پنجم ، شماره 1231 آوريل 1997 ، سال فروردين 1376 ، 15 سهشنبه 26
|
|
بين انگيزه ايجاد در ديگر تجربه دو
معلمان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(2) -مادي محرك يا معنوي انگيزه ;معلم نياز
:اشاره
با همزمان مادي ، يامحرك معنوي انگيزه ;معلم مقالهنياز نخست بخش
در آتي روزهاي در كه ابتدايي معلمان همايشسراسري نخستين برپايي
علاوه آن ، طي و شد منتشر صفحه همين در ديروز شد ، خواهد برگزار تهران
نگهداري بهسازي ، جذب ، چهارگانه كاركردهاي پيرامون توضيحاتي بيان بر
بين در انگيزه ايجاد براي تجربه يك انساني ، منابع مديريت كاربرد و
ديگر انگيزشي تجربه دو مقاله ، اين دوم بخش در اكنون.شد ذكر معلمان
.است گرفته قرار بحث مورد
سرمايهگذاري اهميت و ميزان از ما بهسازيهمه كاركرد:دوم تجربه
حتي و داريم خبر انساني نيروي آموزش و بهسازي براي سازمانهايمعتبر
مدرك براي كشورها ، برخي در كه يافتهايم اطلاع گذشته ، سال چند در
بديهي لذا و ;ميكنند تعيين مصرف تاريخ دانشگاهي ، فرهيختگان تحصيلي
از ديگر يكي عنوان به را بهسازي و آموزش موقعيتي ، چنين در است
خواهيم برخوردار والا ارزشي از انساني ، منابع مديريت كاركردهاي
.دانست
مهم آموزشي ودوره سمينار چندمين برپايي كنار در گذشته ، سالهاي در
برگزار كشورمان مديريت وبرجستگان انديشمندان حضور با كه مديريتي
آموزشي ، مديريت وقت ، مديريت با ارتباط در ويژه چندسمينار و شده ،
مديران براي كه دانشآموزان آموختههاي از ارزشيابي و آموزشي تكنولوژي
ويژه طرح چندين و شده ، منعقد مدارس معلمان نمايندگان و معاونان و
محصول كه درآمده اجرا به ويژهاي طرح معلمان بهسازي زمينه در ديگر ،
آموزگاران از يكي جعفري ، آقاي.است مناطق از يكي كاركنان مشترك نظام
دوره يك طي در كه بود داده ارائه پيشنهادي پيشنهادها ، نظام قالب در
آموزش معلمان براي دوره ، پايه پنج كتابهاي آزمايشهاي كليه ساعته ، 20
درسي برنامهريزي و آن سرفصلهاي و آموزش چگونگي نيز خود و شود داده
و شد تصويب مشاركت شوراي در طرح ، اين.بود كرده پيشنهاد را مربوطه
زماني فاصله در و مشخص ، برنامهريزي يك طي و رسيد عملياتي مرحله به
در و نفري گروههاي 60 در منطقه ابتدايي آموزش معلمان كليه ماه ، پنج
عملي صورت به خود ، كاري موظف نوبت از خارج در و هم از جداي گروه 30
فرهنگ حركت ، اينشدند آشنا آزمايشگاه در كار به مربوط آموزشهاي با
راهاندازي و سختافزارها از بهرهبرداري و آموزشي كمك وسايل به توجه
از علمي مفاهيم آزمايش و آورد پديد را ابتدايي مدارس در آزمايشگاهها
آموزش.شد كشانده مدارس آزمايشگاههاي صحنه به درسي كتابهاي صفحات
هيچ و شد انجام موجود پتانسيلهاي از استفاده با فقط نفر ، اين 1800
در ابتدايي معلمان بهسازي طرح.نگرديد مصروف آن براي ويژهاي هزينه
برگزاري و گرفت نام آزمايشگاهي پوشش طرح آزمايشگاهي مباحث زمينه
بين آزمايشگاهي مسابقات راهاندازي آموزشي ، تكنولوژي نمايشگاههاي
ثبت دفتر اختصاص مدارس ، آزمايشگاههاي تجهيز معلمان ، و دانشآموزان
ساخت يادگيري ، مراكز تشكيل ابتدائي ، مدارس در آزمايشگاهي وقايع
وسايل ساخت زمينه در برگزيده دانشآموزان معرفي ،(2)آموزشي بستههاي
مديريت زمينه انگيزشيدر طرح اين اجراي نتايج از..و آزمايشگاهي
.است انساني منابع
با و شد سازمان جذب كه نيرويي نگهداري كاركرد:سوم تجربه
گرديد ، بهسازي مختلف ، آموزشي برنامههاي و سياستها از بهرهبرداري
مقام بزرگداشت هفته چه اگر.شود داشته نگاه سازمان درون در بايد
اعتقاد به ولي دارد ، نهفته خود درون در را نگهداري كاركرد يك معلم ،
برگزاري از غير به.نيست برخوردار خوبي بسيار اثربخشي از نگارنده
انگيزشي اقدامات ميآيد ، در اجرا به نيز منطقه در كه معلم ، هفته
از كه شده گرفته كار به انساني نيروهاي نگهداري زمينه در متعددي
روز در مدارس خدمتگزاران ويژه مراسم برگزاري به ميتوان آنها جمله
كنكور در آنها فرزندان كه فرهنگياني به جوايز اهداي كارگر ،
متعدد زمينههاي در مدارس موفقيت اعلام شدهاند ، رتبه حايز دانشگاهها
ضعفها پيرامون ازمديران نظرخواهي طرح مدارس ، كليه به بخشنامه بهصورت
در مديران ديدگاههاي بستن كار به در وسعي منطقه مديران برجستگيهاي و
درموقعيتهاي متعدد سياحتي و زيارتي اردوهاي برگزاري مرحلهاجرا ،
با) تربيت راه و مكاتبهاي برگزاريمسابقات كادر ، از برخي براي مقتضي
اشاره برنامههايديگر بسياري و (نگهداري و بهسازي دوجانبهاي ديدگاه
.كرد
انساني نگهدارينيروهاي زمينه در انگيزشي تجربه سه به اينجا ، در
نبايد هم را نكته اين اينميان در.داشت خواهيم گذرا اشاراتي
قصد به كه آن ضمن در تجربه ، سه اين از دوتجربه كه كنيم فراموش
آموزش هدف خود ، بطن در آمدهاند ، در اجرا به انساني نيروهاي نگهداري
.داشتهاند همراه به نيز را كاركنان غيررسمي
مشاركت نظام درقالب را طرحي منطقه مديران از يكي ارجمند ، خانم
ميشد ملزم منطقه آن طي كه دادند پيشنهاد مشاركت شوراي به كاركنان ،
آزمونهاي در شركت جهت فرهنگيان آمادگي براي كنكور كلاسهاي برپائي در
در پيشنهاد اين.بردارد قدمهايي كارشناسي و كارداني دورههاي ورودي
ضمن آموزش مسئول كه گرفت قرار اين بر تصميم و شد بررسي مشاركت شوراي
.كند فراهم را دورههايي چنين اجراي و راهاندازي مقدمات منطقه ، خدمت
بتواند منطقه اگر كه بود اين بر مشاركت شوراي و ارجمند خانم اعتقاد
مديران ويژه به فرهنگيان از عدهاي ورود امكان كنكور ، كلاس برپائي با
در بزرگ قدمي كند ، مهيا عالي آموزش دورههاي در را مدارس معاونان و
علمي سطح ارتقاء نيز و مديريتي پست در معاونين و مديران نگهداري راه
ادامه عدم علت و كرده كار وقف را خود كه مديري.است برداشته آنها
وشرايطي امكانات از بايد چرا است ، بوده سبب همين نيزبه وي تحصيل
فرد خود سازمان براي بدهدو تحصيل ادامه بتواند كه نباشد برخوردار
مرحله به خوبي به انگيزشي طرح اين.حسابآيد به مفيدتري و موفق
اين در شركتكنندگان از نفر بين 130 از اول سال در درآمدو اجرا
افتخاري كه شدند عالي آموزش دورههاي وارد نفر قريب 80 آمادگي ، دوره
كليه به مدير خانم اين نام با طرح اينبود پذيرفتهشدگان براي
تنها ميان ، اين در منطقه نقش و شد ابلاغ منطقه آموزشي واحدهاي
در ويبس و بود طرح اين به مربوط فعاليتهاي سازماندهي و برنامهريزي
عهدهدار را نفري يكصد و هزار نوبته دو دبيرستان يك مديريت حاضر حال
.است
مكاتبهاي مسابقه نام با مسابقهاي تحصيلي 7473 سال ابتداي از
ماه 76 ، فروردين تا كه درآمده اجرا مرحله به و طراحي فرهنگيان
مسابقه ، اين در.است شده اجرا موفقيت آنبا از مسابقه دوازده
تدريس ، والگوهاي روشها آموزشي ، مديريت زمينه در مكتوب صورت سوالاتيبه
كنندگان شركت از و طرح آموزشي وسايلكمك كاربرد و آموزشي تكنولوژي
.كنند ادارهارسال به مشروح صورت به را پاسخ ميشود داوطلبخواسته
از بيش اجرايي ، عمليات و برتجربه مبتني پاسخهايي دريافت بر تاكيد
و آموزش طرح ، فرعي هدف.است محض وعلمي كلاسيك پاسخهاي
متن اعلام با برآن ، همزمان علاوه و است انساني نيروهاي بهسازيغيرمستقيم
حوش و حول در هم معلمان شوراي موضوعجلسات مدارس ، به سوالات
خود به جنبهعمومي بحث خود به خود كه ميشود انتخاب سوالاتمسابقه ،
و فكر خوش انساني نيروهاي بزرگداشتنام مسابقه ، اصلي هدف.بگيرد
نفر بيست از بيش اسامي جديد ، مسابقه هر همراهبا و است تلاشگر
به مربوطه ، وهداياي جوايز اختصاص با همراه مسابقه هر ازبرگزيدگان
داريم اميد قطع طور به و ميشود مدارسمعرفي به متفكر تلاشگران عنوان
بعد درسالهاي فرهنگي خلاق نيروهاي و آينده مديران منابعانساني ، اين
.بود خواهند
معلم ، 2 6) كاركنان از نفر ده آنكه از بعد ماه 74 ، ارديبهشت در
انتخاب نمونه فرهنگيان عنوان به (مدرسه معاون يك و دفتردار يك مدير ،
كل اداره به تهران شهر نمونه معلمان از تجليل مراسم در شركت براي و
ده اين پرسنلي پرونده در بررسي شدند ، با معرفي تهران پرورش و آموزش
فرزندانآنها تحصيل محل و (بودن شاغل صورت در) خدمتهمسران محل نفر ،
فرهنگياني همسران خدمت مديريتمحل به اداري نامههايي طي و آمد بدست
بودن نمونه آنها ، فرزندان تحصيل محل مدرسه ونيز بودند شده نمونه كه
هم آنها نحومقتضي ، به كه شد درخواست آنها از و شد اعلام نفر اينده
تبريك آنها فرزندان و وهمسران برگزيدگان اين به را موفقيت اين
حاكميتروابط كه ميداد نشان خوبي به و بود برخوردهامتفاوت.بگويند
واقعي و رفيع جايگاه به انسانيهنوز منابع نگهداري سيستمهاي و انساني
شوهريكي كه كارخانجات از يكي پرسنلي مديريت.نكردهاست پيدا دست خود
درخواست كه نامه ازپذيرش است ، كار به مشغول آنجا در خانم دبيران از
كرد خودداري داشت ، را شوهرش كار محل در اينخانم شدن نمونه قضيه طرح
به.شود آورده خودذينفع توسط بايد و است شخصي نامه اين كرد واعلام
از يكي همسر كه ديگر ، شركت يك مديريتكارگزيني و مديرعامل عكس ،
ارسالي ازنامه بود ، شده انتخاب نمونه مدير عنوان به شركت همكارانآن
شركت در مستقل طور به وخود آوردند عمل به توجهي شايان استقبال
اين از تجليل براي منظور همين به را ويژهاي برنامههاي مذكور ،
.دادند ترتيب وي فعاليتهاي از سپاسگزاري و مديرنمونه
از و شد نمونهمواجه همكاران خوب استقبال با نگهداري ، اقدام اين
تشكر مختلف انحاي به است ، شده آنهامعمول براي ويژهاي توجهات اينكه
.كردند
هستند بخشي پنج آموختاري مجموعههاي آموزشي ، بستههاي -زيرنويس2
راه يافته توسعه كشورهاي آموزشي نظامهاي به (1986) پيش سال ده از كه
.يافتهاند