پنجم ، شماره 1228 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 12 شنبه 23
|
|
ميدان ميانهء در كوچك كارگران اين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
زيرزميني كارگاههاي جهان در كودكان اشتغال كيف و كم به نگاهي
كودكاناند كار نيروي اصلي كنندگان جذب
اما ميدهند ، تشكيل را كار نيروي از بخشي كودكان روستايي ، جوامع در
كاركردن شيوه اين خانواده اعضاي ديگر همراه به و دامانخانواده در
آنها از و ميكند آماده اجتماعي مشكلات با برايرودررويي را كودكان
به و شهرها در كار اما.ميسازد خويشتن متكيبه و ورزيده انسانهايي
در كودك ميليونها اكنون.است گونهديگري به خانوادهها نظارت از دور
كار به زيرزميني كارگاههاي مجازو غير كارفرمايان توسط جهان ، سراسر
و ميرساند آسيب شخصيتكودكان به كردن كار شيوه اين.شدهاند گماشته
اشتغال و كار وكيف كم حاضر گزارش درميكند مختل را آنها فرهنگي رشد
.است شده بررسي كودكان
شهر مركزي خيابانهاي از يكي در كاري دنبال به است صبح اوليه ساعتهاي
حياط در كه بچهها ولوله صدايميكردم جستجو را خود نظر نشانيمورد
دوران آور نشاط خاطرات بودند ، هياهو و بازي مجاورمشغول مدرسه
درگيريهاي كوتاه چند هر لحظاتي و ميكرد زنده برايم را كودكي
.ميزدود ذهن فضاي از را بزرگسالي
با ساله حدود 12 بچهاي پسر مسير ادامه دربود صبح دقيقه ساعت 15/9
كوچكشحمل جثه با سختي به كه شده بستهبندي لباسهاي از كولهباري
خانهاي در جلو در پلهاي به زنان نفس كرد جلب خود به مرا توجه ميكرد ،
تازه نفسي تا گذاشت پايين ميكرد حمل پشت بر كه را بزرگي بسته و رسيد
.شدم نزديك او به. كند
.ممنون خيلي -!نباشي خسته -
كرده؟ خستهات حسابي و باشه سنگين خيلي ميرسه نظر به -
!بشم خسته نبايد من حالاها حالا صبحه ، اول تازه خانوم نه -
چيه؟ اسمت -
-!بزنيم حرف غريبهها با نبايد ما گفته اوستام كه ميدونين شما -
چرا؟
كنيم گوش شو حرفها بايد ولي نميدونم -
سالته؟ چند بگو نگير ، سخت زياد خوب -
سال تقريبا 12 -
نزديكيها همين كارگاهي يه -ميكني؟ كار كجا -
كاري؟ چه -
دستم از كاري هر خلاصه و پادويي ، نظافت ، پوشاك ، توليدي كارگاه يك توي
ميدم انجام بيايد ، بر
خواندي؟ هم درس راستي -
ديگه شما به داد عمرشو پدرم وقتي از ولي خوندم سوم كلاس تا آره -
توي كه كوچكتر برادر و خواهر تا سه و مادر به آخه كنم كار شدم مجبور
.بدم خرجي بايد ميكنند زندگي شهرستان
بري؟ مدرسه بازم ميخواد دلت -
وضعم وقتي روزي يه نداره عيبي ولي بود ، خوب خيلي درسم آخه خيلي ، -
.بزرگه خدا ميدم ، شدادامهاش خوب
ميكني؟ زندگي تنها بزرگ شهر اين توي سال و سن اين با تو -
اين روزها سال و سن هم آشناهاي و ولايتيها هم از عدهاي با نه كه تنها
اوستام كارگاه گوشه يه شد تموم كارم كه شب آخرهاي و كارميكنم جا
.بخوابم داده اجازه
ميگيري؟ حقوق چقدر -
بقيه و ميدارم بر خودم براي كمشو مقدار يه كه تومان هزار ماهي 12 -
بود قرار كه را بستهاي عجله با شهرستان ميفرستم خانوادهام براي را
.رفت و كرد خداحافظي و برساندبرداشت مقصد به
.بود گذشته دقيقه ده كردم نگاه ساعتم به
بزرگ اينبار كوچك جثه آن با چگونه افتادكه پسرك دستهاي به نگاهم
اين بر دوخته منتظر چشمهاي بتواند اينكه براي ميكشيد ، دوش رابر
تمام از كه واميداشت را او تعهد اين و باشد راپاسخگو دستها
.كند چشمپوشي كودكانهاش خواستههاي
و مرز هر آينده اميدهاي جهانكودكان سطح در كودكان نقش و آمار
بلندمدت و كوتاه اهداف درپيشبرد را آنها نقش و ميآيند شمار به بوم
بدست تحقيقات و آمار اساس بر متاسفانه اما.انگاشت ناديده نبايد
در گذراندن جاي به را خود اوقات ارزش پر قشر اين جهان سطح در آمده
و گوشه در ناني لقمه دنبال به سالم تفريحات و علم كسب جايگاههاي
به كودكان دادن عادت نماند ناگفته البته.ميزنند پرسه كنار
را اجتماعي نقش و زندگي اداره اوليه قدمهاي اينكه براي مسئوليتپذيري
كه ميشود ديده متاسفانه اما.است اهميت قابل كنند تجربه آينده در
علاوه خود نوجوانان و كودكان گماردن كار به با درامد كم خانوادههاي
اين به و ميرهانند آموزش از ناشي هزينههاي از را خود درامد ، كسب بر
آيد ، شمار به كننده مصرف نيروي يك آنكه از پيش ونوجوان كودك ترتيب
ناشي پيامدهاي حال اين با.باشد موثر خانوار درامد ايجاد در ميبايست
آينده در ميتواند بزرگسالان محيطهاي در نوجوانان و كودكان كار از
برخوردهاي كارگري نامناسب روابط.باشد داشته سوء پيامدهاي آنان براي
بالاخره و بزرگسال كارگران از الگوپذيري آميز ، خشونت و نادرست
داشته عمده تاثير آنان آينده شخصيت تكوين در ميتواند سلطهپذيري
.باشد
تا 14 كودكان 10 از درصد كه 28 است حاكي كار جهاني سازمان آمارهاي
لاتين 7 آمريكاي در رقم اين و هستند شاغل توسعه حال در كشورهاي ساله
.است درصد آفريقا 25 و درصد آسيا 18 درصد ،
نفر ميليارد از 4/2 درصد تا 8 گزارشي 4 در اخيرا كار جهاني سازمان
و كودكان كار.است كرده قيد كودكان را جهان در استخدام قابل نيروي
باشد نيافته توسعه جوامع اجتماعي روابط نتيجه آنكه از پيش نوجوانان
.خانوادههاست بر حاكم اقتصادي فقر از ناشي
شش كرد ، اعلام يافت انتشار پيش چندي كه خود سالانه گزارش در يونيسف
نوجوان ميليون صدها هنوز كودك حقوق جامع كنوانسيون صدور از پس سال
ميشود انجام خطر پر شرايط در اغلب كه كار طولاني ساعتهاي به مجبور
.ميباشند
اجتماعي سنن و سواد پايين سطح فقر ، امر اين اصلي علل گزارش اين در
.شدهاست ذكر
شدن استثمار آمده است جهان 1997 كودكان وضعيت نامش كه گزارش اين در
كودك يك صلاح به نميتواند هرگز كار خطرناك و سنگين انواع انجام ويا
يافته انتشار يونيسف تاسيس سالگرد پنجاهمين در گزارش اين.باشد
پايان:مينويسد گزارش اين مقدمه در متحد ملل كلسازمان دبير.است
براي فوري هدف يك كه دارد ضرورت اكنون...كودكان خطرناك كار به دادن
.شود جهان
در اجتماعي امور و كار وزارت در كار روابط كارشناس زاده منشي گشواد
:ميگويد چنين كان كود اشتغال وضعيت مورد
و هستند متفقالقول كودكان كردن كار از جلوگيري مورد در كشورها كليه
اخير سالهاي در بخصوص كشورها مخالفت شده وضع قوانين و رسمي نظر از
بيشتر در كودكان كار كه است اين واقعيت اما.است شده رايج بسيار
و ميگيرد صورت كار قوانين حيطه از خارج و مخفيانه صورت به كشورها
وجود با و است شده وضع زمينه اين در مختلفي قوانين اينكه عليرغم
قوانين قبيل امااين است كودكان حقوق مدافع ظاهر در قوانين اين اينكه
اصلي علت و روبروست زيادي مشكلات با آنها اجراي يا و نميشود اجرا يا
و مادي نياز اين كه برخانوادههاست حاكم اقتصادي فقر اول درجه در آن
ميشود كودكاني كار به منجر نهايت در خانوادهها ، درامد نبودن تامين
.كنند پر خود كودكانه بازيهاي و تحصيل با را دوران اين ميبايست كه
ايجاد براي محل مهمترين خانواده چارچوب:ميافزايد ادامه در وي
در كه ميشوند ديده كودكاني ما كشور در است كودكان در كاري زمينه
قاليبافيها همينطور و مختلف توليديهاي شيشهگريها ، پزخانهها ، كوره
گفته آنها كارفرمايان يا و خانوادهها به كه زماني و هستند كار مشغول
براي كه ميگويند ندارند كار براي قانوني سن هنوز اينها كه ميشود
.ميگذرانند چنين اين را خود فراغت اوقات يا و آمدهاند كارآموزي
ايران كشور در شده گرفته نظر در قوانين مورد در كار روابط كارشناس
ما كشور در كار قانوني سن كار قانون طبق:ميگويد چنين كودكان درباره
استخدام از قبل اينكه جمله از خاص شرايط با هم آن بالااست به سال 15
در كار براي لازم شرايط كه نوجواني و بگيرند پزشكيقرار معاينه مورد
هيچ به كارفرما نباشد ، دارا روحي و لحاظجسمي از را شده گرفته نظر
قوانين اين ما كه است اين توجه نكتهقابل اماندارد استخدام حق وجه
تحت كه درآوريم اجرا به كارگاههاييميتوانيم و كارخانهها در تنها را
بار يك چند هر اينكه بهدليل هم آنها كه باشند كار وزارت پوشش
و كارخانهها قبيل واين ميكنند مراجعه بازرسي براي كار وزارت بازرسان
گفت ميتوان ويا ميكنند استفاده سال و سن كم كودكان از كمتر كارگاهها
.نميكنند استفاده اصلا كه
در پنهان صورت به كودكان كار عمدهترين كه است اين واقعيت اما
معروف قول به يا دسترس از خارج كارگاههاي همچنين و محيطهايخانواده
خانههاي در كودكان مثال عنوان به.ميگيرد صورت زيرزميني كارگاههاي
محسوب خانگي خانوادههاكار نظر از كار اين و ميكنند قاليبافي خود
در اينكه يا و شد قائل آن براي كنترلي نميتوان عملا كه ميشود
كشاورزي به خود والدين همراه به مرارت و سختي با مزارع در و روستاها
كوچكتر كودكان از نكنند كارهارا اين اگر حتي يا و.هستند مشغول
نيز اين كه.برسند كارهايخود به بتوانند بزرگترها تا ميكنند مراقبت
و غيررسمي جزءمشاغل اينها همه كه ميشود محسوب كار نوعي واقع در
تمام بسيارارزان كودكان كار چون ديگر طرف از.هستند كنترل غيرقابل
كه كارفرماياني و كارگاهها است قانوني ضوابط و حيطه از خارج و ميشود
و ارزان صورت به نيروها اين از براحتي نيستند كار وزارت پوشش تحت
كنترل تحت كه است يادآوري خور در البته.ميكنند استفاده مخفي
بسيج به نياز و است ويژه بازرسي سيستم يك نيازمند مشاغل اين درآوردن
ميشود روا كودكان حق در كه ظلمي نوع اين از بتوان تا دارد عمومي
.كرد پيشگيري
كودكان كار مورد در پيشنهادي راهحلهاي مورد در منشيزاده حلها راه
بيشتر كار جلوي كه برسيم مرحلهاي به بتوانيم ما زماني اگر:ميگويد
نياز آن و شد غافل نميتوان مهم واقعيت يك از بگيريم را كودكان
فقري و درامد سطح بودن پايين و است كودكان اين درامد به خانوادهها
حاكم ميفرستند سركار را كودكانخود كه خانوادههايي از بسياري بر كه
.شد تكرارخواهد پنهان صورت به كار اين خود به خود است
اين براي حلي راه ميبايست مختلف ابعاد از كه است اين ذكر قابل نكته
واقعيت يك كودكان كار كه واقعيت اين پذيرفتن با و.كرد جستجو معضل
تحولي اينكه جمله از داشت توجه نيز ديگر مسائل به آن كنار در است
در بتوانند نيز كارگر كودكان كه آيد وجود به آموزشي درسيستم اساسي
خانوادهها فرهنگي لحاظ از.بدهند ادامه خود بهتحصيلات مساعد شرايطي
ميآورند بدست برايشان كودكانشان كه بردرامدي علاوه كه كرد آگاه را
نيز اقتصادي لحاظ از و بگذارند خودشانخالي رشد براي نيز را اوقاتي
كليه حمايت تحت مدت دراز استراتژي يك بوسيله نيز درامد كم طبقات
.باشد باز نيز كودكانشان برايرشد راه كه آيند در دولتي سازمانهاي
گرفته نظر در ونوجوانان كودكان براي كار وزارت كه قانوني برنامههاي
كاركردن اينكه جمله از برد نام ميتوان را آنها از بخشي است ، كه
استخدام حق كارفرمايان و ميشود تلقي غيرقانوني زير 15سال كودكان
و روحي لحاظ از پزشكي معاينه تحت ميبايست حتما كارگران.ندارند
نوجوانان 15تا 18 براي كاري اضافه روز و شب كار بگيرند ، قرار جسمي
كمتر ساعت نيم بايد روز طول در آنها كاري ساعات و ميباشد ممنوع سال
.باشد سايرين از