل ترك پس.است كرده گوني ديگر دستخوش را فرهنگي
را تحصيل ترك دلايل شايد...و فرهنگي اجتماعي ، اقتصادي ، :دارد عواملي
.كرد وجو فرهنگيجست پنهان لايههاي در ميبايست
تحصيلي افت اينكه ، به باتوجه:ميگويد آموزشي مربي بحرانيك منحني
بايد ميشود ، ديده راهنمايي دوره در بيشتر تحصيل از رويگرداني و
برنامههاي در و شود انجام دوره درسياين نظام مورد در بيشتري مطالعات
:ميافزايد وي.آيد عمل تجديدنظربه لزوم صورت در راهنمايي دوره درسي
ابتدايي دوره كهدر دانشآموزان از زيادي عده كه است داده نشان آمار
در بودهاند ، برخوردار بالايي درسي امتيازهاي و نمرهها از
تحصيلي شديد افت يا و مدرسه و درس از بيزاري دچار دورهراهنمايي
منحني تحصيل ، مجموعسالهاي در راهنمايي ، دوره هميندليل به.شدهاند
بهطور را دوره اين مشكلات علل و ريشهها بايد.است گرفته لقب بحران
.يافت دست ممكن بهراهحل و داد قرار بررسي مورد دقيق
ابزارهاي گرفتن كار به طريق از تحصيل شوق ايجاد:ميافزايد مربي اين
مدرسه و تحصيل ادامه به را دانشآموزان ميتواند وكمكدرسي آموزشي
بودن فشرده وي.مييابد كاهش تركتحصيل آمار ميزان همين به و كند راغب
خستگي علتهاي از را سال دوم نيمه در ويژه به امتحانات برنامههاي
مطالعات نيز مورد اين در كه ميكند پيشنهاد و ميداند دانشآموزان
.شود انجام عميقتري و بيشتر
مجرد هاله