پنجم ، شماره 1230 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 14 دوشنبه 25
|
|
مادي محرك يا معنوي انگيزهء ;معلم نياز
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
;ابتدايي معلمان سراسري همايش برپايي با همزمان
تاكيد با آموزشي -منابعانساني مديريت در انگيزشي تجربه چهار بررسي
كاركردهايمدرسهاي بر
را بهسازي و آموزش راجذب ، كار ميتوانند مناسب انگيزشي اقدامات
دسترس قابل را كاربرد و ارتقاء را لزوم مورد اقداماتتاميني مفيد ،
سازند
در كه است انساني ، سامانهاي منابع مديريت كارافتاده از سيستم
و خاطر تعلق بدون معلومات ، بدون و انگيزه بدون انسانهاي جذب آن
ارتقاء به عشق بدون نهايت در و مادي ، و روحي تامين بدون شغلي انگيزه
از كوتاهي عمر نظامي ، چنين شك بدون و باشد اولويت در شغلي ترفيع و
داشت خواهد مديريت لحاظ
و ويژه توجه مادي ، ازانگيزههاي بيش كه است متفكري تلاشگر ، معلم
ميطلبد مسئولانمربوطه سوي از را خودش به خاصي جايگاهاجتماعي تعلق
;اشاره
جمعآوري انگيزه كشور ، با ابتدايي معلمان سراسري همايش نخستين
دستاندركاران و كارشناسان معلمان ، پيشنهادهاي و نظريات ديدگاهها ،
نخست روزهاي و فروردين روزهاي آخرين در كشور ، سراسر ابتدايي آموزش
همايش ، اين در شركت براي.ميشود برگزار تهران در ماه 76 ارديبهشت
منتخبين ، كه شده واصل همايش دبيرخانه به مقاله از 500 بيش تاكنون
به توجه با.كرد خواهند ارائه همايش برپايي روزهاي در را خود مقالات
با و ابتدايي آموزش پيرامون مختلف نظريات انعكاس و همايش اين اهميت
از يكي داشتن نظر در با و دوره ، اين پويايي در معلمان نقش بر تاكيد
اين در را مقالهاي معلمان ، نگهداري و جذب چگونگي يعني همايش محورهاي
بر مبتني و مدرسهاي كاركردهاي بر تاكيد با كه ميآوريم پي در ارتباط
.است درآمده تحرير به تجربه ،
.است افراد فعاليتهاي و تلاشها ايجاد در اساسي عوامل از يكي انگيزش ،
در.ميدانند يكي را آنها و كرده اشتباه باانگيزهها را هدفها برخي ،
در.دارند دروني جنبه وانگيزهها داشته خارجي جنبه هدفها كه حالي
را كهوضعي ;ميگيرند قرار فرد توجه مورد جهت اين هدفهااز حقيقت ،
خصوص به مديريت ، در.شود ارضا فرد انگيزههاي تا ميآورند بهوجود
روبرو مهم چهاركاركرد با انساني نيروي مورد در انساني ، مديريتمنابع
كاركرد و;نگهداري كاركرد ;بهسازي كاركرد ;جذب كاركرد:هستيم
.كاربرد
عنوان به انساني ، درنيروي انگيزه ايجاد كاركرد چهار اين از هريك در
.است نظر مورد توجه ، قابل و مهم عامل
گزينش ، به نسبت طيآن كه ميشود اطلاق عملياتي كليه به ;جذب .
و كار محيط با آنها شناسايي نيز و كارگماريپرسنل به و استخدام
موجود تنگناهاي و مشكلات نيز و امكانات و تسهيلات كار ، نوع همكاران ،
همچنين و اداري و انساني ارتباطات چگونگي و نوع كار ، محيط در
البته.ميآيد عمل به اقدام كار ، محيط در شده طراحي كنترلي سامانههاي
يدك به خود با كه تشريحي ماهيت به توجه با آشناييها ، اين از بعضي
نيز معلومات ارتقاء و خدمت حين آموزش و بهسازي زمره در ميكشند ،
نيز آموزش از شكلخاصي آشناييها ، نوع اين واقع ، در يعني قرارميگيرند
در بهنوعي كه ميشود گفته اقداماتي كليه به اينبهسازي بنابر.ميباشند
نقش آنها آوردن در روز به ونيز پرسنل شغلي و شخصي اطلاعات ارتقاء
طي در كلاسيكو شكل به ميتواند آموزشها ، اين از بعضي.باشد داشته
و شود برگزار (آموزشي -دانشگاهي)شده طبقهبندي و خدمت ضمن كلاسهاي
برگزاري انتشارمجلات ، علمي ، و آموزشي فيلمهاي مانند ديگرنيز برخي
مشابه مكانهاي از بازديد هنري ، -وفرهنگي علمي بازديدهاي و اردو
نيروي توسط كاريخودجوش گروههاي تشكيل و علمي مجامع در كاري ، شركت
توسطپرسنل نياز مورد اطلاعات اخذ هدف ، درهرحال ، بود خواهد انساني ،
.است امور در كيفيت بهبود براي
بيمه ، امور كه انسانياست نيروي تامين اقدامات ;نگهداري .
مهدهاي مصرف ، و مسكن تعاوني امداد ، تعاونو صندوق بازنشستگي ،
.ميباشند امور اين جمله از شخصيت تكريم و پرسنلي خاص توجهات كودك ،
اين در نيز را مناسب حقوقي اشلهاي به توجه بتوان عبارتي به شايد
مديريت و رهبري ايجادتسهيلات براي سازوكارهايي تعبيه.زمرهقرارداد
به اسلاميتوجه مديريت در همچنين.است امور دست ازاين نيز مديران براي
.است نگهداري امور از نيز او رواني-روحي نيازهاي و انسان معنوي بعد
نيرويي يعني.است اقدامقبلي سه جمع حاصل كاربرد ، كاركرد درنهايت و
حاصل او عمليدر و علمي بهسازي و ديده را لازم آموزشهاي شده ، جذب كه
موسسه از او خروج از مقدورات ، درحد و مناسب تاميني امور با و شده
تغيير شغلي ، همچونارتقاء مناسبي اقدامات با بايستي جلوگيريكردهايم ،
وتسهيلات مديريتي پستهاي سپردن خدمت ، وفيزيكي جغرافيايي محل در
را موسسه نيز و كنيم وسپاسگزاري تشكر او همكاري و همراهي از بيشتر ،
.سازيم مسئوليتبهرهمند و سرپرستي سمتهاي در او تجربهفراوان از
سرپرستي مسئوليت ، سمت در فرد كاربردنتجربه به واقع در كاربرد ،
.است ومديريت
جذب ، چهارگانه كاركردهاي عمليات دورهء انساني ، منابع مديريت در
سالتا چند از ميتواند شرايط ، به بسته وكاربرد ، نگهداري بهسازي ،
نيروي كاربرد تا جذب زماني دوره طول هرقدر.باشد متغير سال ده چند
عدم مديريتهاو سريع جابجايي از نشان ميتواند باشد ، كوتاهتر انساني
.باشد برداشته در را شغلي درارتقاء ارزشيابي مناسب مكانيزمهاي وجود
داراي كه درسازمانهايي ميتوان نيز آن ، مثبت ديد با را اينمورد البته
ارتفاع داراي آنها سازماني هرم و زيادينبوده سازماني پيچيدگي
نيروي كاربرد جذبتا دوره طول بودن طولاني.كرد تعبير كمتريهست ،
مكانيزمهاي وجود مديريتها در جابجاييسريع عدم از نشان انساني ،
با افراد دست به سپردنكار و شغلي ارزشيابي و ارتقاء جهت قابلاطمينان
طورتعبير اين ميتوان آن ، منفي ديد با را مورد همچنيناين و است تجربه
و محدود ارتقاء نميشود ، خارج ازآن پرسنلي است ، بسته سازمان ، كه كرد
دادن از و تجربهدانسته كم را بقيه كه است تجربههايي دستبا در كار
مرتفعبوده بسيار سازماني هرم كه اين يا و ابادارند ، آنها به مسئوليت
.دارد احتياج زمانزيادي به هرم ، قله يا راس به رسيدن و
عامل كاربرد ، و بهسازي ، نگهداري جذب ، :كاركرد چهار در هرحال ، در
هريك در انگيزش ايجاد بااست توجه قابل و مهم بسيار انگيزه ايجاد
نيروي و نگهداريم گرم را تنور هميشه ميتوانيم مرحله ، چهار اين از
اقدامات.سازيم مهيا بعد مرحله به مرحلهاي از گذر جهت را انساني
مفيد ، را بهسازي و آموزش جذاب ، كاررا ميتوانند مناسب انگيزشي
.سازند قابلدسترس را كاربرد و ارتقاء را لزوم مورد اقداماتتاميني
عملياتي مراحل از هريك در كه زلالياست روغن انگيزشي ، اقدامات
و ميشود تزريق پيكرهآن بر انساني ، منابع مديريت زمانه موتورچهار
و روغنسوزيشده و آسيبديدگي دچار موتور ايناقدامات ، قطع محض به قطعا
انساني ، منابع مديريت افتادنسيستم كار از.افتاد خواهد كار از
تعلق معلومات ، بدون بدون و انگيزه بدون انسانهاي جذب شامل ميتواند
عشق بدون نهايت در و مادي ، و تامينروحي بدون و شغلي انگيزه و خاطر
انگيزشي بدوناقدامات.باشد (كاربرد) كاري و شغلي ترفيع ارتقاءو به
منابع مديريت چهارگانه كاركردهاي مناسب اقدامات بدون و مناسب
كه شد خواهند ما نصيب غيركارآمد ، مديراني و پرسنل نهايت در انساني ،
.نميخواهيم را آن ما
ميكردهام وظيفه انجام وپرورش آموزش در نگارنده كه سالهايي طي در
را متفاوتي انگيزشي طرحهاي مسئولين ، و سايردستاندركاران همكاري با
از هريك كه كردهايم تجربه انساني منابع مديريت گوناگون زمينههاي در
غير بهبودهاند نيروهاموثر پرورش و سازماني بالندگي در نوعي آنهابه
ارائهپيشنهادات سيستم طريق از مشاركتي مديريت گرانسنگاجراي تجربه از
چهار از يك هر در اثربخش ، و كاربردي پيشنهاد چهارصد از بيش اخذ و
دادهايم انجام اقداماتيرا نيز ، انساني منابع مديريت كاركرد زمينهو
پي در كه آنچه.ماست فراسوي مهمي راهكارهاي عنوان به اكنون هم كه
مديريت مهم محور چهار از هريك در تجربهانگيزشي چهار ذكر ميآيد ،
در.سودمند و فايدهباشد مفيد آنكه بهاميد است ، انساني منابع
خواهد پرداخته ديگرنيز تجربيات برخي بهارائه اصلي ، لابهلايتجربيات
.شد
فارغالتحصيل معلم تربيت از كه جذبهنگامي كاركرد:نخست تجربه
در)منطقه وقت شدم ، مسئولان روانه منطقه سوي به معلمي ابلاغ با و شدم
معلم به اينكه بهانه به ،(اسلامي پيروزيانقلاب سالهاي نخستين
پرورش و آموزش ادارهكل به مازاد عنواندبير با مرا نيازندارند
بالاخرهقرعه آوارگي ، و بهدري در روز چند از وبعد كردند !تهرانمرجوع
اداره عازم ديگر گروهي همراهبا و زدند منطقه 12 نام به را ما فال
و ابلاغ بهدريافت موفق ديگر نفر دو و من كوتاهي درمدت.شديم منطقه 12
سيماو خوش جواني كه مدرسه مدير.شديم محلخدمتمان مدرسه سوي به حركت
اولين اينكه بهرغم و پذيرفت را سهما هر فراوان ، احترام با بود ، مودب
نيم مدت به ما با راداشت ، خود ويژه مشكلات مدرسه و بود سالتحصيلي روز
نيروهاي معرفيكرد ، ما به را آن امكانات و ساختمان گفت ، تمام سخن ساعت
و دبيران ساير و معاونان ورزش ، پرورشيو مربيان دفتري ، و اداري
جمله از ديگر ازمكانهاي بسياري و مدرسه غذاخوري و حتيآبدارخانه
شوخيتوام با و شناساند ما به را مدرسه وسالنهاي كارگاه آزمايشگاه ،
براي را ما آخر ، دست و گفت مدرسهسخن قوانين و مقررات از احترام با
معاون به و كرد مدرسههمراهي ارشد معاون دفتر تا كلاسي دريافتبرنامه
رديف برايمان ميخواهيم ما كه را روزي هر و هربرنامه كه سپرد مدرسه
انساني روابط با توام سال يك گذشت ، سال يك... و شد نيز چنين و كند
نيز را بخشي اثر مديريت و سازماندهي آن با همراه كه مطلوب ، بسيار
به را خودمان ما ميبايست كه بعد سال ماه شهريور بالاخره و بوديم شاهد
باطني ميل رغم به و رسيد ميكرديم ، فرا معرفي خدمتمان محل منطقه
نفر دو منطقه ، سوي از ابلاغ دريافت از پس و كرديم نيز چنين خودمان ،
ديگر آزمايشگاهي سوي به سوم نفر و مدرسه يك سوي به نفر سه ما از
ما وقتي مدرسه مدير.بود مهرماه يكم روز قبل ، سال مانند.شديم روانه
سال و سن كم بوديم ، كرده تدريس سال يك آنكه وجود با هنوز كه را
مشاهده نام ثبت متاخرين و نمره دانشآموزانملتمس بين در مينموديم ،
جواب دانشآموزان برادر به داريد ، كار چه ديگر شما:گفت كرد ،
را ابلاغمان ما وقتي و.بفرستيد را مادرتان و پدر برويد نميدهيم ،
وبيهيچ سرعت به ايشان ، هستيم مدرسه دبير كه گفتيم و داديم نشان
كاري انجام براي و گذاشتند رويميز بر و گرفتند ما از را ابلاغ كلامي
مجددا و ساعت 11بازگشتند يعني بعد ، سهساعت درست و خارجشدند اطاق از
دادنبوديم ، پاسخ حال در كه ما و.بوديد چهدرسي دبير گفتيد:پرسيدند
را خودمان كلام خدمتگزاران ، يكياز توسط مدرسه مدير فراخوان با
.بود بسيارمتفاوت قبل ، سال مدير با مدير اين شيوهبرخورد.قطعكرديم
مديرقبلي مثل كه همه بالاست ، توقعمان سطح ببين ، ما:گفتم دوستم به من
!كنيم صبر بايد است ، همين درستمديريت ، راه شايد كنند ، برخورد نبايد
قول و برسيم بهحضورش فردا كه داد اجازه ما به مدير ساعت 2بعدازظهر ،
درضمن كه دبيران كار برنامه.بدهد فردا فردا ، پس را برنامهها كه داد
كار تجربه دومين و شد داده مهر پانزدهم بود ، هم دانشآموزان برنامه
تداوم ديگر سال دو مدت به مدير همين با آموزشگاهي ، مديران با ما
اين در..شد كشيده نيز چندم و چهارم و سوم مديران به و كرد پيدا
درس دانشگاهي دورههاي در بتوانم تا شد نصيب الهي توفيق ميان ،
حضور.شوم رشتهبهرهمند اين اساتيد محضر از انسانيرا مديريتمنابع
يكي در آموزشي مسئوليت تصدي و اينجانب ارتقاء همزمانبا كلاسها ، دراين
و خدمت دوم و اول سالهاي تلخ شيرينو تجربههاي تلفيق.بود مناطق از
سال قريب 6 كهاكنون آورد وجود به را طرحي همكار ، بادوستان همفكري
.است درآمده اجرا مرحله به منابعانساني زمينهجذب در است
تربيت مراكز فارغالتحصيل آموزگار دبير نفر تا 200 حدود 100 سالانه
ابتداي از ميشوند ، معرفي منطقه در خدمت براي معلم ،
ضمن كه نصبميشود منطقه آموزشي دواير در را اطلاعيههايي تابستان ،
منطقه سهميه آموزگاران و دبيران ازكليه اطلاعات ، سري يك ارائه
روز مثلا خود ، ابلاغ دريافت و خدمت محل تعيين براي كه ميكنند درخواست
جذب روز روز ، اينرسانند هم به حضور اداره در ماه شهريور ويكم بيست
جارو و آب مذكور روز در منطقه معلم پژوهشگاه.انسانياست نيروي
نصب آن تبليغي مكانهاي و ورودي مدخل به تابلوهايي و پلاكاردها ميشود ،
اينكه از و ميشود گفته تبريك منطقه به جديد همكاران ورود و ميشوند
ما جمع به ورود براي را شايستهاي آموزگاران و دبيران چنين خداوند
ورودي محل در.ميآيد عمل به سپاسگزاري متعال خداي از است ، برگزيده
يك ميشوند ، وارد كه معلماني از يك هر به مقاطع ، مسئولان پژوهشگاه
(جذب مراسم يا) معارفه جلسه همه ، تجمع از پس و ميكنند اعطا گل شاخه
معاونان رئيس ، ) منطقه ارشد مسئولان از يك هر جلسه ، در.ميشود برگزار
و مديريت تحت حوزه معرفي نيز برنامههاو بيان به ،(آموزشي مسئولان و
دريافتهايم ، عمل در كه اطلاعاتيرا هر و ميپردازند خود فعاليتهاي
قرار آنها اختيار در دارند ، نياز بدانها جديدالاستخدام نيروهاي
و محدود منطقه ، مديران از يك هر مسئوليت و نام با آشنايي.ميدهند
ودريافت بانكي حساب افتتاح چگونگي مدارس ، تعداد و جغرافيايي گستره
از خيلي و مسكناداره تعاوني و رفاه صندوق عضويتدر و بيمه دفترچه
جذب جلسه اصلي ازبرنامههاي جديدالاستخدام ، ديگرمعلمان نيازهاي
همفكريو با كه معلمان كار تعيينمحل با جلسه نيز آخر دست استو
ساله چند در.ميپذيرد خاتمه ميشود ، انجام آنان ازخود نظرخواهي
مشكلات از مشخص بهطور آزمودهايم ، را انگيزشي تجربه اين كه گذشته
روند و كاستهشده منطقه به جديدالاستخدام معلمان ورود اجرايي اداري ،
.است شده انجام خوبي به جذب
دارد ادامه